Kuskus: zdravšia verzia cestovín

Kuskus je zdravší ako klasické cestoviny

Milujete cestoviny? So syrovou omáčkou, zapekané, so smotanou či dokonca nasladko? Ak chcete schudnúť, s nimi to ďalej nepôjde. Existuje však zdravší variant cestovín, ktorý dokonca pripravíte oveľa jednoduchšie a môžete si na ňom pochutnávať na raňajky aj na večeru. Že ste ešte nevyskúšali kuskus?

Kuskus, alebo cous cous je vlastne druh cestovín, ktorý sa do našich končín dostal zo severenej Afriky a z Blízkeho východu. Odtiaľ sa rozšíril do južnej Európy, napríklad na Sicílií sa každoročne organizujú kuskusové slávnosti, kde môžete ochutnať tieto cestoviny na stovky spôsobov.

Vyrába sa zo semoliny, teda tvrdej pšenice postupným opracovávaním a rozomieľaním na malé tvrdé guličky podobné tarhone. Pšenica sa najskôr zomelie, potom sa pomocou vody a soli zase skladá do hrudiek, z ktorých sa potom vyrábajú malé guľočky, ktoré sa nechávajú sušiť na slnku.

Obsahuje celý rad zdraviu prospešných látok. Obsahuje bielkoviny z rastlinných zdrojov, preto je vhodný aj pre vegetariánov, je bohatý na vlákninu, vitamíny B a E aj železo, fosfor a vápnik. V celozrnnej forme sa radí k potravinám, ktoré sú vhodné na konzumáciu pri redukčnej diéte.

Kuskus je zdravší ako klasické cestoviny

Instantný, no nie zlý

Kuskus je instantná cestovina, ktorá sa pri príprave nevarí, iba sa zaleje horúcou vodou a pod pokrievkou sa nechá do 10 minút odstáť, kým vsiakne tekutinu a zmäkne. Instantný neznamená hneď plný glutamanu, solí a konzervačných látok, ako máme zafixované z vreckových polievok, instantný znamená, že stačí krátka chvíľa a je pripravený na konzumáciu.

Prečo by ste mali kuskus zaradiť do jedálnička

  • obsahuje antioxidanty: zmierňuje zápalové procesy, bojuje proti voľným radikálom
  • slúži ako prevencia proti srdcovo-cievnym ochoreniam
  • detoxikuje organizmus
  • zlepšuje peristaltiku čriev  prečisťuje tráviaci trakt
  • znižuje zlý cholesterol

Kuskus je potravina vhodná aj pre diabetikov. Postupným uvoľnovaním energie vás zasýti na dlhší čas a výborne sa kombinuje so zdravými pokrmami – s tuniakom, listovým šalátom či paradajkami. Môžete si ho vychutnať na raňajky aj na večeru, stačí si ho vhodne pripraviť. Uvarený vám v chladničke vydrží niekoľko dní.

Po konzumácii uvoľňuje energiu do tela postupne, má nižší glykemický index, takže sa nemusíte obávať následných neprekonateľných chutí na sladké jedlá. Na 100 gramov obsahuje okolo 400 – 500 kcal.

Lepší je celozrnný

Ako pri ryži či pečive, i tu platí, že lepší je celozrnný. Vyrába sa z pšeničných zŕn, ktoré neboli zbavené šupky a tým pádom ani cenných minerálov, vitamínov a vlákniny. Zoženiete ho v predajniach so zdravou výživou. Biely je zbavený šupiek, nie je nijako chemicky bielený, no aj tak zvoľte radšej celozrnnú verziu. Niektoré druhy sú prifarbované kurkumou alebo iným farebným korením, prípadne výťažkami z tekvice, preto sú mierne žtlkasté, ale je to iba optické prikrášlenie. Najlepší je kuskus v biokvalite.

Kuskus je zdravší ako klasické cestoviny

Kuskus na raňajky: S čučoriedkami a jogurtom

Kuskus s jogurtom a čučoriedkami si môžete pripraviť už deň vopred, ako overnight oats. Ráno ho stačí vybrať s chladničky, premiešať a chutné raňajky máte na stole za pár sekúnd. Kuskus opláchnite, zalejte vriacou vodou, premiešajte vidličkou a prikrytý nechajte odstáť asi 10 minút. Nechajte vychladnúť, zmiešajte s bielym jogurtom gréckeho typu, a s čerstvými čučoriedkami alebo mrazeným lesným ovocím, ktoré pokrm prirodzene osladí. Môžete použiť vyškrabaný vanilkový struk alebo škoricu na dochutenie. Skvelá alternatíva presladených raňajkových cereálií.

Kuskus na obed: S grilovaným lososom

Kuskus uvarte podľa návodu (zalejte vriacou vodou a nechajte odstáť), osoľte, okoreňte a odložte bokom. Filet lososa očistite a upravte grilovaním s kúskami masla, cesnakom, kôprom a citrónovou šťavou. Po vychladnutí ho nakrájajte alebo vidličkou natrhajte na menšie kúsky a zmiešajte s kuskusom. Môžete pridať aj sparené paradajky podľa chuti a štipku čili na rozhýbanie metabolizmu. Ryby sú na konzumáciu vhodné aj pri redukčnej diéte.

Kuskus na večeru: S pečenou zeleninou

Očistite mrkvu a petržlen, nakrájajte na malé hranolčeky, pokvapkajte olivovým olejom, posoľte a upečte v rúre pri 200°C asi 20 minút. Medzitým si pripravte kuskus rovnako ako vo vyššie spomínaných receptoch. Zmiešajte ho so zeleninou, pridajte kvapku oreganového oleja, čerstvé bylinky a lyžicu cottage syra. Toto jedlo môžete skombinovať aj s klíčkami, ktoré si môžete vypestovať sami doma.

Nie je nič jednoduchšie ako zdravo schudnúť a udržať si svoju ideálnu váhu tak, že zmeníte životný štýl z nezdravého na zdravý. Zabudnite na fastfood, sladkosti, cereálne tyčinky a zaraďte do jedálnička ovocie, zeleninu a zdravé pokrmy, ako napríklad aj kuskus. S pridaním pravidelného pohybu na seba výsledky nenechajú dlho čakať. Obávate sa, že to sami nezvládnete? Obráťte sa na odborníkov.

[extra_box_shortcode button_text=“Toto chcem!“ button_url=“objednavka/“] Zverte sa do rúk našich odborníkov a pozerajte sa, ako kilá začnú ubúdať. Objednajte sa na úvodnú konzultáciu len za 7,90 €. [/extra_box_shortcode]

    Zuzana Hlúchová

    Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

    Komentovanie článku: