4 pravidlá úspešného detoxu počas 30 dní

Základné pravidlá komplexnej detoxikácie.

Vplyvom stresu, nesprávnych stravovacích návykov či znečisteného životného prostredia, sa v našom tele hromadia toxíny. Ako hovorí RNDr. Petr Fořt z Lekárskej rady Sveta zdravia, „je nesporné, že súčasný člověk je vystavený masívnej „intoxikacií“. Stačí si uvedomiť, čo všetko obsahujú moderné potraviny, čo dýchame, čo pijeme, ba dokonca čo nosíme a v čom perieme – a nakoniec – čo na seba natierame.“

Telo je vybavené prirodzenými detoxikačnými procesmi, no tie majú svoje limity. Toxíny sa hromadia roky, preto sa ich logicky nevieme zbaviť lusknutím prstov. 30 dní je dostatočne dlhý čas na naštartovanie prirodzených telesných procesov, ktoré sú nánosmi škodlivín spomalené. Ako na to? Prevedieme vás pravidlami úspešnej detoxikácie.

1. Upratovanie v jedálničku

Počas detoxikácie je potrebné nastoliť rovnováhu aj v každodenných stravovacích návykoch.

  • dbajte na pestrosť stravy, kombinujte rozmanité chute
  • jedzte sezónne a lokálne dopestované potraviny
  • zahrňte do svojho jedálnička dostatok ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov, strukovín a orechov
  • vyhýbajte sa červenému mäsu, cukru, kofeínu (čokoláda, káva, čaj, limonády), umelým sladidlám, konzervantom, spracovaným potravinám
  • absolútne tabu je alkohol a nikotín
  • jedzte dostatok vlákniny

Napriek vyradeniu niektorých potravín vám stále ostáva obrovské množstvo možností, z ktorých môžete vytvoriť chutné jedlá. Namiesto soli používajte na dochutenie bylinky, ktoré jedlám dodajú výnimočnú chuť.

Vyvážené stravovanie je základom správneho fungovania vnútorných detoxikačných procesov.

Pre inšpiráciu pridávame pár našich obľúbených jedál:

RAŇAJKY

  • Kaša z ovsených vločiek
  • Ryžová kaša s ovocím
  • Avokádo na celozrnnom toaste s vareným vajíčkom
  • Sójový jogurt s ľanovými / slnečnicovými semienkami a trochou medu
  • Bezlepkové müsli so sójovým mliekom alebo vodou

DESIATA/OLOVRANT

  • Porcia ovocia
  • Porcia orechov
  • Smoothie miska
  • Čerstvý džús (samozrejme bez pridania cukru)

OBED/VEČERA

  • Šalát z celozrnných cestovín a dusenej zeleniny
  • Dusená alebo grilovaná ryby (max. 4 porcie týždenne) a dusená zelenina
  • Grilované kuracie prsia (max. 2 porcie týždenne)
  • Špenát s varenými zemiakmi
  • Hnedá ryža s dusenou zeleninou a tofu
  • Šosovicový šalát s pohánkou

Tým, že budete dodržiavať vyššie spomenuté pravidlá, uľavíte tráviacemu systému, ktorý sa zvýšeným príjmom vlákniny prečistí, obličkám, ktoré nebudú trápené presolenými jedlami a pečeň sa vám poďakuje za vyradenie vyprážaných jedál a rýchleho občerstvenia.

2. Dôsledný pitný režim

Dostatok tekutín je základom nielen pri detoxikácii. Správny pitný režim by mal byť súčasťou každého dňa. Ako sme už vyššie spomínali, počas detoxikácie je potrebné obmedziť príjem cukru, takže z pitného režimu vyraďte všetky sladené limonády. Odporúča sa vypiť minimálne 2 litre obyčajnej čistej vody. Pri zvýšenom príjme vlákniny dostatok vody zabráni nepríjemnému pocitu nafúknutia a podporí čistenie čriev.

Detoxikačné účinky môžete podporiť bylinkovými čajmi.

  • zelený čaj obsahuje veľké množstvo antioxidantov
  • čaj z koreňa lopúcha pomáha zbavovať telo ťažkých kovov
  • mäta odstraňuje plynatosť
  • rozmarín podporuje funkciu pečene
  • žihľavový čaj pomáha čistiť krv, obličky
  • púpava čistí krv, obličky, podporuje trávenie, funkcie žlčníka i pečene

3. Pohyb

Na posilnenie účinkov dlhodobej detoxikácie je vhodné zaradiť pohybové aktivity. Najvhodnejšie sú tie, pri ktorých sa dbá na správne dýchanie – joga, pilates, výborne vám padne aj prechádzka v lese či turistika. Cieľom je prísun kyslíka, ktorý na správne fungovanie potrebujú všetky orgány. Správnym dýchaním podporujete detoxikáciu pľúc, ktoré sú denne vystavené rôznym toxickým vplyvom zvonka.

Jogínske dýchanie rozširuje kapacitu pľúc a podporuje prísun kyslíka.

Vyskúšajte jogové dýchacie cvičenie, kedy dýchate a vydychujete nosom z bránice. Takto sa zväčšuje kapacita pľúc a do tela sa dostáva väčšie množstvo kyslíka.

Sadnite si do tureckého sedu, vyrovnajte chrbát a zhlboka sa nadýchnite. Nádych prechádza od spodnej časti brucha cez celé telo. Následne zhlboka vydýchnite.

4. Wellness procedúry

Rozmaznávať svoje telo a zároveň detoxikovať? Isteže sa to dá. Návšteva spa alebo masáž svojimi účinkami intenzívne podporujú vylučovanie toxínov cez našu pokožku.

Saunovanie

Primárny benefit je tvorba potu. Pot reguluje telesnú teplotu a vďaka poteniu sa vyplavujú aj hlboko uložené toxíny.

Pomáha regenerovať bunky a tvorbe nových, zvlhčuje dýchanie, čím uvoľňuje dýchacie cesty, pôsobí proti chronickej únave, miernym depresiám a má mimoriadne priaznivé účinky na pokožku.
Saunovaním vypotíte množstvo toxínov.

Lymfatická masáž

Lymfatický systém a správenie prúdenie lymfy je dôležité pre odstraňovanie škodlivín z tela. Ak niečo nie je v poriadku, najčastejšie sa problémy prejavia chrípkovým ochorením a zväčšenými uzlinami, u žien sa objavuje celulitída.

Správne fungovanie dokážete podporiť odbornou manuálnou lymfodrenážou. Špeciálne hmatové techniky dokážu rozprúdiť lymfu a zablokovaný lymfatický systém opäť dokáže vykonávať prirodzený proces odstraňovania škodlivín správne.

Medová masáž

Účinky medu v kombinácii s masážnymi technikami stimulujú vnútorné orgány, čím štartujú prirodzený proces detoxikácie tela. Med obsahuje aktívne látky, absorbuje toxíny a podporuje ich rýchleho odstránenie z tela. Výrazne zlepšuje krvný obeh v hlbších vrstvách pokožky, a tak podporuje odvod odpadu v koži a vo všetkých vnútorných orgánoch.

 

Detoxikácia nie je diéta, ale cielený program, aby ste sa cítili lepšie. Má omladzujúce účinky, pomáha pri chronických ochoreniach či náhlych zdravotných problémoch, uľaví sa vám od stresu aj dlhodobej únavy.

 

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Komentovanie článku: