8 dôvodov, prečo piť kávu | Výživovo.sk

8 dôvodov, prečo piť kávu

prečo je zdravé piť kávu

Okolo pitia kávy existujú rôzne mýty, preto sa veľa ľudí obáva negatívnych účinkov jej konzumácie. Otázka pitia kávy je pre rôzne skupiny ľudí tak trochu kontroverzná, nakoľko pre bežného človeka môže mať množstvo pozitívnych účinkov, no skupine ľudí s konkrétnymi zdravotnými ťažkosťami dokáže ešte viac priťažiť.

Napriek všetkému, čo ste o káve čítali či počuli, jej účinky majú ďaleko viac pozitív ako negatív. V článku sa bližšie pozrieme na dôvody, prečo kávu konzumovať a pre ktorých ľudí môže, naopak, predstavovať riziko.

Už v roku 1820 bolo potvrdené, že kofeín, ktorý káva obsahuje, má povzbudivý efekt na činnosť mozgu, srdca, obličiek či svalov. Práve kofeín a jeho vplyv na ľudský organizmus je podrobovaný výskumom dlhé roky. Káva obsahuje viac ako 200 látok, ktoré majú pozitívny vplyv na naše zdravie.

Káva obsahuje viac ako 200 látok a antioxidantov, ktoré sú mimoriadne zdravé

1. Stimulujúce účinky na mozgovú činnosť

Asi najbežnejší moment, keď siahnete po šálke kávy, je únava. Kofeín v káve sa dostáva do mozgu, kde podporuje neurotransmitery dopamín a adrenalín. Mnohé štúdie u ľudí dokazujú, že káva podporuje rôzne aspekty mozgu (pamäť, náladu, bdelosť, energetickú hladinu, reakčnú dobu).

2. Hodnotný zdroj antioxidantov

Obsah výživných látok si môžeme ukázať na príklade 240 ml šálky kávy:

  • Vitamín B2 (Riboflavín): 11% doporučenej dennej dávky (DDD)
  • Vitamín B5 (Pantothenic Acid): 6% DDD
  • Vitamín B1 (Thiamin): 2% DDD
  • Vitamín B3 (Niacin): 2% DDD
  • Mangán: 3% DDD
  • Draslík: 3% DDD
  • Horčík: 2% DDD
  • Fosfor: 1% DDD
  • Kyselina listová: 1% DDD

Káva má aj obrovské množstvo antioxidantov a polyfenolov, ktoré chránia pred nádorovými ochoreniami.

TIP: Narazili sme na zoznam a test tých najlepších kávovarov pre tento rok.

Telo si do istej miery dokáže vytvoriť určitý obsah antioxidantov, no v súčasnosti čelíme veľkému množstvu voľných radikálov a telo nestíha vyprodukovať dostatočné množstvo antioxidantov. Tie musíme prijať v potrave. V opačnom prípade hrozí, že telo nápor voľných radikálov nezvládne a môže byť napadnuté civilizačnými chorobami.

Paradoxom je, že bežný človek prijme viac antioxidantov z kávy než z konzumácie ovocia a zeleniny. Obsah antioxidantov nie je rovnaký v každej šálke kávy, záleží na spôsobe jej prípravy. Filtrovaná káva obsahuje menej antioxidantov než espresso či zalievaná káva.

Pri dodržiavaní odporúčanej dennej dávky káva nie je škodlivá.

3. Znižuje riziko vzniku cukrovky druhého typu

Diabetes 2. typu je predstavuje vážny problém, ktorý v súčasnej dobe postihuje asi 300 miliónov ľudí po celom svete. Kvôli neschopnosti vylučovať inzulín pacienti trpia zvýšenou hladinou cukru v krvi. Podľa výskumov, u ľudí, ktorí pijú pravidelne kávu je 23 – 50% menšie riziko vzniku diabetes 2. typu.

To je typické zvýšené hladiny cukru v krvi v súvislosti s rezistenciou na inzulín alebo neschopnosť vylučovať inzulín. Sumár výsledkov z 18 štúdii poukázal nato, že celkom 457,922 jednotlivcov, ktorí si dali každý deň šálku kávy má o 7% menšiu šancu vzniku diabetu 2. typu.

4. Pomáha chrániť pred Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou

Alzheimerova choroba je neurodegeneratívným ochorením a najčastejšou príčinou demencie po celom svete, ktoré zvyčajne postihuje ľudí vo veku nad 65 rokov. V súčasnosti neexistuje žiadny známy liek na Alzheimerovu chorobu, no niektoré štúdie dokazujú, že pravidelné pitie kávy znižuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby až o 65%.

Po Alzheimerovej chorobe je práve Parkinsonova choroba druhým najčastejším neurodegeneratívnym ochorením, na ktorú neexistuje liek. Kofeín v káve znižuje riziko vzniku ochorenia až do 60%.

Šetrite za kávičky v kaviarniach. Investujte radšej do kvalitnej praženej kávy a kávovaru a svoju najobľúbenejšiu kávu si vychutnáte kedykoľvek doma. Ako hovorí Ivan Malinka zo siete kaviarní Moods Bakery & Coffee pre portál Kombo.sk„Ak sa chceme s prípravou kávy hrať a skúmať jej rôzne chuťové vlastnosti, je vhodné zaobstarať si domáci pákový kávovar s viac stupňovým nastavením hrúbky mletia. Ak však čas nemáme a napriek tomu si chceme vychutnať chutnú kávu, môžeme zvoliť niektorý typ automatického kávovaru, ktorý všetko spraví za vás. Stačí len nasypať čerstvo upražené kávovníkové zrná a zvoliť si typ kávového nápoja podľa vlastnej chuti.“

5. Pomáha pri športových výkonoch a spaľovaní tukov

Kofeín stimuluje nervový systém, čo spôsobuje, že sa vysielajú signály do tukových buniek k spaľovaniu telesného tuku. Zvyšuje tiež v krvi hladinu adrenalínu – hormónu, ktorý pomáha telu zvládať intenzívnu fyzickú námahu. Vzhľadom k tomu nie je prekvapujúce, že kofeín môže prispieť k zlepšeniu fyzickej výkonnosti v priemere o asi 10%.

Z tohto dôvodu je dobré dať si šálku kávy asi pol hodiny predtým, než pôjdete cvičiť či vykonávať športové aktivity.

Kofeín je jednou z mála prírodných látok, ktoré skutočne a preukázateľne podporujú spaľovanie tukov. Niektoré štúdie ukazujú, že kofeín môže zvýšiť rýchlosť metabolizmu o 3-11% a zvyšuje tiež spaľovanie tuku, až o 10% u obéznych jedincov, a 29% u chudých ľudí.

6. Znižuje riziko ochorenia pečene

Káva, vďaka vysokému obsahu polyfenolov chráni pre vznikom cirhózy pečene. Ako sme už v staršom článku spomínali, pečeň funguje v tele ako veľká čistiareň a spolu s tráviacou sústavou tvoria základ pre detoxikáciu organizmu. Ľudia, ktorí pijú 4 alebo viac šálok denne majú až do 80% nižšie riziko, že by mohli ochorieť na cirhózu pečene.

7. Prevencia pred rakovinou

Rakovina vedie nepopulárny rebríček ako svetovo najrozšírenejšia choroba spôsobujúca smrť. Jej bunky sa v tele dokážu rozmnožovať nekontrolovateľnou rýchlosťou. Rakovina pečene a rakovina hrubého čreva sú na treťom a štvrtom mieste v počte pacientov. Práve káva podľa niektorých štúdii znižuje riziko rakoviny pečene o 40%.

Ďalšia štúdia na vzorke takmer 500 000 ľudí dokázala, že tí, čo si dajú denne 4 – 5 šálok kávy majú o 15% nižšie riziko rakoviny hrubého čreva.

8. Robí nás šťastnejšími

Pitím kávy znižujeme riziko upadnutia do depresie. Harvardská štúdia z roku 2011 dokázala, že ľudia ktorí si denne doprajú asi 4 šálky kávy majú o 20% nižšiu šancu, že ich potrápi depresia. Možno ste si to všimli na sebe, aké zázraky niekedy dokáže ranná káva.

Pitie kávy nas robí šťastnejšími

Kedy môže káva byť káva škodlivá?

Optimálna hodnota dennej dávky kofeínu by sa mala pohybovať do 400 mg denne, čo zodpovedá asi 4 šálkam kávy (pozor, ak pijete zrnkovú kávu, ktorá obsahuje viac kofeínu). Ak to s kávou preženiete, môžete na sebe pocítiť jej nežiadúce účinky. V prvom rade, káva môže mať laxatívne účinky. Tým, že má močopudné účinky môže dôjsť k veľkej strate tekutín, preto ku každej káve nezabudnite vypiť pohár vody. Vysoký príjem kofeínu sa tiež prejavuje trasúcimi sa rukami či búšením srdca.

A ktoré osoby by mali obmedziť denné dávky kávy? Osoby s vysokým tlakom, žalúdočnými vredmi, problémami so žlčníkom či štítnou zľazou a samozrejme osoby, trpiace poruchami spánku. S kofeínom by to nemali preháňať ani zdraví ľudia, nakoľko je to látka návyková. Časom sa voči efektom kofeínu môžete stať odolní a jeho nedostatok sa prejaví bolesťami hlavy, únavou či podráždením. Pri dodržiavaní doporučenej dennej dávky by ste sa podobným situáciám mali vyhnúť.

BIO káva tak lahodná, že chutí aj zarytým nekávičkárom!
Organic Espresso s plnou a intenzívnou chuťou, jemná Smooth Arabica, či limitované edície káv z Južnej a Strednej Ameriky. Je len na vás, ktorou sa necháte zlákať.

powercoffee

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá s 10 kg batohom 3 roky spoznávala svet. Teraz zdoláva slovenské kopce a pomáha klientom rozprávať príbehy ich značiek. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá s 10 kg batohom 3 roky spoznávala svet. Teraz zdoláva slovenské kopce a pomáha klientom rozprávať príbehy ich značiek. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

matus - 13. apríla 2019 Reply

Pred behom supnem vzdy jednu reishi kavu a uz to bezi jedna radost :)
https://anilab.sk/produkt/ani-elixir-mix-reishi-cordyceps-levia-hriva/

Leni - 27. augusta 2019 Reply

A kedy si ju vypit? No vtedy, kedy to je zdrave a nie nalacno ako ranajky, to som sa uz poucila aj ja a myslim, ze by to mali zmenit aj ostatni. Inak super clanok, vsetko, co treba vediet, preco by si mal clovek dat salocku kavy. Tu sa mozno objavilo nieco doplnujuce, co by mohlo ostatnym prist vhod – https://www.wellness.sk/ucinky-kavy-na-organizmus-a-kedy-je-najvhodnejsi-cas-ju-pit/ :)

Komentovanie článku: