Agávový, javorový či datlový sirup: skutočne zdravé náhradné sladidlá?

Javorový sirup

Žijeme v dobe, kedy si život bez cukru asi nikto z nás nevie predstaviť. Cukor sa dnes už nachádza takmer vo všetkom a žiaľ, my to nemôžeme zastaviť. Aj keď sacharidy sú nevyhnutná súčasť vyváženého stravovania, treba rozlišovať medzi tými dobrými a zlými.

Mnohí z vás už asi vedia, že existujú rôzne náhrady tohto škodlivého cukru v podobe náhradných sladidiel. No príslovie nie je všetko zlato, čo sa bliští nám jasne hovorí, že niektoré veci nemusia byť také zdravé ako si myslíme.

Na trhu je veľké množstvo sirupov, ktorými si, napríklad, sladíme raňajky v domnení, aké skvelé náhradné sladidlo používame, no nemusí to byť tak. Vybrali sme niekoľko bežne dostupných sirupov a pozreli sa bližšie na ich zloženie a obsah cukru. Výsledok vás prekvapí.

Javorový sirup

Javorový sirup sa získava z dvoch druhov javoru. Javor červený a javor cukrový. Celá výroba spočíva v tom, že výrobcovia strom napichajú a z neho začne vytekať šťava. Pomalým zahrievaním sa následne necháva vypariť prebytočná voda a tento proces môže trvať niekoľko dní a následne je sirup hotový.

O tom či je zdravý sa občas vynoria nejaké pochybnosti, no vo všeobecnosti sa dá povedať, že je omnoho zdravší než biely cukor. Obsahuje minerálne látky, vitamín B, ale aj prírodné organické kyseliny. O takomto zložení môžeme pri bielom cukri len snívať. Dokonca javorový sirup je o štvrtinu sladší ako biely cukor, čiže ho spotrebujete menej a dá sa pridávať do každého jedla namiesto rafinovaného cukru. Takže sa dá povedať že javorový sirup je v tomto prípade dobrou voľbou.

Tento sirup priaznivo pôsobí aj na zuby a pleť, no menej priaznivo pôsobí na naše peňaženky. Keďže na výrobu jedného litra sirupu je treba 40 l šťavy zo stromu, takže stojí o niečo viac než iné sirupy v našom zozname.

Javorový sirup

Agávový sirup

Tento sirup sa získava z rastliny agáve, z ktorej sa okrem sirupu vyrába tequila. Obsahuje okolo 80% prospešných fruktánov. Agávový sirup sa stal na Slovensku veľmi populárny pri každodennom používaní. To, čo sa na prvý pohľad sa môže javiť ako zdravé, nie je až tak pravda. Pri procese výroby sa tepelnou úpravou z neho strácajú dôležité zložky a menia sa na zlý cukor – fruktózu. Tá sama o sebe nie je nejako škodlivá, no nejeden diabetik by sa pri nej zhrozil.

Fruktóza je totiž jednoduchý cukor, ktorý hodnoty cukru v krvi vyženie rýchlo do výšin a dodá energiu. Ak ju však pri nevyužijete, môže vážne poškodiť pečeň. Z dlhodobého hľadiska dokáže tento druh cukru spôsobiť aj cukrovku.

Aby sme mu nekrivdili, má aj pozitívne účinky. Agávový sirup sa považuje za menej škodlivý najmä pre jeho nízky glykemický index, čo je vlastne hodnota, ktorá ,,ukazuje“ rýchlosť prestupu glukózy do krvi. Taktiež má priaznivé účinky na činnosť žlčníka a podporuje zdravú črevnú mikroflóru. No vo svojej podstate nie je príliš vhodným prírodným sladidlom.

Jačmenný slad

Jačmenný slad je dobrou voľbou, ak chcete sladiť zdravšie. Vyrába sa z rôznych druhov jačmeňa a celá výroba prebieha v sladovniach.

nízky glykemický index a má vysoký obsah vitamínov skupiny B. Taktiež je v ňom obsiahnuté pomerne veľké množstvo minerálnych látok.

Je trochu menej sladší, ale zdravší ako klasický biely cukor. Môžete ho použiť pri pečení koláčov alebo iných cukroviniek.

Datľový sirup

Datľový sirup je veľkým konkurentom medu, jeho využitie je veľmi podobné. Vyrába sa z vyzretých datlí a vody bez pridania cukru. Je totiž zdrojom energie, vlákniny, antioxidantov a mnohých vitamínov či minerálov. Je naozaj prospešný pri liečbe rôznych infekcií a zápalových ochorení.

Datľový sirup má podobné účinky ako včelí med, avšak pracuje oveľa rýchlejšie a má antibakteriálne účinky. Mnohí odborníci tvrdia, že v budúcnosti môže nahradiť klasický biely cukor.

Datľový sirup

Bazový sirup

Vyrába sa z bazy, ktorá je známa pre svoje blahodarné účinky na organizmus. Účinky bazového sirupu využívali roky už naše babičky.

Dokáže totiž skrátiť trvanie chrípky, ba dokonca jej aj predísť. Bazový sirup je dobrou prevenciou voči prechladnutiu a posilňuje imunitu. Vraví sa, že baza alebo bazový sirup spomaľuje starnutie a je vynikajúcim liekom pri žalúdočných problémoch.

Obsahuje množstvo antioxidantov, čo sú vlastne látky schopné kompenzovať škodlivé účinky prebiehajúcich oxidačných procesov. Toto všetko robí bazový sirup skvelým prírodným sladidlom aj do vašej kuchyne.

Ryžový sirup

Pri spracovaní ryže vzniká sladká tekutina, ktorá sa následne spracúva, a tak sa vyrába ryžový sirup. Je prírodnou alternatívou rafinovaného cukru, zdrojom vitamínov, ale v malom množstve aj draslíka, horčíka či zinku.

V 10 g ryžového sirupu je obsiahnutých približne 32 kalórií, čo nie je malé číslo. Preto nie je vhodný pre ľudí s obezitou alebo pri chudnutí.

Ryžový sirup nespôsobuje kolísanie cukru v krvi tak ako klasický biely cukor, čo ho robí o niečo výživnejším. Tento sirup je menej sladký ako cukor a preto sa ho spotrebuje viac. Vždy je však lepšou alternatívou sladenia.

Ryžový sirup

Záver

Podčiarknuté a spočítané, práve tie sirupy, ktoré sú spomínané zo všetkých strán dokážu svojimi vlastnosťami súperiť s bielym cukrom. Bazový sirup či jačmenný slad, ktoré sú v našich zemepisných šírkach bežné, vyšli z porovnania ako najideálnejšie náhrady cukru.

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Komentovanie článku: