Surová strava – iba ďalší trend alebo je naozaj zdravá?

Surová strava je pestrá

Zo všetkých strán sa na nás valí vlna stravovania tepelne neupravovanými potravinami. Zástancovia tohto spôsobu stravovania argumentujú, že konzumáciou ovocia, zeleniny, olejov a semienok dokážu dodať telu všetky potrebné živiny a navyše je tento životný štýl šetrný k životnému prostrediu. Zaujímalo nás, či je surová strava iba ďalším módnym trendom alebo má na telo pozitívne účinky a pomáha udržiavať zdravie.

Čo znamená RAW alebo surová strava?

Existuje naozaj množstvo spôsobov stravovania, ktoré pomáhajú ľuďom v zdravom životnom štýle, prečisťovaní organizmu alebo pri chudnutí. Jednou z najnovších foriem stravovania, ktorá zažíva nárast v obľúbenosti je raw stravovanie.

Ide o formu stravy, kedy sa ľudia snažia v maximálnej miere konzumovať tepelne neupravované jedlo. Jeho náhradou majú byť čisto prírodné produkty, preto fanúšikovia raw stravy obľúbujú rôzne smoothie, kaše, ovocné a zeleninové šťavy. Raw stravovanie sa snaží vyhnúť strate vitamínov, minerálov a ďalších zdravých látok, ktoré obsahujú potraviny pred tepelnou úpravou.

Ak jedlo milovníci raw stravovania zohrievajú, je to len na teplotu okolo štyridsať stupňov, pretože na vyššej sa dôležité látky začínajú strácať. 

surová strava na raňajky

Ako vyzerá RAW stravovanie, čo môžete konzumovať?

Základnými zložkami jedálnička pri surovej strave sú ovocie a zelenina. Aby jedlá neboli fádne a časom nezovšedneli, používajú sa rôzne semienka, riasy, klíčky a oleje. No toto nie je všetko, čo pri RAW stravovaní budete potrebovať.

Ak sa chcete dať na tento spôsob stravovania, veľkým pomocníkom sa stane odšťavovač, ktorý vám pomôže pri výrobe štiav z ovocia a zeleniny, tiež mixér, ktorý je dôležitou súčasťou pri príprave polievok, či sušičku jedál, ktorá by mala mať samozrejme funkciu nastavenia teploty.

Pri surovej strave sa musíte vyhýbať konzumácii akýchkoľvek druhov mäsa a mliečnych výrobkov, ako sú maslá, syry, mlieka. Najhoršie budú pravdepodobne začiatky, keď sa rozhodnete, že zmeníte spôsob stravovania o 180 stupňov a prejdete na túto čisto prírodnú diétu.

Pre milovníkov varenia a pečenia môže toto stravovanie znieť ako najhoršia nočná mora, no keď vás surová strava pohltí a pustíte sa do študovania kníh a blogov s receptami zistíte, že takéto stravovanie vôbec nie je jednotvárne, ale naopak si na ňom môžete veľmi pochutiť.

Nie sú to len ovocné šťavy, ale mnohé recepty, o ktorých by ste neverili, že existujú alebo môžu byť súčasťou takejto diéty. Pre mnohých je ťažké si predstaviť čo i len deň bez nejakej sladkej dobroty, no pri raw stravovaní sa kreativite medze nekladú a skvelé dezerty dokážete vykúzliť aj bez pečenia. 

raw dezerty sa vyrovnajú tým klasickým

Vyvarujte sa chybám na začiatku

Ak sa rozhodnete raw stravovanie skúsiť, nechoďte do toho s horúcou hlavou a naštudujte si základné materiály, články, knihy, aby ste vedeli ako postupovať. Nikoleta, dcéra z rodinného dua Raw Mother & Daughter má niekoľko odporúčaní, na ktoré by ste v začiatkoch nemali zabúdať.

Keď začnete konzumovať veľa ovocia a zeleniny, neriaďte sa pravidlom malé porcie viackrát za deň. Môže sa vám totiž stať, hlavne v začiatkoch, že budete trpieť neustále hladom a o to viac vás bude pokúšať napríklad čokoláda. Poriadne zväčšite svoje porcie, nebojte sa konzumovať napríklad viac ovocia a zahnať ním hlad a chuť na čokoládu.

Pri kúpe ovocia si ho nechajte doma ešte niekoľko dní dozrieť. Vytvorí sa v ňom viac vitamínov a bude aj o niečo chutnejšie.

Nemajte príliš veľké očakávania od surového stravovanie. Výsledky sa samozrejme dostavia, no nemôžete čakať, že sa to stane za deň alebo za týždeň. Všetkému treba dať svoj čas.

Pokiaľ pri prechode na RAW stravu nemáte príliš veľký obnos peňazí, za ktorý by ste si kupovali sušičku, odšťavovač a podobne, ako bolo vyššie spomínané, tak s ich kúpou chvíľu počkajte a radšej investujte do kvalitnejších surovín. Suroviny sú oveľa dôležitejšie ako prístroje na ich spracovanie.

Každá minca má dve strany

Ako sa hovorí, každá minca má dve strany, a rovnako aj RAW stravovanie. Nie je totiž vhodné pre každého. Sú prípady, keď sa výsledky tohto stravovania stali pravým opakom toho, čo mali dokázať. Napríklad nedostatok vitamínu B12, ktorého hladina sa pri tomto stravovaní mala práveže zvýšiť.

Ak sa teda rozhodnete pre takúto radikálnu zmenu, nezanedbávajte zmeny, ktoré na sebe pozorujete a radšej navštívte lekára alebo odborníka na výživu, ak sa vám niečo nezdá. Každý sme predsa iný a pre telo každého človeka je zdravé a dobré niečo iné.

Prečo môže byť surová strava z dlhodobého hľadiska problém?

Dopriať si pár vegetariánskych, resp. vegánskych dní, či týždňov nemusí byť vôbec na škodu. Vaše telo sa tak prečistí, môže nabrať vitamíny, ktoré mu predtým chýbali, energiu, ktorú ste predtým postrádali, ak ste sa zdravo nestravovali a zelenina, či ovocie tvorili len malý zlomok z jedla, ktoré ste konzumovali. No zo zeleniny, ovocia, semienok a olejov nenaberiete všetky potrebné živiny, ktoré vaše telo potrebuje.

Pri dlhodobej RAW strave sa môže objaviť nedostatok bielkovín a vitamínov, ktoré môžete získať len z mäsa alebo mliečnych výrobkov a ktoré sú jednoducho nenahraditeľné. Zelenina a ovocie teda môžu byť zdravé, no rozhodne neobsahujú všetko, čo vaše telo potrebuje k správnemu fungovaniu.

Tiež treba myslieť na to, akú zeleninu a ovocie si kupujete. Môžu totiž okrem vitamínov obsahovať aj toxíny, ktoré pre vaše telo rozhodne užitočné nie sú, čiže pri ich výbere si dajte záležať na tom, aby ste vedeli odkiaľ sú ovocie a zelenina dovezené, ako boli pestované, či neboli ošetrené postrekom a podobne.

pri surovej strave je dôležitá kvalita pripravovaných potravín

Ďalším dôvodom, prečo sa takéto stravovanie môže stať po dlhšej dobe problémom je, že prijať vitamíny do tela nie je koniec celého procesu. Vitamíny sa potrebujú do tela aj vstrebať a to nie je také jednoduché. Napríklad niektoré vitamíny, napríklad taký vitamín A je rozpustný len v tukoch, ktoré sa vo vašom tele neobjavia len tak z ničoho. Preto nezáleží len na tom, či ste tieto vitamíny prostredníctvom nejakej stravy skonzumovali, ale ide aj o to, či je vaše telo schopné ich prijať, inak je ich konzumácia zbytočná.

Poďme si to teda zhrnúť. Surová strava sa tak pri dlhodobej konzumácií môže stať parazitom. Ako sa hovorí, všetkého veľa škodí, a rovnako je to aj s nadmernou konzumáciou ovocia, zeleniny, strukovín a semienok. Ďalej sa teda treba zamyslieť nie len nad tým, koľko vitamínov spotrebujete, ale či je vaše telo schopné ich prijať. Rovnako varenie, nie je len taká nejaká činnosť, ktorá vznikla z nudy. Varenie je proces, pri ktorom tiež vznikajú živiny potrebné pre naše telo.

Surová strava by mala byť súčasťou vášho jedálnička

Začleniť surovú živú stravu by ste do svojho jedálnička rozhodne mali. Ak si neviete predstaviť úplne sa vzdať varenia, môžete aspoň pozmeniť vaše aktuálne stravovanie. Zaraďte doňho veľké množstvo zeleniny a ovocia. Konzumujte ich niekoľkokrát za deň, no kľudne aj tepelne upravené alebo ako prílohu napríklad k mäsu. 

Toxínom sa nevyhnete úplne, no  obsahujú ovocia a zelenina v obchodoch, konzumujte ich podľa toho, aká je sezóna, či už jablková, paradajková, jahodová a podobne. Máte tak väčšiu pravdepodobnosť, že ovocie a zelenina, ktoré si v aktuálnej kúpite budú menej postrekované, čerstvejšie a dokonca za nižšiu cenu.

Rozhodli ste sa dať surovej strave šancu, no máte obavy začať? Poraďte sa s odborníkmi na výživu a odneste si kompletný jedálniček.

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Komentovanie článku: