Batáty: tajomstvo sladkých zemiakov

Batáty - Výživovo.sk

Priznám sa, že nebyť môjho bábätka a zavádzania príkrmov, k batátom by ma ani nenapadlo pričuchnúť. Ale zo skúseností kamarátok-mamičiek viem, že nie som jediná, kto sa k sladkým zemiakom dostal takýmto spôsobom. Odvtedy sú však bataty častou súčasťou našej kuchyne. Prečo by ste ich mali vyskúšať aj vy?

Čo sú batáty?

Batáty, alebo inak sladké zemiaky, sú červené, prípadne žlté alebo biele hľuzy so žltou, bielou či oranžovou dužinou, ktoré majú príjemnú sladkastú chuť. Batáty pocházajú z tropickej Ameriky a sú plodom rastliny pavojníka batátového, ktorého výhony dosahujú až päťmetrovú dĺžku.

Batáty vyzerajú podobne ako “naše” zemiaky, sú však o dosť väčšie – hľuzy sladkých zemiakov vážia od pol až do päť kilogramov. Červené batáty sa však v priereze podobajú skôr mrkve ako zemiaku. Na rozdiel od klasických zemiakov však v sebe obsahujú oveľa viac zdraviu prospešných látok.

Sladké zemiaky - Výživovo.sk

Prečo sú batáty prospešné pre organizmus?

Batáty získali spomedzi všetkej zeleniny 1. miesto vo svetovom rebríčku podľa Center for Science in the Public Interest, pretože sú výrazným zdrojom mnohých prvkov, ako vlákniny, železa, naturálnych cukrov, karbohydrátov, proteínov, karotenoidov, vitamínu C, vápnika a mnohých ďalších prvkov, ktoré priaznivo vplývajú na náš organizmus. Prečo by ste po nich mali siahnuť aj vy?

1. Obsahujú vysoký pomer účinných látok

Batáty patria medzi najvýživnejšie druhy zeleniny. Obsahujú kvalitné sacharidy, 70 % vody, 18 % škrobu a 6 % cukru. Svoju sladkú chuť získali vďaka fruktóze a glukóze so sacharózou. Obsahujú tiež betakarotén, ktorý pôsobí proti niektorým druhom rakoviny, napríklad rakoviny žalúdka, pankreasu, úst a ďasien a tiež makulárnej degenerácii. Batáty obsahujú výnimočné množstvo betakaroténu, jeden batát dodá 187 %  odporúčanej dennej dávky. Betakarotén zároveň pozitívne ovplyvňuje zrak.

Batáty sú tiež zdrojom vitamínov i minerálov. Jeden stredne veľký sladký zemiak dodá vášmu organizmu dennú potrebu vitamínu A na viac ako 100 %, vitamínu C na 37 % či vitamínu B6 na 16 %. Okrem toho obsahuje tiež množstvo vitamínu B5 i ďalších vitamínov skupiny B, ktoré sa priamo podieľajú na tvorbe energie. Ich nedostatok spôsobuje únavu, malátnosť, či dokonca kŕče. Vitamín B6 pôsobí proti nespavosti a depresii, vitamín B5 proti stresu a B8 podporuje koncentráciu.

V batátoch sú zastúpené sú i železo, horčík, vápnik, zinok, fosfor, mangán a vitamín E. Práve vďaka vysokému zastúpeniu vitamínov a minerálov sa batáty označujú aj ako štartér imunity.

2. Pomáhajú pri redukcii váhy

Vďaka prírodným cukrom sú batáty ideálne na redukciu váhy, hoci majú v priemere asi o polovicu vyššiu energetickú hodnotu ako bežné zemiaky, pretože v nich obsiahnuté sacharidy sa do krvi uvoľňujú postupne. Účinné látky, ktoré obsahujú,  povzbudzujú trávenie, takže sú potravinou vhodnou aj počas chudnutia. Môžete ich konzumovať dva až trikrát do týždňa ako súčasť hlavného jedla.

3. Zabezpečujú zdravý zažívací trakt

Batáty pomáhajú pri problémoch so zápchou a eliminujú riziko rakoviny hrubého čreva. Obsahujú totiž nerozpustnú vlákninu, ktorá prospieva črevám, ale aj pektín, teda rozpustnú vlákninu, ktorá znižuje hladinu cholesterolu. Upokojujú žalúdok, a preto sa odporúčajú jesť aj pri žalúdočných vredoch či ako ich prevencia.

4. Sú účinné pri liečbe srdcovocievnych ochorení

Batáty sú bohaté na draslík, ktorý napomáha k ustáleniu krvného tlaku a regulárnej činnosti srdca. Batáty znižujú vysoký krvný tlak, sú veľmi účinné pri liečbe srdcovocievnych ochorení a pomáhajú predchádzať infarktom a mŕtvici. Draslík takisto dokážu podržať telo i v boji proti stresu.

5. Sú vhodné aj pre diabetikov

Batáty majú nižší glykemický index a ako také nespôsobujú prudké výkyvy cukru v krvi, naopak, pomáhajú ustaľovať hladinu cukru v krvi. Sú preto vhodné aj pre diabetikov. Sú tiež vynikajúcim zdrojom karbohydrátov nielen pre cukrovkárov, ale aj pre ľudí, ktorí majú problémy s tlakom.

6. Priaznivo pôsobia v tehotenstve

Vďaka vysokému obsahu kyseliny listovej pôsobia batáty priaznivo na tehotné ženy i na ženy, ktoré tehotenstvo plánujú.

Čítajte aj: Zdravá strava v tehotenstve – ako na to?

Ako pripraviť batáty?

Zo sladkých zemiakov sa dajú pripraviť mnohé chutné, ľahké a zdravé recepty. Batáty je najlepšie konzumovať aj so šupkou, pretože aj v nej je veľa výživných látok – najmä betakaroténu a vlákniny. Pečením alebo grilovaním sa v nich štiepia škroby na cukry, takže sú sladšie a telo z nich môže lepšie vstrebať beta-karotén.

Existuje samozrejme nespočetné množstvo spôsobov, ako batáty pripraviť. Pár najjednoduchších tipov:

  • pečenie: prebodnite šupku niekoľkokrát vidličkou a pečte na 200 stupňoch 40 – 50 minút,
  • opekanie na oleji: plátky alebo na kocky batátov pečte na oleji asi 10 minút,
  • varenie:  2,5 cm hrubé plátky dáte na panvicu s 5 cm vriacej vody a varte asi 12 minút,
  • varenie na pare: na pare varte 2,5 cm hrubé plátky batátov,
  • varenie v mikrovlnke: celé batáty dajte do mikrovlnky na 5 – 8 minút, v polovici otočte,
  • grilovanie: 2,5 cm hrubé plátky grilujte 10 minút na ražni.

Recepty na batáty - Výživovo.sk

Batáty však vôbec nemusíte pripravovať len ako klasické zemiaky. Z batátov môžete urobiť napríklad skvelú krémovú polievku, zdravé hranolky, či dokonca batátový koláč.

Náš tip: Inšpirujte sa napríklad aj týmito receptami: Sladké zemiaky na sedem spôsobov.

Záver

Batáty, alebo teda inak sladké zemiaky, sú u nás čím ďalej tým viac populárnejšie. Nie je to len vďaka ich lahodnej chuti, ale aj vďaka mimoriadnemu obsahu živín.

Vyskúšajte batáty aj vy a poraďte sa s našimi odborníkmi, ako ich zaradiť aj do svojho jedálnička.

Zdroje:
http://www.bataty.sk/
http://zdravie.cvicte.sk/zdravie-1/6-d-vodov-preco-jest-pravidelne-sladke-zemiaky
http://www.peknetelo.eu/zelenina/bataty-sladke-zemiaky-nielen-recepty/
http://mnamky-recepty.webnoviny.sk/bataty-sladke-zemiaky/
https://gymbeam.sk/blog/recepty-sladke-zemiaky-na-7-sposobov

    Silva Múdra

    Zaujímam sa o zdravý životný štýl a zdravú výživu. Určite ma nahovoríte na vyskúšanie všetkého nového v tejto oblasti :) So svojimi skúsenosťami sa s vami rada podelím aj prostredníctvom svojich článkov na Výživovo.sk.

    Komentovanie článku: