Ryžová diéta – jedálniček a vaše skúsenosti

Ryžová diéta - Výživovo.sk

Ryžová diéta je v našich zemepisných šírkach dosť známa a rozšírená. Ak ste ju ešte neskúšali sami, určite niekoho takého poznáte. V čom vlastne spočíva princíp tohto typu chudnutia?

Princíp ryžovej diéty

Základom ryžovej diéty je správny výber hlavnej zložky stravy – ryže. Na svete existuje viac ako 9000 druhov tejto potraviny líšiacich sa farbou, chuťou či vôňou – ako si teda vybrať tú správnu? Ryžu treba vyberať podľa hodnoty glykemického indexu, ktorý hovorí o tom, za akú dlhú dobu sa zvýši hodnota cukru v krvi. Čím je tento index vyšší, tým menší pocit nasýtenia zostane po jedle – preto je potrebné vyberať potraviny s nižším glykemickým indexom.

Týmto požiadavkám zodpovedájú celozrnné druhy ryže (so šupkou alebo natural), ktoré sa odporúčajú ako základ ryžovej diéty. Na rozdiel od klasickej bielej ryže totiž obsahuje 3 až 7-krát viac vitamínov skupiny B, železa, horčíka a fosforu. Z obilnín obsahuje najhodnotnejšie bielkoviny s využiteľnosťou až 70 %, málo tukov, asi 73 % sacharidov a vlákninu. Celozrnná ryža tiež navyše nepodporuje ukladanie tukov, efektívne a rýchlo nasýti.

Jedálniček pri ryžovej diéte

Jedálniček počas ryžovej diéty je veľmi jednoduchý – konzumuje sa 200 – 300 g ryže, zelenina a strukoviny. Počas diéty by ste nemali zabudnúť na pitný režim v podobe pravidelného prísunu 2 – 3 litrov nesladených tekutín a pravidelný príjem stravy – v ideálnom prípade päťkrát denne. Ryža by sa počas diéty nemala soliť.

Existuje niekoľko odporúčaných typov diét, ktoré sa líšia predovšetkým dĺžkou svojho trvania. Na internete nájdete množstvo návodov od superrýchlej 3-dňovej diéty, cez navzájom veľmi podobné 7 alebo 10-dňový režimy až po 36 dní trvajúcu diétu. Pre dlhotrvajúce výsledky sa najviac odporúča dodržiavanie najdlhšej – teda 36-dňovej ryžovej diéty.

36-dňová ryžová diéta

Fázy Odporúčania konzumácie
1. fáza: 1. – 9. deňkonzumácia celozrnnej ryže
pomer stravy: 100 % celozrnná ryža
2. fáza: 10. – 18. deňkonzumácia ryže a tepelne upravenej zeleniny
pomer stravy: 75 % celozrnná ryža + 25 % dusená alebo varená zelenina
zo zeleniny sa odporúča: mrkva, kapusta, cibuľa, petržlen, zeler, kaleráb, tekvica, cvikla, pór, reďkovka, karfiol, kel, brokolica
3. fáza: 19. – 27. deňpridanie strukovín
pomer: 10 – 20 % strukoviny
zo strukovín sa odporúča:  fazuľa, šošovica, sója, hrach, cícer
4. fáza: 27. – 36. deňpridanie čerstvej zeleniny
pomer stravy: 55 % celozrnná ryža + 20 % dusená alebo varená zelenina + 15 % strukoviny + 10 % čerstvá zelenina

Kto nemá trpezlivosť na viac ako mesiac trvajúcu diétu, možnosťou je vyskúšať aj skrátenú ryžovú diétu v trvaní 7 dní.

7-dňová ryžová diéta

FázyOdporúčania konzumácie
1. fáza: 1. – 2. deňkonzumácia celozrnnej ryže
2. fáza: 3. – 4. deňkonzumácia ryže a tepelne upravenej zeleniny
3. fáza: 5. – 6. deňkonzumácia ryže, tepelne upravenej zeleniny a strukovín
4. fáza: 7. deňkonzumácie kombinácie, ktorá vám počas predchádzajúcich šiestich dní najviac chutila

Ryžová diéta - len 200-300 g ryže

Ako na väčšinu z diét, aj na ryžovú diétu existujú rozporuplné názory. Zástancovia a odporcovia tejto diéty predkladajú rôzne argumenty, prečo je tento typ chudnutia dobrý a prečo nie. V nasledovných riadkoch sa aj my pozrieme na ryžovú diétu z oboch strán.

ryžová diéta

Ryžovú diétu držte krátkodobo, aby vám nechýbali potrebné živiny (zdroj infografiky)

Ryžová diéta – prečo áno?

Zástancovia ryžovej diéty samozrejme na tento typ chudnutia nedajú dopustiť. Aké sú ich argumenty a názory?

Ryžová diéta je zaručený recept na zníženie váhy

Celozrnná ryža pomáha chudnúť, pretože stimuluje spaľovanie tukov a pre obsah veľkého množstva hodnotných látok je mimoriadne vhodná na redukčnú diétu. Vzhľadom na to, že neobsahuje glutén, je vhodná aj pre celiatikov. Pri dodržaní diétneho režimu počas viac ako jedného mesiaca sa prejaví úbytok na váhe až 5 – 25 % v závislosti od vašej postavy.

Ryžová diéta je optimálny spôsob detoxikácie organizmu

Ryža je vhodná na očistu organizmu, pretože pohlcuje soli a škodliviny v tele. Držanie tejto diéty by malo mať zároveň za následok zníženie cholesterolu a odkyslenie organizmu. Takéto ozdravenie organizmu má pozitívny vplyv na váš celkový duševný stav, psychiku a pamäť.

Ryžová diéta napomáha liečeniu chorôb

Celozrnná ryža ako hlavná zložka ryžovej diéty pomáha pri liečbe tráviacich ťažkostí – najmä črevných, žlčníkových, žalúdočných a pečeňových chorôb. Celozrnná ryža sa odporúča aj pri srdcovo-cievnych ochoreniach, poruchách látkovej výmeny a chorobách pohybového ústrojenstva (najmä pri reume a artróze), obličkových ochoreniach či vysokom krvnom tlaku. Ryžová kúra vraj pomáha aj liečeniu chronických chorôb ako psoriáza, alergie a ďalšie.

Dôkazom týchto názorov sú aj príspevky, ktoré sme našli na vybraných slovenských fórach:

Názory zástancov ryžovej diéty - Marta

Zdroj: http://plnielanu.zoznam.sk/

Zástancovia ryžovej diéty - babyblue

Zdroj: http://diva.aktuality.sk/

Jedno milé čínske príslovie o ryži: Chceš byť šťastný hodinu, opi sa. Chceš byť šťastný 3 dni, ožeň sa. Chceš byť šťastný celý život, jedz ryžu.

Ryžová diéta – prečo nie?

Niektoré argumenty odporcov diéty nehovoria len o nevhodnosti, ale dokonca o nebezpečnosti tohto typu chudnutia pre ľudský organizmus. Podľa tohto tábora je ryžová diéta:

Ryžová diéta je len jedným z návodov na chudnutie, ktorý nefunguje

Ryžová diéta nie je určená pre výraznú redukciu hmotnosti. Minimálny efekt úbytku na váhe je len dôsledkom výrazného obmedzenia prísunu potravy. Ryžová diéta je veľmi monotónna, a zároveň ako sacharidová bomba pri diétach problematická. Hlad, jednostranná strava a chýbajúce živiny v organizme spôsobuje spomalenie metabolizmus a následné opätovné priberanie.

Ryžová diéta je len jedna z mnohých redukčných diét so snahou o rýchle schudnutie

Pri konzumácii ryže naozaj začnete chudnúť. Tento zdanlivý efekt diéty však spočíva v tom, že ide skôr o zbavenie sa vody, ako nadbytočného podkožného tuku. Keď prejdete na normálnu stravu, čaká vás neželaný jo-jo efekt.

Ryžová diéta je ideálny spôsob, ako poškodiť svoj organizmus

Diéta na báze obmedzenej konzumácie ryže je vo svojej podstate riadne drastická. Denný príjem nepresahuje 900 kcal – čo je vlastne 5 hrstí ryže za deň. Takéto malé množstvo energie spôsobuje nedostatok živín pre organizmus, čo môže po niekoľkých týždňoch viesť k vážnym zdravotným komplikáciám. Problémom tejto diéty je hlavne nedostatok sodíka – jednak jeho nedostatočný obsah v samotnej ryži a následný úbytok sodíka pod vplyvom odvodnenia. Výsledkom sú únava, závraty, bolesti hlavy, depresie, kŕče,

Slovenské internetové fóra sú samozrejme plné názorov aj od tohto protichodného tábora. Tu je len pár príkladov z nich:

Odporcovia ryžovej diéty - mama

Zdroj: http://plnielanu.zoznam.sk/

Odporcovia ryžovej diéty - flea

Zdroj: http://diva.aktuality.sk/

Záver: Je ryžová diéta vhodná práve pre vás?

Či už sa prikloníte k názoru zástancov alebo odporcov ryžová diéty, tento typ chudnutia určite nie je jednoduchý. Skôr, ako sa o ňu pokúsite, zoznámte sa so zásadami zdravého stravovania a zdravej výživy.

Zdroje:
http://schudnut-ako.webnode.sk/ryzova-dieta/
http://plnielanu.zoznam.sk/c/2028/jar-sa-blizi–vyskusajte-ryzovy-detox-vyberiete-si-dlhu-alebo-skratenu-verziu
http://diva.aktuality.sk/diskusia/21952/ryzova-dieta/
http://www.polakova.sk/ryzova-dieta/
http://www.eutrofia.sk/node/123
http://www.tabletky-na-chudnutie.sk/ryzova-dieta/

 

    Silva Múdra

    Zaujímam sa o zdravý životný štýl a zdravú výživu. Určite ma nahovoríte na vyskúšanie všetkého nového v tejto oblasti :) So svojimi skúsenosťami sa s vami rada podelím aj prostredníctvom svojich článkov na Výživovo.sk.

    Komentovanie článku: