Máte nadmernú obezitu? Skúste tieto 4 zmeny!

Vyskúšajte 4 zmeny pri obezite - Výživovo.sk

Keď hovoríme o obezite, nemyslíme len na kozmetický problém, ktorý mnoho ľudí trápi pri pohľade do zrkadla. V značnej miere ide taktiež o zdravotný problém, ktorým trpí v dnešnej dobe už viac než tretina európskej populácie. Ak tiež patríte k nim, možno práve pri čítaní tohto článku nájdete radu, ako sa svojho problému zbaviť.

Nadmerná obezita a jej riziká

Čo je nadmerná obezita?

V skratke môžeme povedať, že pri nadmernej obezite ide o zvýšený počet tukového tkaniva v organizme, ktorý vzniká v situácií, keď prevažuje príjem energie nad jej výdajom a tento problém sa opakuje dlhodobo. Nie vždy však môžeme celú vinu hodiť na príjem a výdaj energie, no podieľa sa na tom aj kombinácia genetiky a celkového životného štýlu. Nebezpečné čísla obéznej populácie stále rastú. Ako príklad možno uviesť Spojené štáty americké, kde trpí každé piate dieťa nadváhou až obezitou.

V súvislosti s týmto problémom sa stretávame s pojmom BMI. Ide o index telesnej hmotnosti, ktorý slúži na určenie primeranosti vašej váhy.

BMI= hmotnosť (kg) : výška ² (m)
ŽENYMUŽISTUPEŇ
pod 19pod 20podváha
19-23,920-24,9normálny stav
24-28,925-29,9mierna obezita
29-38,930-39,9stredný stupeň
nad 39nad 40ťažký stupeň

Z predchádzajúcej tabuľky vyplýva, že nadmerná obezita je stav, pri ktorom je hodnota BMI viac ako 29 (žena) a 30 (muž). Samozrejme ani tieto merania nie sú dokonalé, no pomôžu vám vytvoriť si aspoň približnú predstavu o ideálom pomere vašej váhy k vašej výške.

Aké sú riziká spojené s obezitou?

Každý zdravotný problém so sebou nesie množstvo rizík. Obezita vedie v rebríčku týchto ochorení:

  • ochorenia srdca a cievne mozgové príhody
  • cukrovka
  • rakovina maternice, vaječníkov, prsníka, žlčníka a hrubého čreva
  • spánkové apnoe
  • artróza
  • ochorenie žlčníka

Skúste tieto 4 zmeny!

Možno by ste boli prekvapení, ako málo stačí k zlepšeniu zdravotného stavu. Stačí len 5-10 percentný pokles vašej telesnej hmotnosti a vaše zdravotné problémy spôsobené nadváhou či obezitou sa začnú strácať. Hovoríme napríklad o cukrovke a krvnom tlaku.

Avšak tu nastáva problém. Ako začať? V prvom rade vyhoďte z hlavy zjednodušené a neprirodzené spôsoby, akou je napríklad bandáž žalúdka. Tento zákrok je až poslednou možnosťou na ceste obezitou, keďže so sebou nesie mnoho rizík a tie si obezita priniesla už vopred sama. Príroda sama vám môže dopomôcť vďaka prírodným spaľovačom ako škorica, zázvor a mnoho ďalších.

1. Zmeňte stravovacie návyky

Výživové odporúčania sú definované pre rôzne skupiny ľudí – či už podľa veku, pohlavia či fyzickej záťaže. Zaujímavá je tiež skupina tehotné a dojčiace ženy. No my vám dáme rady, ktoré platia pre každého! Odpoveďou je pestrá a vyvážená strava. Snažte sa jesť rôznorodé potraviny ako:

  • celozrnné cestoviny
  • ryžu
  • celozrnné pečivo
  • ovocie a zeleninu
  • ryby a kuracie či morčacie mäso, atď.

Všetky tieto potraviny vás v rozumných kombináciách a aj malých porciách zasýtia a doplnia potrebné kalórie. Bohužiaľ, jednou z príčin obezity je neustále zväčšovanie porcií a častá návšteva fast food zariadení, kde jedna porcia môže predstavovať 1500-2000 kalórií. Toto číslo pritom predstavuje hodnotu, ktorú väčšina ľudí potrebuje prijať za celý deň! Problémom je, že ľudia jedia, čo majú položené pred sebou, aj keď už sú dostatočne najedení.

Žiadny fast food pri chudnutí - Výživovo.sk

2. Zvýšte fyzickú aktivitu

Prvým krokom k zmene je skutočné presvedčenie a sebazaprenie. Pre začiatok skúste menej času tráviť aktivitami, pri ktorých vydáte minimálnu energiu, ako napríklad pozeranie televízie či hranie hier. Vymeňte ich radšej za 30 minút pohybu každý deň v týždni.

Nemusíte začať nárazovo, ale skúste si aktivity rozdeliť po minútach až do doby, kedy vám 30 minút aktívneho pohybu nebude robiť problém. Namiesto výťahu v nákupnom centre či bytovke použite schody, ráno vstaňte o 20 minút skôr a choďte do práce pešo.

Pred ďalším zvýšením aktivity by bolo vhodné navštíviť lekára a prekonzultovať s ním vhodnosť konkrétnych intenzívnych cvičení. Avšak pohybová aktivita, ktorá vám len prospeje, môže zahŕňať napríklad:

  • plávanie
  • rýchlu chôdzu
  • cyklistiku
  • skákanie cez švihadlo

Pohybom k chudnutiu - Výživovo.sk

3. Zbavte sa stresu

Experti na obezitu veria, že medzi aspekty, ktoré vplývajú na neustály nárast hmotnosti, patrí stres. V dnešnej dobe sa považuje za normálne, že v rodine obaja rodičia pracujú minimálne 8 a častokrát aj viac ako 12 hodín denne. V také dni rodina nestíha nakupovať, a to znamená, že sa stravujú mimo domova v reštauráciách či v rýchlych občerstveniach.

Nájdite si čas na rodinu. Vezmite si dovolenku a nenechajte sa neustále stresovať prácou, výdavkami a inými problémami. Nájdite si vždy deň v týždni, kedy si či už sám, s rodinou alebo domácim miláčikom vyjdete na prechádzku či výlet. Okrem príjemne stráveného dňa dáte svojmu telu dvojitú odmenu vo forme aktívneho oddychu. Predsa je len pravda, že chudnutie začína v hlave.

Zbavte sa stresu, schudnete - Výživovo.sk

4. Zapisujte si

Tak, ako si športovci zapisujú prijaté kalórie z každého jedla alebo postupy a techniky pri tréningu, takisto si skúste vy zapisovať každé jedlo, ktoré zjete počas dňa, každú tekutinu aj pohyb. Tento zvyk opakujte minimálne po dobu 2 týždňov. Po tej dobe je ideálny čas zájsť za lekárom a následne výživovým poradcom či trénerom, ktorý bude váš denník považovať za pomoc pri vytváraní jedálnička. Aj taký jednoduchý úkon ako zapisovanie má však pár pravidiel, ktorých sa treba držať:

  • Zapisujte si hneď po jedle, kým na to myslíte.
  • To isté sa týka nápojov (budete prekvapení rozdielnymi hodnotami kalórií pri víne či pive).
  • Zapisujte si čas konzumácie.
  • Značte si aspoň odhadovanú hmotnosť jedál.
  • Zapisujte aj častosť jedál, aj keď ide len o drobnosť.

Zapisujte si skonzumované jedlá - Výživovo.sk

Zhrňme si to

Žiadny plán chudnutia nebude fungovať, pokiaľ sa nepresvedčíte sami o správnosti vašich rozhodnutí. Motivujte sa, no určite si predovšetkým reálne ciele a nezúfajte ak sa vám zdá pokrok pomalý. Zdravé chudnutie predstavuje 0,5 až 1 kg za týždeň. Veľa šťastia!

Zdroje:
http://patient.info/health/obesity-and-overweight-in-adults
http://www.webmd.com/children/guide/obesity-children
http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/why-people-become-overweight
http://www.weightlossresources.co.uk/body_weight/obesity_health.htm
http://www.healthline.com/health/weight-loss/obesity#Overview1
http://www.zijzdrave.cz/kila-navic/boj-s-obezitou-a-nadvahou/krok-prvni-piste-si/

 

    Silva Múdra

    Zaujímam sa o zdravý životný štýl a zdravú výživu. Určite ma nahovoríte na vyskúšanie všetkého nového v tejto oblasti :) So svojimi skúsenosťami sa s vami rada podelím aj prostredníctvom svojich článkov na Výživovo.sk.

    Komentovanie článku: