Tradičné aj netradičné smoothie prísady

Verím, že už všetci poctivo mixujete a váš nový kvalitný smoothiemaker denne beží na plné obrátky. V tom prípade iste uvítate zoznam najčastejšie používaných surovín. Používate ich a vy?

Možno naopak hľadáte nové chute a kombinácie. Práve pre vás tu mám niekoľko menej známych, až netradičných prísad.

Prísady neobmedzujeme výhradne na ovocie a zeleninu. Existuje mnoho ďalších zdravých rastlín, ktoré dokážu smoothie doslova pozdvihnúť o úroveň vyššie. Na mysli máme rôznorodé druhy superpotravín, ktoré by ste pri snahe byť zdravší nemali ignorovať. Zoznámte sa s nimi.

Najobľúbenejšie prísady do smoothie

Pre vyváženie živín sa v každom smoothie sa snažíme dodržať túto (aspoň) päťčlenku. Dostatok bielkovín, vlákniny, minerálov, vitamínov a antioxidantov.

  • Bielkoviny – tekutá zložka (mlieko, kyslé mlieko, rastlinné mlieko, jogurt, zmrlina (s ňou striedmo). Obľube sa tešia aj proteínové prášky rastlinného alebo živočíšneho pôvodu.
Mliečne výrobky, orechy, banány, avokádo - prirodzene bohaté zdroje bielkovín

Mliečne výrobky, orechy, banány, avokádo – prirodzene bohaté zdroje bielkovín

  • Ovocie – výber je obrovský a použiť môžeme všetko. Spracovať môžeme aj mrazené alebo sušené ovocie, prípadne kompóty. Ovocie obsahuje veľa cukrov, preto vždy obmieňajte aj so zeleninovými smoothies.
  • Zelenina – okrem plodov používame aj listovú zeleninu a byliny.

Tieto základné zložky ďalej dochucujeme podľa predstáv. Koreniny, semienka a orechy, obilniny,  kvalitná vysokopercentná čokoláda a všetko, čo sa vám do obľúbeného smoothie hodí.

Veľmi prehľadná „schéma“ zloženia ideálneho smoothie z americkej stránky

Veľmi prehľadná „schéma“ zloženia ideálneho smoothie z americkej stránky (zdroj)

Čo zdravé smoothie nemá obsahovať?

Lenivec by čerstvé plody možno nahradil džúsom či nektárom z obchodu, avšak toto nie je kvalitné a zdravé smoothie.

Maškrtník sa zase snaží smoothie čo najviac osladiť. Vytvorí však iba kalorickú bombu a, priznajme si, pijeme smoothie kvôli zdraviu alebo ako náhradu nezdravých maškŕt? Čo na to vaše „nutričné svedomie“?..:)

Vyhnite sa preto všetkým sirupom, polevám a nekvalitným toppingom, presladenej zmrzline, kondenzovaným mliekam, šľahačkám a všetkým spracovaným potravinám s vysokým obsahom cukrov. V čerstvom ovocí je ho až až.

Smoothie s rôznymi polevami sa veľmi rýchlo stane kalorickou bombou

Smoothie s rôznymi polevami sa veľmi rýchlo stane kalorickou bombou

Smoothie alebo perfektné smoothie?

Pravdou ostáva, že čo sto ľudí, to sto chutí. Internet je plný receptov a desiatky ich nájdete aj na našej stránke. Nie všetci ľudia ale kopírujú tieto nápady a riadia sa iba podľa seba. Nie je na tom vôbec nič zlé, ale práve málo inšpirácie a stále rovnaký zdroj surovín môže po čas z takýchto smoothies spraviť nudu a stereotyp. Čo sa týka chutí, stereotyp je out.

TIP: Nielen smoothie, ale aj konzistenciou hustejšie smoothie bowls sú otvorené experimentovaniu so surovinami.

Perfektné smoothie nie je iba do hladka rozmixovaná zmes 2 – 3 ovocí či zeleniny. Ten pravý pôžitok mu dožičia práve rôzne kontrasty chutí a konzistencií. Nie hladká hmota, ale príjemne hustá dreň na spodku, na vrchu vláčna mliečna pena, v strede príjemne svieži nápoj. Miestami sa zahryznete do slnečnicového semienka alebo jadierka z maliny. Na vrchu smoothie vám do nosa udrie vôňa čerstvej mäty a celý nápoj pošteklí jemnou kyselkavosťou limetky, ktorú iba vytlačíte na hotové smoothie.

Perfektne rozmixované smoothie

Perfektne rozmixované smoothie

Vidíte? Je rozdiel medzi obyčajným rozmixovaním a prípravou dokonalého smoothie. Takáto dobrota si, každopádne, vyžiada viac času. Klasické smoothie von alebo do práce sa zaobíde aj bez prepychu. Dokonalé smoothie je už „vysoká škola“, avšak so správnym náradím ho zvládne každý smoothieholik.

TIP: Inšpirujte sa našimi zdravými receptami.

Pozor na vysokovlákninové prísady

Opäť chcem pripomenúť, aby ste sa vyvarovali nadbytku vlákniny. Ak robíte viaczložkové smoothie, väčšina z nich by nemala mať jej vysoký obsah. Každodenné pitie takto silného mixu by mohlo spôsobiť dlhodobejšie zápchu.

Najviac vlákniny nájdete, ako inak, v čerstvej zelenine a obilninách

Najviac vlákniny nájdete, ako inak, v čerstvej zelenine a obilninách

Dbajte na dostatok tekutiny, prípadne čo najšťavnatejších plodov. Najviac vlákniny je v tvrdej zelenine a semenách. Tá by mala byť maximálne 1/3 objemu. Semienok pridávame od oka 2 čajové lyžice na 1/5 litra smoothie bohato stačia.

 

Nepoužívate mliečne výrobky? Použite olej!

Ak chceme do tela prijať všetky prospešné látky, nesmieme zabúdať na zdravé tuky. Niektoré vitamíny sa totiž dokážu rozpúšťať iba v tukoch, ktoré preto musíme prijať spolu s nimi. Vegetariáni, alebo ľudia s cieľom schudnúť, často mlieko nepoužívajú.

Rôzne druhy rastlinných olejov hľadajte v obchodoch so zdravou výživou.

Rôzne druhy rastlinných olejov hľadajte v obchodoch so zdravou výživou.

Ochudobňujú sa však o vitamíny, ktoré prijať chceli. Neľakajte sa, nikto nekáže použiť bravčovú masť do jahodového smoothie. Zdravých olejov je v obchodoch viac než dosť a chutia aj na sladko. Vysoký obsah tukov majú aj orechy alebo avokádo.

V tukoch sú rozpustné vitamíny A, D, E a K. na starosti majú metabolizmus tuku a sacharidov. Ich nedostatok vedie k vyčerpaniu, priberaniu a mnohým civilizačným chorobám.

Smoothie a alkohol? Dá sa to?

Áno, dá a verím, že si svoj obľúbený summerdrink alebo vyprošťovák nájdete tiež. Smoothie s kvapkou alkoholu sa vlastne nelíši od drinkov, ktoré dostanete na bare. Ovocné džúsy, podmanivé kombinácie chutí a troška „tekutej energie“.

Aj smoothie drinky pripravíte v dobrom smoothiemakeri. Obľúbené sú s ľadom a čo najsviežejšie. Najčastejšie sa pridáva rum, vodka, whiskey, víno, sekt alebo rôzne likéry. Ale nepreháňajte to. 

Smoothie s alkoholom je ideálne hlavne na letné večery

Smoothie s alkoholom je ideálne hlavne na letné večery

Smoothies a superpotraviny

Superpotraviny sú dnes už dobre známe potraviny s preukázateľne vyšším obsahom živín, než tie bežné. Superpotravinu nájdete v každom rastlinnom druhu. Niektoré sú dostupné čerstvé, iné v sušenej či práškovej forme.

Pre nás je dôležité, že takmer všetky môžeme použiť do nášho supersmoothie. Tu je zopár príkladov:

  • Zelenina (mrkva, zeler, repa, špenát, brokolica)
  • Ovocie (brusnice, goji, rakytník, granátové jablko, čučoriedky)
  • Zelené potraviny (zelený jačmeň, riasy spirulina a chlorella)
  • Semená (konopné, chia)
  • Orechy (vlašský, kešu, píniový, mandle, pistácie)
  • Sladidlá na dochutenie (melasa, stévia, agáve, javorový sirup)
  • Oleje (konopný, makový, ľanový, kokosový, olivový)

Ide o potraviny s vysokými hodnotami živín, takže na plnohodnotné smoothie postačí aj ich menšie množstvo.

TIP REDAKCIE: Vo Výživove nedáme dopustiť na práškovú zmes všetkých 4 superpotravín Blendea SUPERGREENS. Vaše smoothie obohatí o vlákninu, bielkoviny a ďalšie vitamíny.

Výživový doplnok Blendea Supergreens

Smoothie na každý deň

Neexistuje deň, kedy by nebolo dobré spraviť si smoothie. Neexistuje šanca, že by ste nenašli nový recept. Skúšajte a učte sa. Experimentujte so surovinami a chuťami a osviežte svoj deň vždy iným smoothie.

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Komentovanie článku: