Prerušovaný pôst – návod pre začiatočníkov

Prerušovaný pôst pre začiatočníkov

Pod slovom pôst si každý predstaví tie obdobia roka, kedy sa máme zriecť pôžitkov, či už v podobe jedla, ktoré máme najradšej alebo nejakých aktivít, ktoré sú súčasťou každého nášho dňa. Je to obdobie istej detoxikácie organizmu, kedy naše telo prechádza očistou. Nemá len duchovnú hodnotu, ale má naozaj niečo do seba.

Naše telesné orgány, ktoré počas roka pracujú „na plné obrátky“ počas tohto obdobia, dá sa povedať oddychujú. Spomalia svoju činnosť a po skončení tohto pôstu sú schopné znova naplno a aktívne pracovať. Je však rozdiel, keď sa má tento pôst uskutočniť dvakrát do roka, alebo každých niekoľko hodín. Tento spôsob jedenia sa nazýva prerušovaný pôst. Jeho hlavný rozdiel spočíva v tom, že nezakazuje, ktoré potraviny môžete a nemôžete jesť, ale zameriava sa na čas, kedy jesť. 

Čo pojem prerušovaný pôst znamená?

Intermittent fasting alebo prerušovaný pôst je akýsi vzorec pre to, kedy jesť a kedy nie. Opisuje cyklus jedenia a pôstu. Najbežnejšia metóda pri prerušovanom pôste je 16 alebo 24 hodinový pôst, približne dvakrát za týždeň. To už záleží od toho, akú metódu pôstu si zvolíte, existuje ich hneď niekoľko.

Ak sa nad slovom pôst zamyslíme a prenesieme ho do minulosti, často nešlo len o duchovnú záležitosť ako sme spomínali vyššie, ale išlo o to, že v období lovcov niekedy jednoducho nemali čo jesť, nepodarilo sa im nič uloviť, v zimnom období mäso z lovu nedokázali nahradiť nijaké bylinky.

Najčastejší pôst je 16-hodinový

Nemali supermarkety, kde by si jedlo kúpili a ani susedov a rodinu, ktorý by im niečo darovali alebo požičali. Z toho vyplýva, že niekedy sa museli niekoľko dní postiť. A presne na tom je  prerušovaný pôst založený. Vyplýva z ľudskej prirodzenosti. Pre človeka je prirodzenejšie niekoľko hodín alebo deň nejesť, ako jesť päťkrát do dňa.

Pri skúšaní a skúmaní prerušovaného pôstu sa ukázali veľmi pozitívne výsledky na naše telo a organizmus. Strata váhy, zrýchlenie metabolizmu alebo dokonca aj pri dlhšom praktizovaní predĺženie života.

Ako začať praktizovať prerušovaný pôst?

Pri prerušovanom pôste existuje niekoľko metód. Ide o to rozdeliť si dni a týždne na obdobia jedenia a obdobia pôstu.

16/8

Prvou metódou prerušovaného pôstu môže byť 8 hodín určených na jedlo, po ktorých nasleduje 16 hodín pôstu.Kris Gunnars, ktorý založil jeden z najpopulárnejších amerických magazínov o výžive Authority Nutrition, odporúča začať práve touto metódou. Inštinktívne ju veľa ľudí vykonáva aj bez toho, aby si uvedomovali, že držia prerušovaný pôst. Stačí, že vynechať raňajky a potom obmedziť periódu jedenia na 8 hodín, povedzme od 12:00 do 20:00 a potom nasleduje 16 hodinový pôst.

Eat-Stop-Eat

Ďalšou metódou môže byť Eat-Stop-Eat. V tejto metóde sa pôst drží 24 hodín dvakrát do týždňa. Príkladom takéhoto pôstu je deň normálneho jedenia do večere, kedy po večeri sa začína pôst, ktorý trvá do nasledujúceho dňa, rovnako do večere, kedy začal.

5:2

Tretiu metódu môžeme pomenovať 5:2. Skladá sa z piatich dní normálneho jedenia a z dvoch dní, dvakrát do týždňa, kedy je povolené konzumovať približne 500-600 kalórií denne.

Pôst každý druhý deň

Jej alternatívou je pôst každý druhý deň. Konzumujete jedlá do 500 kalórii alebo absolútne žiadne. Tento spôsob je náročnejší a neodporúča sa preto začiatočníkom.

Warrior Diet

Istým spôsobom pôstu je aj tzv. Warrior Diet, ktorú spopularizoval v 90-tych rokoch Ori Hofmekler. Tvrdí, že telo potrebuje dobrý stres, na ktorý telo reaguje. Nutričný stres, ktorý Warrior Diet spôsobuje, je založený na 12 – 16-hodinovom pôste. Strava sa výberom potravín podobá paleo. Počas fázy pôstu môžete jesť ovocie, zeleninu, piť vodu alebo čaj. Večer nasleduje 4-hodinová fáza, kedy si môžete dopriať poriadné varené jedlo. Opäť treba voliť ovocie, zeleninu, vajíčka, syry, kvalitné mäso alebo rybu.

Pokiaľ si od prerušovaného pôstu sľubujete chudnutie, každá z týchto metód by mala fungovať. Netreba to však chápať tak, že počas období jedenia, môžete jesť všetko, na čo sa len pozriete a budete si tak kompenzovať dni pôstu. V tom prípade je prerušovaný pôst zbytočný.

Warrior Diet je spôsob pôstu

Výhody prerušovaného pôstu

Ohľadom prerušovaného pôstu sa robilo mnoho výskumov, ktoré dokázali priaznivé účinky na ľudský organizmus. Vďaka tomuto pôstu môžete prevziať kontrolu nad svojou telesnou váhou a tiež má dobrý vplyv celkovo na mozgovú činnosť a myslenie.

Asi najhlavnejšou výhodou je strata váhy. Hlavným dôvodom je, že ste donútení menej jesť, a to vedie automaticky k nižšiemu príjmu kalórií. Telo je preto pri pôste 16/8 nútené po istom čase začať získavať energiu z tukov. Pri tomto pôste sa vám automaticky mení celé telo, napríklad sa znižuje hladina hormónov, a výsledkom toho je uľahčenie chudnutia.

Inými výhodami môžu byť

  • znižovanie krvného tlaku,
  • telo sa týmto spôsobom používať a spaľovať tuky ako efektívne energetické zdroje,
  • zlepšuje duševné zdravie,
  • je účinný proti zápalom,
  • zlepšuje fungovanie pankreasu,
  • je nápomocný pri zlepšovaní kvality spánku,
  • zvyšuje hladinu rastového hormónu v tele, vďaka ktorému vaše telo rýchlejšie nadobúda svalovú hmotu,
  • znižuje závislosť na jedle.

Prerušovaný pôst ma množstvo pozitívnych účinkov

Prerušovaný pôst má aj nevýhody a vedľajšie účinky

Každý organizmus je iný a reaguje na zmeny stravovania rôzne, preto aj prerušovaný pôst nemusí byť pre každého. Najrizikovejšou skupinou sú ľudia, ktorí sú podvýživení, alebo jednoducho ľudia, ktorí sa tomu približujú. Takisto by sa mu mali vyhnúť aj ľudia, ktorí mali v minulosti poruchy príjmu potravy. Vďaka prerušovanému pôstu, by sa mohlo objaviť riziko, že s tým budú mať problémy znova.

Pokiaľ máte zdravotné problémy akéhokoľvek typu, predtým ako sa do toho pustíte, prekonzultujte to so svojím lekárom. To znamená, ak máte cukrovku, máte nízky krvný tlak, beriete nejaké lieky, ak je žena tehotná a podobne.

Hlavným vedľajším účinkom prerušovaného pôstu je samozrejme hlad. Na začiatkoch si môžete pripadať slabí a to nie len fyzicky ale aj psychicky. Je to však len o zvyku. Ak sa prerušovaný pôst stane vaším životným štýlom, zvyknete si naň a budete ho brať automaticky a aj vaše telo už bude vedieť, kedy ho má očakávať.

Záver

Pôst je viac o životnom štýle, než trápení svojho tela. Prerušovaný pôst často ľudia vykonávajú bez toho, aby o tom vedeli. Neexistuje jeden vzorec stravovania, ktorý by bol ideálny pre každého, preto aj prerušovaný pôst sa vám môže páčiť a pomôcť, a rovnako sa nemusíte cítiť dobre a zavrhnúť ho ako zlý nápad.

Pozitívne účinky prerušované pôstu už pocítilo množstvo ľudí. Ak sa cítite pri pôste dobre, telo sa mení, strácate váhu, prípadne sa dostavia aj iné pozitívne zmeny, nie je dôvod, aby ste sa pôstných dní vzdávali.

[extra_box_shortcode button_text=“Chcem si dohodnúť termín“ button_url=“/objednavka“]Pre prerušovaný pôst je dôležitý výber potravín. Nechajte si poradiť od odborníkov na výživu.[/extra_box_shortcode]

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Jano - 19. apríla 2018 Reply

Dobrý deň. Je nutné pri IF 16:8 vynechať raňajky. To mi celkom nevyhovuje. Dá sa začať pôstiť aj poobede. Ďakujem

    Michel Struharova - 19. apríla 2018 Reply

    Dobrý deň,
    jedlá si musíte načasovať tak, aby ste jedli len 8 hodín. Počítame aj spánok, čiže si budete musieť vybrať, či sa vzdáte večere alebo raňajok.

Oľga - 5. mája 2018 Reply

Dobrý deň, už asi tri mesiace mám prerušovaný pôst 16/8 od 8:00 do 16:00, tento čas mi vyhovuje, ale čítam stále o čase 11-19. Robím niečo nesprávne? Volila so od 8:00, už len preto, že mám ráno lieky, ktoré nemôžem užívať na lačno. Preto sa pýtam, aj tento čas má pozitívny účinok. Zvykla som si a môžem potvrdiť, že sa cítim docela dobre Ďakujem

Jana - 3. júna 2018 Reply

Dobry den, keby som si zvolila 16/8 mozem piť rano kávu ? Inac ranajky mi nerobia prblem nemusim ich mat len ta káva :) dakujem

Komentovanie článku: