Milujete chlieb? 10 zdravších verzií, za čo ho vymeniť | Výživovo.sk

Milujete chlieb? 10 zdravších verzií, za čo ho vymeniť

chileb

Čerstvý chlieb a pečivo by nemali dominovať vo vašom jedálničku, ak ste sa vydali na dráhu redukčnej diéty. Chudnutie nie je jednoduché, najmä ak milujete cestoviny, dezerty a spomínaný chlieb. Ponúkame vám však náhradné alternatívy, ktoré ho dokážu chutne nahradiť.

Chrumkavý chlieb s maslom, soľou a pažítkou. Alebo ešte horšie, biele pečivo s nutelou. V jedálničku na nás často striehnu nástrahy, ktorým sa dá ťažko odolať. Ale existuje riešenie. Vyberte si z 10 alternatív klasického pečiva a chudnutie vám pôjde ľahšie.

ZDRAVÉ PEČIVO
Tmavý proteínový chlieb
Biely proteínový chlieb
Bezlepkový proteínový chlieb
Proteínové žemličky
Proteínový croissant
Mini proteínové toasty

Maces ako náhrada chleba

Maces je bezkvasové pečivo vhodné aj pre ľudí s problémami so žalúdkom. Je to tradičná potravina, kombinuje sa so zeleninou, s nátierkami, ale napríklad aj s lososom či šunkou. Obsahuje múku, no nepripravuje sa kvasením tak, ako chlieb. Nenafukuje, nezaťažuje trávenie, zároveň zbaví vaše telo cudzorodých látok. Nestačí však klasický chlieb zameniť za maces a čakať, že automaticky schudnete. Tiež obsahuje múku, a teda sacharidy. Zjete ho však menej a nespôsobí plynatosť.

Knäckebrot

Niektorí ho odporúčajú, iní ho zatracujú. Knäckebrot je podobne ako maces bezkvasové pečivo, je to dehydrovaná forma výrobku z múky. Ak si ho dáte na raňajky ako doplnok k praženici a len jeden kúsok, nič dramatické nehrozí. Uvedomte si však, že je malý a ľahký a pritom obsahuje veľa kalórií a má vysoký glykemický index. Nezasýti vás ako bežný chlieb a môžete mať pocit, že ste vlastne nič nezjedli. Knäckebrot preto vždy konzumujte bohato obložený, potretý krémovým syrom, s plátkom šunky, listom šalátu a cherry paradajkami.

Pita chlieb

Tenký arabský pita chlieb môžete naplniť kuracím mäsom so zeleninovým šalátom a vytvoriť si tak perfektný chutný obed, ktorý vás zasýti. Vyberte si chlebík zo žitnej alebo špaldovej múky, doplňte ho ľanovými alebo chia semienkami. Obsahuje vitamíny skupiny B, E a minerálne látky. Nechudne sa z neho, je len lepšou alternatívou klasického chleba a pečiva.

CHCEM SCHUDNÚŤ
S keto diétou zaručene schudnete nakoľko je postavená na biochemických procesoch v organizme (viď. video). Dôležité je, aby ste stále boli v stave ketózy. Nenechajte sa odradiť cenou balíčkov, vyjde vás to oveľa lacnejšie ako opakované kupovanie neúčinných produktov.
Predajcovia keto diéty KetoDiet KetoMix ChiaShake
Chcem schudnúťDo 5kgDo 10kgDo 15kgNad 15kg
Chcem diétu na 28 dní21 dní14 dní7 dní
Skúsenosti s keto diétou28 dňový denník chudnutia
Výživovo na chudnutie odporúča keto diétu. Ak ale z rôznych príčin chcete dať prednosť tabletkám, tak vedzte, že tabletky majú iba podporný efekt a neodmakajú to za vás. Účinné môžu byť len v kombinácii s vyváženým jedálničkom a pravidelným pohybom.
Tabletky na chudnutieeSlimGarsinZerex assassin
Spaľovače tukovL-karnitínHEATNEROSynefrín

Bielkovinový chlieb

Bielkovinový chlieb, nazývaný aj večerný chlieb, je alternatíva klasického chleba, ktorý však obsahuje viac ako 25% bielkovín rastlinného pôvodu. Je skvelým variantom ku klasickému chlebu, pretože má podobnú konzistenciu aj chuť, no pri redukcii hmotnosti ho môžete jesť aj večer. Má približne 8-krát menej sacharidov ako klasický pšenično-ražný chlieb, viac vás zasýti a pomôže vaším svalom rásť v spánku. Zakúpite ho v pekárňach aj predajniach so zdravou výživou, nemýľte si ho však s bezlepkovým chlebom, ide o dve rôzne potraviny.

Bielkovinový chlieb je vhodný aj pri chudnutí

Cícerový chlieb

Uvarený cícer v slanej vode krátko opražte na cibuľke s troškou olivového oleja, pridajte surové vajíčko, osoľte, okoreňte, pridajte mletú papriku a rovnomerne rozdeľte do formy na muffiny vytretej maslom. Pečte dozlatista. Vyzerá to ako omeleta a správa sa ako čerstvý chlebík. Môžete ho zjesť ešte teplý s nátierkou s vyšším obsahom bielkovín, skombinovať s chudou šunkou a obložiť množstvom zeleniny. Nespotrebované chlebíky môžete pár dní skladovať chladničke a v mrazničke vám vydržia aj týždeň.

Ryžové chlebíky

Nadýchané a ľahké ryžové chlebíky (známe skôr ako „polystyrénové“) síce pôsobia diétne, nie je to však úplne pravda. Ich základnou zložkou sú sacharidy, no sú na tom podobne ako knäckebroty. Ak vás však prepadne vlčí hlad a máte chuť na chlieb, vezmite jeden chlebík, potrite ho cottage syrom, pridajte pažítku, prípadne kúsky grilovaného lososa či tuniaka z konzervy a zasýti vás. Určite však nie každý deň!

Kukuričné plátky

Krehké plátky s rôznymi príchuťami sú tiež často zamieňané s diétnymi potravinami, no oblúkom sa vyhnite napríklad syrovým verziám. Zvyčajne bývajú vyrobené z mixu kukuričnej múky, ryžovej múky, pšenice či pohánky a môžu byť chutnou alternatívou ku krajcu chleba. Uvedomte si, že jeden taký plátok váži do 10 gramov a obsahuje okolo 40 kalórií (v závislosti od konkrétneho produktu) a ak ho doplníte vrstvou šunky, natenko nakrájaných kuracích pŕs upravených na grile alebo lososom so špenátovými listami, môžete si ho dať na desiatu a zasýti vás až do obeda.

Ovsené placky

Ovsené vločky obsahujú množstvo minerálov a vlákniny, ktorá je pre zdravé trávenie nevyhnutná. Hrnček vločiek zmiešajte s hrnčekom a pol vody, nechajte chvíľu postáť, pridajte vajíčko, lyžicu nastrúhaného syra, štipku provensálskych byliniek a zmes premiešajte. Formujte malé placky vo veľkosti cookies a uložte na plech vystlaný papierom na pečenie. Pečte dozlatista vo vyhriatej rúre na 200 stupňov. Budú suché a lámavé, podobné suchárom, môžete ich namáčať do dipu z bieleho jogurtu alebo ich konzumovať k praženici. Skladujte ich pri izbovej teplote maximálne dva dni, aj tak sú najlepšie čerstvé.

Aj zelenina môže nahradiť chlieb

Cuketové placky

Milujete chlieb a zemiakové placky? Toto je niečo medzi. Nastrúhajte cuketu na strúhadle, osoľte a nechajte chvíľu odstáť. Rukou vyžmýkajte prebytočnú šťavu, pridajte 3 lyžice nasekaných slnečnicových semienok, jedno vajce, feta syr podľa chuti a konzervu tuniaka. Mokrými rukami vyformujte tenké placky a pečte ich na plechu vystlanom papierom na pečenie asi 10 minút z každej strany. Výborne chutia s tzatziki z gréckeho jogurtu alebo obložené zeleninou s cottage syrom.

Sucháre

Ak si neviete predstaviť, že by ste sa úplne vzdali chleba, vymeňte ho za suchár. Hoci je na obale napísané „diétne sucháre,” neznamená to, že sa z nich chudne. Sú súčasťou diétnej stravy pri tráviacich problémoch, pretože nenafukujú a nezaťažujú trávenie. To jednotné číslo sme nepoužili náhodou. Jeden suchár s avokádovou nátierkou doplnený bielkovinami – napríklad cottage syrom či nátierkou z tvarohu, vám neuškodí.  Nezjete ho tak veľa a tak s chuťou, ako klasický čerstvý chlieb a nezabudnite, že ide vlastne takmer o totožný produkt, akurát je zbavený vlhkosti. Alternatívou je napríklad aj grahamový rožok zohriaty v hriankovači.

Záver

Ak úplne vynecháte pečivo zo stravy, nebudete mať vyvážený jedálniček, a to môže mať  negatívny dopad na vaše zdravie. Myslite na to, že najjednoduchšie je pri dlhodobej zmene životného štýlu staviť na heslo: všetkého s mierou.

K téme úplného vynechania pečiva sa pre portál vysetrenie.zoznam.sk vyjadril výživový poradca Ing. Libor Javro: „V praxi sa často stretávam s tým, že ľudia pri redukcii hmotnosti až prílišne vynechávajú sacharidy dokonca sa ich až začnú báť. To nie je dobré, pretože z veľkej pravdepodobnosti si spomalia metabolizmus a prestanú chudnúť, čo môže spôsobiť  jojo efekt alebo iné zdravotné komplikácie. Preto je veľmi dôležité vedieť, koľko si môžete dopriať sacharidov pri chudnutí.“

Máte tipy na vlastné náhrady pečiva? Alebo ako zvládate návaly chute na typické slovenské delikatesy? Podeľte sa s nami v komentári.

TIP: Prečítajte si tiež článok o náhradách pšenice

Zuzana Hlúchová

Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

Komentovanie článku: