5 superzdravých potravín, ktoré by nemali chýbať na vašom stole

Superpotraviny

Úprava stravovacích zvyklostí pomáha nielen pri znižovaní hmotnosti, ale môže byť vynikajúcim nástrojom pre zlepšenie vášho zdravia. Správna voľba potravín je tou najlepšou devízou, ktorú môžete svojmu telu poskytnúť.

Pozrime sa na zoznam najzdravších jedál sveta aj s „benefitmi“, ktoré v sebe skrývajú: od antioxidantov postavených v šíku proti rakovine až po zdravé tuky, ktoré sú doslova liečebnou kúrou pre vaše srdce.

Uvádzame ich na spôsob výrobcov výživových doplnkov aj s odporúčanými dennými dávkami, ktoré majú optimálne účinky na udržanie vášho zdravia. Predsa len, príroda je príroda, tak prečo jej pokladmi neskúsiť konkurovať umelým tobolkám, tabletkám a kapsliam z lekární.

1. Čučoriedky

cucoriedkyČučoriedky sú zdrojom nesmierneho množstva antioxidantov, teda tých dnes všade spomínaných magických molekúl, ktoré sú nenahraditeľnou prevenciou mnohých chorôb. Obsahujú ich viac, ako iné bežné druhy ovocia.

Modré rastlinné farbivo, ktoré dáva ich plodom charakteristické sfarbenie pomáha v boji proti srdcovo-cievnym ochoreniam, rakovine, šedému zákalu a zhoršovaniu pamäti vo vyššom veku. Podobne ako brusnica obyčajná, aj čučoriedka je výborným liekom, ale aj prevenciou proti infekciám močových ciest.

A ešte jeden zaručený tip: už naši prastarí otcovia zvykli plody čučoriedok (ale aj odvar z listov) používať ako účinný liek pri hnačke.

Odporúčaná denná dávka: stačí, keď si dáte množstvo, ktoré sa zmestí do polovičky trojdecového hrnčeka.

Všeobecné odporúčanie: Čučoriedky sú najlepšie surové, ich tepelná úprava ničí hlavne v nich obsiahnutý vitamín C. Ak nimi teda chcete napríklad posypať bublaninu, urobte tak až tesne pred ukončením pečenia. Takisto, ak máte možnosť, uprednostnite čerstvé čučoriedky pred zavarenými. Ak ale nemáte na výber, aj čučoriedkový kompót je výbornou „tabletkou“ pre vaše zdravie.

2. Cesnak

cesnakTáto zázračná cibuľovina má vynikajúce antibakteriálne, antifungálne (protiplesňové), antivirotické a dokonca aj antiparazitické účinky. Veľkú časť zbraní hromadného ničenia všetkých týchto potvoriek, ktoré nám dokážu narobiť mnoho vrások na čele, má cesnak v podobe zlúčenín síry.

Tieto látky majú okrem iného aj výrazné antioxidačné a preventívne účinky. Pravidelná konzumácia cesnaku v strave dokáže znížiť riziko rakoviny hrubého čreva, žalúdka, dvanástnika a prostaty až na polovicu!

Cesnak znižuje krvný tlak, je vhodný pri cukrovke, znižuje hladinu zlého cholesterolu a triglyceridov v krvi. Posilňuje srdce a rozpúšťa aj vápnik usadený v cievach.

Mnoho ľudí sa mu vyhýba kvôli nepríjemnému zápachu. A to nielen z úst, ale i z pokožky. Dobrou správou je, že ak to s jeho konzumáciou nebudete zbytočne preháňať, obavy, že bude „rozvoniavať“ celé vaše telo, môžete hodiť za hlavu.

Horšie je to so zápachom z úst. Na jeho elimináciu však existujú triky, ktoré sa v praxi dobre osvedčili: stačí, keď po konzumácii cesnaku vypijete pohár mlieka alebo si dáte šálku kvalitného „turka“ (čiže zalievanej kávy, nedávajte si presso, jeho účinky nie sú také silné).

Odporúčaná denná dávka: Zakomponujte do svojho hlavného denného jedla aspoň jeden malý strúčik cesnaku a bude to mať rovnaký účinok, akoby ste zhltli naraz tri tabletky: jednu na zvýšenie imunity, druhú na posilnenie srdca a tretiu ako prevenciu vzniku rakoviny.

Všeobecné odporúčanie: Strúčik cesnaku vždy postrúhajte alebo rozdrvte a potom počkajte aspoň desať minút, aby sa naplno rozvinul jeho liečivý potenciál.

3. Olivový olej

olivovyolejMožno máte pocit, že sa už o tom všade hovorí až príliš často, ale má to svoj dôvod: olej získaný z plodov tohto stredomorského stromu je zdrojom tých najzdravších tukov na svete. Hlavným prínosom olivového oleja je, že vďaka vysokému obsahu mononenasýtených mastných kyselín znižuje hladinu „zlého“ LDL cholesterolu a zvyšuje množstvo „dobrého“ HDL cholesterolu v krvi.

Olivový olej je taktiež doslova zásobárňou antioxidantov zvaných fenoly, ktoré sú významným pomocníkom v prevencii aterosklerózy, čiže postupného upchávania ciev cholesterolovými usadeninami.

Keď sme pri čučoriedkach hovorili o tom, že pomáhajú, ak vás preháňa, olivový olej má zasa opačné účinky. Ak trpíte zápchou alebo zhoršeným vyzprázdňovaním, lyžička olivového oleja vám spoľahlivo – ale najmä šetrne – rozhýbe lenivé črevá a uľahčí pasáž potravy tráviacim traktom.

Odporúčaná denná dávka: Na to, aby ste si zabepečili pevné zdravie a predĺžili život vám stačí prijať denne jednu čajovú lyžičku tohto „tekutého zlata“, ktorého účinky už využívali aj starovekí Gréci.

Všeobecné odporúčanie: Kupujte si len olivový olej s označením „panenský“ alebo „extra panenský“, prípadne „lisovaný za studena“. Rafinovaný olej, ktorý sa z olív získava extrakciou pri využití vysokých teplôt a organických rozpúšťadiel totiž neobsahujú žiadne antioxidanty!

4. Jogurt

jogurtTento chutný kyslomliečny výrobok je výborným zdrojom vápnika pre kosti, ale jeho hlavnú liečivú silu predstavujú prospešné baktérie známe ako probiotiká, ktoré znižujú prerastanie „zlých“ a zdraviu škodlivých baktérií v tráviacom trakte.

Pravidelná konzumácia jogurtov so živými probiotickými kultúrami pomáha pri ochoreniach ako syndróm dráždivého čreva, vredovej chorobe žalúdka, ale aj pri veľmi nepríjemných zápalových ochoreniach hrubého čreva ako sú ulcerózna kolitída či Crohnova choroba.

Ako preventívny prostriedok slúži jogurt v predchádzaní črevných(u žien aj vaginálnych) infekcií, ale aj na posilnenie celkovej imunity. Ak sme vás nepresvedčili, tak snáď bude stačiť táto krátka, ale pravdivá veta: 70 % ľudskej imunity sa nachádza v črevách. Ak im doprajete blahodarnú jogurtovú kúru, nepoďakujú sa vám len ony, ale celé telo.

Odporúčaná denná dávka: na dosiahnutie pozitívneho efektu na vaše zdravie stačí skonzumovať denne jeden 150 gramový téglik (ideálne nízkotučného) jogurtu.

Všeobecné odporúčanie: Jogurt sa osvedčil aj ako vynikajúca a zdravá náhrada vajec pri obaľovaní kuracích či bravčových rezňov alebo rybích filet pred vyprážaním. Výprážanie nie je síce práve najdzravší spôsob prípravy jedál a neodporúčajú ho ani naši výživoví poradcovia, ale ak si ho neviete odpustiť, skúste práve tento postup.

5. Strukoviny

fazulaVšetky strukoviny, od fazule cez šošovicu a sóju až po hrach, sú predovšetkým výborným podporným prostriedkom pre zachovanie zdravia vášho srdca. Obsahujú totiž vysoký podiel rozpustnej vlákniny, ktorá na seba v tenkom čreve viaže cholesterol a dostáva ho von z organizmu.

Vo viacerých popredných svetových vedeckých štúdiách sa preukázalo, že diéta bohatá na rozpustnú vlákninu dokáže znížiť hladinu cholesterolu v krvi o 10 až 15 percent. Ten sa potom neukladá v stenách ciev vo forme aterosklerotických plátov.

Rozpustná vláknina v kombinácii so strukovinovými proteínmi sú účinným pomocníkom pri optimalizácii hladiny cukru v krvi. Vysoký obsah magnézia určuje aj ich antihypertenzívny účinok: horčík pomáha uvoľňovať a rozťahovať steny ciev, čo vedie k zníženiu krvného tlaku.

A ešte jedna dobrá správa: strukoviny sa radia medzi špičku medzi jedlami bohatými na antioxidanty. Nielenže spomalia proces starnutia vášho organizmu, ale budú vás chrániť aj pred hrozbou vzniku rakovinového bujnenia, obzvlášť v hrubom čreve.

Odporúčaná denná dávka: Ak si doprajete množstvo, ktoré sa zmestí do dvoch tretín trojdecového hrnčeka, nielenže získate kvalitný zdroj bielkovín rovnajúci sa jednej porcii mäsa, ale urobíte aj veľkú službu pre svoje zdravie.

Všeobecné odporúčanie: Strukoviny síce obsahujú najväčší podiel bielkovín zo všetkých rastlinných potravín, tieto proteíny však nie sú takpovediac „kompletné“. Oproti mäsu totiž neobsahujú všetky potrebné aminokyseliny. Ak sa však chcete obmedziť v konzumácii mäsa, tento hendikep vyrovnáte tým, že strukoviny skombinujete napríklad s ryžou, ktorá potrebné aminokyseliny doplní.

[extra_box_type2_shortcode title=“Nechajte Váš jedálniček na nás!“ button_text=“chcem jedálniček“ button_url=“/objednavka“]Neviete, ktoré potraviny sú zdravé a ktoré nie? Radi Vám pomôžeme a vypracujeme jedálniček presne podľa Vaších predstáv. Objednajte sa už dnes![/extra_box_type2_shortcode]

Rastislav Teplánský

Písaniu sa profesionálne venujem od začiatku svojich vysokoškolských štúdií až doteraz. Rád prinášam témy, ktoré čitateľa obohatia, zorientujú, ale predovšetkým ho motivujú k vytýčeniu vlastných cieľov, svojich súkromných mét, pomôžu im vytrvať na ceste k ich dosiahnutiu a prinesú im tak potrebnú osobnú satisfakciu.

Komentovanie článku: