Najčastejšie chyby pri chudnutí | Výživovo.sk

Najčastejšie chyby pri chudnutí

chyby pri chudnutí

V snahe schudnúť a dosiahnuť postavu z našich predstáv sa často utiekame k neovereným metódam, ktoré by nás mali doviesť do úspešného cieľa. Nepodložené odporúčania, tipy na diéty a stravovacie návyky z internetu nás však často môžu vyjsť draho. V konečnom dôsledku drahšie ako investícia do odborného výživového poradcu, kvalitných potravín a osobného trénera.

Práve nesprávne informácie a riadenie sa domnienkami o tom, čo je pre nás prospešné, negatívne prispieva ku konečným výsledkom chudnutia.  V túžbe zhodiť prebytočné kilá sme najviac náchylní uveriť  polopravdám a naše racio ide neraz bokom. Akých chýb sa teda pri chudnutí najčastejšie dopúšťame? Čo naozaj funguje a čo je len mýtom?

Nejesť znamená nepribrať

Nie. A ešte raz nie.  Nejesť znamená jediné, hlúposť. Ak si myslíte, že čím menej zjete, tým rýchlejšie schudnete v zmysle „žiadny príjem tukov, žiadne priberanie“, ste na veľkom omyle. Takýmto spôsobom klamete vlastný organizmus, ktorý vám to skôr či neskôr počíta. A to v presných číslach nadbytočného tuku.

Ak je totiž organizmus naučený na určitú frekvenciu v stravovaní a istý príjem živín, ktorý mu z ničoho nič utnete, zľakne sa. Výsledkom je hromadenie si zvýšeného množstva tukov zo všetkého, čo prijmete, akoby do zásoby. Práve v tomto bode dochádza často k neželanému jojo efektu. Telo predpokladá, že ešte niekedy v budúcnosti budete „hladovať“,  a akonáhle po dlhšom intervale vynechaní jedla prijmete jeho väčšie množstvo, vytvorí si ďalšie zásoby tuku na horšie časy. Riešením tak určite nie je hladovka, ako ani vynechávanie niektorého z hlavných jedál. Odborníci odporúčajú zvýšiť množstvo bielkovín, znížiť príjem tukov a túto zmenu kompenzovať zvýšenou konzumáciou zeleniny, ktorá obsahuje potrebné látky.

Z „light“, nízkotučných a „sugar free“ produktov schudnem

Označenie potravinových výrobkov ako „light“ a „sugar free“ v nás evokujú pocit zdravej stravy. Veď sa v nich predsa nachádza znížený objem tukov a cukrov alebo dokonca žiadne! Opäť však nejde o druh produktov, ktoré by plnohodnotne napomáhali našej snahe schudnúť či z ktorých by sme, dokonca, zázračne chudli sami od seba. Pri každej úprave stravovacích návykov treba mať na pamäti, že bez cvičenia kilá samé dole nepôjdu. A čo myslíte? Ak je možné, že aj „sugar free“ nápoje sú sladké? Tušíte správne, sladkosť je vytváraná umelými sladidlami, a tie sú ešte väčším zlom ako prírodné cukry. Rovnako je potrebné niečím nahradiť tuky v „light“ potravinách. Výrobcovia ich zvyknú nahrádzať taktiež umelými stabilizátormi či emulgátormi. Umelá náhrada cukru v potravinách je zas primárne určená pre diabetikov. Vynechanie tuku v potravine teda neznamená nulový obsah energie. Najlepšie je skontrolovať si tabuľku obsahu jednotlivých živín pri konkrétnom výrobku.

Umelé sladidlá v nápojoch sú ešte väčším zlom ako prírodné cukry.

Umelé sladidlá v nápojoch sú ešte väčším zlom ako prírodné cukry.

Úplné vynechanie sladkého nie je nutné a prospešné

Ak sa zo dňa na deň rozhodnete, že idete chudnúť, je pravdepodobné, že ako prvé vyškrtnete zo svojho jedálnička sladkosti, čokolády, koláče…  Je však takýto krok nutný a úplne prospešný? Odpoveď znie: ani jedno ani druhé. Nutný nie je z hľadiska rozmanitosti ponuky týchto výrobkov na trhu. Tak, ako na ňom nájdete čokolády, ktoré okolo kakaa ani nešli, nájdete na ňom i kvalitné čokolády. A práve týmito si môžete dovoliť počas diéty zhrešiť. Nie garancia mlieka v čokoláde podporená fotkou pohára na jej obale, ale obsah kakaa je určujúci prvok kvality čokolády. Dobrá čokoláda by mala obsahovať 75 % podielu kakaa. Keďže je takáto čokoláda hutná a sýta, na uspokojenie chuťových pohárikov vám postačí malý kúsoček. Čokolády s 15 % a menším podielom kakaa sú dochucované umelo.

Budem jesť iba „iba toto“, však je to zdravé

Vo svete diét si už všeliktorá potravina zažila svojich pomyselných päť minút slávy. Kapustové diéty, ryžové diéty… Podstata každej takejto diéty spočíva v zameraní sa na jednu potravinu, ktorá sa stáva bázou pre každé jedlo a je upravovaná na niekoľko spôsobov. Telo však potrebuje pestrosť živín, a ak sa zameriate v strave iba na jednu jedinú potravinu, pripravujete sa o zdroje ostatných dôležitých látok.  Metabolizmus sa spomaľuje a opätovne dochádza k nabaľovaniu tukov a začarovanému kruhu v podobe rýchleho schudnutia a ešte rýchlejšieho opätovného pribratia.  Pre proces chudnutia je potrebná pestrá, vyvážená a kvalitná strava v kombinácii s cvičením.

Telo potrebuje pestrosť živín.

Telo potrebuje pestrosť živín.

Váha ukazuje stále rovnaký počet kíl, nechudnem

Keď chudneme, pochopiteľne nás zaujíma, koľko vážime. Po pár dňoch či týždňoch novej životosprávy vytrielime ráno z postele, nedočkavý, čo nám dnes váha ukáže. Je ručička  na tom istom čísle ako naposledy? Nezúfajte. Váha nás v skutočnosti informuje len o tom, či sme pribrali alebo schudli. Nevyčítame z nej informácie o nadobudnutej svalovej hmote ani o úbytku tukov. Fitness tréneri preto odporúčajú odfotiť sa každých desať dní v rovnakej póze alebo jednoducho na sebe testovať oblečenie. Sú zrazu nohavice voľnejšie? Hurá!

Potravín, z ktorých sa údajne chudne či návykov, z akých sa zaručene nepriberá, je množstvo. Ďalším z nezmyselných až nebezpečných mýtov je vynechávanie pitného režimu s cieľom nepribrať. Majte na pamäti, že z čistej vody nielenže nie je možné pribrať, ale piť ju je životne dôležité. Dospelý človek by mal denne vypiť dva až štyri litre čistej vody. Ak prízvukujeme slovo „čistej“, nie je to náhodou. Zabudnite na farebné vody, ako i na stopercentné ovocné šťavy. Všetky tieto nápoje obsahujú najmä veľké množstvo cukru. Okrem jeho príjmu vás bude po nich smädiť ešte viac.

Naopak, žiadne nebezpečenstvo v diétnom režime nepredstavuje káva. Obsahuje antioxidanty, ktoré napomáhajú likvidovať voľné radikály v organizme.

Aký je teda zaručený recept na chudnutie?

Jednotná mantra na schudnutie neexistuje. Každý sme iný, s inou stavbou tela, predispozíciami. Ideálne je preto nechať si vypracovať osobný jedálniček na mieru, ktorý zohľadní všetky potreby a špecifiká vášho organizmu. Základom však vždy je a bude pestrá a vyvážená strava s energetickým príjmom maximálne 7 000 kl/1 673 kcal denne. Z toho sacharidy 185 g, bielkoviny 74 g a tuky 50 g. Ruka v ruke s príjmom energie musí ísť aj jej výdaj. Vyberte si šport, ktorý vás baví a ktorý pre vás nebude nútenou rutinou a uvidíte, že nadbytočné kilá pôjdu preč ani sa nenazdáte ako.

[extra_box_type2_shortcode title=“Zaručený recept na chudnutie = jedálniček“ button_text=“Chcem môj jedálniček“ button_url=“#“] Poradíme vám, čo a kedy jesť, a uvidíte ako kilá pôjdu dolu. Samozrejme bez jojo efektu. [/extra_box_type2_shortcode]

Ivana Drábová

Autorka sa venuje online marketingu a swingovej tanečnej škole. Okrem toho je hrdou kaviarenskou povaľačkou, kde si ku kvalitnej káve vždy rada dá zdravé a chutné jedlo. A asi všetko, v čom sa nachádza mozzarella :)

Ivana Drábová

Autorka sa venuje online marketingu a swingovej tanečnej škole. Okrem toho je hrdou kaviarenskou povaľačkou, kde si ku kvalitnej káve vždy rada dá zdravé a chutné jedlo. A asi všetko, v čom sa nachádza mozzarella :)

Komentovanie článku: