Zdravé črevá potrebujú dobré baktérie. Takto podporíte ich tvorbu

črevná mikroflóra, zdravé črevá

Pre dobre fungujúce trávenie je potrebná zdravá črevná mikroflóra. Miliardy črevných baktérii spracovávajú dennodenne všetko, čo konzumujeme, preto ak niečo nie je v poriadku, naše telo hneď vyšle varovné signály. Ako si zachovať rovnováhu črevnej mikroflóry a podporiť tvorbu dobrých baktérii? Nie je to žiadna veda.

Čo všetko narušuje rovnováhu mikroorganizmov

Črevné baktérie sa začínajú v tráviacom trakte tvoriť už pri narodení, no ich zloženie  sa počas života mení. Ako píšeMUDr. Nina Paššáková pre Zdravie.sk: „Osídlenie tráviaceho traktu začína pri prirodzenom pôrode prechodom dieťaťa pôrodným kanálom. U detí narodených cisárskym rezom táto forma kolonizácie chýba. Vplyv na črevnú mikroflóru má zrelosť novorodenca, výživa, dieťa by malo byť pre správnu tvorbu mikroflóry dojčené minimálne pol roka, užívanie liekov, najmä antibiotík a umelá výživa ak nie je dieťa dojčené materským mliekom.“ 

Všetko závisí od životného štýlu, ktorý človek vedie a čo všetko mu črevami prechádza. Aby sme sa naučili ako prirodzeným spôsobom podporovať tvorbu „dobrých baktérii“, je nutné pochopiť, čo pri každodenných stravovacích návykoch robíme zle.

Vyvážené zloženie črevných baktérii narušuje časté užívanie antibiotík a iných liekov, stresové situácie, no najhorší vplyv majú jednotvárne diéty, kedy telu chýbajú dôležité živiny.

Ak zlé baktérie prevažujú, hneď to spoznáte

Črevné baktérie ovplyvňujú chod celého organizmu, každý z nás by mal preto dbať o ich vyvážené množstvo. To, že sa vo vašom tele niečo zlé deje spoznáte na základe niekoľkých príznakov:

  • oslabená imunita spôsobí väčšiu náchylnosť na ochorenia
  • hnačka či zápcha
  • nedostatok vitamínov a minerálov, ktoré sa bez potrebných baktérii nedokážu zo stravy vstrebať
  • úzkosť, nervozita, stres a podráždenie
  • kožné zmeny, napríklad aj akné

Očista čriev - Výživovo.sk

Takto jednoducho podporíte rovnováhu črevných baktérii

1. Jedzte veľa vlákniny

Zdravá dospelá žena by mala denne prijať cca 25 gramov vlákniny a zdravý dospelý muž cca 38 gramov denne, prevažuje však skupina ľudí, ktorá minimálne hodnoty nespĺňa. Do ktorej patríte vy?

Pritom konzumovať denne viac vlákniny nie je zložité. Do jedálnička stačí zaradiť viac strukovín, ovocia, zeleniny a zlepšenie na seba nenechá dlho čakať. Vláknina má nulovú výživovú hodnotu, no jej benefit je skrytý vo vnútri tráviaceho systému. Funguje na rovnako princípe ako špongia. Prechádza črevami a uľahčuje prechod potravy. Nestrávené zvyšky preto neostávajú na stenách čriev, kde by mohli spôsobiť problémy prejavujúce sa ako hnačka alebo nadúvanie, ale sú vylúčené z tela von.

Pri konzumácii vlákniny nezabúdajte na dostatok tekutín, aby sa uľahčil jej prechod črevami. Plynatosť a ťažký žalúdok vzniká  ak skonzumujete priveľa vlákniny naraz. To, že by ste sa ňou „predávkovali“ nehrozí, ako sme spomínali vyššie, väčšina ľudí má práve opačný problém.

Pozitívne účinky vlákniny na trávenie využívajú aj ľudia s nadváhou a obezitou. Žiadna diéta alebo úprava stravy s cieľom redukcie hmotnosti sa nezaobíde bez vlákniny. Vďaka vláknine nadobudnete pocit sýtosti rýchlejšie, preto zjete menšie porcie.

Kde ju hľadať? Na úvod sa inšpirujte týmto zoznamom 13 potravín s vysokým obsahom vlákniny.

vláknina účinky na zdravie

2. Viac kvasených potravín

Proces kvasenia je zvyčajne sprevádzaný tvorbou baktérii ako napríklad bifidobaktérie alebo laktobacily, ktoré sú zdraviu prospešné. Kvasenie alebo fermentácia zvyšuje nutričnú hodnotu potravín, ktoré majú vysoký obsah bielkovín, vlákniny, vitamínov a minerálov. V tele pôsobia ako probiotiká a dokážu pomôcť aj po užívaní antibiotík.

Veľa fermentovaných potravín máte bežne v chladničke. Obyčajný biely jogurt, kefír, cmar či kyslá kapusta sú skvelé príklady. Prospievajú nielen tráveniu obsahom probiotík, no ich vitamíny a minerály majú množstvo ďalších účinkov na ďalšie funkcie organizmu.

3. Dbajte na pestrosť jedla

Črevná mikroflóra obsahuje niekoľko typov baktérii, je rôznorodá a cieľom je túto rozmanitosť zachovať.

Čím viac druhov baktérii v črevách máte, tým viac zdravotných benefitov z nich získate.

Bohužiaľ, strava bežná v našom regióne často obsahuje veľké množstvo cukru a tukov. Donekonečna opakované odporúčania na vyváženú stravu, vylúčenie spracovaných jedál, fast foodov berú niektorí len ako slová do vetra. Následne však prichádzajú prvé tráviace problémy.

4. Nepreháňajte to s náhradnými sladidlami

Aj keď sú obľúbeným spôsobom ako sa vyhnúť klasickému cukru, neznamená to, že ich môžete používať neobmedzene. Pri častom používaní narúšajú mikroflóru a negatívne vplývajú na krvný tlak.

5. Jedzte potraviny, ktoré obsahujú polyfenoly

Látky rastlinného pôvodú nedokážu štiepiť bunky, preto sa v svojej pôvodnej forme dostávajú do tráviaceho traktu, kde sa o ne postarajú práve črevné baktérie. Pozitívne pôsobia pri vysokom krvnom tlaku, znižujú cholesterol a polyfenoly z niektorých potravín pomáhajú pri tvorbe bifidobaktérii a laktobacilov.

Ktoré potraviny obsahujú polyfenoly? Kakao a horká čokoláda s vysokým obsahom kakaa, zelený čaj, mandle, cibuľa, čučoriedky, brokolica.

Acai - Výživovo.sk

6. Snažte sa eliminovať stres

Spojitosť stresu so žalúdočnými problémami nie je náhodná. Keď v strese jeme, jedlo dostatočne neprežúvame a stáva sa, že sa v žalúdku zasekne, čo sa prejavuje nadúvaním. Cítite nervozitu? Tá sa okamžite prejavuje v žalúdku, niekedy vie spôsobiť poriadnu nevoľnosť.

Nájdite si čas na seba a nerobte veci v chvate. Žijeme uponáhľane, no dnes sú vo výhode práve tí ľudia, ktorí nezanedbávajú relaxovanie na úkor povinností.

7. Zelené superpotraviny

Chlorella, spirulina, mladý jačmeň či pšenica majú mimoriadne pozitívne účinky na trávenie. Užívajú sa na napravenie stavu mikroflóry po antibiotikách. Každá zo superpotravín ma iné výhody, ktoré sme podrobne opísali v tomto článku.

Zelený životabudič BLENDEA kombinuje silu všetkých 4 superpotravín v BIO kvalite. Starostlivo nakombinované účinky spiruliny, chlorelly, jačmeňa a pšenice v čerstvom nápoji plnom živín. Zákazníci, ktorí Blendeu vyskúšali tvrdia, že dokáže odstrániť pocit ťažkého žalúdka a nadúvanie.

Blendea

Záver

Dosiahnuť zdravie čriev nie je náročné a nepotrebujete žiadne drastické zmeny. Stačí pár maličkostí, ktoré v každodennej rutine zmeníte a výsledky sa dostavia pomerne rýchlo.

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Komentovanie článku: