Pred telkou neschudnete: Návod, ako prekonať lenivosť

Hľadáte motiváciu na cvičenie?

Toto sa stáva často – včera ste si povedali, že pôjdete cvičiť, prídete z práce domov, zbalíte si veci do posilky a namiesto toho, aby ste vyrazili, začnete upratovať, variť, starať sa o rodinu alebo v tom horšom prípade si sadnete k počítaču a pozeráte si vtipné videá na Youtube alebo zbesilo refreshujete Facebook. Lebo dnes nie tá správna konštalácia hviezd na to, aby ste cvičili. Keď sa to začne opakovať, máte problém. Ako ho vyriešiť? Skúste poraziť vašu lenivosť týmito siedmimi spôsobmi.

1. Urobte verejný prísľub

Ak si poviete v hlave, že dnes pôjdete cvičiť, nikto iný o tom nevie a potom je ľahko takýto „sľub“ porušiť. Niekedy je človek sám na seba príliš mäkký a dokáže si odpustiť aj horšie prehrešky. Iné to však je, keď dáte verejný prísľub.

Dajte si status na Facebook, napíšte správu vašim dvom kamarátom prehláste to pred rodinou. Hneď je z toho záväzok, ktorého splnenie od vás budú očakávať aj iní. Jasné, ide iba o vás, ostatní z toho nemajú nič, ale určite sa niekto spýta: „Tak, ako si si zacvičil?“ Povedať, že ste necvičili, je trápne.

2. Nerozmýšľajte

Veľa skvelých nápadov ostane iba nápadmi kvôli tomu, že o nich príliš rozmýšľame, a potom často prídeme na to, že sa to nedá, je to zbytočne komplikované, bude to dlho trvať a nám sa to nechce. Výnimkou nie je ani cvičenie, preto o ňom zbytočne nerozmýšľajte.

Dostali ste chuť ísť do posilky? Nahádžte veci do batoha, obujte sa choďte si zacvičiť. Nečakajte. Žiadne zbytočné otázky o tom, akú partiu dnes bude cvičiť, čo si vezmem na cvičenie, nebude tam veľa ľudí a podobné zbytočnosti, ktoré vás môžu odradiť. Ako hovorí Nike: „Just do it/Jednoducho to urobte.“ Niečo na tom je.

3. Nájdite si parťáka

Poznáte českú ľudovú múdrosť „ve dvou se to lépe táhne“? Funguje nielen pri podnikaní, cestovaní či brainstormingu, ale aj pri cvičení. Každý má deň, kedy sa mu niečo extrémne nechce, a preto je tu ten partner, kvôli ktorému to urobíte. Je jedno, či to bude kvôli tomu, aby ste ho nesklamali, aby ste nepočúvali výčitky alebo aby ste mali rovnaký progres.

Ak ste dohodnutí, že pôjdete cvičiť, tak to dodržíte. Je to podobné ako „verejný prísľub“, ťažko poviete niekomu „nie“, komu ste už odzačiatku týždňa tvrdili, že si pôjdete zacvičiť. Navyše si môžete urobiť súťaž v tom, kto urobí lepší progres, kto bude mať skôr tehličky na bruchu, kto skôr schudne 5 kg. Ľudská súťaživosť je veľká motivácia. Prípadne skúste skupinové cvičenia, na ktoré sa zaregistrujete vopred.

Hľadáte motiváciu na cvičenie?

4. Doprajte si oddych

Patríte aj vy medzi tých, ktorí si myslia, že cvičenie je iba o odriekaní si, tvrdej disciplíne a drine? Nuž, nič ľahké to nie je, ale oddych je rovnako dôležitý ako samotné cvičenie. Nemôžete cvičiť či behať nonstop, musíte si dopriať aj oddych. Svaly potrebujú regeneráciu inak môže dôjsť k ich katabolizmu.

Okrem oddychu pôsobí motivačne aj tzv. cheat day, teda deň počas ktorého zjete všetko to, čo ste si odriekali, ideálne len vo forme cheat meal – teda jedného jedla za celý deň, zvyšok jete zdravo. Pre telo aj psychiku to je obrovský impulz a zadosťučinenie, ktoré vám dodá kopec chute a sily pokračovať v cvičení. Prekonajte svoju lenivosť, čakajú na vás aj dni plné ničnerobenia a jedenia tých najlepších koláčov či jedál na svete.

5. Dajte si realistické ciele

Nerealistické ciele zabíjajú motiváciu a chuť. Prečo? Lebo ak si dáte za cieľ schudnúť 20 kg za mesiac/ubehnúť maratón po týždni tréningu/urobiť 10 drepov so 40 kg závažím po dvoch cvičenia, je veľká šanca, že to nedáte. A keď už v strede vášho deadlinu vidíte, že nemáte šancu uspieť, vzdáte to. Lebo prečo sa ďalej trápiť s niečím, čo nemáte šancu splniť.

Preto si dajte realistické ciele. Vaša motivácia bude rásť, keď pôjdete nieže podľa plánu, ale pôjde vám to ešte lepšie, ako ste čakali. Je to o psychike, a keď chcete prekonať lenivosť, musíte mať myseľ v top forme. Potom do tej top formy dostanete vaše telo oveľa jednoduchšie.

Hľadáte motiváciu na cvičenie?

6. Zapisujte si pokroky

Ak chcete prekonať lenivosť, skúste si zapisovať pokroky, ktoré robíte. Robte to pekne oldschoolovo – zoberte si zošit a pero a počas/po každom tréningu si zapíšte údaje. Koľko opakovaní ste urobili pri cviku na biceps s 14 kg činkou, ako dlho vám trvalo odbehnúť 7 km alebo dĺžku vaše trasy, ktorú ste dali na bicykli.

Načo je to dobré? Ak máte pocit, že sa stále potácate na jednom mieste, počiatočné nadšenie z vás opadne. No ak vidíte, že robíte kroky vpred a postupne sa zlepšujete, budete chcieť dosiahnuť ešte lepšie výsledky. A práve vďaka tomuto zošitu si dokážete skvele porovnať to, čo ste dokázali na začiatku s tým, ako si to vo veľkom štýle dávate teraz.

7. Robte to, čo vás baví

A to najdôležitejšie na záver – robte to, čo vás baví. Ľudia majú tendencie byť lepší v tom, čo ich skutočne baví. Ak práve teraz frčí crossfit a vám sa to nepozdáva, nerobte to. Choďte si svojou cestou a vytvorte si vzťah s aktivitou, ktorú budete robiť. Je jedno, či budete chodiť na tanečnú, plávať v olympijskom bazéne a lebo začnete cvičiť s vlastnou váhou. Robte to, čo vás baví.

Výskumy hovoria, že vám stačí 21 dní, aby ste z niečoho urobili zvyk. A keď si z cvičenia, tancovania, bicyklovania či plávania urobíte zvyk, vyhrali ste. Je veľmi ťažké prestávať s niečím, na čo ste si zvykli. Hlavne v prípade, že to je niečo, čo vás skutočne baví. Takže teraz nehľadajte ďalší článok, ale vstaňte a bez rozmýšľania choďte urobiť to, k čomu sa odhodlávate už dlho. A nezabudnite na verejný prísľub, pokojne aj do komentárov pod článkom, aj to sa ráta.

    Zuzana Hlúchová

    Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

    Komentovanie článku: