Delená strava: Skutočne funguje?

Funguje delená strava?

Je to podvod alebo s ňou schudnete? Delená strava patrí k najkontroverznejším spôsobom diétneho stravovania. Ako to teda v skutočnosti je?

Začala som jesť delenú stravu, schudla som 5 kíl za 2 týždne a v podstate som jedla skoro to isté, čo doteraz. Akurát som si k mäsu pridala zeleninu namiesto ryže a na večeru som zjedla ryžu samostatne, tiež len s nakrájanou paradajkou. Takto ma privítala Jana, ktorej delená strava evidentne prospievala.

Po našom stretnutí sme sa niekoľko týždňov nevideli. Jane pribudli pracovné povinnosti, postupne z pohodlnosti presedala z delenej stravy naspäť na svoje bežné stravovacie návyky. Zhodené kilá boli späť a k nim ďalších 5 ako bonus.

Kde urobila Jana chybu? Funguje teda delená, prípadne inak nazývaná oddelená strava, alebo nefunguje? Je to iba jedna z ďalších tisíciek nefunkčných diét? Závisí od uhla pohľadu, tak sa na tento spôsob stravovania poďme spoločne pozrieť.

Rozdelenie potravín: Čo s čím kombinovať v delenej strave?

Pokrmy, ktoré konzumujeme, môžeme charakterizovať delením do skupín makroživín a mikroživín. Makroživiny sú tuky, bielkoviny a sacharidy, k mikroživinám sa radia vitamíny a minerály. Základom vyváženej stravy je ideálne kombinovanie všetkých makroživín v jednom pokrme. Pri delenej strave táto zásada však platiť nemusí.

Delená strava rozdeľuje jedlá na tri základné skupiny, ktoré sa kombinujú 1 + 3 alebo 2 + 3. Nekombinujú sa jedlá z prvej a druhej skupiny navzájom. Skupín môže byť aj viacero, zavisí od druhu diéty, pozrite si napríklad aj iné rozdelenie v TOMTO článku. 

1. Bielkoviny (živočíšna skupina) 

2. Sacharidy (rastlinná skupina)

3. Neutrálne potraviny

Bielkoviny, alebo bielkovinové jedlá, sú pokrmy s vysokým obsahom bielkovín – predovšetkým živočíšneho pôvodu. Ak si myslíte, že vďaka delenej strave môžete mať každý deň na obed vyprážané rezne alebo kusiská stejkov, radujete sa predčasne. V delenej strave patria do prvej skupiny jedlá z chudého mäsa, hydiny, ďalej ryby, tofu a náhrady mäsa. Preferuje sa mäso s nízkym obsahom tuku a diétne pripravené – varené, dusené, prípadne pomaly pečené. 

Sacharidy, teda sacharidové jedlá, sa dajú charakterizovať ako „prílohové“. Pri delenej strave ich však nekonzumujete ako prílohu, ale ako hlavné jedlo. Sú to jedlá obilninové a výrobky z nich, teda pečivo, cestoviny, vločky či celozrnný chlieb, ďalej ryža, krupica, ale aj kukurica, zemiaky, kel a ovocné šťavy. K jedlám bohatým na sacharidy sa radí aj sladké ovocie – banány, figy.

Neutrálne potraviny sú tie, ktoré môžete kombinovať s prvou a druhou skupinou. V stravovaní založenom na delení skupín zohráva výraznú úlohu, jedlá z tejto skupiny sa môžu konzumovať aj samostatne. Patria sem kyslomliečne produkty, tvaroh, smotana, tučné syry a tiež takmer všetka zelená zelenina (uhorka, šaláty, špenát), tiež mrkva, paprika, cibuľa, brokolica, karfiol…

Funguje delená strava?

Zásady delenej stravy

Základnou zásadou je nekombinovať potraviny z prvej a druhej skupiny navzájom. Typickým slovenským stravovaním je napríklad pečené kura s ryžou na obed. Prípadne ešte doplnené ovocným kompótom. Čiže úplne proti zásadám delenej stravy. Zástancovia tohto spôsobu stravovania by vám poradili ku kuraťu zjesť radšej zeleninový šalát s jogurtovým dipom a ryžu si odložiť na večeru, prípadne aj s kompótom na obed do druhého dňa.

Ako často jesť?

Často. Raňajky, desiata, obed, olovrant, večera, to je samozrejmosť. Pri delenej strave je základom chudnutia nie správna kombinácia potravín, ale uvedomelý výber pokrmov a intuitívne zmenšovanie porcií, teda nižší kalorický príjem. Ak si delenú stravu nastavíte nesprávne a budete hladovať, môžete si spomaliť metabolizmus a pri návrate k bežným stravovacím návykom priberiete stratené kilogramy naspäť aj s malým bonusom, ako Jana zo začiatku článku.

Ako teda jesť delenú stravu správne? Deleno, no vyvážene. Delená strava má výhodu v tom, že je rozmanitá. Na raňajky si doprajte omeletu z dvoch vajíčok so zeleninou alebo grahamový rožok s ovocným šalátom, na desiatu jogurt s lyžicou orieškou či ovocia, na obed sýte bielkovinové jedlo s množstvom zeleniny, na olovrant zeleninový šalát s jogurtovým dipom a na večeru ľahké sacharidové jedlo. Vyhnite sa jednoduchým cukrom, sladkostiam, cestovinám s ťažkými omáčkami, neprejedajte sa, jedzte tak, aby ste mali jednu tretinu žalúdka prázdnu. Ako to zistiť? Cítite sa po jedle príjemne najedený, no nie do prasknutia a vyhladnete cca o 3 hodiny.

Dôležitý pri delenej strave je pravidelný a dôkladný pitný režim. Dva litre čistej vody alebo kombinácia vody, vody s citrónom a bylinkových a zelených čajov je ideálna. Vyhnite sa všetkým zákuskom, sladkostiami, čokoláde, obmedzte pizzu, sladké nápoje, tvrdý alkohol, čipsy…

Funguje delená strava?

Príklady receptov z delenej stravy:

Raňajkové chlebíky

Krajec celozrnného chleba nasucho opečte na panvici. V malom hrnci rozpustite s trochou vody 3 lyžice brusnicového džemu a 1 lyžicu masla. V ovocnej zmesi obaľte chlebíky a znova ich kratúčko opečte na panvici. Túto náhradu francúzskych toastov konzumujte s bielym jogurtom alebo trochou nesladeného tvarohu s orieškami.

Zapekaný karfiol

Karfiol uvaríme v osolenej vode domäkka. Jednotlivé ružičky poukladáme do zapekacej misy, zalejeme zmesou sladkej smotany, v ktorej rozmiešame jedno vajíčko a 2 lyžičky grilovacieho korenia. Posypeme syrom a upečieme v rúre. Konzumujeme na obed alebo večeru s pohárom kefíru.

Funguje delená strava?

Sýty šalát

Kuracie prsia umyjeme, osušíme a nakrájame na rezančeky. Na olivovom oleji speníme cibuľku a kuracie prsia orestujeme. Odložíme nabok. Špenát sparíme vriacou vodou, pridáme k nemu natenko nakrájanú papriku, ktorú sme orestovali vo výpeku z kuracích pŕs, mrkvu nakrájanú na tenké prúžky a pokvapkáme olivovým olejom. Následne pridáme kuracie prsia a posypeme troškou sezamu.

Záver

Názory odborníkov na delenú stranu sa rôznia. Niektorí uvedomelé delenie potravín do skupín podporujú, iní považujú delenú stravu za podvod vystavaný iba na obmedzovaní kalorického príjmu. Na jednom sa však zhodnú všetci. Ak chcete schudnúť, musíte jesť vyvážene, dopriať telu dostatok živín, pohybu a oddychu a všetko zbytočné postupne zhodíte. Aké sú vaše skúsenosti s delenou stravou? Podarilo sa vám schudnúť? Podeľte sa o svoje tipy v komentároch.

Potrebujete radu odborníka? Chcete si nastaviť jedálniček tak, aby ste schudli a zároveň nehladovali? Kontaktujte nás a dohodnite si konzultáciu.

 

    Zuzana Hlúchová

    Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

    Olga Zincakova - 28. augusta 2018 Reply

    S delenou stravou pred niekolkymi rokmi som mala fantasticke skusenosti, zazitky a vynikajuce vysledky. Neslobodno pritom vsak zabudnut najma na aktivny pohyb a sport.Je to velmi dolezite.

    Komentovanie článku: