Autor : Silva Múdra

Pridané dňa 4. augusta 2016 | Zverejnené v Sprievodca výživou| Prečítané: 1313x

Proteíny - Výživovo.sk

Proteíny sú považované za stavebnú jednotku každého tréningového plánu a jedálnička. Bielkoviny totiž potrebujeme pre opravu a rast svalového tkaniva, ktoré sa opakovane poškodzuje pri akejkoľvek aktívnej činnosti – či už ide o silový tréning, aeróbny tréning alebo iné.

Samozrejme, bielkoviny nájdeme aj v bežne dostupných potravinách ako kuracie mäso, hovädzie mäso, vajcia, mlieko, syry a ryby, avšak počet proteínov v nich nie je vždy dostačujúci. Preto siahame aj po proteínových práškoch.

K dispozícií sú aj proteíny v potravinách, ktoré konzumujú vo väčšej miere vegetariáni či vegáni, a to sú zemiaky, ryža, cestoviny a orechy, no v tomto prípade je počet bielkovín taký nízky, že by si každý musel nakladať jedlo na tanier po kilách.

Aké sú typy proteínov?

Srvátkový proteín

Tento typ proteínu je najdostupnejší, najlacnejší, najpredávanejší a takpovediac ideálny pre každodenné užívanie. Obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny a je ľahko stráviteľný. Ideálne je užívať ho po tréningu a okrem regenerácie a rastu svalov vám zaistí zvýšenie energie a zníženie hladiny stresu.

Tip: Čítajte aj: 10 dôvodov, prečo užívať srvátkový proteín

Sójový proteín

Sóju a sójový proteín majú v obľube najmä vegetariáni a vegáni. Sójové bôby sú rastlinného pôvodu a radíme ich medzi ďalší typ bielkoviny, ktorá obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny, a preto ho môžeme označovať ako kompletný proteín.

Tento typ doplnku má samozrejme svoje výhody a tak aj nevýhody. Veľkým plusom je, že bolo preukázané možné zníženie rizika prepuknutia rakoviny a kardiovaskulárnych ochorení. Na druhej strane medzi negatíva patrí fakt, ktorý sa týka najmä mužov, a tým je zníženie testosterónu pri prebytku sóje.

TIP: Sójový proteín v špičkovej kvalite – výhodné balenie za špeciálnu cenu.

Konopný proteín

Ako je z názvu jasné, tento proteín je vyrobený z konopných semien. Nemusíte sa však báť zloženia, pretože tento produkt obsahuje také minimálne množstvo THC, že vám nespôsobuje žiadne vedľajšie účinky.

Okrem vysokého obsahu bielkovín má konopný proteín ako bonus omega-3 a omega-6 mastné kyseliny a je čisto na rastlinnej báze, čiže je ľahko stráviteľný. Nie je však vhodný do takého typu tréningu, ktoré majú za cieľ schudnutie, pretože má vyšší obsah tukov.

Jeden z najväčších negatív konopného proteínu je jeho cena. V mnohých štátoch pestovanie konope nezákonné, a tak sa musí doplnok dovážať z iných krajín, čím rastú náklady, a tak sa tento druh proteínu medzi najdrahšie druhy proteínov.

TIP: Konopný proteín za výhodnú cenu.

Konopný proteín - Výživovo.sk

Vegan proteín

Okrem živočíšnych bielkovín sa stali populárnymi aj proteíny, ktoré využívajú silu hrachu, ryže, konope či quinoi – to všetko nájdete spolu v jednej fľaši. Výsledkom sa tak stal bezlepkový, bezmliečny a sójový doplnok, ktorý sa nutrične vyrovná živočíšnym produktom, a pritom sa užívatelia nemusia báť, že by mali nedostatok aminokyselín.

Tento typ doplnku samozrejme nie je vhodný len pre vegetariánov a vegánov, ale pre hocikoho, kto chce alebo potrebuje oddych od živočíšnych produktov. Jediným problémom je rovnako ako pri vyššie spomínanom konopnom proteíne cena, ktorá je vyššia ako u priemerného srvátkového výrobku.

Potrebujete dodať telu bielkoviny a potraviny vám nestačia? Siahnite po kvalitnom proteíne!
Dodajte vášmu telu poriadne množstvo bielkovín s TOP proteínom na Slovensku – Gym Bean True Whey. Špičkový 100%-ný srvátkový proteín má nízku penivosť, dobrú rozpustnosť a silný anabolický účinok. Ide o veľmi kvalitný srvátkový proteín s vynikajúcimi príchuťami.

Gym Beam True Whey Proteín

Pravidlá užívania

Určite ste si aj sami položili veľa otázok pri výbere svojho prvého proteínu. Koľko gramov potrebujem? Ako často? Len v tréningové dni? S vodou či mliekom? Jednozložkový či viaczložkový? Na všetko máme odpoveď.

Koľko gramov potrebujem?

Ženy, ktoré sú rekreačnými športovkyňami, nepotrebujú viac ako 1 g bielkovín na 1 kg svojej hmotnosti. Aktívni športovci, a to najmä ak hovoríme o silovom tréningu, samozrejme svoje dávky zvyšujú, pretože dávajú svojim svalom zabrať a aj tie potrebujú regenerovať.

Ako často?

Naše telo potrebuje bielkoviny každý deň, no nie vždy sa nám podarí vďaka strave požadované množstvo naplniť, a preto nie je problém užívať proteín aj mimo tréningové dni. V dni, kedy máme tréning, je ideálne vypiť si svoj nápoj tesne po záťaži. Ak by malo telo nedostatok bielkovín, siahne na svaly, a to predsa nechceme. Proteínový nápoj je vhodným variantom, aj keď sa nestíhate najesť – napríklad namiesto desiaty či olovrantu.

Voda versus mlieko?

Dostávame sa k častej otázke a tou je voda či mlieko? Neexistuje ideálna konkrétna odpoveď či rada. Každý máme iné preferencie chutí. S vodou sa proteín rýchlejšie vstrebe, no s mliekom zas niekomu viac chutí. Treba však poznamenať, že čím tučnejšie mlieko, tým pomalšie sa vstrebáva.

Proteín do mlieka - Výživovo.sk

Jednozložkový či viaczložkový?

Výhodou viaczložkového proteínu je, že spája výhody všetkých zdrojov bielkovín a je vhodný pre všetkých športovcov, ktorý aktívne trénujú, a potrebujú si tak regenerovať unavené a namáhané svaly. Jednozložkový proteín je vhodný napríklad v prípade, že vám ide len o znižovanie váhy a nie o naberanie či spevňovanie svalstva.

Proteíny pre ženy

Po dlhé roky kulturistiky či akéhokoľvek druhu tréningu sa priemysel zameriaval na výrobu doplnkov najmä pre mužov. Doba sa však mení a prispôsobuje dopytu, a preto teraz vidíme na pultoch v obchodoch pekné ružové fľašky s nápismi “Proteín pre ženy” alebo “Proteín na chudnutie” a veľa ďalších.

Pokiaľ chcete schudnúť, nabrať svaly, alebo len zvýšiť príjem bielkovín, nemusíte sa zameriavať len na čisto ženské produkty, ale kľudne siahnite po klasickej alternatíve – srvátkovom proteíne z kravského mlieka.

Ešte stále sa nájdu ženy, ktoré tento proteín odmietajú a odôvodňujú to tým, že nechcú byť svalnaté ako chlapi. Môžete byť pokojné, táto fáma je dávno vyvrátená. Pokiaľ nebudete brať podporné hormonálne ilegálne doplnky, skutočne sa nemusíte báť enormného nárastu svalov, keďže vám to vaše telo nedovolí.

Proteíny pre ženy - Výživovo.sk

Riziká

Samozrejme nemôže byť všetko vhodné pre každého. Každý máme iné telo, metabolizmus, genetické či dedičné ochorenia a poruchy. Najväčším problémom v spojitosti s proteínom sú obličky. Tie nám filtrujú odpadové produkty a toxíny z krvného obehu no môže sa stať, že pri opakovanom dlhodobo zvýšenom príjme bielkovín ich zaťažíme natoľko, že negatívne ovplyvníme ich funkciu a zvyšujeme riziko tvorby obličkových kameňov.

Ďalším problémom môže byť alergia/intolerancia na mliečne bielkoviny a najčastejšie sa vyskytuje v srvátkovom proteíne. Prejavuje sa zvýšenou produkciou hlienu, upchatým nosom či blokovaním dýchacích ciest.

Nikdy neviete, či aj vy nemáte problém s konkrétnym druhom doplnkov, pokiaľ ho nevyskúšate na vlastnej koži. Aj keď ste napríklad na bezlepkovej diéte, dá sa stravovať chutne bez nepríjemných obmedzení. So všetkými doplnkami výživy, a tak isto aj so stravou, treba byť opatrný a vyberavý. Zdravie máme predsa len jedno!

Náš tip: Proteínové prášky sa dajú veľmi jednoducho použiť do množstva skvelých receptov. Zdravo a chutne si môžete vylepšiť napríklad aj svoje domáce koláče.

Záver

Ako nám potvrdili odborníci, proteíny sú len pomocníkom na ceste k dosiahnutému cieľu – či už je to úbytok na váhe, rast svalstva a podobne. Pravidelný tréning a vyvážená strava je základ.

Potrebujete dodať telu bielkoviny a potraviny vám nestačia? TOP proteín na slovenskom trhu vám pomôže.
Gym Beam True Whey je 100%-ný srvátkový proteín s výborným profilom aminokyselín, dobrou rozpustnosťou a je vhodný aj pre začiatočníkov. Tento kvalitný srvátkový proteín je navyše dostupný v rôznych príchutiach. Odporúčame.Gym Beam True Whey Proteín

Zdroje

http://www.precisionnutrition.com/whey-protein-allergies-intolerances-bloating
http://www.livestrong.com/article/540079-what-are-the-dangers-of-protein-powder-consumption/
http://dailyburn.com/life/health/best-protein-powder-whey-casein-vegan/
http://gymbeam.sk/blog/preco-skusit-vsestranny-viaczlozkovy-protein
https://www.sportujeme.sk/ako-davkovat-protein/
http://www.nhs.uk/Livewell/Pharmacy/Pages/Body-building-and-sports-supplements-the-dangers.aspx
https://health.clevelandclinic.org/2016/02/7-tips-choosing-best-protein-powder/

Pridané dňa 4. augusta 2016 | Zverejnené v Sprievodca výživou | Prečítané: 1313x

Ako si vybrať správny proteín?
5 (100%) 4 hlas[ov]
Podobné články
Autor článku
Silva Múdra

Zaujímam sa o zdravý životný štýl a zdravú výživu. Určite ma nahovoríte na vyskúšanie všetkého nového v tejto oblasti :) So svojimi skúsenosťami sa s vami rada podelím aj prostredníctvom svojich článkov na Výživovo.sk.

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.