5 overených potravín na odkyslenie organizmu

Potraviny na odkyslenie organizmu - Výživovo.sk

Každý z nás si raz za čas dopraje chutné jedlo, perlivý ochutený nápoj, pohár vína či dobrotu za odmenu alebo len tak pre vylepšenie dňa. Avšak koľkí z nás si uvedomia, aké následky má tento “moderný” spôsob stravovania?

Pokiaľ naše telo nevyhlási poplach v podobe ochorenia, väčšina z nás sa o svoje zdravie nestará natoľko, aby to stačilo. Reč je o kyslosti.

Prekyslený organizmus je zlý organizmus. Kvasinkám, baktériám a chorobám sa darí v prostredí, ktoré vytvára telo pri prekyslení. Naše telo pri nadmernej konzumácií určitých potravín tak prechádza od zdravého okysličeného na nezdravý kyslý organizmus.

Čo je to prekyslenie organizmu?

Prekyslenie organizmu je stav, kedy naše telo rezignuje. Takýto stav sa stáva spúšťačom pre civilizačné ochorenia, ako je obezita alebo na druhej strane podváha, kardiovaskulárne problémy, depresie a ďalšie.

Optimálne pH v krvi je 7,36 až 7,44. Pokiaľ vybočíme z týchto hraníc, príznaky sa objavia veľmi rýchlo v podobe únavy, bolesti hlavy, straty energie či bolesti svalstva a kĺbov.

Už pri prvotných problémoch telo reaguje odoberaním minerálov zo životne dôležitých orgánov a kostí, aby zneutralizovalo prostredie, avšak za tú cenu, že zásoby vápnika, sodíka, draslíka a horčíka klesajú natoľko nízko, až nám spôsobia skryté problémy, ktoré sa síce nepreukážu okamžite, no prerastú až do tzv. acidózy.

Dôsledky prekyslenia organizmu

  • únava
  • nervozita a nepokoj
  • citlivé ďasná
  • pálenie záhy
  • hnačky
  • suchá koža
  • osteoporóza
  • artritída
  • dýchavičnosť, kašeľ
  • alergie
  • akné
  • predčasné starnutie

Ktoré sú kyslé potraviny?

Doba je rýchla a väčšinou nemáme čas si každý deň nakúpiť čerstvé suroviny, uvariť ich a v krabičkách nachystať do práce. Radšej navštevujeme rýchle občerstvenia, kde do seba v rýchlosti nahádžeme obľúbené vyprážané jedlá a utekáme naspäť do práce. Potom si dáme kávu, pretože ťažké jedlo nám sedí v žalúdku a sme unavení. Celý tento postup je nesprávny, nezdravý a telo si vypýta zaň daň.

Preto je dôležité tieto potraviny kombinovať s neutrálnymi a zásaditými, aby sme sa vyhli zbytočným problémom. Ktoré sú vlastne kyslé potraviny?

Mierne kysléVysoko kyslé
kečup, majonéza, masloalkohol
čučoriedka, pomarančkáva, čierny čaj
mango, marhuľa, ananássladené ovocné šťavy
kozí syrdroždie
hnedá ryžahovädzie, kuracie,bravčové mäso
ražný chliebvajcia
pšenicabiela ryža
morské rybymliečne výrobky

Zaujímavosť: Asi by ste predpokladali, že citrón vďaka jeho chuti a trpkosti patrí medzi kyslé potraviny. Aj napriek tomu však patrí medzi zásadité potraviny. Počas trávenia sa kyseliny pretvárajú na oxid uhličitý a vodu, a preto nevytvárajú kyslé podmienky v organizme. Prečítajte si tiež o účinkoch citrónovej vody na náš organizmus.

Ako odkysliť organizmus?

V prvom rade je dôležité uvedomiť si nutnosť zmeny jedálnička a zvykov. Vyprážané obedy vymeniť za zdravšie verzie. Obmedziť mäso na 2-3 krát do týždňa, upustiť od chutného pečiva na raňajky či večeru, sladkostí, cukrov či mlieka. A navyše konzumovať potraviny, ktoré sú vhodné na odkyslenie organizmu.

Poznáte TOP 5 potravín vhodných na odkyslenie organizmu? Zelená zelenina je v tomto prípade najväčší zázrak, ktorý by ste určite mali vpustiť do svojej kuchyne.

1. Kapusta

Kapusta patrí medzi najzdravšie potraviny na svete. Obsahuje bioaktívne látky a má protirakovinové účinky. Má v sebe taktiež množstvo vitamínu C a chráni pred ochoreniami srdca či sivému zákalu. Napomáha činnosti štítnej žľazy a udržiava v črevách zdravú mikroflóru.

Kapusta na odkyslenie organizmu - Výživovo.sk

2. Hlávkový šalát

Hlávkový šalát povzbudzuje trávenie a činnosť pečene. Odstraňuje únavu a zvyšuje svalovú výkonnosť. Šťava z hlávkového šalátu uľaví všetkým, ktorí trpia žalúdočnými vredmi, alebo ochoreli na tuberkulózu.

3. Brokolica

Nielen, že brokolica patrí medzi 33 najzdravších potravín na svete, ale zároveň znižuje cholesterol, pokiaľ sa pripravuje na pare. Má taktiež pozitívny vplyv na detoxikáciu tela. Obsahuje vitamín A, D a K.

Brokolica na odkyslenie organizmu - Výživovo.sk

4. Rukola

Rukola znižuje riziko rakoviny, zlepšuje zrak a chráni kosti. Má antioxidačné účinky a je zdravá pre našu pokožku. Taktiež je dobrou voľbou pri regulácii hmotnosti.

5. Klíčky

Klíčky zlepšujú proces trávenia, zlepšujú metabolizmus, fungujú ako prevencia proti chudokrvnosti a znižujú tiež hladinu cholesterolu a krvný tlak. Ďalej chránia vaše telo proti rakovine a podporujú zdravie pokožky a zraku.

Klíčky na odkyslenie organizmu - Výživovo.sk

Čítajte aj: Klíčky ako superpotravina: Schudnete a budete fit.

Ďalšími potravinami, ktoré vám pomôžu pri odkyslení organizmu, sú napríklad:

Mierne zásaditéZásaditéVeľmi zásadité
banán, avokádomelón, kiwi, jablkocitrón, limetka, himalájska soľ
paradajky, mrkva, hrachzeler, cuketa, repasurový špenát, cesnak
repkový olejprosoolivový a kokosový olej

Pokiaľ sa dáte na odkysľovaciu kúru, nezabudnite dbať na prísun minerálov. Pri odkysľovaní dochádza k rozbíjaniu kyselín a toxínov. Náš organizmus tak musí bojovať a my ho podporíme pridaním minerálov, ktoré sa spoja s kyselinami, a tak sa zneutralizujú. Týmto spôsobom sa bezpečne vylúčia z tela.

Na kyslý organizmus okrem stravy zaberá aj veľa tekutín, najmä neperlivé minerálne vody a pohyb – napríklad rýchla chôdza, turistika či bicyklovanie. Počas odkysľovacej kúry odporúčame chodiť častejšie do prírody a zhlboka dýchať, pretože aj takým spôsobom sa toxíny dostávajú z tela.

Záver

Eliminácia kyselinotvorných potravín a zaradenie vyššie uvedených potravín do vašej stravy je nevyhnutná na to, aby v tele nastala acidobázická rovnováha. Uvedené potraviny vám môžu pomôcť dostať váš organizmus do stavu, kedy nebudete ohrozený prekyslením organizmu.

Zdroje:

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=9
https://www.collective-evolution.com/2015/09/10/signs-your-body-is-too-acidic-how-to-correct-it/
http://www.acidalkalinediet.net/acidosis-the-kiss-of-death.php
http://www.gesund-heilfasten.de/en/body-acidity.html
http://www.positivehealth.com/article/cellular-chemistry/stress-diet-and-body-acidification
https://www.organicfacts.net/health-benefits/vegetable/health-benefits-of-arugula.html
https://www.organicfacts.net/health-benefits/seed-and-nut/sprouts.html
http://www.nazdravie.sk/hlavkovy-salat/
http://www.bohatstvo-prirody.sk/odkyslenie-organizmu/

Silva Múdra

Zaujímam sa o zdravý životný štýl a zdravú výživu. Určite ma nahovoríte na vyskúšanie všetkého nového v tejto oblasti :) So svojimi skúsenosťami sa s vami rada podelím aj prostredníctvom svojich článkov na Výživovo.sk.

Peťa Romanová - 1. októbra 2017 Reply

Výborný článok :) Tieto potraviny odporúčam každému. Treba si dať pozor aj na PH v tele. O tom som našla tiež veľmi dobrý článok, ktorý odporúčam prečítať: https://zdrava-medicina.sk/magazin/prekysleny-organizmus-zla-hladina-ph-tele/

Tomas - 29. novembra 2017 Reply

Jablko je teda mierne kyslé alebo zásadité?

Paulina - 20. decembra 2017 Reply

Potrebujem poradiť mám chronickú povrchovú gastritidu žalúdka, beriem lieky na kyselinu, schudla som 7kil, potrebujem pribrať ale aj mať vhodnú stravu aby som nedrazdila žalúdok. Lekár mi dal setriacu diétu no nejako si neviem pomoct

Komentovanie článku: