Pravda o čokoláde: Povolený doping, ktorý prospieva celému telu | Výživovo.sk

Pravda o čokoláde: Povolený doping, ktorý prospieva celému telu

Ako čokoláda prospieva zdraviu

Mnohými zatracovaná, mnohými milovaná, jeden kúsok niekoho dokáže priviesť k vrcholu blaha, iný má pocit, že sa mu po jej konzumácií nejako zhoršuje pleť. Ako je to v skutočnosti s čokoládou? Naozaj je strašiakom, ktorého by sme sa mali vzdať, ak chceme byť štíhli, zdraví a krásni?

 Nie je. Ak ju, samozrejme, konzumujeme s mierou. Čokoláda sa vyrába s kakaovej hmoty, ktorá sa zmiešava s cukrom, kakaovým maslom, v prípade mliečnej čokolády sa pridá aj sušené či kondenzované mlieko. Biela neobsahuje kakaovú sušinu, iba maslo, mlieko a spomínaný cukor alebo iné sladidlá. Pri nákupe si starostlivo čítajte etikety. Lacnejšie čokolády sa vyrábajú zvyčajne s použitím menej kvalitných surovín, kakaové maslo mnohé nahrádzajú rastlinnými tukmi, preto si za dobrý dezert radšej priplaťte.

Podľa výskumu sú ľudia, ktorí si pravidelne doprajú kúsok čokolády štíhlejší, optimistickejší, veselší a menej často trpia depresiou ako tí, ktorí čokoládu nekonzumujú, prípadne ju nahrádajú inými sladkosťami. Aj pri diéte si môžete denne dopriať v priemere 3 kocky kvalitnej čokolády.

Tablička nie je tabuľka!

Jedna tablička čokolády predstavuje jednu malú kocku čokolády. Jedna tabuľka čokolády je celá čokoláda – zvyčajne s hmotnosťou 100 gramov. Kým pri chudnutí vás jedna kocka – tablička nijako neohrozí za cestou k svojej vysnívanej postave, 100 gramov môže mať ďalekosiahle následky, o tom sa ani nemusíme rozpisovať. Tuky v čokoláde nepredstavujú také nebezpečenstvo pre naše krivky ako cukor. Čím svetlejšia čokoláda je na vašom stole, tým viac cukru spravidla obsahuje. Horké čokolády s vysokým percentom obsahu kakaa sú zvyčajne menej sladké. Navyše, nedokážete ich zjesť na posedenie také množstvo, ako lahodnej sladučkej mliečnej alebo bielej čokolády. Práve posledná spomínaná nemá pre naše telo takmer žiaden pozitívny prínos.

Pochúťka bohov

Čokoládu poznali už Mayovia a Aztékovia. Pili horúci nápoj z kakaa, do ktorého pridávali korenie. Verili, že je nositeľom životodarnej energie. Kakaové bôby sa používali aj pri mnohých náboženských obradoch. Kakaový struk bol symbolom života v mayskej kultúre, bol aj nositeľom sexuality. Niet sa čomu čudovať, čokoláde sú pripisované aj afrodiziakálne účinky.

Čokoláda neohrozí chudnutie

Do Európy sa čokoláda dostala v 16. storočí, ešte stále v tekutej forme. Ako prví ju ochutnali Španieli, neskôr sa dostala do Francúzska. Vraj sa jej oddával aj Casanova, vďaka ktorému si získala práve povesť silného afrodiziaka. Do pevného skupenstva sa čokoláda dostala až v 17. a 18. storočí, kedy sa začala ponúkať vo forme tabuliek podobných tým dnešným. Veľkú slávu zažila počas druhej svetovej vojne, kedy ju konzumovali vojaci. V súčasnosti je tiež súčasťou stravy astronautov.

Podobná ako láska

Čokoláda obsahuje malé množstvo chemickej látky fenyletylamín, ktorá sa tvorí v mozgu vtedy, keď sme zamilovaní. Spôsobuje nám príjemné telesné teplo, dobrú náladu, zvýšený srdcový tep a pocit eufórie. Hoci sa nepotvrdilo, že konzumácia fenyletylamínu vyvoláva jeho vyplavovanie v mozgu, skúste si dať kúsok čokolády a uvidíte.

Čokoláda neohrozí chudnutie

Akú čokoládu si vybrať?

– Čokolády s obsahom kakaa okolo 70% sú neuveriteľne lahodné a pre naše telo už prospešné. Kakaa sa báť nemusíte, je zdravé!  Tie, ktoré majú menší percentuálny podiel sú často príliš sladké a tie s vyšším podielom kakaa nie sú zase takým chuťovým lákadlom. Ochutnali ste už 90% horkú čokoládu? Istotne ste nedokázali zjesť viac ako malý kúsok. Takáto čokoláda sa ťažšie rozplýva na jazyku, mnohí ju konzumuju s kávou, kvalitným alkoholom alebo dúškom červeného vína. Sú to gurmánske kombinácie, no tu platí ešte intenzívnejšie, že všetko s mierou.

– Oriešková, s hrozienkami, s kúskami sušienok, s mliečnou plnkou alebo s ovocným želé? Najlepšie urobíte, ak zvolíte neochutenú čokoládu s vyšším podielom kakaa a lákavým chrumkavým príchutiam sa oblúkom vyhnete. Výnimku tvoria kvalitné čokolády s čili (ktoré tiež podporuje chudnutie) alebo netradičná kombinácia s hrubozrnnou soľou, ktorá spôsobuje doslova explóziu chuťových pohárikov.

– Čokolády plnené ovocím spracovaným lyofilizáciou (sušením mrazom) sú tiež povoleným dopingom, no v malom množstve. Ovocie je plné fruktózy, ktorá zvyšuje kalorickú hodnotu čokolády. Hoci máte pocit, že jete zdravšiu verziu sladkosti, vôbec to tak nemusí byť. Určite je to však lepšie riešenie ako konzumovať čokoládu plnenú ovocným želé.

Čokoláda neohrozí chudnutie

Čokoláda aj zvonka

Čokoláda pôsobí priaznivo aj na pleť. Ak nemáte potravinovú alergiu, nemusíte sa báť akné ani drobných vyrážok na dekolte. Vyskúšajte si pripraviť lahodnú masku na ruky, ktorá ich omladí a zvláčni. Postačí vám kokosový olej, pár kvapiek olivového oleja a dve kocky kvalitnej horkej čokolády. Všetko rozpustite a zmiešajte, keď zmes dosiahne teplotu tela, naneste na ruky a nechajte 20 minút pôsobiť. Následne zmyte a ruky osušte. Užite si ten pocit hebkosti a príjemnej vône.

Rozmaznávajte svoju pokožku čokoládovou starostlivosťou!
Sprchové gély, mydlá či telové mlieka s obsahom čokolády pokožku krásne zvláčnia.

Kozmetika s čokoládou zvláčňuje pokožku

Ako čokoládu správne konzumovať?

Čokoládu otvorte a nechajte krátko „nadýchať“. Kúsok odlomte a vložte si ho do úst, nežujte, čokoládu nechajte voľne rozpustiť na jazyku.

Prečo jesť čokoládu?

– Omladzuje a pri pravidelnej miernej konzumácií znižuje krvný tlak. Priaznivo ovplyvňuje aj cholesterol.

– Čokoláda pôsobí ako antioxidant, bojuje proti voľným radikálom.

– Obsahuje horčík, ktorý pôsobí priaznivo na nervy, pomáha nám lepšie zvládať stres a znižuje pravdepodobnosť zlej nálady a depresie.

Podporuje činnosť mozgu a pružnosť ciev.

Kedy čokoládu nejesť?

Ak vás trápia poruchy obličiek, potravinové alergie či dna, čokoláde sa vyhnite. Rovnako sa neodporúča malým deťom. Obsahuje kofeín a kakao, ktoré je silným alergénom.

RECEPT: Zdravé čokoládové „bounty“

Potrebujete: pol hrnčeka kokosu, 100 gramov horkej čokolády, 2 lyžice kokosového tuku, 2 lyžice medu

Postup: Kokos zmiešajte s medom a odložte do chladničky. Horkú čokoládu nad parou rozpustite v kokosovým tukom a odložte. Keď trošku stuhne, vyformujte s kokosovej zmesi valčeky alebo guľôčky a dôkladne ich obaľte čokoládovou zmesou. Nechajte stuhnúť v chladničke a konzumujte. Denne vám stačí jeden malý kúsok.

Vyskúšajte tiež ovocie v čokoláde – napríklad banán či jahody. Podobne stačí roztopiť čokoládu s kokosovým olejom a v zmesi obaliť ovocie a nechať stuhnúť. Takéto pochúťky môžete ozdobiť kokosom alebo nadrobno posekanými orieškami.

Správne a zdravé chudnutie nezávisí len od množstva čokolády, ktoré si doprajeme, ale aj od času, kedy ju konzumujeme aj od správnej kombinácie s iným jedlom. Zdravé chudnutie je zložitý proces, pri ktorom sa vyplatí okrem svojho tela počúvať aj odborníkov. Objednajte sa na konzultáciu a získajte jedálniček, ktorý je prvým krokom k ceste za vašou vysnívanou postavou. Do plaviek či do zimnej bundy, vaše telo je predsa s vami po celý rok.

Zuzana Hlúchová

Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

Komentovanie článku: