10 tipov, ako naštartovať metabolizmus v lete

metabolizmus

Nikdy neschudnem, mám zablokovaný metabolizmus. Koľkokrát ste niečo také počuli, či nebodaj, vyslovili? A úplne zbytočne.

Hoci je váš metabolizmus zničený experimentovaním s diétami, nepravidelnou stravou, fastfoodmi či hrozným životným štýlom, nič nie je stratené. Nečakajte zmeny zo dňa na deň, no o tri mesiace je z vás určite nový človek. Stačí len zaviesť do vašej bežnej rutiny nové zvyky a zahodiť zlozvyky.

Čo je to metabolizmus?

Metabolické procesy v tele zabezpečujú, aby sa prijatá energia z potravy premenila na tú, ktorá riadi naše životné funkcie.

metabolizmus

Rýchlosť metabolizmu je u každého jedinca individuálna a môže sa ovplyvniť niektorými návykmi. Ak je metabolizmus pomalý, spôsobuje zadržiavanie nadbytočných kilogramov.

1. Raňajkujte nazeleno

Hneď ako vstanete, vypite pohár vlažnej vody s citrónovou šťavou, prípadne zelený jačmeň či chlorellu. Do tridsiatich minút od prebudenia by ste mali prijať prvé jedlo dňa, raňajky. O tom, ako by mali ideálne raňajky vyzerať, sme už písali, no ešte dôležitejšie je, aby hlavne boli. Ak nestíhate, dajte si aspoň banán s gréckym jogurtom a zopár orieškami, čo vám naozaj stojí za to, aby ste vstali o desať minút skôr. Nič vám nenaštartuje metabolizmus lepšie ako vyvážené raňajky.

2. Cvičte

Intervalové cvičenia sú ako urýchľovač matebolizmu. Na internete nádjete desiatky spoľahlivých tipov, ako začať s intervalovým tréningom. Jeho základom je striedať pohybové aktivity s vysokým nasadením a následnou vysokou tepovou frekvenciou s fázami, ako je rýchla chôdza či pomalý beh.

Vyhnite sa dlhotrvajúcim kardiocvičeniam, hodinám stráveným na bežiacom páse, ktoré váš metabolizmus naopak, spomaľujú. Vybudovaná svalová hmota spotrebováva energiu na svoje fungovanie, tuk nie. Preto zaraďte do cvičenia aj silové cvičenia. Nebojte sa, že vám narastú veľké svaly a budete pôsobiť maskulínne, je to predsudok. Zdvíhanie ťažších váh a následný strečing vám pomôžu schudnúť tukové zásoby.

3. Relaxujte

Svaly nerastú priamo pri cvičení, ale po ňom, keď oddychujete. Preto je dôležité medzi cvičeniami zachovať odstup a dopriať telu čas na relaxáciu a svalom priestor na regeneráciu. Aj preto, aby ste sa vyhli zraneniam spôsobeným z preťaženia a nedostatočnej koncentrácie.

Dostatok spánku, správna spánková hygiena a návyky sú tiež prostriedky, ktoré zrýchľujú metabolizmus. A dokázané štúdiami. Po kvalitnom spánku ste plní energie a máte aj menšie chúťky na sladké a nezdravé jedlá, ktoré by vám mali dodať chýbajúcu „šťavu“.

4. Nebojte sa slnka

Pravidelný prísun vitamínu D vám pomôže schudnúť nadbytočné kilogramy. Navyše, vaša pleť bude pevnejšia a vďaka jemnému opáleniu budete aj pôsobiť štíhlejšie a zdravšie. Nezabudnite však na kvalitný opaľovací krém a slnečnému svitu sa v lete vyhnite medzi 11:00 a 16:00. Ak vás nebaví opaľovanie, zaraďte do vašich letných aktivít outdoorové športy alebo si len čítajte knihu v záhrade namiesto sedenia na gauči.

5. Trávte viac času na čerstvom vzduchu

Čerstvý vzduch a dýchanie zhlboka tiež pôsobí stimulačne na metabolizmus. Zlepšuje látkovú premenu a pomáha spaľovať kilogramy. V letných mesiacoch vymeňte pohybové aktivity v interiéri – vo fintescentrách a telocvičniach za tie outdoorové. Zahrajte si plážový volejbal, ktorý vám pomasíruje aj chodidlá, prejdite sa po horách, načerpajte energiu z prírody alebo si choďte zaplávať. S metabolizmom to pohne, to nám verte.

metabolizmus

6. Kúpte si psa

Samotná prítomnosť domáceho zvieraťa vo vašej domácnosti vám metabolizmus nezrýchli, no zvyky, ktoré váš nový domáci miláčik prinesie do vášho života, tie určite áno. Častejšie rýchlejšie prechádzky, viac času stráveného na čerstvom vzduchu, vias slnečného žiarenia a stimulácia imunitného systému

7. Večerajte

Idete spať bez večere a veríte, že schudnete? Ak bude vaše telo hladovať, prepne sa do úsporného režimu a namiesto pálenia tukov bude kilogramy zadržiavať. Doprajte si ľahkú večeru, rybu alebo mäso s dusenou zeleninou, vyškrnite však alkoholické nápoje, doprajte si maximálne pohár vína, ktorý vám dodá antioxidanty a namiesto dezertu kúsok kvalitnej horkej čokolády, ktorá podľa najnovších slovenských výskumov pomáha znižovať krvný tlak.

metabolizmus

8. Striedajte sprchu

Otužovanie s striedavé sprchy majú desiatky pozitív, ktoré menia náš život na kvalitnejší. Okrem lepšej imunity rozbiehajú na plné obrátky aj metabolizmus.

9. Saunovanie a wellness

Sauna je skvelá nielen na detoxikáciu, ale aj na zrýchlenie metabolizmu. Práve vhodná detoxikácia môže byť úvodom k postupnému zrýchľovaniu metabolických procesov. Vyškrnite alkohol, mastné a ťažké jedlá, trikrát do týždňa navštívnte saunu

10. Zdravé snacky a pitný režim

Existujú desiatky zdravých jedál, ktoré môžete zaradiť do jedálnička a je vedecky dokázané, že rozhýbu metabolizmus. Od superpotravín, po čili či ananás plný vlákniny, stačí obohatiť desiatu či olovrant o pár drobností a výsledky na seba nenechajú dlho čakať. Rovnako pitný režim. Možno si myslíte, že pijete dostatočne veľa tekutín, no pri redukčnej diéte či detoxikácii potrebujete ich zvýšený príjem. Začnite piť zelený čaj. V porovnaní s ľuďmi, ktorí ho nepijú, môžete schudnúť bez zmeny jedálnička až o 1,5 kilogramu viac za mesiac, ako dokazujú štúdie.

Spomalený metabolizmus nie je diagnóza, na ktorú sa môžete vyhovárať alebo ktorú máte zapísanú v zdravotných záznamoch do konca života. Stačí zopár maličkých krôčikov, aby ste opäť začali cítiť hlad, aby ručička na váhe začala klesať a aby ste sa cítili zdraví a plní energie.

Ak si neviete rady alebo ste napáchali také škody, s ktorými si sami neporadíte, kontaktujte odborníkov.

    Zuzana Hlúchová

    Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

    Komentovanie článku: