Čo sa stane, keď prestanete jesť cukor? Týchto 7 vecí

Čo sa stane, keď prestanete jesť cukor?

Keby sme nevedeli plávať, v cukre sa utopíme. Aspoň tak to vyzerá, pretože sa pridáva aj tam, kam by vôbec nemusel ísť. Aj preto podľa University of North Carolina priemerný človek prijme až 300 kalórií denne kvôli pridaným cukrom. Zdajú sa vám tieto čísla desivé?

Čo poviete na toto – podľa rovnakej univerzity až 20 % Američanov prijme kvôli pridaným cukrom neuveriteľných 700 kalórií denne navyše. Keby ste chceli názornú ukážku pre lepšiu predstavu, nasypte si plnú šálku cukru – presne toľko je 700 kalórií.

Takýto príjem máte aj vtedy, keď nejete všetko ako kombajn: na raňajky si dáte cereálie, tu si dáte pohár koly, na olovrant si dáte cereálnu tyčinku a večer zakončíte mäsom s barbecue omáčkou a zapijete ľadovým čajom. V každej z týchto potravín hrá cukor významnú úlohu.

Kde všade nájdete pridaný cukor?

Najhoršie na tom je, že cukor na nás útočí nielen z jedál, od ktorých to čakáme, ako torta, cukríky, zmrzlina či čokoláda, ale aj z potravín, o ktorých by sme to na prvý pohľad nepovedali – dresing na šalát, jogurty, kečup či omáčka na cestoviny. A čo si máte predstaviť pod pojmom pridaný cukor? Určite nie ten, ktorý nájdete v banáne, kivi či broskyni, ale taký, ktorým posypete bublaninu.

Čo robiť, aby ste znížili príjem pridaného cukru? Je to jednoduché, musíte sledovať etikety na výrobkoch. Americká srdcová asociácia hovorí, že týmto krokom môžete znížiť príjem až o 100 kalórií denne, čo predstavuje približne 25 gramov cukru. Čo sa teda stane, keď prestanete jesť cukor? Ľudia od neho závislí majú často abstinenčné príznaky, úzkosti či dokonca depresie. A okrem toho?

Čo sa stane, keď prestanete jesť cukor?

1. Vášmu srdcu sa uľaví

Najnovšie výskumy ukazujú, že cukor je pre krvný tlak nebezpečnejší ako soľ. Špecialista na srdcovo-cievny výskum James DiNicolantonio dokonca tvrdí, že ak prestanete jesť cukor, riziko úmrtia spôsobeného srdcovo-cievnymi chorobami sa trojnásobne zníži. Pridaný cukor chronicky zvyšuje hladinu inzulínu v krvi, čo spôsobuje zvýšený tlak a srdcovú činnosť. DiNicolantonio dokonca tvrdí, že už po pár týždňoch bez cukru môžete očakávať zníženie cholesterolu o 10 %. Takže ak ráno nezačnete šiškou posypanou bielym práškom, vaše srdce zaplesá. Od radosti, nie kvôli infarktu.

2. Zlepší sa vám pleť

Trápi vás akné, mastná pleť a máte pocit, ako keby ste sa vracali späť do puberty? Teda aspoň čo sa vašej pleti týka? Okrem detoxu vám pomôže „vysadenie“ cukru. Štúdia v American Journal of Clinical Nutrition ukázala, že ľuďom, ktorí predtým nepili sladené nápoje a počas nasledujúcich troch týždňov vypili jednu plechovku takéhoto nápoja denne, sa úroveň zápalu zvýšila o 87 %. A čo má spoločné zápal a akné? Napríklad to, že zápal je skvelý spúšťač problémov s pleťou. Ak sa im chcete vyhnúť, začnite piť nesladené nápoje.

Čo sa stane, keď prestanete jesť cukor?

3. Riziko cukrovky klesne

Zvýšená konzumáciu cukru má na svedomí výskyt tukových ložísk okolo vašej pečene. Tie spôsobujú zvýšenú odolnosť inzulínu a „sabotujú“ prácu vášho pankreasu. Robert Lustig sa touto problematikou zaoberá a v jednom svojom výskume zistil, že 150 kalórií prijatých z pridaných cukrov zvyšuje riziko cukrovky typu 2 až 11-násobne viac ako 150 kalórií prijatých z bielkovín či tukov. Preto lepšie urobíte, keď vymeníte ranné cereálie napríklad za zdravé orechy.

4. Budete mať lepšiu náladu

Zo začiatku nie. Keď prestanete jesť cukor, budete možno chvíľu mrzutý alebo bez nálady. Niet sa čomu čudovať, veď ste prestali jesť sladkú potravinu, ktorá vám dodá rýchlu energiu. Keď si však zvyknete na tento stav, vaša nálada bude vyrovnaná, budete sa cítiť lepšie ako predtým a už si nebudete musieť nasadzovať falošný úsmev.

5. Problémy so spánkom? Zmiznú

Zvýšená konzumáciu cukru vás núti k poobednému spánku a okrem toho uvoľňuje hormón kortizol, ktorý narušuje spánok. Takže ak sa ráno budíte dolámaný a aj počas dňa ste unavený, možno je načase skutočne vynechať cukor zo svojho jedálnička. Za kvalitný spánok to stojí, čo poviete? Okrem toho výrazný rozdiel pocítite nielen ráno a v noci, ale aj počas dňa, keď vaše telo bude sviežejšie a plné energie.

Čo sa stane, keď prestanete jesť cukor?

6. Pomôžete činnosti vášho mozgu

Nedokážete sa sústrediť, máte pocit, že sa vám mozog ukrýva za hmlou a nechce pracovať správne? Na vine môže byť opäť náš biely nepriateľ – cukor. Štúdia na University of California dokazuje, že vysoký príjem pridaných cukrov znižuje vašu schopnosť učiť sa a zapamätať si informácie. Takže ak ste na párty zjedli štyri kusy torty, nevypili ani kvapku alkoholu a aj tak ste zabudli mená polovice hostí, toto je možný dôvod. Okrem toho vysoký príjem cukru môže dokonca poškodiť správnu komunikáciu medzi bunkami mozgu, čo môže viesť k horším následkom ako to, že si nebudete pamätať iba meno človeka, s ktorým ste sa práve zoznámili.

7. Konečne sa vám podarí schudnúť

Aj keď sa budete snažiť nahradiť kalórie, ktoré ste doteraz prijímali vďaka cukru, niečím iným, zdravším, tak ich celkový príjem bude aj tak nižší. Teda za predpokladu, že cereálnu tyčinku vymeníte za hrsť mandlí alebo banán. Stačí znížiť príjem kalórií o 200 denne, a keď sa po polroku postavíte na váhu, bude tam svietiť číslo o 4,5 kg nižšie. Teda za predpokladu že nepridáte pohyb, výraznejšie neupravíte jedálniček. „Iba“ vďaka tomu, že prestanete jesť cukor.

Vysadiť pridaný cukor z vášho života chce veľké odhodlanie. Ale keď to vydržíte, vaše telo sa vám poďakuje a odmení vás lepším zdravím, zbavíte výkyvov nálad, potešíte srdce a mozog sa vám rozbehne na plné obrátky. Okrem toho, samozrejme, zhodíte nejaký ten kilogram tuku a bez toho, že by ste mali pocit, že sa výrazne obmedzovali v jedle. Vyskúšajte napríklad zdravé dezerty.

Ak cukor nie je vaším jediným problémom, poradia vám skúsení vyživoví poradcovia.

    Zuzana Hlúchová

    Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

    Komentovanie článku: