Ako sa motivovať pri chudnutí?

Motiváciu nie je potrebné len mať, ale i udržiavať.

Koľkokrát ste sa pokúšali schudnúť, ale nemali ste dostatočne silnú motiváciu? Koľkí z Vás aj chudli, ale po čase stratili motiváciu alebo si splnili svoj prvý malý cieľ a potom sa nevedeli namotivovať ďalej? Patríte k ľuďom, ktorí potrebujú pre dosiahnutie lepších výsledkov motivácie alebo potrebujete kľud a všetko robiť „pozvoľna“?

Pri chudnutí sú dôležité motivácie, pretože vždy si musíte odoprieť niečo, na čo ste zvyknutí. Buď sa musíte obmedzovať alebo niektoré potraviny úplne vyradiť z jedálnička. Prinútiť sa cvičiť pri chudnutí tiež potrebuje niekedy istú dávku odvahy.

Našli ste sa v niektorej z týchto definícii? Nič to, pretože práve teraz si rozoberieme, ako sa môžete motivovať pri chudnutí.

Ako rozdeľujeme motivácie?

Motivácie by sme si mohli rozdeliť na dva typy, na vonkajšievnútorné.

Motivovať sa môžete sami alebo svojim okolím. Poznáte to, chcem niečo urobiť, ale chýba mi impulz. A zrazu to príde, keď vidím niekoho, kto to dokázal. Tak je to aj v chudnutí. Nezafungovala motivácia vnútorná, tak prišla na pomoc motivácia vonkajšia :)

Vonkajšia motivácia

Ak nie ste motivovaná vnútorne, príde na rad vonkajšia motivácia

Všetko musí mať poriadny začiatok

Ako to myslím? Je dôležité poznať svoje schopnosti a možnosti. Ak si totiž budete klásť na seba príliš veľké sústo, je vyššia pravdepodobnosť, že to nezvládnete.

Rozhodnite sa preto pre kvalitnú zmenu s množstvom malých cieľov, aby ste videli svoje úspechy. Veď čo je lepšie, povedať si až na konci, že ste to dokázali (koniec môže byť po niekoľkých mesiacoch, na to nezabúdajte – závisí to od toho, čo chcete dosiahnuť) alebo si povedať každý týždeň či mesiac, že som dobrá, zvládla som to a môžeme pokračovať ďalej.

Preto heslo „od zajtra naozaj začínam“ častokrát zostane nenaplnené. Radšej si povedzte „zajtra prestanem jesť toto“ alebo „zajtra pôjdem do práce aj z práce peši“ a pod.

Svoj cieľ musíte mať jasný, ale dbajte na poriadny štart od ktorého bude závisieť všetko ostatné.

Svoj cieľ musíte mať jasný, ale dbajte na poriadny štart od ktorého bude závisieť všetko ostatné.

Čomu sa takýmto prístupom vyhnete?

Vyhnete sa možnosti skorého zlyhania. Platí to najmä pri splnení si väčšieho cieľa. Nie všetci totiž potrebujú schudnúť  1- 2kg, možno 5kg.

Mnohí sa dávajú na súboj s 20 kg a viac. Je potrebná veľká zmena, úprava stravovania, životného štýlu. A určite sa Vám bude všetko dodržiavať lepšie, ak budete robiť prechod zo starého spôsobu života na nový postupne.

Kvôli čomu ste sa vlastne rozhodli schudnúť?

Základná otázka, ktorú musíte mať zodpovedanú. A odpoveď na ňu (teda dôvod, prečo chudnete) musí byť pre Vás dostatočne silná a opodstatnená.

Chcete sa lepšie cítiť? Lepšie sa vedieť hýbať? Chcete si zaviazať šnúrky na topánkach bez toho, aby ste si museli sadnúť alebo „stlačiť si brucho“? Alebo na Vás okolie nepríjemne pozerá? Máte zdravotné problémy? Môžete si skúsiť dôvod (alebo dôvody, ak ich je viac) napísať niekde na papier a keď budete potrebovať opäť „nakopnúť“, prečítajte si ich. Ak Vás posunuli vpred vtedy, majte ich na očiach, aby Vás posúvali vpred neustále.

Vnútorná motivácia

Psychický stav je dôležitý

Psychika nás ovplyvňuje a veľkú úlohu zohráva aj v chudnutí. Nezabúdajme, že keď si musíme niečo odriekať alebo sme nútení robiť niečo, čo sme predtým nerobili, naše telo toto všetko vníma ako stres, ktorý pôsobí aj na psychiku.

Preto sa snažte myslieť pozitívne, netýrajte sa myšlienkami ako Vám to určite nepôjde alebo ako to ide pomaly. A ak aj zhrešíte, nič to, ide sa ďalej. Na druhý deň idete už normálnym štýlom a môžete si pridať fyzickú aktivitu navyše, aby ste nadobudli pocit „odčinenia“. Samozrejme, nemyslím tým, že môžete porušovať často.  Hlavne buďte v pohode!

Musíte si veriť

Mať zdravé sebavedomie je to, čo potrebujete. Ako sme hovorili na začiatku, musíte vedieť na čo máte a na čo už nie. Každopádne, nech si stanovíte akýkoľvek cieľ a jeho dosiahnutie akoukoľvek cestou náročnosti, vždy verte tomu, čo chcete, aby sa stalo.

Váš zdravotný stav

Častá príčina, kvôli ktorej sa ľudia rozhodujú chudnúť. Ak už teraz cítite, že by ste mohli nejaké to kilečko zhodiť, dajte sa na to už teraz. Ušetríte si vyčkávanie v čakárni u lekára, absolvovanie mnohých vyšetrení, … a budete sa už odteraz cítiť lepšie. Tak na čo čakať!

Častokrát nás práve zdravotné problémy a plná taštička liekov, ktorú si odnášame z lekárne prinútia niečo so sebou robiť.

Častokrát nás práve zdravotné problémy a plná taštička liekov, ktorú si odnášame z lekárne, prinútia niečo so sebou robiť.

Osobný pocit, chudnutie kvôli partnerovi, deťom,..

Áno, aj toto sú druhy motivácií, ktoré nás sprevádzajú. Skôr sa s nimi stretávame u žien. Ak máme pocit, že by sme mali schudnúť, častokrát je to práve preto, aby sme sa páčili svojej polovičke.

Aj tu prichádza do hlavnej úlohy silný psychologický aspekt, kedy sa pozeráme na to, ako nás vníma napr. manžel či deti. Či sa nehanbia za to, že mám viac kíl navyše, či som pre manžela ešte stále príťažlivá a pod. Je to silná motivácia. A možno aj viete, že to nikomu z nich neprekáža, ale budete si istejšia, ak tie kilá pôjdu dolu.

Nevojdem sa do šiat, stále si musím obnovovať šatník a ide to do peňazí…

Niektoré ženy sa potešia, ak si môžu kupovať nové a nové kusy oblečenia, pre iné je to nočná mora, keď vidia, že opäť sa ich veľkosť posúva k vyšším číslam. Môžem Vám poradiť aj na základe skúseností mojich klientok, kľudne si nechajte staršie kúsky oblečenia na motiváciu, že do nich sa „chcete dostať“. Nie je lepší pocit, ako keď oblečiete nohavice, ktoré ste naposledy zapla pred dvoma – troma rokmi.

Vonkajšia motivácia

Posmešky a čudné pohľady okolia

Možno Vás k chudnutiu motivujú práve kolegyne či kolegovia z práce. Mám overené, že ľudia, ktorí sa niekomu „pochválili“ že chudnú, majú vyšiu motiváciu ako tí, ktorí chodia na konzultácie v tajnosti.

Samozrejme, neodsudzujem ani jeden zo spôsobov, ale pozor, všetko má dve strany. Pozitívum je, že máte podporu, ak sa Vám podarí zhodiť, máte pochvalu okolia a zároveň aj motiváciu neseknúť s chudnutím, lebo by o Vás hovorili, že ste to vzdali. Ibaže druhá strana mince môže ísť proti Vám.

Nie každý je schopný zniesť to, že niekto na neho „dohliada“. Niekto neznesie pocit, že musí niečo dokázať, inak sa niekto dozvie, že to nezvládol. A vtedy prichádza na rad krok späť. Uvážte si, čo je pre Vás lepšie.

Schudnutá suseda, kamarátka, rodinný príslušník…

Opäť typ motivácie podobný tomu predchádzajúcemu, ale ste ovplyvnená úspechom niekoho (napríklad našich klientov, ktorým sme pomohli). Nezabudnite, že treba mať aj inú motiváciu, pretože myšlienky typu „ona schudla a ja idem do toho tiež“ Vám na dlhú dobu nepostačia. Preto takúto motiváciu berte ako posunutie vpred, ale nie ako základnú motiváciu. Tá musí byť oveľa silnejšia a musí pochádzať od Vás.

Máte radi súperenie? „Pretekajte“ sa s niekým.

Mať kamarátku alebo kolegyňu, ktorá chudne s Vami, vie sa vcítiť do toho čo práve prežívate (lebo nie vždy okolie chápe Vaše vnútorné pochody počas chudnutia a odopierania si vecí, ktoré máte radi) je na nezaplatenie.

A možno sa skôr prinútite k pohybu, ak pôjdete do toho s niekým. Takisto máte niekoho, s kým si môžete nielen vymieňať recepty, ale aj sa mu posťažovať a pod. Určite odporúčam vyskúšať. Môžete skúsiť na chudnutie nalákať aj Vašu polovičku. Nikde nie je napísané, že chudnúť musíte obaja. Ale ak sa Vaša polovička prispôsobí Vášmu životnému štýlu a nebude Vám večer pred telkou podávať popod nos oriešky, čipsy a iné dobroty, určite Vám to padne vhod.

Motiváciu máte, ale neviete ako ďalej? Navštívte našich odborníkov vo Svete zdravia.

Odporúčam Vám:

1. Pozitívny prístup a odmeňovanie sa – regenerujte!

O pozitívnom prístupe ako základe chudnutia sme si už povedali. Nezabúdajte predovšetkým sami na seba! Doprajte si dostatok času aj na oddych a regeneráciu. Nemá význam potiť sa denno – denne hodiny vo fitku, musíte vedieť aj relaxovať. Ako, to je už na Vás. Či sa objednáte na masáž alebo si užijete nejaký wellness pobyt. Treba dať vydýchnuť telu, ale i hlave.

2. Veďte si denník

Mám s takýmto postupom veľmi dobrú skúsenosť. Máte prehľad o to, čo jete, koľko vypijete tekutín, ako sa Vám darí. Ak máte krízu, viete si pozrieť ako sa Vám darilo doteraz a „posilniť sa“. V denníku môžete mať zapísanú stravu, cvičenie aj úbytky na hmotnosti v kg či v cm.

3. Merajte si obvody (najmä pás a boky)

To je presnejšia metóda ako hmotnosť (a lepšia motivácia). Môžem vidieť už 1 – 2cm dolu a viem, že sa to už hýbe, i keď moja váha stále stojí (čo sa často stáva v prípadoch, kedy začnete cvičiť).

4. Stratil som motiváciu, čo s tým?

Myslím si, že je už všetko v háji a môj čas, ktorý som tomu obetoval vyšiel nazmar. Rozmýšľate tak? Práve opak je pravdou. Vždy sa dá začať odznova (alebo ak je to možné, pokračovať tam, kde ste prestali, resp. zlyhali). Nie je umenie vzdať sa, umenie je opäť čeliť niečomu, čo nás na chvíľu porazilo, ale ešte nevyhralo.

5. Sviatky, oslavy, … čo s tým?

„Viete, teraz budeme mať oslavy; viete, teraz idú sviatky, „… A čo takto nevyhovárať sa, začať a oslavu „prežiť“ s čo najlepším možným výsledkom? Celý život sú predsa nejaké oslavy či sviatky. To by ste potom nemohli začať chudnúť nikdy. Preto nezúfajte, naštartujte pevnú voľu a ideme do toho!

Záver

Je potrebné uvedomiť si, že chudnutie vždy začína u Vás. Vy musíte chcieť chudnúť, Vy musíte chcieť podstúpiť potrebné zmeny, Vy sa musíte vedieť dostatočne motivovať,… Vy sami sa musíte nastaviť na chudnutie. Veta „všetko je v hlave“ je v tomto prípade viac než pravdivá.

Tak ako? Ste rozhodnutí ísť novou cestou alebo pokračovať v tej starej?

Tak ako? Ste rozhodnutí ísť novou cestou alebo pokračovať v tej starej?

Ach, ten čas…

Nezabúdajte, že všetko potrebuje svoj čas. Nečakajte teda ani výsledok, ktorý sa objaví do mesiaca, ak ste si svoje kilá navyše šetrili nejaký ten čas. Ako sme na začiatku hovorili o stanovení si reálnych cieľov, nezabudnite na zadanie si aj reálneho času potrebného k ich dosiahnutiu.

A ešte raz opakujem

Nedávajte si veľké ciele – čím väčší cieľ, tým skôr sa môže stať, že z nejakého dôvodu ho nesplníte. Aj pri motivovaní sa a chcení splniť si svoj cieľ musíte byť realisti. Nie je nič horšie ako dať si nesplniteľné ciele. Postupuje radšej pomaly. Ako sa hovorí, „pomaly ďalej zájdeš“. Splňte si cieľ a to Vás namotivoje splniť ten ďalší. Ide to, len treba chcieť a vydržať :)

    Michaela Horváthová

    Pracujem ako Výživový špecialista vo Svete zdravia. Mojím cieľom je vytvoriť optimálne podmienky organizmu pre jeho správne fungovanie prirodzenou cestou. To, že môžem pomôcť ľuďom, ktorí to potrebujú a chcú, prijímám ako výzvu. Odviesť prácu zodpovedne a tak, aby bol výsledok viditeľný. Niet nad lepší pocit ako keď Vám klient príde šťastný ako dobre sa cíti, ako ho rodina a známi chvália. To je to, čo ma na tejto práci najviac teší. Že je môj klient spokojný. Vždy som bola zástancom osvety a vzdelávania sa. Preto Vám chcem odovzdať i prostredníctvom tohoto webu svoje skúsenosti a poznatky :)

    Komentovanie článku: