KOLAGÉN: účinky, typy, zdroje + výpis najlepších - Výživovo.sk

Kolagén do detailov. Jeho typy, účinky, zloženie i skúsenosti užívateľov

Všetko o kolagéne v jednom článku.

Hladká pleť, lesklé vlasy a žiadne vrásky. Tajné prianie každej z nás. Nech sa už  snažíme akokoľvek, čas sa zastaviť nedá a my nebudeme navždy vyzerať mlado a krásne. Prvé vrásky, šedivé pramienky vlasov či boľavé kĺby sú prirodzenými znakmi starnutia. Kým niekoho prekvapia už v 30-tke, iní sa tešia z mladistvého vzhľadu podstatne dlhšie. Rýchlosť starnutia organizmu závisí od viacerých faktorov. Samozrejmosťou sú genetické predispozície, avšak dôležitú úlohu zohráva aj kolagén. V posledných rokoch doslova obsadil trh s výživovými doplnkami, pričom patrí k najpoužívanejším látkam v kozmetickom priemysle.

V nasledujúcich riadkoch sa dozviete nielen o jeho pozitívnych účinkoch, ale vás tiež oboznámim s jednotlivými typmi a formami. Samozrejme nevynechám ani zoznam potravín s vysokým obsahom kolagénu a odporúčania na účinné doplnky na báze kolagénu.

Charakteristika kolagénu

V ľudskom tele sa nachádza hneď niekoľko typov bielkovín. Tretinu z nich, približne 25-30 %, tvorí kolagén. Jeden z najdôležitejších vo vode nerozpustných proteínov, ktorý je súčasťou spojivových a podporných tkanív (chrupaviek, kostí a väzív). Napomáha tak k správnemu fungovaniu pohybového aparátu, ako i zdraviu pokožky, vlasov, nechtov, zubov a ďasien. (1)

Zloženie

Skúste si predstaviť pravotočivú špirálu s troma závitmi. Taká podobná je štruktúra kolagénu, pozostávajúca z viacerých aminokyselín. Spomedzi nich jednoznačne dominuje glycín, ktorého sa v kolagéne nachádza až 33,5%. Druhý v poradí je prolín tvoriaci 12% kolagénu, po ňom nasleduje 10% hydroxyprolínu, hydroxylyzínu a ďalšie. (2)

Štruktúra kolagénu má tvar pravotočivej závitnice.

Kolagén má tvar pravotočivej trojzávitnice.

Tvorba kolagénu

Prevažnú časť kolagénu si organizmus syntetizuje sám za pomoci buniek spojivových tkanív. Celý proces syntézy, ktorá prebieha nielen vo vnútri bunky, ale aj mimo nej sa rozdeľuje do 3 základných krokov.

Pro α- reťazec

Štartovnou pozíciou pre tvorbu nových kolagénnych vlákien sú ribozómy endoplazmatického retikula. Práve tam sa podľa krátkeho úseku mRNA syntetizuje nový kolagénový pro α- reťazec. Následne v spolupráci s vitamínom C dochádza k hydroxylácii lyzínu a prolínu, po ktorej nastáva glykozylácia a vzniká prokolagén.

Prokolagén

Skladá sa z troch reťazcov prokolagénu, ktoré vytvárajú pravotočivú trojzávitnicu. V takejto forme prechádzajú do Golgiho komplexu, kde do syntézy vstupujú sekrečné vezikuly. Ich úlohou je obaliť vlákna protokolagénu a previesť von z bunky cez bunkovú membránu.

Tropokolagén

Celý proces syntézy končí mimo bunky, odštiepením koncových častí, tzv. registračných peptidov z prokolagénu. Výsledkom je tropokolagén. Jeho usporadúvaním ďalej vznikajú kolagénové fibrily, tvoriace kolagénové vlákna. (3)

Jednotlivé kroky syntézy kolagénu sú veľmi prehľadne znázornené aj na nasledujúcom videu:

Aké typy kolagénu sa nachádzajú v ľudskom tele?

Na správnom fungovaní jednotlivých častí ľudského tela sa podieľa približne 27 rôznych typov kolagénov. Tie sa od seba vzájomne diferencujú tak funkciou, ako i štruktúrou. Na základe nej sa rozdeľujú do 7 skupín. V nasledujúcich riadkoch sa nebudem venovať všetkým, ale popíšem iba tie najznámejšie a pre ľudské telo najdôležitejšie. Sú to kolagény typu I, II, III, IV, V. (2)

Kolagén typu I

Vzhľadom na to, že vytvára vlákna patrí do skupiny fibrilárnych kolagénov, teda vláknitých. Je najrozšírenejším kolagénom v ľudskom tele. Vyskytuje sa predovšetkým v kostiach, kde má 90% podiel. Vrátane kostí je obsiahnutý v šľachách, koži, väzive či dokonca rohovke.

Kolagén typu II

Taktiež fibrilárny kolagén tvoriaci kĺbovú (hyalínnu) a elastickú chrupavku. Nemožno opomenúť ani jeho prítomnosť v sklovci, očnom bielkurohovkovom epitely, kde rovnako prispieva k bezproblémovému fungovaniu.

V rohovkovom epitely oka sa nachádza kolagén II typu.

Kolagén II typu možno nájsť aj v rohovkovom epitely

Kolagén typu III

Sústreďuje sa predovšetkým v tkanivách, ktorých súčasťou je aj kolagén typu I. Nachádza sa v pokožke, cievach, slezine, pľúcnych tkanivách a hladkých svalových vrstvách, ktorým zabezpečuje primeranú oporu a ochranu.

Kolagén typu IV

Kľúčová zložka bazálnych membrán. Vzhľadom na svoju štruktúru sa zaraďuje k nefibrilárnym typom kolagénov. Nemá podobu podlhovastých vlákien, ale rozvetvených sietí poskytujúcich oporu bazálnym laminám epitelu.

Kolagén typu V

Posledným kolagénom, ktorý opíšem je kolagén typu V. Svojim zložením sa veľmi podobá kolagénu typu IV. Možno ho nájsť v kostiach, medzibunkovej hmote, pľúcach, pečeni a placente.

Účinky

Kolagén nemá pozitívny účinok iba na jednu oblasť, ale ovplyvňuje fungovanie viacerých častí ľudského tela súčasne. Dokáže vyhladiť vrásky, dodať pokožke potrebnú sviežosť, nechtom zas pevnosť a kĺbom výživu. Zároveň prispieva k omladeniu organizmu, a práve preto nesie prívlastok bielkovina mladosti.

Pohybový aparát

Bolesti kĺbov a svalov trápia predovšetkým starších ľudí po 50-tke. Často sú signálom rozvíjajúceho sa ochorenia osteoartrózy, ktoré patrí v tomto veku k tým najčastejším. Jedným z účinných spôsobov jej liečby sú výživové doplnky s obsahom prírodného kolagénu typu II. Dokazuje to aj výskum kolektívu autorov uverejnený v „International Journal of Medical Sciences“, ktorí každý deň podávali pacientom s osteoartrózou 50 mg čistého kolagénu. Výsledky sa dostavili už po krátkom čase v podobe zníženia bolesti a zlepšenia kvality ich života. (4)

Pokožka

Kým elastín má pod palcom skôr pružnosť pokožky, kolagén zodpovedá prevažne za jej pevnosť a hydratáciu. S pribúdajúcimi rokmi však dochádza k zvýšenej degradácii týchto dvoch zložiek, dôsledkom čoho sú prvé vrásky, suchá a dehydratovaná pokožka. V prípade teda, že si chcete zachovať svoju pleť čo najdlhšie zdravú, nezabudnite na pravidelné dopĺňanie kolagénu. (5)

Kolagén napomáha hydratovať pokožku.

Kolagén prispieva k hydratácii pokožky

Vlasy

Okrem kĺbov a pleti má kolagén pozitívny vplyv aj na vlasy. Pomocnú ruku podá jednotlivcom, ktorých trápia krehké, lámavé, prípadne nadmerne vypadávajúce vlasy. Prostredníctvom aminokyselín podporí tvorbu bielkovín vo vlasových korienkoch, čím sa spomalí ich vypadávanie a zvýši rast. Ba čo viac, potrebnú výživu dodá aj vlasovým folikulám zodpovedným za tvorbu pigmentu, ktoré spravia so šedinami koniec. (6)

Nechty

Priaznivý účinok kolagénu na zdravie nechtov potvrdzujú viaceré štúdie, vrátane výskumu špičkovej dermatologičky Doris Hexsel, ktorá spolu s ďalšími odborníkmi z oblasti dermatológie skúmala vplyv kolagénu na rast a lámavosť nechtov. Po 24 týždňoch každodenného užívania 2,5 g kolagénu došlo k zníženiu lámavosti nechtov až o 42 % a 12% zvýšeniu ich rastu. Tak to už stojí za vyskúšanie, čo poviete dámy? (7)

Nedostatok kolagénu

Zatiaľ čo v mladom veku o kolagén nie je v tele núdza, po 30-tke jeho produkcia klesá u oboch pohlaví približne o 1% ročne. S pribúdajúcimi rokmi je to už len horšie, obzvlášť u žien po menopauze. Tie každý rok stratia o 2% viac kolagénu ako mužská časť populácie. (8) Nedostatok „bielkoviny mladosti“ môže spôsobiť:

  • bolesti kĺbov, svalov, šliach, zníženú hybnosť končatín a náchylnosť na zápalové ochorenia,
  • zvýšený výskyt vrások, neestetických pigmentových fľakov, dehydratáciu pokožky,
  • nadmerné vypadávanie vlasov, lámavosť nechtov, bolesti zubov a ďasien. (5)

Ako si doplniť chýbajúci kolagén?

Najlepšou prevenciou pred vyššie spomínanými prejavmi nedostatku kolagénu je zdravá životospráva v kombinácii s kvalitnými doplnkami obsahujúcimi kolagén. Ten nemusí mať výhradne formu tabletiek, prípadne prášku, ale môžete si ho doplniť aj prostredníctvom injekcií, krémov, konzumáciou vybraných potravín, prípadne návštevou solária.

Výživové doplnky s obsahom kolagénu

Predstavujú najčastejší spôsob, ako doplniť zásoby kolagénu v tele. V prospech kolagénových tabliet a práškov hrá najmä ich dostupnosť (kúpite si ich v lekárňach, bio obchodoch, ale i na internete) a rôznorodosť. Na výber máte z nespočetného množstva druhov či už podľa zloženia, koncentrácie kolagénu, formy alebo pohlavia. Špeciálne pre ženy je napríklad Beauty kolagén vo forme prášku doplnený o biotín, vitamín C a zinok. Potreby mužov, hlavne z pohľadu rastu svalovej hmoty uspokojí hydrolyzovaný kolagén RunCollg.

Kolagénové solárium

Má v rukách silného hráča – červené svetlo, ktoré priamo pôsobí na povrch pokožky, v dôsledku čoho dochádza k zvýšeniu tvorby kolagénu, zániku pigmentových škvŕn, aknéstrií. Tak ako pomôže, môže však i uškodiť. Pri výbere solária si teda treba dávať pozor predovšetkým na druh svetla, jeho koncentráciu a dobu pôsobenia daného žiarenia. (9)

Jedným zo spôsobov, ako doplniť zásoby kolagénu je kolagénové solárium.

Červené svetlo podporuje tvorbu kolagénu

Kolagénové injekcie

Sú nováčikom v liečbe ochorení pohybové aparátu. K hlavným výhodám patrí ich komplexnosťrýchly nástup účinku. U pacientov, ktorým podával MUDr. Murgaš kolagénové injekcie došlo k utlmeniu bolesti a zlepšeniu kvality života už po 4- 5 dávke. Identické výsledky preukázal aj výskum primárky Reumatologického ústavu v Prahe MUDr. Hany Jarošovej, ktorej pacientom sa taktiež uľavilo od bolesti chrbta po 4 až 5 dávke. (10)

Kolagén v krémoch

Praktické, jednoducho aplikovateľné, cenovo dostupné a účinné. K dispozícii sú tak v e-shopoch, ako i lekárňach a drogériách. V porovnaní s predchádzajúcimi formami doplnkov na báze kolagénu, gély nepôsobia komplexne. Krémová kolagénova kúra je primárne určená na regeneráciuhydratáciu pleti v oblasti tváre, čomu je prispôsobené ich zloženie. Okrem kolagénu obsahujú aj ďalšie podporné látky a vitamíny. (9)

Potraviny, ktoré sú zdrojom kolagénu

Pre syntézu kolagénu je dôležitý dostatočný prísun vybraných aminokyselín. Tie môžete získať úplne prirodzenou a jednoduchou cestou. Stačí si trošku upraviť jedálniček a doplniť ho o nasledujúce potraviny, ktoré by vo vašej chladničke rozhodne nemali chýbať. (5)

Listová zelenina

Obsahuje chlorofyl, známy najmä svojimi antioxidačnými účinkami. Chráni organizmus pred nebezpečným UV žiarením a zabraňuje degradácii kolagénu. Ďalšou, pre ľudský organizmus veľmi prospešnou látkou v listovej zelenine je vitamín C, ktorý stimuluje tvorbu kolagénu, vďaka čomu pokožka zostáva dlho dostatočne pevná a pružná.

Červené ovocie

Je bohatým zdrojom antioxidantov, ktorých cieľom je udržať pokožku v čo najlepšej kondícii, spomaliť prejavy starnutia a stimulovať tvorbu kolagénu. V prípade, že sa vám táto kombinácia účinkov pozdáva, jablká, pomaranče, čerešne, jahody, maliny či ríbezle by nemali chýbať na vašom tanieri.

Červené ovocie taktiež pomáha spomaľovať prejavy starnutia a stimuluje tvorbu kolagénu

Jablká, jahody, maliny, čerešne podporujú tvorbu kolagénu

Vlašské orechy, tekvicové a ľanové semienka

Sú zdrojmi zdravých tukov, vzhľadom na to sa odporúčajú zaradiť do jedálnička najmä pri ketónových diétach. Majú však v rukách aj ďalší triumf – zinok. Svoju úlohu zohráva pri normalizácii hladiny cukru v krvizabraňovaniu degradácie kolagénu.

TIP: Ľanové semienka sa odporúča pomlieť, organizmus ich lepšie spracuje.

Fazuľa a sója

Dvaja veľkí hráči, a to nielen v kulinárstve. Do popredia sa dostávajú hlavne pre svoje zloženie. Vo fazuli dominuje kyselina hyaluronová, využívaná aj v estetickej medicíne na vyhladenie vrások a regeneráciu pleti. Sójové mlieko zas obsahuje špeciálny hormón genisteín podporujúci tvorbu kolagénu a tým tiež pevnosť pokožky.

Olivy

Zelené alebo čierne plody olivovníka, ktoré mám veľmi rada. Nielenže výborne chutia, ale sú aj zdrojom síry. Tá je vytrvalým bojovníkom s mastnou pleťou a akné, pričom nemožno zabudnúť ani na jej význam pri syntéze nového kolagénu. Ak teda budete mať večer chuť na pizzu, pridajte aj olivy, výborne sa tam hodia a ešte vám aj pomôžu dobre vyzerať.

Mäso

Ak obsadili vašu pleť obávaní nepriatelia – vrásky, morčacie mäso musí mať vo vašej kuchyni nezastupiteľné miesto. V jeho útrobách sa skrýva zázrak menom karnozín. Okrem toho, že patrí do skupiny aminokyselín zabraňujúcich tvorbe vrások, dodáva pleti pružnosť a pevnosť. Nezanedbávajte však ani konzumáciu ostatných druhov mäsa, obzvlášť bravčového, hovädziehorýb, ktoré sú výborným zdrojom kolagénu.

Skúsenosti užívateľov

Pri prieskume diskusných fór a recenzií užívateľov na heureke som sa stretla tak s pozitívnymi, ako i negatívnymi reakciami. Na trhu je množstvo firiem sľubujúcich doslova zázraky. Tie, ale často končia prázdnou peňaženkou a veľkým sklamaním. Podobne ako aj pri iných výživových doplnkov, ani tu netreba „hádzať všetkých do jedného vreca.“ Na trhu sa nájdu aj kvalitné doplnky s obsahom kolagénu, za ktoré nehovoria reklamné slogany, ale spokojní užívatelia.

Na podporu rastu vlasov veľmi dobre účinkujú výživové doplnky Collalloc alebo Inca Collagen, oba s morským kolagénom vo forme rozpustného prášku.

Pozitívna recenzia výživového doplnku Inca Collagen

Pozitívna skúsenosť s Inca Collagen

Zdroj: Michaela, heureka.cz/collalloc

„Veľmi dobre sa rozpúšťa, bez chuti a zápachu. Zlepšila sa mi kvalita pleti a vlasov.“

Zdroj: heureka.cz/collalloc

Vašej pozornosti by rozhodne nemal uniknúť ani čistý bioaktívny Zenn Collagen taktiež v práškovej forme, ktorý obsahuje kolagén I, II aj III typu. Vďaka svojmu zloženiu má priaznivý vplyv nielen na pohybovú sústavu, ale aj vlasy, nechty a pleť.

Zeen Collagen je k dispozícii aj s citrónovou príchuťou.

Užívateľka si pochvaľuje účinky Zeen Collagenu

Zdroj: mon2523, modrykonik.sk

V prípade, že výživovým doplnkom veľmi nedôverujete, jednou z možností je klasický hydrolyzovaný kolagén. V jeho prospech pomerne dobrá cena a rýchly nástup účinku. Odradiť vás však môže svojou chuťou, ktorá rozhodne nebude najlepším gurmánskym zážitkom.

„Nejlepší je koupit 1Kg pytel hydrolyzovaného kolagenu v prášku (100%) za cca 300 Kč. Doporučenná účinná dávka (aby to opravdu něco dělalo) je 10g denně, tedy 10000 mg. Vše ostatní v tabletách je jen předražené a v placebo dávce.“

Zdroj: Jirka, diskuse.doktorka.cz

Hydrolyzovaný kolagén taktiež veľmi dobre účinkuje, no nie je zrovna najchutnejší

Skúsenosť s hydrolyzovaným kolagénom

Zdroj: Pavol,  diskuse.doktorka.cz

Negatívne ohlasy sa týkali prevažne kolagénových tabliet, ktoré užívatelia považovali za neúčinné. To je však pochopiteľné, keďže kolagén vo forme tabliet je pre telo podstatne ťažšie stráviteľný ako tekutý kolagén.

Negatívna skúsenosť s kolagénovými kapsulami

Užívateľka neodporúča siahnuť po kolagénových tabletách

Zdroj: kuwait, modrykonik.sk

Časté otázky

Množstvo kolagénu v organizme si dokážete do istej miery regulovať aj svojim životným štýlom. Prečítajte si, aké faktory spomaľujú syntézu kolagénu, podľa čoho rozpoznáte kvalitný kolagénový doplnok a aký je rozdiel medzi čistým a hydrolyzovaným kolagénom.

Čo všetko vplýva na tvorbu kolagénu?

Ako som už viackrát spomenula, hlavným nepriateľom kolagénu je vek. Ten síce nedokáže ovplyvniť, ale ostatné faktory áno. Mám na mysli predovšetkým nezdravý životný štýl, neprimeranú konzumáciu polotovarov, nadmerné pitie alkoholu, fajčenie, prípadne dlhodobé vystavenie stresu. Kolagénu taktiež neprospieva ani časté vystavovanie priamemu slnečnému žiareniu a v krátkych intervaloch opakujúce sa návštevy solária.

Ako spoznať kvalitný kolagén?

Tých najúčinnejších a najlepších produktov s obsahom kolagénu, ktoré garantujú doslova zázračné účinky je mnoho. Je teda úplne pochopiteľné, že bežný užívateľ môže mať problém s výberom kvalitného doplnku s vysokým obsahom kolagénu. V takýchto prípadoch je veľmi dobrou pomôckou etiketa, kde nájdete vypísané všetky jeho zložky. Spomedzi nich vám najviac napovie o kvalite produktu podiel glycínu, ktorého obsahuje kolagén približne 33,5%. Čím ho teda bude viac, tým stúpne aj koncentrácia kolagénu a účinok výživového doplnku. Potvrdením toho, že daný produkt skutočne obsahuje kolagén, je prítomnosť hydroxyprolínu a hydroxylyzínu. Sú to látky nachádzajúce sa výhradne v kolagéne. (11)

Pri výbere najlepšieho kolagénu venujte pozornosť aj jeho forme. Zapamätajte si, že tekutý kolagén telo prijíma a vstrebáva podstatne ľahšie ako vo forme tabliet. Kolagénové nápoje sú z pohľadu účinkov tou najlepšou voľbou.

Aký je rozdiel medzi hydrolyzovaným a čistým kolagénom?

Pod čistým kolagénom mám na mysli predovšetkým kolagén typu II. Nie je rozpustný vo vode, čím sa zároveň aj odlišuje od hydrolyzovaného kolagénu. Ten sa získava rozkladom želatíny za účasti enzýmov. Skladá sa z viacerých peptidov, vďaka čomu sa dokáže rozpustiť vo vode. Hydrolýzou nestráca svoju štruktúru, práve naopak, zachová si ju. Telo ho tak dokáže lepšie prijať a rýchlejšie vstrebať. Špecifickým typom hydrolyzovaného kolagénu je morský kolagén, ktorý sa získa z kože rýb. Tlmí bolesť kĺbov, urýchľuje hojenie rán, ba čo viac, má priaznivý vplyv na metabolizmus lipidov.

Kozmetické prípravky s obsahom kolagénu či už vo forme krému, tabliet alebo prášku zažívajú v súčasnosti veľký “boom“. Ako ich vnímate vy? Máte s nimi pozitívne skúsenosti alebo vo vás stále vzbudzujú istú dávku nedôvery?

ZDROJE:

(1) Chemické listy 94, 371 – 379 (2000), KOLAGEN –VLASTNOSTI, MODIFIKACE A APLIKACE. Dostupné na: www.chemicke-listy.cz › ojs3 › article › download

(2) HODÁKOVÁ J. Vliv nativního a oxidativně modifikovaného kolagenu na funkční vlastnosti profesionálních fagocytů – Diplomová práca, Prírodovedecká fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2007. Dostupné na: https://is.muni.cz/th/u108m/Jarmila_Hodakova.pdf

(3) Collagen synthesis and structure Biochemistry USMLE: https://www.youtube.com/watch?v=fn5FKzn87yk

(4) Richter, R. Přírodní látky v doplňcích stravy a jejich role u osteoartrózy, Prakt. lekáren 2014. Dostupné na: https://www.solen.cz/pdfs/lek/2014/01/05.pdf

(5) KOLAGÉN – Tajomstvo krásy a zdravia. Dostupné na: benulekaren.sk/kolagen-tajomstvo-krasy-a-zdravia#toc-kolagen-a-jeho-vplyv-na-kozu

(6) Zdravé a krásne vlasy len vďaka kolagénu? Skúste to. Dostupné na: www.incacollagen.sk/blog/zdrave-a-krasne-vlasy-len-vdaka-kolagenu-skuste-to/

(7) HEXSEL a kol. Oral supplementation with specific bioactive collagen peptides improves nail growth and reduces symptoms of brittle nails. Dostupné na: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/jocd.12393

(8) KLAUZOVÁ,K. Nové možnosti zlepšení kvality pleti. Dostupné na: http://www.solen.sk/pdf/1b080ecbed55e7cf82289622fd303e8c.pdf

(9) Kolagén je dôležitý pre našu pleť aj kĺby. Dostupné na: https://zdravoteka.sk/magazin/kolagen-je-dolezity-pre-nasu-plet-aj-na-klby/

(10) PROCHÁZKA a kol. Možnosti šetrnej liečby pohybového systému, MEDIKOM, 2015. Dostupné na: https://lekom.sk/upload/medikom/2015/1_2015_MEDIKOM.pdf

(11) Kolagén v proteínových doplnkoch: ako to vlastne je? Dostupné na: https://gymbeam.sk/blog/kolagen-a-proteinove-doplnky/

Majka Mráziková

Obdivovateľka prírody, milovníčka štvornohých chlpáčov, a tak trochu introvertka. V živote sa riadim mottom: „S úsmevom je deň krajší.“ Svojimi článkami sa preto snažím nielen pomôcť, ale aj vyčariť úsmev na tvári :)

Komentovanie článku: