Detoxikácia a očista čriev – ako na to?

Črevné problémy sú už dnes civilizačnou chorobou

V dnešnej dobe považujeme črevné ťažkosti za civilizačné ochorenie. Ako pri problémoch s trávením zabezpečiť očistu žalúdka? Ktoré potraviny vylúčiť a ktoré naopak prijímať každý deň? A čo si o téme očista čriev preháňadlami myslia odborníci?

Dlhodobou ignoráciou k problémom s trávením

Pri nezdravom stravovaní sa v hrubom čreve hromadia škodliviny z celého tela. Sú to najmä zvyšky potravy, ktoré telo nebolo schopné stráviť (tuky, cholesterol, lepok), ale aj toxické látky. Neprospievajú nám ani všade prítomné polotovary, konzervanty a umelé farbivá, či priveľa mäsa.

Civilizačnú chorobu zvanú problémy s trávením si teda môžeme zabezpečiť dlhodobou ignoráciou zdravého životného štýlu, ľahostajnosťou voči tomu, čo jeme, nesprávnou kombináciou potravín aj nedostatočným prísunom ovocia, zeleniny a vlákniny.

Správna činnosť čriev je zásadná

Pri stravovaní sa každá potrava dostáva cez ústnu dutinu, pažerák a žalúdok do črevného traktu, kde sa spracuváva. Užitočné látky sa tu vstrebávajú do tela, kým usadeniny sa dostávajú z tela von.

Ak sú črevá zdravé, čisté a bez zbytočných nánosov, odpad sa v nich vo veľkom množstve nehromadí. Všetko zo seba dokážeme “dostať” prirodzenou cestou – stolicou. Ak je náš žalúdok a črevný trakt v pohode, pozitívne to ovplyvňuje aj náš imunitný systém. Cítime sa vitálne, energicky a sviežo.

Isté množstvo nestrávených látok a toxínov sa však rokmi môže usadzovať na stenách čriev. To môže časom spôsobiť oslabenú činnosť čriev, rôzne tráviace ťažkosti, zápaly a črevné problémy. Pri ignorovaní symptómov to môže viesť až ku chronickým ochoreniam.

Črevá dostávajú zabrať už po stáročia

Pravidelnému prečisťovaniu hrubého čreva holdovali už starovekí Gréci. Tí nepoznali zásady zdravého životného štýlu a kvôli tradičnému hodovaniu cítili potrebu z času načas svoj organizmus vnútorne prečistiť.

V dnešnej dobe zanedbávame svoj črevný systém z iných dôvodov. Rýchle životné tempo mnohým z nás nedovoľuje venovať stravovacím zásadám a potrebám nášho organizmu dostatočnú pozornosť. Keď sa dynamické životné tempo spojí so všade dostupnými polotovarmi a rýchloobčerstvením, naše črevá dostávajú zabrať. Preto sa mnohí odborníci zhodujú: Nestačí len z času načas prečistiť tráviaci systém. Oveľa prospešnejšie je upraviť svoje stravovacie návyky tak, aby sa naše črevá neupchávali.

Fast foody, polotovary, konzervanty a umelé farbivá nepriaznivo vplývajú na trávenie a očista čriev je nevyhnutná.

Čo má za cieľ očista čriev?

Vďaka detoxikácii čriev sa v prvom rade zbavíte usadenín z hrubého čreva. To vám zabezpečí nastavenie správneho fungovania trávenia a efektívnejšie spracovávanie prijatých živín. Aby bola táto očista čo najúčinnejšia, malo by po nej prirodzene nasledovať dlhodobé dodržiavanie správnej životosprávy.

Ste adept na očistu čriev?

Zanesenie čriev je postupný proces. Preto si často spočiatku ani nevšimneme, že nám „niečo je“. Príznaky sa dajú „vysvetliť“ množstvom dôvodov.

Napovedať by vám však mohli niektoré z nasledujúcich príznakov:

  • Chronická zápcha alebo naopak – časté hnačky, prípadne striedanie oboch
  • Nadúvanie, plynatosť
  • Nadváha
  • Nepríjemný pach z úst
  • Hemoroidy
  • Infekcia candida albicans

Krátkodobé drastické metódy

Mnoho ľudí praktizuje jeden z dvoch typov prečisťovania čriev. Prvou alternatívou je jednorázové prečistenie čriev pomocou preháňadla alebo klystíru. Preháňadlá sú síce relatívne neškodné, zároveň je však otázny dlhodobý efekt takéhoto počíňania. Užiť preháňadlo sa odporúča ako príprava pred lekárskym zákrokom (kolonoskopiou), nie však ak je vaším hlavným zámerom efektívne chudnutie.

Pravidelným užívaním preháňadiel si takisto môžete vypestovať návyk a vaše črevá už na nich nebudú reagovať. Druhou jednorázovou formou prečistenia je tzv. črevná sprcha alebo výplach čriev. Črevá sú prečisťované pomocou prúdu vody vďaka rúrke, zavedenej do konečníka.

Takéto „drastické“ metódy sú však podľa mnohých odborníkov zbytočné a potenciálne nebezpečné. Zároveň ak je váš zámer zbaviť sa prebytočných kíl, vďaka takejto očiste čriev vaša váha poklesne o niekoľko čísel, keďže sa zbavíte stolice a zvyškov v črevách, avšak nie je to dlhodobé riešenie. Váha sa čoskoro vráti na pôvodné číslo.

„V hrubom čreve žije veľké množstvo baktérií, vírusov, plesní, mikroorganizmov. Je to súčasť nášho organizmu a je veľmi dôležité v akom stave to máme. Práve preto treba byť opatrní pri očistách,“ vyjadril sa pre tvnoviny.sk odborník na výživu Dr. Igor Bukovský.

Prirodzená očista čriev

Tak a teraz niečo o tom, ako by sme na to mohli, respektíve dokonca mali ísť. Ak si zvolíme cestu vhodného stravovania s dostatočným prísunom potrebných živín, vlákniny, vitamínov a minerálov, svitá nám na lepšie časy. Takto pestrá strava vplýva na správne fungovanie čriev.

Pre očistu čriev je potrebné upraviť stravovacie návyky

Niekoľko hlavných zásad v skratke

  • TRVANIE. Efektívna očista by mala byť nenásilná a trvať by mala tým pádom čo najdlhšie. Minimálne však 2 týždne.
  • POHYB. Detoxikáciu doplňte o pravidelný pohyb – minimálne 20 až 30 minút denne. Pohyb urýchľuje činnosť čriev.
  • VLÁKNINA. Je alfou a omegou zdravého trávenia
  • RASTLINNÁ STRAVA. Obmedzte živočíšne bielkoviny (mäso, mliečne výrobky), výrobky z bielej múky (biele pečivo, pizza, cestoviny), kvasnice a cukor. Nahraďte ich stravou rastlinného pôvodu.

Dostatok vlákniny je pri detoxikácii čriev zásadný

6 vecí, na ktoré myslieť pri zostavovaní jedálnička

  1. VODA. Čistá voda s morskou soľou. Zjednodušene by sa dalo povedať, že hydratované črevá sú zdravé črevá. Dostatok vody je teda úplný základ. Obľúbená pri očiste čriev je morská soľ. Je známa svojimi detoxikačnými účinkami. Kombinácia čistej pitnej vody a morskej soli je teda ideálna. Nezabudnite piť pravidelne počas celého dňa, nie nárazovo.
  2. VLÁKNINA. Jedzte veľa vlákniny. Je hlavnou zložkou, ktorú hrubé črevo potrebuje pre svoje správne fungovanie. Bežne jej prijímame málo – okolo 20 gramov denne. Ideálne množstvo je aspoň 30 gramov vlákniny denne. Nájdete ju v strukovinách, ovsených vločkách, hnedej ryži, celozrnnom pečive, cereáliach a mnohých ďalších potravinách.
  3. SEMIAČKA. Obľúbené sú najmä ľanové a chia semiačka. Obsahujú tuky, omega-3 mastné kyseliny a rozpustnú vlákninu. Tá sa viaže na jedlo a optimalizuje proces trávenia.
  4. FERMENTOVANÉ VÝROBKY. Biele jogurty s probiotickou kultúrou, kefír, zakysané mlieko, cmar. Tie všetky obsahujú bakteriálne kultúry, ktoré napomáhajú správnemu fungovaniu črevnej flóry.

Náš tip: Zmiešajte 2 lyžice ľanových semiačok s hrnčekom bieleho kefíru a vypite nalačno pred raňajkami. Rovnako si doprajte túto zmes pred večerou.

probiotiká na črevá

Optimálnu kyslosť v prostredí žalúdka a čriev pomôže dosiahnuť kefír (zdroj infografiky)

  1. CHLOROFYL. Zamilujte sa do potravín obsahujúcich chlorofyl. Pomáhajú znižovať toxíny v tele. Je to najmä tmavá a listová zelenina, ako špenát, kel, brokolica, hlávkový šalát, petržlen, morské riasy, hrášok či avokádo.
  2. JABLKÁ. Jablko samo o sebe obsahuje vysoké množstvo vlákniny, živín a má prečisťujúce účinky, zlepšuje trávenie. Vyskúšajte okrem surových jabĺk aj jablkové pyré, vlastnoručne vytlačené jablkového džúsy alebo jablčný ocot.

ZHRNUTIE

Ak chcete očistiť svoje črevá od nánosov a usadením, upravte hlavne svoje stravovacie návyky. Podarí sa vám to najmä nenásilnou, a hlavne dlhodobou formou detoxikácie. Vyhýbajte sa potravinám, ktoré zaťažujú vaše črevá a naopak – doplňte do svojho každodenného jedálnička tie, ktoré priaznivo pôsobia na ich činnosť.

TIP: Pri zostavovaní jedálneho lístka podľa spomínaných zásad sa tiež môžete inšpirovať článkom o detoxikačných kúrach.

 

    Jana Karaffova

    Bývala študentka žurnalistiky a medzinárodných vzťahov, ktorá našla zanietenie v copywritingu. Podľa hesla "V zdravom tele zdravý duch" je pre mňa zdravá výživa kľúčová. Okrem toho nedám dopustiť na svoj bicykel, večerný jogging a víkendovú turistiku.

    Jano - 14. novembra 2017 Reply

    Zanesené črevá ? To sa tam niečo nalepí ?

      katarina - 20. novembra 2017 Reply

      V zanesenych crevach sa mnozia mikroby plesne a zle bakterie je to pre nich zivna poda. .Creva sa zanasaju nevhodnou stravou a z creva to putuje do vsetkych organov a ked je ich vela tych zanasacov zacinaju civilizacne choroby ako aj rakovina alergie kozne choroby .

    Komentovanie článku: