Spirulina a jej 19 zdravotných benefitov

Spirulina zdravotné benefity

Pri snahe zmeniť stravovacie návyky počúvame čoraz viac o nových potravinách, ktoré bežne v slovenských kuchyniach nepoužívame. Snažíme sa vyhýbať spracovaným potravinám a čo najviac získavať živiny z prírodných zdrojov. Jedným z nich je morská riasa spirulina, ktorá je vitamínovou bombou. Ak ste ju ešte nevyskúšali, je na čase to zmeniť.

Kde sa vzala?

Hovorí sa, že spirulina bola objavená Španielmi, keď v 16. storočí priplávali do Mexika a videli, ako ju konzumujú Aztékovia. Tí si veľmi dobre uvedomovali jej pozitívne účinky a využívali ju aj ako platidlo.

O niekoľko desiatok rokov neskôr si vedci všimli, že zvieratá, ktoré jedli riasy boli schopné prežiť. Začali sa teda zaujímať o zdravotné benefity spiruliny a zistili, že má výnimočné nutričné zloženie, ktoré skutočne pozitívne vplýva na zdravie. Spirulina sa tak začala šíriť medzi masy.

1 gram spiruliny obsahuje toľko látok ako 1 kg zeleniny.

Niet sa čo čudovať, že spirulinu užívajú športovci, vegetariáni, vegáni, ľudia, ktorým chýbajú vitamíny alebo detoxikujú a dokonca aj deti. Je totiž považovaná za najkomplexnejší zdroj nutričných látok.

„Spirulina je nabitá látkami prospešnými pre vývoj a zdravie organizmu tým, že má pomerne vysoké zastúpenie bielkovín, železa či vitamínu B12. Je jednoznačne vhodná pre konzumáciu vegánov či vegetariánov, ktorí si takto vedia veľmi pekne nahradiť látky, ktoré sa vo zvýšenej miere nachádzajú v živočíšnych potravinách,“ vyjadril sa v rozhovore pre vysetrenie.zoznam.sk výživový poradca a zakladateľ výživového štúdia SH Nutrition Ing. Libor Javro.

Chlorela a spirulina: je v nich vôbec rozdiel?

Keď sa bavíme o riasach, okrem spiruliny je rovnako rozšírená chlorella. Obe obsahujú dôležité vitamíny, minerály a stopové prvky, no ich pôvod a účinky sa trochu líšia.

Chlorella je sladkovodná riasa, ktorá je kvôli obsahu chlorofylu vhodná na detoxikáciu. Čistí krv, pomáha odstraňovať z tela toxíny a ťažké kovy a vplýva na trávenie a rovnováhu črevnej mikroflóry. Ak máte problémy s pečeňou, chlorella je mimoriadne vhodná na jej prečistenie.

Spirulina, naopak, pochádza zo slanej vody. Obsahuje veľké množstvo bielkovín a aminokyselín, preto ju majú radi hlavne športovci.

spirulina superpotravina

Detailnejšie sme sa venovali porovnaniu účinkov zelených potravín v tomto článku.

Prečo je spirulina dobrá pre naše zdravie?

1. Výnimočný obsah bielkovín

Okrem toho, že spirulina je tvorená zo 70% bielkovinami, obsahuje aj všetky esenciálne aminokyseliny.

Niektoré štúdie tvrdia, že spirulina dokáže pokryť požadovaný denný príjem bielkovín. Iné tvrdia, že 2 lyžičky prášku spiruliny nahradia bielkoviny získané z jednej porcie jedla.  

Rozhodne neodporúčame spoliehať sa iba na príjem bielkovín zo spiruliny, navyše keď si porovnáme cenu spiruliny a potravín bohatých na bielkoviny (strukoviny, orechy, vajíčka), váš rodinný rozpočet by nestíhal.

2. Silný antioxidant

Proti pôsobeniu voľných kyslíkových radikálov, ktoré poškodzujú bunky a spôsobujú vážne ochorenia je možné bojovať konzumovaním potravín s obsahom antioxidantov, ktorých spirulina obsahuje neúrekom.

Náš tip: Zabite hneď 4 muchy jednou ranou – nielen spirulina, ale aj chlorella, mladý jačmeň a pšenica sú namixované v zmesi Blendea. 4 čisté superpotraviny v BIO kvalite naštartujú váš deň a pomôžu s trávením.

3. Prevencia rakoviny

Niektoré štúdie preukázali, že spirulina pôsobí ako prevencia proti vzniku rakoviny a môže pomôcť zastaviť postup rakoviny v tele. Obsahuje prírodný pigment fykocyanín, ktorý je silný antioxidant s protizápalovými a protirakovinovými účinkami. Fykocyanín dokáže bojovať s voľnými radikálmi a obmedziť množenie buniek spôsobujúcich infekčné ochorenia.

Na vzorke 87 obyvateľov Indie bol vykonaný výskum, ktorý potvrdil, že 1 gram spiruliny denne dokáže odstrániť rakovinové škvrny. Z celej vzorky po mesačnom užívaní spiruliny škrvny ustúpili úplne 39 ľuďom a ďalších 6 spozorovalo zlepšenie.

4. Ideálna pri anemických stavoch

100 gramov prášku spiruliny obsahuje až 28 gramov železa. Už 5 lyžičiek spiruliny dokáže pokryť kompletnú dennú potrebu železa u dospelého človeka. Na základe štúdie vykonanej na 40 ľuďoch sa zistilo, že už 3 gramy železa zo spiruliny užívanej 12 týždňov dokáže zvýšiť množstvo hemoglobínu a červených krviniek.

5. Viac sily na športové výkony

Hlavným prispievateľom k svalovej únave nedostatok kyslíka pri námahe a nedostatočnej regenerácii. Spirulina svojimi antioxidačnými účinkami minimalizuje svalovú únavu, svaly sú tak silnejšie, čím sa zlepšuje atletická kondícia.

Pri užívaní spiruliny sa zvyšuje vytrvalosť, sila a znižuje pravdepodobnosť zranenia. Športovci si preto spirulinu pochvaľujú.

6. Redukuje príznaky alergie

Pre alergikov je sezóna peľov či tráv hotovou nočnou morou. Nezastaviteľné kýchanie je vyčerpávajúce a značne komplikuje bežné každodenné fungovanie. Ako alternatívna liečba, ktorá pomáha zlepšiť nepríjemné príznaky, sa javí práve spirulina. Testovacia skupina alergikov, ktorá denne užila 2 gramy spiruliny pocítila zlepšenie v kýchaní, výtoku z nosa a svrbení.

7. Znižuje chronickú únavu

Už ste počuli, že spirulina vám pomôže zahnať únavu? Môže za to vysoký obsah polysacharidov, vitamínov skupiny B a esenciálnych mastných kyselín. Ďalší dôvod je pozitívny vplyv na črevnú mikroflóru a stimulácia tvorby vitamínu B6, ktorý pomáha uvoľňovať energiu.

Neznamená to však, že ak si pri poobednom útlme dáte spirulinu, okamžite ožijete. Rozdiely medzi placebo skupinou a tou, ktorá prijímala 3 gramy denne počas 1 mesiaca boli len mierne.

Pravidelným vstávaním proti nespavosti - Výživovo.sk

8. Zníženie cholesterolu

Starať sa o hladinu cholesterolu možno vyváženým jedálničkom a pohybom. Je tiež dôležité, aby sa vyrovnávala hladina „dobrého“ a „zlého“ cholesterolu, kvôli čomu vzniká riziko infarktu alebo mozgovej mŕtvice.

Áno, lekári dokážu tento zdravotný problém liečiť medikamentmi, no ich dlhodobé užívanie má vplyv aj na iné orgány. Spirulina vyšla zo štúdii ako alternatívny výživový doplnok, ktorý dokázal u pacientov znížiť hladinu “zlého” LDL cholesterolu a triglyceridov.

Do štúdie boli pozvaní starší pacienti, ktorí zaznamenali nižšie hladiny cholesterolu po konzumácii 8 gramov spiruliny denne po dobu 16 týždňov.

V inej štúdii sa spirulina ukázala byť prínosná v prevencii aterosklerózy, čo je kôrnatenie tepien spôsobené vysokou hladinou cholesterolu.

9. Reguluje krvný tlak

Mexičania, ktorí trpeli vysokým tlakom zaznamenali zlepšie už po 6 týždňoch užívania 4,5 gramu spiruliny bez akejkoľvek inej zmeny v stravovaní.

Samozrejme, pri problémoch s krvným tlakom je potrebná úprava stravy a pohyb, ktoré už mala vyššie spomínaná skupina Mexičanov ako súčasť životného štýlu. Je jasné, že spirulina samotná nie je až taký zázrak, ktorý by dokázal pri jedení nezdravého spracovaného jedla redukovať krvný tlak alebo mať akékoľvek pozitívne účinky.

10. Podporuje imunitný systém

Spirulina obsahuje veľa polysacharidov, ktoré dokážu posilniť imunitu. Ak ste často chorí, trápi vás nádcha, spirulina môže pomôcť.

Polysacharidy tvoria účinnú dvojicu s prírodným farbivom a fykocyanínom. Tento antioxidant podporuje tvorbu bielych krviniek, zodpovedných za ochranu tela pred vírusmi a baktériami.

11. Zlepšuje pamäť, čo ocenia aj študenti v škole

Štúdia vykonaná na 549 školákoch, ktorí 2 mesiace užívali 2 gramy spiruliny denne ukázala, že ich výsledky v škole sa zlepšili o 10%. Prisudzuje sa to aminokyseline L-trytofan, ktorá je predchodca neurotransmiteru serotonínu. Spirulina teda môže u ľudí zlepšiť kognitívne schopnosti a mentálne zdravie.  

12. Chráni mozog pred degeneratívnymi chorobami

Štúdia porovnáva spirulinu s potravinami bohatými na antioxidanty ako je špenát či čučoriedky, ktoré chránia mozog vďaka ich schopnosti znižovať zápal a eliminovať voľné radikály. Nielenže chráni mozog pred degeneratívnymi ochoreniami ako je Alzheimerova choroba a Parkinsonova choroba, ale tiež podporuje schopnosť sústrediť sa.

Niektoré zistenia naznačujú, že užívanie spiruliny denne majú vplyv na produktivitu a ľahšie zvládanie pracovných úloh.

13. Vyvážený zdroj vitamínov a minerálov aj pre deti

Spirulinu môžu mamičky bez obáv dať aj svojim deťom. Dokonca je kvôli svojmu vysokému obsahu výživných látok vhodná aj počas kojenia, pretože podporuje tvorbu materského mlieka.

Kvalitná BIO spirulina

14. Ocenia ju ľudia s diabetesom

Štúdia na skupine 25 pacientov s cukrovkou 2. typu, ktorá brala 2 gramy spiruliny denne po dobu dvoch mesiacov, ukázala výrazne zníženie ich hladiny cukru v krvi.

HbA1c, najdôležitejší ukazovateľ hladiny cukru v krvi z dlhodobého hľadiska, bol znížený z 9% na 8%. Poviete si, že 1% nič neznamená, no zmena o 1% je spojená so zníženým rizikom úmrtia súvisiace s diabetom o 21%.

15. Pomáha pri chudnutí

Kvôli svojmu mimoriadne vysokému obsahu bielkovín, ktoré sú k chudnutiu nevyhnutné, spirulina dokáže zahnať hlad. Spolu s vysokým obsahom vlákniny pomáha k správnemu tráveniu, keďže už aj v starších článkoch sme písali, že vláknina funguje v tráviacom trakte ako čistiaca špongia.

Z dlhodobého hľadiska vám spirulina pri pravidelnej konzumácii môže pomôcť zhodiť pár kíl. To však nepôjde zázračne bez úpravy jedálnička a pohybu.

16. Zmierňuje prejavy PMS

Predmenštruačný syndróm je strašiak veľkého množstva žien. Spirulina má pozitívne účinky a zmierňuje prejavy PMS ako je únava, kŕče či zmeny nálady. Zatiaľ nie je potvrdený jej vplyv na depresiu či úzkosť, no pri pravidelnom užívaní spiruliny nemusíte prežívať nepríjemné symptómy sprevádzajúce menštruáciu.

17. Udržiava pleť zdravú

Bohaté zloženie, vrátane všetkých esenciálnych aminokyselín, ocení aj vaša pokožka. Pri pravidelnom užívaní spiruliny pocítite ten rozdiel, aké to je, keď vaša pleť vyzerá žiarivo a zdravo.

Zloženie spiruliny má protizápalové účinky a chráni pred voľnými radikálmi, ktoré spôsobujú kožné problémy. Odstraňuje tmavé kruhy pod očami a pomáha spomaľovať starnutie buniek. Navyše, zvyšuje obnovu buniek a hojenie rán po akné.

18. Bojuje proti plesniam v tele

Ak mikroflóra v tele nie je zdravá a vyvážená, organizmus je oveľa náchylnejší na rôzne ochorenia. Nezdravá strava bohatá na cukry a umelé sladidlá vytvára v tele ideálne podmienky na rozšírenie plesňových infekcií.

Spirulina môže pomôcť vyriešiť tento zdravotný problém, podporuje rastu zdravých bakterií v črevách, ktoré bránia šíreniu plesní v tele.

Kokosový olej pomáha pri trávení.

19. Zdroj bielkovín pre vegánov

Bielkoviny sú nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu, preto vegánsky jedálniček bez živočíšnych bielkovín potrebuje tento výpadok nahradiť iným spôsobom. Spirulina to dokáže. Už 2 lyžičky spiruliny poskytnú telu 8 gramov bielkovín a pokryjú ¼ odporúčanej dennej dávky železa a takmer polovicu dennej dávky medi.

Zaujímavosť na záver

Spirulina je okrem svojho bohatého zloženia veľmi ekologickou rastlinou. Stačí jej 10-krát menej vody než iným druhom zeleniny. Okrem toho, potrebuje len veľmi malé množstvo pôdy v porovnaní s tým, koľko bielkovín obsahuje. 

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Komentovanie článku: