Ayurvédske stravovanie: ako pomáha chudnúť?

Chudnutie podľa ajurvédy - Výživovo.sk

Ajurvéda predstavuje pojem, ktorý sa postupne stále viac udomácňuje v bežnom slovníku ľudí, ktorí sa zaujímajú o svoje zdravie. Jej zmyslom je liečenie prostredníctvom dosiahnutia harmónie vo všetkých oblastiach života, snaha o vyváženosť tela a duše. Preto si môžete svoje telo zregenerovať pri ajurvédskej masáži, či posilniť svojho ducha a telo prostredníctvom cvikov ajurvédskej jógy, alebo sa prihlásiť na kurz ajurvédy.

Ale málokto vie, že ajurvédu treba uplatniť predovšetkým v stravovaní. Potrava je to, čo telu môže energiu dodať, alebo ju naopak uberá, hoci kalorický príjem je optimálny. Stravovanie je jedným z kľúčových faktorov ovplyvňujúcich nielen náš výzor, ale aj fyzické a psychické zdravie.

Stravovanie v duchu ajurvédy

Čo teda ajurvédske stravovanie ponúka? V čom je iné a unikátne oproti bežnému stravovaniu?

Prvým a najvýznamnejším aspektom je to, že ajurvédske stravovanie vníma človeka ako celok, nezameriava sa len na jedlo a fyzickú stránku človeka. Vychádza z toho, v našom tele plynú a prelínajú sa tri základné energetické dráhy. Pokiaľ nie sú v rovnováhe, vznikajú bolesti a choroby. Tieto energetické dráhy sa nazývajú „Doša“ (pre  zjednodušenie budeme v článku hovoriť o „typoch“). Potravinami potom možno významne ovplyvniť ich vzájomné pôsobenie.

Ajurvéda - Výživovo.sk

Typy ľudí podľa ajurvédy

Poznanie človeka v súvislosti s vhodným stravovaním musí byť hlbšie ako jeho dátum narodenia a krvná skupina. Ide o celkový životný štýl, vlastnosti a charakter, ale aj preferencie a záľuby človeka. Skúste sa teda začítať do charakteristiky týchto typov a zamyslite sa nad samým sebou a svojím životom, ktorý typ vás najviac vystihuje, či prevláda niektorý z nich, alebo sú všetky v rovnováhe.

1. Váta

Ľudia tohto typu sú zväčša štíhlejší a útlejší. Charakterizuje ich totiž rýchlosť. Tá ovplyvňuje aj spánok, ktorý môže byť prerušovaný alebo celkovo narušený, keďže sú ľudia tohto typu stále v pohybe. S nadšením sa vrhajú do nových projektov, ale takisto rýchlo menia svoje nálady a postoje. Energie majú jeden deň na rozdávanie a vzápätí im chýba. Preto majú sklon sa prepínať. Rýchlo sa tiež učia a chápu, ale aj zabúdajú. Vedia peniaze rýchlo získať a takisto rýchlo si ich užiť. V stravovaní prevláda nepravidelnosť.

2. Pitta

Typickým znakom pre tento typ je stredná postava, dobre stavaná. Ľudia tohto typu bývajú nervózni, ak sú hladní, majú radi sladké, aj horké chute a studené nápoje. Toto všetko je podmienené aj tým, že majú dobré trávenie. Majú zmysel pre poriadok a sústredenosť. Zároveň sú veľmi súťaživí, ambiciózni, milujú výzvy, sú dobrí rečníci a túžia byť vodcami. Majetok a peniaze sú pre nich dôležité, radi ich prezentujú navonok, majú silné materiálne cítenie. Pre spánok je typická priemerná dĺžka, ale aj stabilita (neprerušovanosť).

3. Kapha

Silná postava a fyzická sila sú príznačné pre ľudí typu Kapha. Dokonca môžu mať až sklon k obezite. Vystihuje ich pomalosť, pokoj, nikde sa neponáhľajú. Skôr ako sa rozhodnú, rozmýšľajú, dlho si pamätajú a nezabúdajú, hoci sa učia dlho. Ich spánok je hlboký, neprerušovaný a dlhý, pokiaľ je to možné. Majú veľa energie, sú odolní voči chorobám. Sú nekonfliktní, srdeční, verní, vedia odpúšťať, sú pre druhých oporou, sú vytrvalí. Majú však majetnícke sklony a môžu byť samoľúbi.

Našli ste sa v niektorom type podľa ajurvédy? Nie je nič nezvyčajné, ak sa u vás prelínajú dve typové osobnosti.

Náš tip: Ak potrebujete pomôcť s určovaním konkrétneho typu, vyskúšajte nasledujúci test: Aký ste typ podľa ajurvédy?

Ktoré potraviny sú pre vás vhodné?

Začítajte sa do nasledujúcej tabuľky a zistite, ktoré základné potraviny sú pre vás vhodné podľa ajurvedskych typov a zabezpečia vám zaručene nielen chudnutie, ale aj vynikajúcu telesnú pohodu.

DruhyVátaPittaKapha
Mlieko a mliečne výrobkykravské a kozie mlieko, syry, jogurtmaslo, sladká smotana, mäkké syrykozie mlieko, sójové mlieko, prípadne kyslé mlieko
Ovociesladké a zrelé, tzn. pomaranče, banány, hrozno, čerešne, jahody, maliny, broskyne, marhule, melóny, ananás, mangojablká, hrušky, ananás, melón, figy, datle, hrozno, mango, pomaranče, mandarínky a sušené ovocielen v malom množstve, a to: jablká, hrušky, marhule, broskyne, granátové jablká a akékoľvek sušené ovocie
Zeleninavarená zelenina sladkej chuti, tzn. tekvica, mrkva, červená repa, sladké zemiaky, paštrnák, ďalej uhorky, špargľa, zelená fazuľkauhorky, brokolica, karfiol, zeler, klíčky, zelené fazuľky, šalát, hrášok, cuketa, paprika, kapustačerstvá alebo pripravená na pare, a to: zeler, brokolica, kapusta, cibuľa, cesnak, pór, šalát, reďkovky, mrkva, hrášok, špargľa, zemiaky, špenát, paprika, zelená fazuľka, klíčky
Olejesezamový, olivový, mandľový a slnečnicovýslnečnicový, kokosový, sójový olej, maslo ghímandľový, kukuričný, slnečnicový a horčičný olej
Strukovinycícer, šošovica, zelená fazuľka, mungo fazuľa, tofufazuľa, sója, cícer, mungo, tofu a hrachmimoriadne vhodné šošovica, fazuľa, hrach, tofu
Nápojevoda, minerálky a bylinkové čaječistá voda a minerálka, čierny a zelený čaj, ovocné šťavy, mliekočistá voda, minerálka, bylinkové čaje, čierny čaj a príležitostne tiež káva
Obilninypšenica, biela aj celozrnná ryža, ovsené vločkypšenica, jačmeň, ryža Basmati, ovsené vločkycelozrnné obilniny, a to: pohánka, jačmeň, pšeno, kukurica (pukance) a raž

Sú odporúčané potraviny aj vaše obľúbené? Alebo sú pre vás výzvou vyskúšať ich, či zaradiť častejšie do jedálnička? Pomôcť by vám mali aj nasledujúce zásady, ktorú ajurvéda v súvislosti so stravovaním odporúča.

Stravovanie podľa ajurvédy - Výživovo.sk

Chudnutie v súlade s princípmi ajuvérdy

Okrem vhodných potravín ajurvéda ponúka aj konkrétne pravidlá stravovania, ktorých dodržiavaním môžete dosiahnuť nielen zníženie telesnej hmotnosti, ale predovšetkým harmóniu telesného a duševného stavu.

  • počas dňa zjedzte niečo sladké, slané, kyslé, ostré, horké aj trpké, čo sú základné chute, ktoré sa rozlišujú v ajurvéde
  • jedzte, keď ste hladní, predchádzajúce jedlo by už malo byť strávené
  • nejedzte vo vypätých situáciách – neriešte si jedlom stres, či iné emócie
  • večer nejedzte nič ťažké, minimálne hodinu pred spánkom nejedzte vôbec
  • sladké a ťažké jedlá konzumujte ako prvé, aby mal žalúdok dostatok času na ich strávenie, príp. vyskúšajte aj zdravé recepty
  • ovocie jedzte vždy len samotné, nekombinujte ho s inými potravinami
  • preferujte sezónne potraviny, ovocie a zeleninu z danej oblasti
  • med konzumujte iba surový, varený a pečený je nevhodný, mení sa jeho zloženie
  • maximálne sa sústreďte na jedlo, obmedzte rušivé vplyvy, pripravte si na jedenie harmonické prostredie (pohodlne sa usaďte, urobte si okolo seba poriadok, nečítajte, nepozerajte televízu a p.)
  • v zime konzumujte viac varené jedlá, v lete jedzte viac šalátov a surovej stravy (aj keď nie výhradne, nakoľko jedným z princípov je tepelná úprava potravín, ktoré sú takto ľahšie stráviteľné)
  • nejedzte do sýta, nechajte si priestor na trávenie
  • počas jedla nepite ovocné šťavy, znižujú účinok tráviacich enzýmov a prekysľujú organizmus, uprednostňujte vodu
  • vo vašom jedálničku by si mali svoje stabilné miesto nájsť aj potraviny ako zázvor, čili, kardamón, koriander či škorica – väčšina z nich pôsobí ako prírodný spaľovač tukov

Recepty v duchu ajurvédy

Ponúkame aj niekoľko inšpirácií na recepty v duchu ajurvédskeho učenia.

Nasledujúce video ponúka rýchly recept na chutnú zeleninovú polievku podľa ajurvédy. Nepripomína vám to v mnohom našu tradičnú zeleninovú polievku?

V tomto videu si môžete pozrieť profesionálne používanie a spracovanie potravín podľa ajurvédy:

Mnohé recepty podľa ajurvédy ponúkajú aj tieto stránky:
http://www.ajurveda-brno.cz/kucharka
http://www.ayurveda.com/resources/food-and-nutrition

Stravovanie podľa ajurvédy - Výživovo.sk

Na záver

Myslím, že teraz už budete so mnou súhlasiť, že ajurvéda je vynikajúcim pomocníkom a radcom v každodennom živote. Správne stravovanie je totiž každodennou záležitosťou. Mnohé z ajurvédskych odporúčaní a rád praktizujete prirodzene aj bez toho, že by ste sa o nich učili, vychádzate s vlastných či sprostredkovaných skúseností.

Iné rady boli možno pre vás poučením a ak sa rozhodnete ich aplikovať, zistíte, či fungujú. Lebo nie nadarmo sa hovorí, že sýty človek je spokojný človek. Ja by som ešte doplnila, že nie je podstatné len naplniť žalúdok, ale naplniť ho tak, aby ste boli zdraví fyzicky a duševne mohli tiež prekvitať, mať v harmónii telo a ducha, čo je aj základom ajurvédskeho učenia.

Pokiaľ potrebujete pomôcť so zostavením správneho jedálnička, ktorý vám pomôže nielen schudnúť, ale aj harmonizovať telo a dušu, obráťte sa na našich odborníkov na stravovanie, ktorá vám ho rada pripraví.

Náš tip:  O ďalších diétach sa môžete dočítať aj v článku 20 najzaujímavejších diét: ktorú držíte vy?

Zdroje:
http://www.ayurveda.com/pdf/food-guidelines.pdf
http://www.joga-ajurveda.sk/content/18-vyziva-pre-jednotlive-typy
http://casprezeny.azet.sk/clanok/9184/ajurveda-na-doma-budete-mat-viac-energie
http://ona.idnes.cz/ajurveda-nabizi-zdravy-zivotni-styl-a-zivotosprava-f9g-/dieta.aspx?c=A150107_115819_dieta_jup

 

    Silva Múdra

    Zaujímam sa o zdravý životný štýl a zdravú výživu. Určite ma nahovoríte na vyskúšanie všetkého nového v tejto oblasti :) So svojimi skúsenosťami sa s vami rada podelím aj prostredníctvom svojich článkov na Výživovo.sk.

    Lenka - 15. novembra 2016 Reply

    Článok o ajurvédskom stravovaní je veľmi pekne a zaujímavo spracovaný. Zvlášť oceňujem tabuľku o základných potravinách pre jednotlivé typy podľa ajurvédy.

      Michel Struharova - 16. januára 2017 Reply

      Lenka, ďakujeme veľmi pekne, sme radi, že článok pomohol :)

    Komentovanie článku: