20 najzaujímavejších diét: ktorú držíte vy? | Výživovo.sk

20 najzaujímavejších diét: ktorú držíte vy?

Diéty - aké poznáme?

Leto je blízko a diéty sú teraz horúcou témou. Ak ste stále nenašli tú správnu diétu pre seba, nechajte sa inšpirovať niektorou z nášho zoznamu 20 najzaujímavejších diét. 

20 TOP diét sveta

1. DASH Diéta

Skratka DASH znamená Dietary Approaches to Stop Hypertension a pôvodne išlo o spôsob stravovania prispôsobený tak, aby pomáhal znižovať a udržiavať správny krvný tlak, pričom chudnutie je príjemný vedľajší efekt. Výhodou diéty je, že je vyvážená a nechýbajú v nej niektoré dôležité živiny.

Zakladá sa na potravinách znižujúcich krvný tlak – čerstvé ovocie a zelenina, niektoré mliečne výrobky, celozrnné potraviny, ryby a hydina, ako aj orechy a semená.

2. Stredomorská diéta

Stredomorská diéta je založená na konzumácii čerstvých ovocných a zeleninových šalátov, rýb a chudého mäsa. Nechýbajú ani orechy, olivový olej a rôzne korenia a bylinky. Ide vlastne o štýl stravovania stredomorských krajín.

Stredomorská diéta

3. Diéta South Beach

Diéta South Beach si získala mnohých fanúšikov. Ide v nej o nahradenie nezdravých sacharidov a tukov za tie zdravé. Diéta má tri fázy – v prvej sa takmer celkom eliminujú akékoľvek sacharidy v strave, v druhej fáze tvoria sacharidy 27% celkového denného príjmu a  v poslednej fáze, ktorú by ste mali prakticky dodržiavať až do konca života, sú sacharidy zastúpené v 28% denného príjmu potravy.

4. Delená strava

Delená strava je stále populárna a mnohým ľuďom pomohla získať vytúženú postavu. Ako názov napovedá, ide o správne kombinovanie potravy. Nie je veľmi ťažká na dodržiavanie a nehrozí pri nej hladovanie.

5. Delená strava po novom

Akýmsi vyšším levelom delenej stravy je jej vylepšená verzia. Oproti klasickej delenej strave tu ide o obmedzenie až vylúčenie sacharidov vo forme pečiva, ryže či ovocia, vďaka čomu je úbytok hmotnosti rýchlejší.

6. Trojdňová ovocná diéta

Ak potrebujete rýchlo zhodiť zopár kilogramov, môžete to skúsiť s ovocím. Tri dni pozostáva vaša strava len z ovocia, najmä z ananásu ako hlavnej zložky. Ovocie sa konzumuje v surovom stave.

Aj s ovocím sa dá chudnúť.

Vďaka antioxidantom a iným cenným látkam v ovocí sa telo zbaví toxínov a zrýchli sa metabolizmus. Za tri dni môžete schudnúť asi tri kilogramy.

7. Paleo diéta

Diéta sa zakladá najmä na konzumácii mäsa, rýb, vajec, orechov a semien a ovocia (s mierou kvôli vysokému obsahu sacharidov) a vyhýbaní sa prírodným a spracovaným sacharidom. Ide o snahu stravovať sa ako naši dávni predkovia, ktorých netrápilo toľko chorôb.

Paleo dieta

Napriek tomu, že pri tejto diéte môžete celkom pekne schudnúť, niektorí odborníci na výživu z nej veľmi nadšení nie sú kvôli nevyváženosti.

8. Baby Food Diéta

Baby Food znamená detské jedlo a presne o tom je táto diéta, ktorá si získala aj mnohé celebrity. Ak chcete schudnúť, odporúča sa jesť rôzne detské ovocné či zeleninové výživy, jednoducho stravujete sa ako bábätko.

Väčšina takýchto detských výživ je prísne kontrolovaná, takže neobsahujú pesticídy či konzervačné látky, obmedzený alebo vylúčený je aj biely cukor.

9. TLC diéta

Skratka TLC znamená Therapeutic Lifestyle Changes, teda terapeutické zmeny životného štýlu. Je to, podobne ako DASH diéta, stravovací systém upravený tak, aby prospieval zdraviu. Konkrétne ide o znižovanie cholesterolu a ochranu srdca.

Hlavnými zložkami stravy sú tu ovocie, zelenina, ryby, hydina a nízkotučné mliečne výrobky.

diéta s ryžou

Ryžová diéta sa odporúča na kratšiu dobu kvôli nedostatku živín (zdroj infografiky)

10. Flexitariánstvo

Flexitariánstvo v sebe spája vegetariánstvo a flexibilitu. Je to akási miernejšia alternatíva vegetariánstva, kedy si môžete občas dopriať aj mäso.

[extra_box_type2_shortcode title=“My Vás do diét nútiť nebudeme!“ button_text=“Chcem sa objednať“ button_url=“#“]My Vás do žiadnych diét nútiť nebudeme. Nastavíme Vám jedálniček tak, aby ste ho vydržali dlhodobo. Objednajte sa a uvidíte. [/extra_box_type2_shortcode]

Táto diéta sa drží na vysokých priečkach obľúbenosti v USA a okrem toho, že takto môžete pekne schudnúť, chráni vás takýto životný štýl pred množstvom civilizačných chorôb.

11. Clean Eating alebo „čisté stravovanie“

Táto diéta, alebo skôr životný štýl, je v zahraničí neustále skloňovaným pojmom, hoci u nás zatiaľ nie veľmi známym. Hlavným princípom tohto stravovania je výber čo najprirodzenejších potravín. Zelenú majú čerstvé ovocie, zelenina, oriešky, semená, kvalitné celozrnné potraviny či potraviny bohaté na bielkoviny.

Zamerať sa treba najmä na domáce alebo bio produkty.

12. Volumetrická diéta

Volumetrická diéta vám dovolí jesť do sýtosti, stačí len urobiť zopár správnych zmien v zložení stravy. Ide o to, aby ste sa zasýtili, ale pritom neprijali vysoké množstvo kalórií.

Vhodné sú najmä čerstvé ovocie a zelenina, biele mäso, nízkotučné mliečne výrobky. Táto diéta by sa nemala dodržiavať dlhodobo.

13. Atkinsova diéta

Táto diéta pred niekoľkými rokmi zažila obrovský boom a získala si mnohé celebrity. Dnes už až tak populárna nie je, no stále sa nájde bohatá základňa jej fanúšikov.

Základom Atkinsovejdiéty je prísne obmedzenie množstva konzumovaných sacharidov v strave. Zameriava sa na príjem tukov a bielkovín najmä z mäsa, vajec, mliečnych výrobkov. Mali by ste sa vzdať príloh a obilnín.

Je však často kritizovaná pre nevyváženosť.Atkinsova diéta je jednou z obľúbených diét.

14. Dukanova diéta

Tiež veľmi známa a populárna diéta sa skladá z troch fáz – útočná, výletná, konsolidačná a stabilizačná. Zjednodušene povedané ide o nízkosacharidovú a vysokoproteínovú diétu. V prvých dvoch fázach dochádza k zhadzovaniu kilogramov a ďalšie dve fázy vás vlastne učia, ako si novú hmotnosť udržať.

Pri diéte máte zoznam dovolených potravín a môžete jesť, koľko chcete, pokiaľ sú to jedlá zo zoznamu.

15. Mrkvová diéta

Diéta sa zakladá na 5-dňovej konzumácii mrkvy v rôznej podobe. Ak máte mrkvu radi, môže to byť pre vás fajn voľba. Za 5 dní by ste sa mali zbaviť asi 3 kg.

16. Ornishova diéta

Vyvinul ju doktor Dean Ornish a v zahraničí patrí medzi veľmi obľúbené diéty. Zjednodušene povedané, ide o nízkotučné vegetariánske stravovanie.

17. Weight Watchers diéta

Veľmi obľúbený diétny systém v zahraničí. Každá potravina má určitý počet bodov podľa zloženia. Človek si tak dokáže ľahko kontrolovať denný príjem kalórií pomocou týchto bodov – nezdravé jedlá majú logicky viac bodov, ovocie či zelenina oveľa menej a môžete ich tým pádom jesť viac. Za cvičenie si nejaké body môžete odrátať.

Výhodou sú podporné skupiny, ktoré pomáhajú človeku zotrvať v chudnutí.

18. Očistné diéty

Pitím ovocných a zeleninových čerstvých štiav môžete takisto schudnúť, o čom sa presvedčili tisícky ľudí na celom svete. Ide však skôr o krátkodobé očistné diéty napríklad na schudnutie pár kíl do plaviek. Určite nie sú vhodné na dlhodobé dodržiavanie. Ovocné a zeleninové šťavy pomáhajú detoxikovať organizmus a rýchlejšie chudnúť.

19. New Nordic Diet (Nová severská diéta)

Diéta je založená na konzumácii celozrnnýchpotravín, čerstvého ovocia a zeleniny, morských plodov, orechov a semien ako aj menších porcií chudého mäsa, najmä z voľne žijúcich zvierat. Uprednostňuje sa strava v bio kvalite. Diéta je odporúčaná aj mnohými lekármi.

20. Zónová diéta

Ak sa rozhodnete pre zónovú diétu, budete sa držať hesla „všetko s mierou“. Odporúča sa tu zloženie stravy v pomere 40% sacharidov, 30% bielkovín a 30% tukov. Prednosť majú čerstvá zelenina a ovocie, dôležité je pitie aspoň 2l vody denne.

Diéta na mieru presne pre vás!

Diéty sú síce fajn, no každý z nás je iný a preto je ťažké nájsť tú správnu diétu pre daného človeka. Skvelou správou ale je, že dnes existuje možnosť nechať si zostaviť jedálniček na mieru…

 

Mária Jašurková

Som trojnásobná mamina, ktorá vždy chcela pracovať z domu. Okrem svojej rodiny milujem písanie, kreslenie a iné tvorenie, umenie, prírodu a mnoho iného.

Mária Jašurková

Som trojnásobná mamina, ktorá vždy chcela pracovať z domu. Okrem svojej rodiny milujem písanie, kreslenie a iné tvorenie, umenie, prírodu a mnoho iného.

Komentovanie článku: