Autor : Michel Struharova

Pridané dňa 10. mája 2016 | Zverejnené v Šport a cvičenie| Prečítané: 1259x

Ak ste sa doteraz vyhovárali, že cvičenie je časovo náročné a nestíhate, je na čase prehodnotiť svoje priority. Počuli ste už o závesnom tréningu TRX? Len 30 minút denne stačí na to, aby ste precvičili všetky dôležité svalové partie, vybudovali si silu a pevné telo. Čo je najlepšie, nemusíte pritom opustiť svoju obývačku. Prečo sa závesnému tréningu TRX oplatí dať šancu?

Kde sa TRX vzal?

Originálny názov T(otal-body)R(resistance)(E)x(ercise) Suspension Training znamená v preklade Závesný tréning pre zaťaženie celého tela.

Za jeho zrodom stojí Randy Hetrick, ktorý pracoval dlhé roky ako veliteľ amerických námorných jednotiek. Keď sa stal veliteľom elitných SEAL jednotiek, rozhodol sa pre seba a ostatných členov vojenskej misie nájsť spôsob, ako nestratiť kondíciu a udržať si silu počas náročnej služby v misii.

Vojaci námorných jednotiek sa prevažne zdržujú na lodiach alebo v ponorkách, kde priestoru nie je nazvyš, preto Randy uvažoval nad spôsobom tréningu v obmedzených priestorových možnostiach. Postupným experimentovaním vyvinul a zdokonalil závesný systém tréningu, ktorý sa stal populárnym nielen medzi vojakmi, ale aj širokou verejnosťou.

TRX závesný systém

ROZHOVOR: O závesnom tréningu TRX nám porozprával Lukáš Dubina, autor webu o TRX www.trxsystem.cz.

Ahoj Lukáš, na úvod nám povedz, prečo je TRX stále viac a viac obľúbený, v čom sa odlišuje od iných cvičení?

Závesný tréning TRX umožňuje celý rad techník, ktoré sa dajú vykonávať kdekoľvek, kedykoľvek a kýmkoľvek. Je prenosný a prináša väčšiu funkčnosť než veľké a drahé stroje.

Pri športe a každodennom cvičení sa pohybujeme stále v mnohých rovinách. Závesné cvičenie nám umožňuje cvičiť v týchto rovinách, rovnako tak ako žijeme. Jedná sa o “funkčný tréning”. Väčšina ľudí má v dnešnej dobe sedavé zamestnanie a ako kompenzáciu vyhľadáva posilňovne alebo fitness centrá. Ak sa rozhliadneme po väčšine fitcentrách, uvidíme stroje so sedadlami, opierkami a lavicami, kde ľudia cvičia len dva pohyby: ťah a tlak. To znižuje príležitosť precvičiť svaly pre ovládanie držania tela a jeho stabilitu, ktorá sa vyžaduje pre efektívny pohyb.

Ďalšou výhodou TRX je skladnosť a minimalizácia času prechádzaním od jedného tréningového stanovišťa k inému, ak chceme precvičiť rôzne telesné partie. Nemusíme nikam chodiť pre inú sadu činiek alebo pridávať väčšiu záťaž na fitness stroji, stačí len zmeniť polohu chodidiel. To nám umožní vykonávať stále náročný tréning. Vďaka TRX možno vykonávať až 300 rôznych cvikov na celkovej posilňovanie tela.

Vďaka nestabilite pri cvičení neustále zapájame svojej telesné jadro = CORE. Silné a stabilné jadro je dôležité pre prevenciu poranenia, a to nielen v dolnej časti chrbta, ale v celom tele.

Kto najčastejšie využíva TRX na cvičenie?

Na rozdiel od klasických činiek alebo strojov, na TRX cvičia všetky vekové kategórie a TRX sa stalo súčasťou každého tréningového centra, ktoré sleduje trendy vo fitness. Wellness centrá zaradili TRX do programov pre seniorov, pretože cvičenie umožňuje seniorom sa pohybovať bez strachu z pádu či svalového zlyhania. Fyzioterapeuti využívajú TRX k rehabilitácii pacientov v športových medicínskych klinikách. Profesionálni športovci využívajú TRX a stalo sa pre nich rovnako dôležité, ako je napr. beh.

Lukáš Dubina TRX systém

Môžu cvičiť aj začiatočníci alebo je potrebné mať už vybudovanú istú kondičku?

TRX je vhodný pre každého bez rozdielu veku a fyzickej kondície, teda pre úplných začiatočníkov i elitných športovcov. Obtiažnosť cvikov možno ľahko stupňovať a výsledky prichádza veľmi skoro. Pri cvičení narastá svalová hmota rovnomerne. To znižuje riziko zranenia a zvyšuje výkonnosť.

Na čo si dávať pozor, aby sa predišlo zraneniam?

V prvom rade si musíme dávať pozor, na akom fitness náradí vlastne cvičíme. Na slovenskom trhu sa v poslednej dobe objavuje veľké množstvo falšovaných produktov, ktoré sa vydávajú za originálne prevedenie značky TRX. Závesný systém TRX nie je zložité napodobniť vzhľadovo, avšak kvalita a funkčnosť zodpovedá cene. S tým súvisí veľké množstvo nahlásených úrazov, ktoré vznikajú najčastejšie roztrhnutím švov alebo zlomením karabíny. Falošné TRX používajú často aj fitness centrá, kde skupinové lekcie pod označením “TRX tréning” vedú neskúsení a necertifikovaní tréneri.

Čítajte, ako odlíšiť originálne TRX od falošnej kópie? 

Častým problémom u lacných kópií je aj to, že ľudia nevedia, ako so závesným systémom cvičiť. Okopírovaný papierový manuál, ktorý ponúka väčšina lacných systémov nestačí. Originálne TRX ponúka komplexný vzdelávací program pre osobných trénerov i fitness nadšencov, ktorí cvičia doma. Všetko je prístupné online v podobe video tréningov.

Ďakujeme za rozhovor Lukáš!

300x250-3-3dfit.jpg

Podstata cvičenia na TRX

Tréning spočíva v zavesení jednej časti tela (napríklad nôh) do popruhov a druhá časť tela sa dotýka podložky. Celá náročnosť tréningu spočíva v umiesnení tela voči závesnému bodu. Posuniete sa o pár centimentrov a zmení sa aj náročnosť cviku. Posúvaním sa nižšie od závesného bodu zvyšujete náročnosť. Táto regulácia umožňuje cvičiť každému, bez ohľadu na fyzickú kondíciu, pretože intenzitu cvikov si regulujete sami.

30 minútové cvičenie na doma

TRX je jediné náradie, na ktorom odcvičíte takmer všetky známe cviky. Vyskúšajte tento domáci tréning, ktorý nahradí hodiny cvičenia s činkami alebo na bežiacom páse.

Aké sú hlavné výhody cvičenia?

  • Všestrannosť – závesný systém je vaše fitness centrum, s ktorým precvičíte každý sval na tele. Ľahko sa prepravuje, zavesiť ho môžete kdekoľvek, takže bez cvičenia neostanete ani pri cestovaní (ibaže by ste chceli) a cvičiť môžete jednoducho doma.
  • Vhodné pre všetky úrovne fyzickej kondície – s TRX dokáže cvičiť naozaj ktokoľvek, intenzitu a náročnosť cvikov si určujete sami zmenou polohy tela.
  • Buduje vytrvalosť a silu – s TRX si nielen vybudujete silu, ale tiež kardiovaskulárnu vytrvalosť. Zmenou rýchlosti, pri ktorej budete vykonávať cvičenia, môžete zvýšiť prácu z vás dať do svojho srdca a pľúc.
  • Cvičí celé telo – nestabilita, ktorú závesný systém TRX vytvára znamená, že zatiaľ čo budete vykonávať určitý cviky, stred tela je stále aktívny. Cviky okrem toho zapájajú veľa skupín svalov súčasne, a tak precvičíte celé telo komplexne.

trx-system.png

Tým, že cvičíte s vlastnou váhou, výsledky spozorujete v krátkom čase. Keď vyskúšate závesný tréning TRX pochopíte, že stačí naozaj len 30 minút a vaše telo bude kompletne precvičené.

Pridané dňa 10. mája 2016 | Zverejnené v Šport a cvičenie | Prečítané: 1259x

Cvičenie TRX – 30 minút denne vás dostane do formy
5 (100%) 3 hlas[ov]
Podobné články
Autor článku
Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu za život digitálneho nomáda na Bali. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*