Klíčky ako superpotravina: schudnete a budete fit | Výživovo.sk

Klíčky ako superpotravina: schudnete a budete fit

Klíčky sú skvelá superpotravina

Zdravý životný štýl je, našťastie, čoraz viac obľúbený. Objavujeme nové chute, vraciame sa k pôvodným potravinám, rýchle občerstvenie nahrádzame poctivou stravou, ideálne tou, pripavenou doma.

Popularite sa tešia aj klíčky. A bodaj by nie. Ak ich zaradíte do jedálnička, dodáte svojmu telu vitamínovú bombu a spolu s vylúčením nezdravých jedál a zaradením pohybu do každodennej rutiny, schudnete.

Sú súčasťou ázijskej kuchyne, kúpite ich bežne v potravinách alebo v predajniach so zdravou výživou vo vákuovom obale. Oveľa jednoduchšia cesta k čerstvým a zdravým klíčkom vedie však priamo z vašej kuchyne. Môžete si ich vypestovať aj na kúsku vaty, nepotrebujete záhradu ani kvetináče. „Klíčkovať“ môžete prakticky akékoľvek semienka a čerstvú úrodu si môžete dopriať v akomkoľvek ročnom období, aj uprostred zimy, kedy v podstate nič zelené v záhrade nerastie.

Už od námorníkov

Klíčky konzumovali už námorníci, pre ktorých boli často jedinou obživou, ktorá sa nepokazila, dala sa jednoducho skladovať a pripraviť „začerstva“ len s pomocou vody počas dlhých moreplavieb. Už stovky rokov sa konzumujú po celom svete, no v súčasnosti sú čoraz viac obľúbenejšie. Dajú sa jednoducho pripraviť bez toho, aby ste potrebovali drahé pomôcky alebo skúsenosti s pestovaním. plodín.

Klíčky sú skvelá superpotravina

Ako na to

Klíčkovanie je taká malá veda.

V podstate vám stačí aj kúsok vlhkej vaty a semienka žeruchy, aby ste sa o pár dní dočkali vytúženej úrody.

Ak to však so superpotravinami myslíte vážne, existujú aj špeciálne nádoby na nakličovanie. Na špeciálnych tanierikoch sa nakličujú semienka, ktoré po kontakte s vodou tvoria gél, takže žerucha či chia semienka. V špeciálnych pohároch sa klíčia napríklad ďatelina či mungo fazuľa.

Základom je, aby semienka nestáli vo vode, pretože by mohli začať hniť alebo plesnivieť.

Polievkovú lyžicu semien opláchnite v sitku vo vode a vložte do pohára s odstátou vodou na 8 hodín. Následne zlejte, klíčky začnú od tohto momentu rásť. Ráno a večer ich opatrne plepláchnite čistou vodou a o pár dní sa dočkáte vlastnej úrody. Nenenchávajte ich na slnku, vyhovuje im viac rozptýlené prirodzené kuchynské svetlo. Klíčky konzumujte celé, aj s korienami, výhonkami, šupkami… Všetky časti semienka obsahujú výživné látky.

Kombinujte klíčky so zdravými potravinami

Čo všetko klíči?

Semienka, ktoré sú určené na výsev, sú často chemicky ošetrené proti chorobám, škodcom či plesniam, preto na klíčenie nie sú vhodné (otázkou je, či sú teda vôbec vhodné na to, aby sme si z nich vypestovali vlastné plodiny, hoci bez postrekov).

Prečo sú klíčky prospešné?

Klíčky obsahujú v podstate všetko, čo materská rastlina, akurát v koncentrovanejšej forme. Zelené klíčky zo „šalátových“ rastlín (rukola, žerucha, horčica či datelina) obsahujú celý rad vitamínov A, B, C, E a K, minerály, vápnik, železo, magnézium, fosfor, karotény, zinok a množstvo bielkovín, čím sú užasné aj pre vegetariánov. Fytochemické látky a chlorofyl, ktorými sú nabité, sa osvedčil v boji s nádorovými ochoreniami, ale aj pri ich prevencií.

Ďalšou skupinou sú strukoviny (mungo fazuľky, adzuki, fazuľa, hrášok, šošovica, cícer…) Ktoré sú tiež nabité bielkovinami, obsahujú vlákninu, sú prospešné pri srdcovo-cievnych ochoreniach, cukrovke a znižujú zlý cholesterol. Klíčiť sa môžu aj obilniny (pohánka, jačmeň či pšenica), z ktorých si môžete vypestovať aj základ na zelené smoothie alebo superzdravú šťavu zo zeleného jačmeňa.

V rebríčkoch potravín, ktoré bojujú proti rakovine, okupujú prvé priečky. Práve preto s nimi začala aj Katarína.

„V rodine sa vyskytli závažné zdravotné problémy, preto som začala hľadať prírodné cesty, ako blízkej osobe čo najlepšie pomôcť. Čím viac som čítala a browsovala, tým častejšie som nachádzala jedného spoločného menovateľa – klíčky, tak sme to skúsili a vyšlo to.“

Samozrejme, vyliečenie z choroby nepripisuje iba samotným klíčkom.

„Som 100% presvedčená, že platí, že ste to, čo jete. Osobne nejem mäso, stravujem sa prevažne „živými“ potravinami, milujem ovocie, zeleninu a najmä avokádo. Sem-tam si doprajem kvalitný syr a ak si telo vypýta, doprajem si aj praženicu, no na vegetariánsku stravu nedám dopustiť. Okrem celkovej telesnej pohody sa mi výrazne zlepšila aj pleť a váhu si sledovať nemusím prakticky vôbec.“

Zo záľuby v klíčkovaní sa postupne stala vášeň a keďže Katarína nenašla na Slovensku všetko potrebné k pestovaniu, založila vlastný biznis.

Sprout Me (blog o výžive a e-shop s doplnkami na klíčenie) je stále záľuba, okrem toho mám aj normálne zamestnanie, chcem však ľuďom priniesť to, čo mi tu samej chýbalo – krásne nádoby na klíčenie, ktoré sú aj ozdobou kuchyne a kvalitné semienka ako základ chutnej a zdravej úrody.“

Okrem jej e-shopu ju stretnete aj takmer každú sobotu v bratilavskej Starej tržnici na lokálnych trhoch.

Ako často klíčky konzumovať?

Pokojne aj každý deň, no musia byť súčasťou zdravého životného štýlu a vyváženého stravovania. Nečakajte zázraky, ak budete konzumovať iba klíčky, málo ostatných nutrientov, alebo naopak, budete klíčky zajedať vyprážaným rezňom.

Klíčky vám pomôžu schudnúť v prípade, že vyradíte z jedálnička všetky nezdravé jedlá a začnete sa pravidelne hýbať. Zdravé vyživené telo sa najlepšie zbavuje prebytočných kilogramov. Zvýšte pitný režim v podobe čistej vody a bylinkových čajov doplnených dvomi až tromi hrnčekmi zeleného čaju, ktorý zrýchľuje metabolizmus, zaraďte do stravy klíčky zo strukovín, ktoré sú bohaté na vlákninu a bielkoviny a zasýtia vás na dlhý čas.

Zelené klíčky zase pridajte do smoothie, ktorým môžete nahradiť desiatu, olovrant alebo večeru. Nezabudnite medzi posledným jedlom a prvým ranným jedlom, ktoré sa chystáte konzumovať nasledujúci deň, vynechať aspoň 12 hodín.

Klíčky sú skvelá superpotravina

Recepty s klíčkami

Klíčky sú chutné aj sami o sebe. Niektoré pripomínajú hrášok, iné sú jemne pikantné, niektoré krehké a chrumkavé. Premýšľate, ako ich čo najlepšie zužitkovať? Vyskúšajte naše recepty.

Chrumkavý klíčkový šalát

Hrsť špenátu, hrsť polníčka a hrsť rukoly zmiešajte s dresingom z olivového oleja a balsamikového octa, pridajte na kocky nakrájanú fetu, pár olív a posypte klíčkami podľa chuti.

Avokádová nátierka s klíčkami

Veľmi zrelé mäkké avokádo roztlačte vidličkou, pridajte pol strúčika cesnaku, pár kvapiek citrónovej šťavy a trošku sušeného čili. Natrite na hrianku z bielkovinového chleba a bohato posypte klíčkami, výborné sú v tejto kombináicii napríklad tie z fazule mungo.

Ryžové vegetariánske rezance a lá čína s klíčkami

Ryžové rezance uvarte podľa návodu na obale. Na olivovom oleji opražte tofu, dochuťte korením a soľou, pridajte mletú červenú papriku a aj čerstvú červenú papriku, ktorú mierne opražíte. Následne pridajte aj uvarené ryžové rezance a všetko mierne opražte. Na záver pridajte hrsť klíčkov, orestujte a podávajte.

Klíčky sú vitamínová bomba, ktorá vás postaví na nohy, posilní imunitu, zlepší kvalitu pleti a vlasov a pomôže na ceste za zdravým životným štýlom. Prečo ste ich ešte nevyskúšali?

Foto: Katarína Kopúnová

Zuzana Hlúchová

Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

Zuzana Hlúchová

Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

Komentovanie článku: