Najobľúbenejšie tabletky a výživové doplnky na chudnutie | Výživovo.sk

12 najobľúbenejších tabletiek a výživových doplnkov na chudnutie

najobľúbenejšie tabletky na chudnutie

Jestvuje mnoho rozličných spôsobov na redukciu hmotnosti. Možno k nim zaradiť rôzne druhy tabletiek, liekov a výživových doplnkov.  V kombinácii s inými metódami chudnutia dokážu pomôcť alebo uľahčiť redukovať vašu hmotnosť.

Účinkujú na základe jedného alebo viacerých mechanizmov:

  • Znižujú pocit hladu a cítite sa viac nasýtení, čím prijímate menej kalórií
  • Znižujú vstrebávanie živín, najmä tukov, čím získavate menej kalórií
  • Zvyšujú spaľovanie tukov, čím dochádza k väčšiemu spaľovaniu kalórií

V nasledujúcom prehľade uvádzame 12 najobľúbenejších tabletiek a výživových doplnkov pre redukovanie hmotnosti, ktoré boli vedecky overené.

CHCEM SCHUDNÚŤ
S keto diétou zaručene schudnete nakoľko je postavená na biochemických procesoch v organizme (viď. video). Dôležité je, aby ste stále boli v stave ketózy. Nenechajte sa odradiť cenou balíčkov, vyjde vás to oveľa lacnejšie ako opakované kupovanie neúčinných produktov.
Detoxikačný balíčekBALÍČEK:
Keto diéta na 7 dní
BALÍČEK:
Keto diéta na 14 dní
BALÍČEK:
Keto diéta na 7 dní
NÁVOD:
Ako schudnúť s KetoDiet
NÁVOD:
Ako schudnúť s KetoMix
Ochutnávkový KETO balíčekTabletky na chudnutie
UPOZORNENIE: Žiadny produkt vám nemôže garantovať presné úbytky hmotnosti. Každé telo je odlišné po fyzickej i zdravotnej stránke a reaguje inak.

1. Výťažok z Garcínie kambodžskej

Garcínia kambodžská sa stala veľmi populárnou na celom svete po jej prezentovaní v show Dr. Oz v roku 2012. Je to malé zelené ovocie, tekvicového tvaru. V koži tohto ovocia sa nachádza kyselina hydroxycitrónová (HCA). Táto tvorí podstatnú zložku výťažku z Garcínie kambodžskej, ktorý je určený ako výživový doplnok pre redukciu hmotnosti.

Spôsob účinkovania: Štúdie vykonané na zvieratách preukázali, že dokáže spomaliť v ľudskom tele enzýmy, produkujúce tuky a zvyšuje hladinu serotonínu, čím napomáha znižovať nekontrolovateľnú chuť do jedla. (1, 2 overený zdroj).

Účinnosť: V jednej štúdii sa porovnávali účinky Garcínie v porovnaní s placebo efektom. Nedošlo k žiadnym rozdielom v hmotnosti alebo telesného tuku v oboch skupinách účastníkov tejto štúdie. (3)

V prehľadovej štúdii uskutočnenej v roku 2012, ktorá bola zameraná na Garcíniu kambodžskú sa zistilo, že došlo k priemernej strate telesnej hmotnosti približne vo výške 0,88 kg počas obdobia niekoľkých týždňov. (4)

Vedľajšie účinky: Neboli zaznamenané žiadne vážne vedľajšie účinky a iba niektorí účastníci tejto štúdie uvádzali mierne zažívacie a tráviace ťažkosti.

Zhrnutie: Napriek tomu, že Garcínia kambodžská môže prispieť k miernemu zníženiu telesnej hmotnosti, tieto účinky sú však veľmi malé, že dokonca nemusia byť postrehnuteľné. 

2. Hydroxycut

Hydroxycut je známym na trhu už viac než desať rokov a v súčasnej dobe patrí medzi najpopulárnejší výživový doplnok pre redukciu hmotnosti na svete. Je niekoľko rôznych typov hydroxycutu, ale najčastejšie sa však využíva jednoduchý názov „Hydroxycut.“

Spôsob účinkovania: Obsahuje viacero zložiek, medzi ktoré patrí kofeín a niektoré rastlinné výťažky, ktoré pôsobia na redukciu telesnej hmotnosti.

Účinnosť: Štúdia uvádza, že došlo k strate váhy v hodnote 9,5 kg počas obdobia 3 mesiacov. (5).

Vedľajšie účinky: U osobách citlivých na kofeín môže dôjsť k výskytu pocitov úzkosti, nervozity, chveniu, nevoľnosti, hnačke a podráždenosti.

Zhrnutie: Jestvuje však len jedna štúdia týkajúca sa tohto výživového doplnku a nie sú k dispozícii žiadne údaje o dlhotrvajúcich účinkoch. Preto je potrebné uskutočniť rozsiahlejšie výskumy, ktoré zistia reálne účinky Hydroxycutu.

3. Kofeín

Kofeín patrí medzi najrozšírenejšie využívané psychoaktívne látky na svete. (6 overený zdroj).

Nachádza sa prirodzene v káve, zelenom čaji a tmavej čokoláde a pridáva sa do mnohých priemyselne spracovaných potravín a nápojov.

Kofeín je veľmi dobre známy na podporu metabolizmu a pridáva sa veľmi často do komerčných výrobkov na redukciu hmotnosti.

kofeín v káve

Spôsob účinkovania: Krátkodobé štúdie preukázali, že kofeín môže zvýšiť podporu metabolizmu v hodnote 3 až 11% a tiež môže zvýšiť spaľovanie tukov až o 29 % (7 overený zdroj, 8 overený zdroj, 9, 10).

Účinnosť:  V niektorých štúdiách sa uvádza, že u ľudí môže kofeín mierne pôsobiť na redukciu telesnej hmotnosti (11 overený zdroj, 12 overený zdroj).

Vedľajšie účinky: U niektorých ľudí môžu veľké dávky kofeínu spôsobovať pocity úzkosti, nespavosť, nervozitu, podráždenosť, nevoľnosť, hnačku a iné príznaky. Kofeín je tiež návykový a môže znížiť kvalitu Vášho spánku.

Neodporúča sa užívať náhradné výživové doplnky alebo tabletky s obsahom kofeínu. Najlepším zdrojom kofeínu je kvalitná káva a zelený čaj, ktoré majú vzhľadom na obsah antioxidantov prospešné zdravotné účinky.

Zhrnutie: Podporné účinky kofeínu na metabolizmus a zlepšenie spaľovania tukov majú iba krátkodobý charakter. Môže dôjsť aj k vývinu tolerancie na jeho účinky.

šálka kávy

4. Orlistat (Alli)

Orlistat patrí medzi farmaceutické liečivo, ktoré je známe pod názvom Alli ako voľnopredajný liek a Xenical , ktorý je viazaný na lekársky predpis.

Spôsob účinkovania: Tieto tabletky na redukciu hmotnosti sú založené na tom, že spomaľujú rozpad tukov v čreve, čím sa získava menej kalórií z tukov.

Účinnosť: V rozsiahlych 11 prehľadových štúdií sa uvádza, že Orlistat môže znížiť telesnú hmotnosť až o 2,7 kg v porovnaní s placebo efektom (13 overený zdroj).

Ostatné prospešné účinky: Orlistat má mierne účinky na zníženie krvného tlaku a ako sa uvádza v jednej štúdii, redukuje riziko vzniku diabetes typu 2 až o 37 % (14 overený zdroj, 15 overený zdroj).

alli orlistat tabletky na chudnutie

Zdroj: Flickr.com

Vedľajšie účinky: Tento liek má mnoho vedľajších účinkov na tráviaci systém, vrátane odlišnej konzistencie stolice, prílišného množstva tukov v stolici, nadúvania, častého vyprázdňovania a tieto symptómy sa dajú veľmi ťažko kontrolovať. Tiež môže prispievať k deficitu vitamínov rozpustných v tukoch, akými sú vitamíny A,D,E a K.

Počas užívania Orlistatu sa zvyčajne odporúča nízkotučná diéta, aby došlo k minimalizovaniu jeho vedľajších účinkov. Nízkosacharidová diéta (bez liekov) sa ukázala za rovnako efektívnu. (16).

Zhrnutie: Orlistat, ktorý je známy ako Alli alebo Xenical môže redukovať množstvo tukov, ktoré sa absorbujú z potravy a pomáha redukovať telesnú hmotnosť. Má mnohé vedľajšie účinky, pričom niektoré sú dosť nepríjemné.

5. Malinové ketóny

Malinové ketóny sú látky, ktoré sa nachádzajú v malinách a spôsobujú ich výraznú vôňu. Na redukciu telesnej hmotnosti sa využíva syntetická tabletková forma malinových ketónov.

maliny

Spôsob účinkovania: V izolovaných tukových bunkách potkanov malinové ketóny zvýšili rozklad tukov a tiež zvýšili úroveň hormónu adiponektínu, ktorý sa dáva do súvislosti so stratou telesnej hmotnosti (17 overená štúdia).

Účinnosť: Doteraz nebola vykonaná žiadna štúdia o účinkoch malinových ketónov na ľudský organizmus, ale v jednej štúdii vykonanej u potkanov sa uvádza, že nadmerné dávkovanie redukovalo hmotnosť. (18 overený zdroj).

Vedľajšie účinky: Môžu spôsobiť odgrgávanie, ktoré má typickú vôňu malín.

Zhrnutie: Nakoľko nie sú k dispozícii žiadne štúdie vykonané na ľuďoch, nie je potvrdené, že malinové ketóny môžu u ľudí prispieť k strate telesnej hmotnosti. Štúdia vykonaná u potkanov preukázala, že sú účinné vo vysokých dávkach.

6. Výťažky zo zŕn zelenej kávy

Zelená káva sú obyčajné kávové zrná, ktoré neboli ešte upražené. Obsahuje 2 látky – kofeín a kyselinu chlorogénovú, ktoré pomáhajú redukovať hmotnosť.

zelená káva

Spôsob účinkovania: Kofeín zvyšuje spaľovanie tukov a kyselina chlorogénová pomaly rozkladá uhľohydráty v čreve.

Účinnosť: V niektorých štúdiách vykonaných u ľudí bolo preukázané, že výťažky zo zelenej kávy pomáhajú ľuďom redukovať ich hmotnosť. (19 overený zdroj, 20 overený zdroj).

V prehľade 3 štúdií sa dospelo k záverom, že tieto výživové doplnky znížili telesnú hmotnosť o viac než 2,5 kg v porovnaní s placebo efektom (21 overený zdroj).

Ostatné prospešné účinky: Zelená káva môže pomôcť znížiť hladinu cukru v krvi a znížiť krvný tlak. Obsahuje tiež veľké množstvo antioxidantov (22 overený zdroj, 23 overený zdroj, 24 overený zdroj, 25 overený zdroj).

Vedľajšie účinky: Môže mať rovnaké vedľajšie účinky ako kofeín. Kyselina chlorogénová, ktorá je jeho súčasťou môže spôsobiť hnačku a niektorí ľudia môžu byť alergickí na zelenú kávu (26 overený zdroj).

Zhrnutie: Zelená káva môže mať účinky na miernu stratu telesnej hmotnosti, ale nezabúdajte na to, že mnohé štúdie boli vykonané s komerčným sponzorovaním.

7. Glukomanan  

Glukomanan je typ vlákniny, ktorá sa nachádza v rastline zmijovec konjakový (elephant yam).

Spôsob účinkovania: Glukomanan absorbuje vodu a premieňa sa na konzistenciu podobnú gélu. „Usádza sa“ v črevách a podporuje pocity nasýtenosti, čím dochádza ku konzumácii menšieho množstva kalórií (27).

Účinnosť: 3 štúdie vykonané u ľudí preukázali že glukomanan v spojení so zdravou výživou pomohol ľuďom redukovať ich hmotnosť až v hodnote 3,6 – 4,5 kg počas obdobia 5 týždňov (28 overený zdroj).

Ostatné prospešné účinky: Glukomanan je vláknina, ktorá vyživuje užitočné baktérie v črevnom trakte. Tiež znižuje hladinu cukru v krvi, cholesterol v krvi a triglyceridy a je veľmi účinný proti zápche (29 overený zdroj, 30 overený zdroj, 31 overený zdroj).

Vedľajšie účinky: Môže spôsobiť nadúvanie, plynatosť a mäkké zloženie stolice a tiež zasahovať do účinkov niektorých orálnych liečiv, ktoré sa zároveň užívajú.

Je veľmi dôležité užívať glukomanán s pohárom vody asi pol hodinu pred jedlom. V tomto článku nájdete anglickú recenziu glukomananu.

Zhrnutie: V štúdiách sa veľmi často preukazuje, že vláknina glukomanan v spojení so zdravou výživou môže pomôcť ľuďom redukovať ich telesnú hmotnosť. Tiež pomáha zlepšiť hodnoty mnohých zdravotných ukazovateľov.

8. Meratrim

Meratrim je relatívnou novinkou na trhu s výživovými doplnkami pre redukciu hmotnosti. Predstavuje kombináciu 2 rastlinných výťažkov, ktoré môžu zmeniť metabolizmus tukových buniek.

Spôsob účinkovania: Uvádza sa, že zabraňuje zväčšovaniu tukových buniek, znižuje množstvo tukov, ktoré získavajú z krvného systému a pomáha spaľovať zabudované tuky.

Efektívnosť: Až doteraz bola vykonaná iba jedna štúdia týkajúca sa Meratrimu. Počas nej sa podrobilo 100 obéznych ľudí diéte s obmedzeným príjmom 2000 kalórií v kombinácii s Meratrimom alebo placebo efektom. (32).

Po uplynutí 8 týždňov došlo k redukcii hmotnosti v skupine, ktorá užívala Meratrim o 5,2 kg a 11,9 cm v obvode ich pása. Tiež došlo k zlepšeniu kvality ich života a k redukcii hladiny cukru v krvi, cholesterolu a triglyceridov.

Vedľajšie účinky: Neboli uvedené žiadne vedľajšie účinky.

Pre podrobnejší prehľad Meratrimu si prečítajte tento anglický článok.

Zhrnutie: V jednej štúdii bolo preukázané, že Meratrim mal účinok na redukciu telesnej hmotnosti. Treba mať však na mysli, že štúdia bola komerčne sponzorovaná a je potrebné vykonať mnoho ďalších výskumov v tejto oblasti.

9. Výťažok zo zeleného čaju

Zelený čaj patrí medzi obľúbenú súčasť výživových doplnkov pre redukciu telesnej hmotnosti. Veľké množstvo štúdií preukázalo, že najmä antioxidant EGCG, ktorý zelený čaj obsahuje, pomáha v spaľovaní tukov.

zelený čaj

Spôsob účinkovania: Extrakt zo zeleného čaju zvyšuje aktivitu hormónu norepinefrínu (noroadrenalínu), ktorý pomáha v spaľovaní tukov. (33)

Efektívnosť: Mnohé štúdie vykonané u ľudí preukázali, že výťažok zo zeleného čaju môže zvýšiť spaľovanie tukov a stratu tukov, najmä v brušnej oblasti (34 overený zdroj, 35 overený zdroj, 36 overený zdroj, 37).

Vedľajšie účinky: Zelený čaj je všeobecne dobre tolerovateľný. Obsahuje určité množstvo kofeínu a môže spôsobiť reakcie, ktoré sú typické pre ľudí citlivých na kofeín.

Okrem iného sú všetky zdraviu prospešné účinky pitia zeleného čaju rovnaké ako pri výťažku zo zeleného čaju.

Zhrnutie: Zelený čaj a výťažok zo zeleného čaju môže mierne zvýšiť spaľovanie tukov a pomôcť v redukcii brušného tuku.

10. Konjugovaná kyselina linolová (CLA)

Konjugovaná linolová kyselina (CLA) patrí už dlhé roky medzi obľúbené výživové doplnky pre redukciu telesnej hmotnosti.

Patrí medzi „ zdravé“ transmastné kyseliny a nachádza sa prirodzene v niektorých tukových živočíšnych výrobkoch, akými sú napr. syr alebo maslo.

Spôsob účinku: Kyselina linolová redukuje chuť do jedla, podporuje metabolizmus a stimuluje rozkladanie tukov v tele (38 overený zdroj, 39 overený zdroj).

Účinnosť: V hlavných prehľadoch 18 odlišných štúdií sa uvádza, že kyselina linolová prispela k zníženiu hmotnosti asi o 0,1 kg za týždeň počas obdobia 6 mesiacov (40 overený zdroj).

Podľa ďalšej prehľadovej štúdie z roku 2012, v porovnaní s placebo efektom môže kyselina linolová prispieť k strate asi 1,3 kg hmotnosti (41 overený zdroj).

Vedľajšie účinky: Kyselina linolová môže mať vedľajšie účinky na tráviaci trakt a dlhotrvajúce škodlivé následky s možnosťou vzniku steatózy pečene, inzulínovej rezistencie a zvýšeného zápalovému procesu.

Zhrnutie: Kyselina linolová je veľmi účinným výživovým doplnkom, ale môže mať pri dlhodobom používaní škodlivé následky. Malé množstvo straty telesnej hmotnosti nie je vhodné takéhoto riskovania.

11. Forskolin

Forskolin je extrakt z rastliny podobnej mäte a má efektívne účinky pre redukciu telesnej hmotnosti.

Spôsob účinku: Uvádza sa, že táto látka zvyšuje hladinu cAMP, nachádzajúcej sa vo vnútri buniek, ktorá vplýva na stimuláciu spaľovania tukov (42 overený zdroj).

Účinnosť: V jednej štúdii vykonanej v skupine 30 mužov s nadváhou a obezitou sa zistilo, že forskolin redukoval telesný tuk a zvýšil svalovú hmotu bez toho, aby ovplyvnil hodnotu telesnej hmotnosti. V ďalšej štúdii vykonanej v skupine 23 obéznych žien neboli zistené žiadne účinky (43, 44 overený zdroj).

Vedľajšie účinky: K dispozícii sú iba minimálne údaje o bezpečnosti toho výživového doplnku, ako aj riziká vedľajších účinkov.

Zhrnutie: V 2 menších štúdiách týkajúcich sa forskolinu boli preukázané rozporné výsledky. Odporúča sa preto vyhnúť sa tomuto výživovému doplnku, až pokým sa neuskutočnia rozsiahlejšie výskumy.

12. Horký pomaranč (synefrín)

Je to druh horkého pomaranču, ktorý obsahuje látku synefrín. Synefrín sa dáva do súvislosti s efedrínom, ktorý je jednou z najčastejších zložiek prítomných v rôznych tabletkách na chudnutie.

horký pomaranč synefrín

Spôsob účinku: Synefrín má podobné mechanizmy pôsobenia ako efedrín, ale je menej účinný. Môže redukovať chuť do jedla a výrazne zvýšiť spaľovanie tukov (45 overený zdroj).

Účinnosť: Uskutočnilo sa veľmi málo štúdii týkajúcich sa synefrínu, ale efedrín preukázal v mnohých štúdiách výraznú krátkodobú účinnosť v znížení telesnej hmotnosti (46 overený zdroj).

Vedľajšie účinky: Podobne ako efedrín, môže mať synefrín veľmi vážne vedľajšie účinky na srdcovo-cievny systém. Tiež môže dôjsť závislosti.

Zhrnutie: Synefrín je pomerne silný stimulant a pravdepodobne účinný pri chudnutí v krátkodobom horizonte. Pozor na vedľajšie účinky, a preto by sa mal užívať iba veľmi opatrne.

Tip na čítanie: Pozrite si ďalšie recenzie tabletiek na chudnutie.

Tabletky na chudnutie na lekársky predpis

Na trhu je dostatok veľmi účinných tabletiek pre zníženie telesnej hmotnosti, ktoré sú viazané na lekársky predpis. Medzi najznámejšie patrí Contrave, Belviq , Phentermine a Qsymia.

Podľa nedávnej štúdie vykonanej v roku 2014 bolo preukázané, že tabletky pre zníženie telesnej hmotnosti nie sú také účinné, ako sa doteraz predpokladalo. V priemere pomáhajú znížiť telesnú hmotnosť v rozmedzí od 3 – 9 % v porovnaní s placebo efektom (47).

Je potrebné mať na zreteli, že tieto účinky môžete dosiahnuť iba v spojení so zdravou a vyváženou stravou. Tabletky na chudnutie iba samy o sebe nie sú účinné a nie sú riešením pre zvládnutie obezity. Tiež nesmieme zabúdať na ich vedľajšie účinky.

vyvážená strava

Samotné tabletky na chudnutie vám schudnúť nepomôžu. Dôležitá je vyvážená strava a pohyb.

Zhrnutie najdôležitejších informácií

Jednoznačné prvenstvo z uvedených 12 možností získali :

  • Strata hmotnosti: Glukomanan, CLA a Orlistat (Alli)
  • Zvýšená účinná podpora v spaľovaní tukov: Kofeín a extrakt zo zeleného čaju

Je však potrebné vziať tiež do úvahy námietky proti Orlistatu, vzhľadom na jeho nepríjemné vedľajšie účinky a tiež proti CLA pre jej škodlivé účinky na správnu metabolickú funkčnosť u ľudí.

Potom zostávajú teda iba glukomanán, extrakt zo zeleného čaju a kofeín. Tieto výživové doplnky môžu byť užitočné, ale ich účinky sú prinajlepšom minimálne.

Žiaľ, musíme konštatovať, že ŽIADNE výživové doplnky vo forme tabletiek nepomáhajú v skutočnosti znižovať telesnú hmotnosť. Účinok týchto prostriedkov spočíva iba v nepatrnom vplyve na váš metabolizmus či redukovaní minimálneho množstva hmotnosti, ale viac sa nedá očakávať.

Obmedzenie uhľohydrátov a zvýšená konzumácia proteínov je stále najlepším spôsobom pre redukciu vašej hmotnosti a oveľa účinnejším, než využívanie rôznych druhov tabletiek pre redukciu hmotnosti.

Užívali ste už niekedy tabletky na chudnutie? Dajte nám v komentároch vedieť, či vám pomohli/nepomohli?

Článok je voľným prekladom z anglického originálu, uverejneného na healthline.com

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá s 10 kg batohom 3 roky spoznávala svet. Teraz zdoláva slovenské kopce a pomáha klientom rozprávať príbehy ich značiek. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá s 10 kg batohom 3 roky spoznávala svet. Teraz zdoláva slovenské kopce a pomáha klientom rozprávať príbehy ich značiek. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Komentovanie článku: