Koľko šálok kávy denne je zdravé piť?

Stretnutia pri káve sú bežnou súčasťou spoločenského života

Kúzlo kávy je určite nespochybniteľné, no čo jeho účinky na naše telo? Koľko kávičky by sme si mali podľa odborníkov dopriať?

Počuli ste už, ako bola objavená káva?

Istý obyčajný pastier kôz menom Chaldi sa jedného dňa vybral so svojím stádom na pašu. Tu nejaký čas pozoroval neobvyklú čulosť a energiu kôz. Raz, keď sa už slnko klonilo za obzor a Chaldi načúval spevu večernej prírody, všimol si, ako niekoľko jeho kôz ohrýza neznámy ker. Chaldi si z kríka nazbieral niekoľko plodov a skúsil ich požuť podľa vzoru kôz. Vtedy zistil, že po požutí plodov sa cíti čulý a plný energie.

Tento zázrak predstavil kostnatému opátovi z miestneho kláštora. Opát sa nedôverčivo zadíval na neznáme plody, zmraštil obočie a s nevôľou odhodil zrná do plápolajúceho ohňa. Za pár minút ho pri večernej modlitbe vyrušila omamná vôňa neznámych pražených plodov. Vtedy pastierovi uveril a sám vyskúšal magickú moc rastliny. Pražené kávové zrná zalial vodou a nápoj popíjal každý deň.

Práve ste čítali je jednu z najznámejších povier o objavení kávy. Či už tento nápoj skutočne náhodou objavili kozy, alebo vznikol celkom inak, dnes kávu pozná celý svet. Omamná vôňa a nezameniteľná horkastá chuť si rýchlo podmanila ľudí na všetkých kontinentoch.

Dnes sa na svete ročne vypije okolo 500 miliárd šálok kávy. Slovensko samozrejme nezaostáva. Na jedného Slováka pripadajú ročne 3 kg kávy.

Aké množstvo kávy je ešte zdravé?

Odporúčané množstvo kávy na deň nie je možné presne určiť, avšak množstvo kofeínu sa dá jednoducho a rýchlo prepočítať. Odporúčaná denná dávka kofeínu sa pohybuje v intervale od 200-300 mg.

Odporúčané množstvo kávy je maximálne 300 mg

Pri vyššom počte by ste si už mali dávať pozor a príjem obmedziť. Poznáme mnoho druhov kávy a každá z nich v sebe nesie iné množstvo kofeínu. Pri prepočítavaní denného množstva nezabudnite na ďalšie výrobky obsahujúce kofeín, ako napríklad čokoláda, rôzne potraviny, sladené nápoje, mnohé z liekov, hlavne tlmiacich bolesť, a v neposlednom rade čaje. Pri čajoch môžeme znižovať príjem kofeínu napríklad kratším lúhovaním, prípadne výberom bezkofeínových variant.

Skúste si podľa nasledujúcich množstiev aspoň približne prepočítať mieru svojho príjmu kofeínu. Množstvá uvedené v tabuľke sú približné.

NápojMnožstvo kofeínu v mg 
Espresso (30 ml)40
Bezkofeínové espresso (30 ml)9
Cappuccino (180 ml)6
Zelený čaj (200 ml)7
Čierny čaj (200 ml)10
Red Bull (250 ml)10
Kofola(330 ml)5
Coca cola (330 ml)3

Čo môže spôsobiť predávkovanie kofeínom?

Kofeín môže mať okrem priaznivých účinkov na naše psychické zdravie, ako odbúranie únavy a lepšie sústredenie, aj účinky veľmi negatívne. Pri jeho nadmernom užívaní sa môžu dostaviť nepríjemné pocity s prílišného nabudenia.

Keď to s kofeínom preženieme, môžeme cítiť búšenie srdca, nepokoj, napätie v svaloch vysokú nervozitu a podráždenosť. Takýto stav má nepriaznivý dopad hlavne na naše srdce, kde môže spôsobiť arytmiu či problémy s krvným tlakom. Ďalšie z vedľajších účinkov kofeínu môžu zasiahnuť náš žalúdok a viesť k pocitom nevoľnosti.

Príprava kávy

Veľkým strašiakom pri pití kávy je určite hroziaca nespavosť. Priemerný dospelý človek by mal spať aspoň sedem hodín. Mnohí z nás si v rýchlom kole života nenájdu toľký čas, a preto denne tlmia únavu nadmernými množstvami kofeínových nápojov. Predávkovanie kofeínom môže viesť k nepríjemnej neschopnosti večer zaspať a pri dlhodobom nadmernom užívaní dokonca až k chronickej nespavosti.

Kofeín zabíja len vo výnimočných prípadoch, keďže je potrebné užiť ho v skutočne vysokom množstve. Osudných sa vám môže stať okolo 40 vypitých šálok alebo od 6 do 10 gramov čistého kofeínu.

Každý nepriaznivý účinok kofeínu je samozrejme individuálny.

Existuje závislosť od kofeínu?

Kofeín ako taký nespôsobuje človeku silnú fyzickú závislosť. Telo pripomína nedostatok kofeínu väčšinu bolesťami hlavy alebo nadmernou únavou. To je však vo väčšine prípadov pozorované len v prvých dňoch po vysadení kofeínových dávok.

Problémy závisia vo veľkej miere od váhy kávičkára. Ďalej môže byť zasahujúcim faktorom aj návyk. Telo si na vplyv kofeínu rýchlo zvykne, a tak sa prispôsobuje na vyššie dávky. U niektorých ľudí však kofeín spôsobuje nepríjemnosti, najčastejšie žalúdočné, už vo veľmi malom množstve.

Kvalitný kávovar na domácu prípravu kávyRadšej si dopriať menšiu šálku kvalitnejšej kávy

Káva sa rozvinula v mnohých odrodách a spôsoboch jej prípravy. Od tých, u ktorých tvorí vysoký podiel mlieko, až po tie ktoré sú čierne a mocné ako úder palicou. Je na každom z nás, ktorú obdobu tohto nápoja si skutočne zamiluje. Vo všeobecnosti sa odborníci aj nadšenci výnimočnej chuti kávy zhodujú na tej čiernej.

Pravú chuť skutočnej kávy, z ktorej cítiť viac pražené zrná ako husté mlieko, považujú za tú správnu ako pre naše telo, tak i pre našu psychiku. Na trhu môžeme nájsť kvalitnejšie aj menej kvalitné kávy. Vo všeobecnosti by sme si mali potrpieť na kvalitu, ktorá nám ponúka autentickosť kávy bez iných prímesí. Odborníci považujú menšie množstvo koncentrovanejšej kávy za viac zdraviu prospešné.

Radšej investujte do kvalitného kávovaru, dobrej praženej kávy a pripravujte si menšie, no chutnejšie šálky kávy. Pozrite sa, ktoré kávovary sú najlepšie na trhu.

Pozitíva pitia kávy v správnom množstve

Okrem vymenovaných negatív a rizík plynúcich z pitia kávy, má tento nápoj so svojím jedinečným obsahom aj mnohé pozitívne účinky na náš organizmus. Káva má podporné účinky na mnohé aspekty fyzického aj psychického zdravia.

Vedci v priebehu času dokázali, že káva významne prispieva k znižovaniu rizík niektorých chorôb. Pitie kávy napríklad znižuje riziko rakoviny rôznych druhov a v správnom množstve dokonca aj riziko kardiovaskulárnych ochorení.

Jednou zo zložiek kávy sú antioxidanty. Antioxidanty majú taktiež priaznivý vplyv na naše telo, pretože napomáhajú organizmu vylučovať toxíny. Zlepšuje sa funkcia pečene, ktorá má menej práce pri filtrovaní toxínov.

Kvalitné kávové zrná

Káva pozitívne vplýva na psychické zdravie. Pitím kávy sa v tele uvoľňujú endorfíny – hormóny šťastia. Káva nás robí teda skutočne šťastnými. Medzi jej najznámejšie účinky patrí príjemné odbúranie únavy. Kofeín, obsiahnutý v káve, podporuje mozgovú činnosť, napomáha celkovému sústredeniu, zlepšuje a zefektívňuje myslenie. Človek je vďaka tomu schopný lepšie mentálne fungovať a uvedomele vstrebávať informácie.

V neposlednom rade treba určite spomenúť aj spoločenský význam kávy. Káva je vo väčšine sveta silne obľúbenou. Z kávy sa stal v priebehu desaťročí akýsi ľudový spoločenský nápoj. Od prvej európskej kaviarne, zriadenej v kúzelných Benátkach ešte v 17. storočí, sa kaviarne rýchlo rozšírili do celej Európy. Nad šálkou kávy sa často socializujeme, rozprávame, konzultujeme problémy, čo má rovnako pozitívny vplyv na naše mentálne zdravie.

Dať si šálku kávy s priateľmi je bežná súčasť spoločenského života

V jednej z trochu zábavných povier o káve sa píše, že prvý prišiel s kávou Mohamed. Keď raz omylom zaspal od únavy, archanjel mu daroval nápoj, po ktorom vraj „zosadil z koňov 40 mužov a obšťastnil 40 žien“ a nakoniec vybudoval mocnú islamskú ríšu. Keby šlo o kávu, Mohamed by sa pravdepodobne musel poriadne predávkovať kofeínom.

Záver

Všetkého s mierou. To platí, drahí kávičkári, aj pri tomto zvyku. Kofeín je naším priateľom, no keď to s ním preženieme obráti kabát. Preto treba starostlivo zvážiť príjem kofeínu do nášho tela. Pomaly zmeniť svoje návyky v užívaní kofeínu nie je až tak náročné, keďže nám kofeín nespôsobuje silnú závislosť. Možno denne vypiť o jeden sladený nápoj menej, konečne nezabudnúť vytiahnuť čajové vrecúško či si odpustiť jednu malú šáločku kávy.

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Komentovanie článku: