Zázračná spirulina: 13 spôsobov, ako vás postaví na nohy | Výživovo.sk 

Zázračná spirulina: 13 spôsobov, ako vás postaví na nohy

Spirulinu môžete užívať aj v smoothie

Modrozelená riasa nevyzerá na prvý pohľad extra lákavo. Tak to už so zdravými potravinami či doplnkami stravy býva. Dajte jej však šancu. Spirulina vás vďaka obsahu cenných, zdraviu prospešných látok dostane do formy, zlepší vám imunitu a pomôže schudnúť tvrdohlavé kilogramy. Ako? Prakticky zázračne!

Rýchly životný štýl, obrovské nároky v práci aj v súkromí, pretechnizovaná doba, to všetko sa postupne podpisuje na našom zdraví. Cítite sa v poslednom období unavení? Nedokážete sa poriadne sústrediť, lepia sa na vás kilogramy a celkovo nie ste vo svojej koži? Ak nechcete vyskúšať rovno detox, pomôžte svojmu telu zvnútra iným spôsobom. Jedným z prírodných prostriedkov, ktoré by ste mali zaradiť do svojho jedálnička, je spirulina.

Čo je to spirulina?

Latinské označenie spiruliny je Arthrospira platensis. Ide o vodnú riasu, ktorá sa na svete objavila pre miliardami rokov a už po stáročia je využívaná ako podporný prostriedok a prírodný všeliek. Prvé zmienky o tomto organizme špirálovitého tvaru, odkiaľ pochádza aj jej pomenovanie, sa viažu už k Aztékom, ktorí ju používali v kuchyni. Rastie v neznečistených jazerách a vodných tokoch a udržiava si svoje živiny aj pod vplyvom vysokých teplôt, v prirodzenom prostredí sa vyskytuje najmä v stredných častiach Ameriky a v Ázii. Spirulina má vďaka obsahu aminokyselín, vitamínov a minerálov pozitívny vplyv na celý rad zdravotných neduhov.

KDE KÚPIŤ SPIRULINU
Spirulina (1000 tabliet)
Spirulina (500 tabliet)
Spirulina (200g prášok)
Spirulina + Chlorella

1. Spirulina proti únave

Táto mikroskopická riasa, hoci je staršia ako ľudstvo samo, patrí v súčasnosti k najobľúbenejším superpotravinám. Jej zelená farba pohádza z chlorofylu, ktorý sa stará o čistenie krvi, optimalizuje vstrebávanie minerálov a vitamínov a podporuje obnovu buniek. Spirulina má dokonca schopnosť viazať z organizmu ťažké kovy. Budete sa vďaka nej cítiť fit a plní energie.

2. Chudnutie so spirulinou

Spirulina je vďaka svojej bunkovej stavbe  – neobsahuje celulózu, jednoducho stráviteľná a odbúrateľná. Obsahuje veľmi málo kalórií, takže sa z nej nepriberá, práve naopak. Telo čistí od nánosov toxínov a stabilizuje chuť do jedla vďaka obsahu fenylalanínu.

Modrozelenú spirulinu môžete prijímať aj vo forme tabliet.

3. Vhodná aj diabetikov

Ak trpíte nedostatkom vitamínov, minerálov, trpíte cukrovkou, prípadne sa stravujete ako vegán, spirulina je pre vás vynikajúcim zdrojom cenných látok a bielkovín. Navyše pomáha regulovať hladinu glukózy a cholesterolu v krvi.

4. Zbaví vás stresu

Spirulina obsahuje veľké množstvo vitamínu B2, známeho ako riboflavín. Práve ten prispieva k správnej látkovej výmene, ktorá je dôležitá pre to, aby sme sa cítili plní síl, zlepšuje psychickú pohodu, bojuje s vyčerpanosťou a únavou. Skúste obmedziť kávu a kofeínové nápoje a zaraďte do jedálnička spirulinu. B2 navyše ozdraví aj sliznice a prispieva k udržaniu dobrého zraku.

5. Doplní mikroživiny

Okrem spomíananého chlorofylu obsahuje betakarotén a iné prírodné pigmenty, ktoré na naše telo vplývajú ako antioxidanty. Posilňuje metabolické procesy, zlepšuje zrak a pomáha stimulovať rast kmeňových buniek. Detoxikuje pečeň a obličky, pomáha pri hojení rán a zlepšuje stav pokožky, vlasov a nechtov. Obsahuje napríklad kyselinu gama-linolenovú, ktorá pomáha hojiť zápalové procesy a bojuje s alergiami.

6. Aj pre vegetariánov

Vegetariáni často trpia nedostatkom vitamínu B12, ktorého výborným zdrojom je napríklad práve spirulina. Okrem neho obsahuje aj ďalšie vitamíny skupiny B, železo, vápnik, zinok, mangán a je prírodným zdrojom esenciálnych mastných kyselín.

7. Protizápalový zázrak

Spirulina pomáha liečiť zápaly a udržiava zdravé bunkové štruktúry. Vďaka obsahu komplexu antioxidantov chráni telo pred voľnými radikálmi a pomáha mu efektívne fungovať aj v znečistenom prostredí. Okrem vonkajších zápalových prejavov – napríklad pri problémoch s pleťou, pomáha aj bojovať s artritídou.

8. Bohatý zdroj proteínov

Spirulina patrí medzi potraviny s najvyšším obsahom proteínov, je komplexným zdrojom aminokyselín pre ľudský organizmus. Práve tie budujú naše svaly a regenerujú telesné tkanivá. Je preto vhodná pre aktívnych športovcov aj ako doplnok stravy pri rekonvalescencii. Bielkovina zo spiruliny je prirodzene vstrebateľnejšia ako napríklad tá z hovädzieho mäsa.

Spirulina je vhodná aj pre športovcov.

9. Detoxikuje vaše telo

Ako sme spomínali, spirulina zaradená v jedálničku detoxikuje pečeň a obličky. Zaraďte ju do stravy napríklad pri očiste so smoothies či ovocnými šťavami a jej efekt ešte zvýrazníte. K jej ďalším výhodám patrí, že pri jej pestovaní sa nezaťažuje životné prostredie v takej miere ako napríklad sójové bôby alebo iné zdroje rastlinných bielkovín.

10. Znížte si cholesterol

V ľudskom tele máme dva druhy cholesterolu. HDL je ten zdravý, ktorý nám pomáha v správnom fungovaní a LDL je ten, ktorý síce potrebujeme, no vo vyšších množstvách je nebezpečný a zvyšuje riziko vysokého krvného tlaku a kardio-vaskulárnych problémov. Spirulina obsahuje nasýtené aj nenasýtené tuky v takmer vyrovnanom množstve, no navyše obsahuje vlákninu, ktorá pomáha telu zbavovať sa LDL cholesterolu. Bez upravenej životosprávy však zázraky nečakajte.

11. Pomáha pri anémii

Spirulina je obrovským zdrojom železa s výbornou vstrebateľnosťou (vyššou ako pri syntetických výživových doplnkoch), ktoré je nevyhnutné pri tvorbe hemoglobínu.

12. Posilňuje imunitu

Zdravá črevná mikroflóra je dôležitá pre správne fungovanie imunitného systému. Spirulina ju optimalizuje, navyše pôsobí protizápalovo, pomáha telu bojovať s infekciami.

13. Spirulina pre zdravé nervy a krásnu pleť

Vysoký obsah vitamínov a minerálov pôsobí priaznivo na pleť a fungovanie nervového systému – obsahuje viac betakaroténu ako mrkva a je bohatšia na vitamín E prospešného pre zdravú pokožku ako zelená pšenica.

Ako spirulinu dávkovať?

Organickú riasu môžete prijímať vo forme prášku alebo tabliet. Má podobné účinky ako chlorela, jednobunková riasa bohatá na chlorofyl, a môže sa s ňou dokonca kombinovať. Začnite však postupne, aby ste sa vyhli príznakom náhlej detoxikácie – bolestiam hlavy či zhoršeniu kožných problémov.

Dávkovanie spiruliny sa rôzni v závislosti od toho, aký preparát si zvolíte. Optimálne denné množstvo pre zdravého človeka predstavuje 4 – 10 gramov denne. Ak pociťujete veľké ťažkosti alebo potrebujete výrazne posilniť imunitný systém, môžete dávku zvýšiť. Pre extrémne zaťažených ľudí sa môže dávka zvýšiť až na 30 gramov denne.

S čím ju kombinovať?

Spirulinu môžete zaradiť aj do svojich gastronomických experimentov. Skombinujte ju so šalátom v podobe dresingovej zálievky alebo do ranného smoothie. Prekryjete tým jej chuť a dodáte do tela zdraviu prospešné látky.

Dobrý tip:

Ak si myslíte, že stačí do stravy zaradiť spirulinu a všetky vaše problémy zázračne zmiznú, zvoľnite tempo. Pozitívny efekt spiruliny sa dostaví skôr pri dodržiavaní zdravého životného štýlu. Naučte sa vypnúť, doprajte si dostatok spánku, pravidelný pohyb a riaďte sa stravovacími tipmi, ktoré nájdete na Výživovo.sk. Vaše telo sa vám odvďačí.

Zakomponujte spirulinu do svojej stravy a zbavte sa problémov
Unikátna kombinácia výživných látok je pre naše telo mimoriadne prospešná. Zaraďte spirulinu do stravy a detoxikujte svoj organizmus prírodným spôsobom.
3.3/5 - (3 votes)

Zuzana Hlúchová

Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

Komentovanie článku: