Jojo efekt – ako mu zabrániť? Poradíme!

Jo-jo efekt

Tak ste si konečne našli vhodnú diétu pre seba alebo nad niektorou ešte len uvažujete? Ak ste si otvorili práve tento článok, zrejme ste už rozmýšľali nad neželaným jojo efektom. Počuli ste o ňom, viete, že vašej snahe schudnúť neprospieva a radi by ste vedeli, ako sa mu vyhnúť.

Ešte predtým, ako si objasníme samotný princíp jojo efektu, je treba zdôrazniť, že ide o dôsledok životosprávy. Ako už vieme, pre životosprávu neexistuje jednotný vzorec z dôvodu rôznorodosti organizmu každého človeka.

TIP: Jojo efektu môžete predísť ešte v samom začiatku rozhodovania o spôsobe schudnutia. Ako? Namiesto voľby diéty sa obráťte na odborného výživového poradcu, ktorý vám pomôže s nastavením vhodného jedálnička a s úpravou životosprávy. Je viac než isté, že pod jeho dohľadom sa jojo efektu vyhnete.

Nuž a prečo je tento efekt takým strašiakom chudnutia? Čo ho spôsobuje a čo spôsobuje on nám?

Nie je jojo ako jojo

Ako už názov napovedá, jojo efekt má súvislosť s jojom. Žiaľ, rovnakú radosť už nespôsobuje. Ako hračka jojo skáče nadol a nahor, rovnako si skáču vaše kilá. Držíte diétu, kilá klesajú, po diéte vo veľkom doženiete hlad, kilá stúpajú.

Ako vieme, diéta je v podstate zníženie príjmu určitých živín a zvýšenie príjmu „zdravej“ energie z potravín, ideálne v kombinácii s jej výdajom počas cvičenia. V snahe schudnúť čo najrýchlejšie však často volíme takzvané redukčné diéty až hladovky. Jednoducho povedané takýto človek neje a pár dní sa teší z rýchleho ubudnutia kíl.

[extra_box_shortcode button_text=“Chcem sa objednať“ button_url=“/objednavka“]Zabudnite na drastické diety a objednajte sa k výživovým poradcom, ktorí Vám pomôžu schudnúť bez jo-jo efektu. [/extra_box_shortcode]

Dôležité je však poznať pojem homeostáza a jeho význam. Ide o rovnováhu vnútorného prostredia organizmu. Keď po dobu niekoľkých rokov svojho života vážite určitý počet kíl, a teda aj percent tuku, telo si na tento stav zvykne. A tak sa diétneho stavu zľakne, snaží sa vrátiť do režimu, ktorý mu je prirodzený, metabolizmus sa začne spomaľovať a šetrí energiou.

Keď následne diétu ukončíte alebo si jednoducho poviete, že kilá idú dole, môžete čímsi zhrešiť, telo sa poteší energii a začne hromadiť tuky zo všetkého, čo prijmete. Aby ich mal organizmus do zásoby. Pri drastických diétach navyše nezhadzujete  tuky, ale svalovinu a vodu. Po ukončení diéty naberiete späť akurát tuky. Príčinou vzniku jojo efektu je teda náhle prejedenie sa po diéte, ktoré my často vnímame len ako návrat k pôvodným stravovacím zvyklostiam a spôsob redukčných diét. Práve preto sme vám už v úvode článku odporúčali zvážiť poradu s výživovým špecialistom (stačí vyplniť túto objednávku).

Nastaví vám diétu tak, aby ste nechudli príliš rýchlo a následne vás neprepadala potreba zjedenia všetkého, čo uvidíte.

Zabudnite na lieky na chudnutie

Tie, z ktorých sa chudne. Tie, ktoré nezapríčinia jojo efekt. Zabudnite na ne, pretože neexistujú. Nesprávne zvolený spôsob chudnutia môže navyše spôsobovať stratu svalovej hmoty, hnačky a zápchy, bolesti hlavy, únavu či zlé odvodňovanie. Treba vám to?

Proces chudnutia či zbavovania sa nadváhy nie je o zázrakoch. Je len a jedine o zdravej životospráve. To značí pestrú, kvalitnú a vyrovnanú stravu, ako aj pravidelné a efektívne cvičenie.

Samozrejme cvičenie, ktoré neuvrhnete do zabudnutia ihneď po poslednom odškrtnutom dni diéty. Odporúčame udržiavať sa v kondícii stále, nájsť si pohyb, ktorý vás baví a venovať sa mu aspoň trikrát do týždňa od 40 do 60 minút. Celkový prístup k životospráve by nemal byť len o snahe čo najskôr schudnúť, a potom sa rýchlo vrátiť k nezdravému životnému štýlu. Malo by byť v našom záujme žiť tak, aby sa nám telo odvďačilo, neustále, a nielen preto, že chceme vyzerať dobre a schudnúť do plaviek.

Proces chudnutia či zbavovania sa nadváhy nie je o zázrakoch. Je len a jedine o zdravej životospráve.

Ako jesť všetko, čo nám chutí a znova nepribrať?

Každý výsledok, s ktorým budeme stopercentne spokojný, vyžaduje trpezlivosť  a odhodlanie. Ak však uveríme, že do cieľa naozaj dokážeme prísť, cesta nemusí byť vôbec bolestivá. Proces chudnutia je popri zmene postavy výraznou záležitosťou psychiky. Zotrvať pri stanovených pravidlách a dočkať sa vytúženej postavy. Prekonávanie samého seba súvisí aj s takzvanou „spätnou“ diétou. Práve tá je odpoveďou na našu otázku. Jej podstata spočíva v navrátení metabolizmu na pôvodnú, preddiétnu, úroveň pri postupnom zvyšovaní príjmu kalórií bez nechceného naberania tukov.  Znie to ideálne?

Postup je jednoduchý. Na začiatok sa odporúča znížiť kardio a týždenne pridávať po 100 kcal na deň. Takýto prístup umožní organizmu získať stav, pri ktorom váha nebude kolísať. Spätná diéta je teda cestou k stabilizácii diétou zmäteného metabolizmu, je samotným zakončením diéty a najmä ide o navrátenie sa k príjmu bežných kalórií. Myslíme si, že vytrvať  a mať ešte trocha trpezlivosti sa v tomto prípade oplatí.

Odporúčame udržiavať sa v kondícii stále, nájsť si pohyb, ktorý vás baví.

Všetko je hlavne o nás

Či už sa trápite kvôli obezite alebo si chcete vyformovať postavu, v prvom rade je všetko o nás. Štíhlosť nám z neba nespadne a rýchlymi nezdravými diétami dlhodobú spokojnosť nedosiahneme. Ak sa chcete vyhnúť jojo efektu, jedzte uvážene, zdravo a pestro, najlepšie podľa jedálnička vypracovaného výživovým špecialistom.

Neutiekajte sa k radikálnym diétam a následnému prejedaniu sa. Nájdite si svoje tempo a spôsob života, ktorý bude v harmónii s vaším organizmom. Ten sa vám potom už sám odvďačí dobrým pocitom z vášho tela

    Ivana Drábová

    Autorka sa venuje online marketingu a swingovej tanečnej škole. Okrem toho je hrdou kaviarenskou povaľačkou, kde si ku kvalitnej káve vždy rada dá zdravé a chutné jedlo. A asi všetko, v čom sa nachádza mozzarella :)