BMI index: Ako ho vypočítať + BMI kalkulačka | Výživovo.sk

Na čo slúži BMI index? (vzorec, výpočet + online BMI kalkulačka)

BMI - index telesnej hmotnosti

Vyššia telesná hmotnosť nie je len estetickým problémom, ale predovšetkým zdravotným. Spolu s obezitou je častou príčinou vzniku cukrovky, ochorení dýchacích ciest, pohybového aparátu a v neposlednom rade tiež kardiovaskulárnych problémov, vrátane vysokého krvného tlaku. Podľa Matouleka je obezita v 95% prípadoch spôsobená nerovnováhou medzi energetickým príjmom a výdajom. Optimálna hmotnosť sa pritom dá veľmi jednoducho vypočítať a ustriehnuť s pomocou BMI indexu.

Online BMI kalkulačky
KetoMix BMI kalkulačka
KetoDiet BMI kalkulačka

V nasledujúcom článku vás oboznámim nielen so základným BMI vzorcom, ale vám aj poradím, kde nájdete online kalkulačku BMI a čo znamenajú jednotlivé výsledné hodnoty.

História indexu telesnej hmotnosti

S BMI indexom to vôbec nebolo také ružové ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Astronóm, štatistik, matematik a lekár Lambert A. J. Quetelet z Belgicka ho predstavil verejnosti už v roku 1853. Nenašiel však pochopenie ani v kruhoch odborníkov, nieto ešte u širokej verejnosti. Smrťou Dr. Quetela teda upadol do zabudnutia.

Opätovne sa začal spomínať až v roku 1972, kedy výskumník Ancel Keys hľadal efektívny spôsob, ako čo najlepšie zmerať podiel telesného tuku v organizme. Quetelov index sa zdal veľmi rýchlym a jednoduchým spôsobom, ktorý bol navyše aj lacný. Jeho používanie si nevyžaduje žiadne špeciálne pomôcky ani schopnosti. Vďaka tomu v súčasnosti patrí BMI k najpoužívanejším metrikám identifikácie tak nadváhy a obezity, ako i podvýživy. (1)

Vysvetlenie BMI indexu a jeho využitie

Skratka BMI pochádza z anglického Body Mass Index, čo v preklade znamená index telesnej hmotnosti. Spravidla sa využíva ako efektívny nástroj na meranie stupňa obezity. Pomôcť však môže všetkým ľuďom, ktorí chcú vedieť či majú primeranú hmotnosť vzhľadom na svoju váhu a výšku. S prihliadnutím na všeobecnosť BMI vzorca, nájde skôr uplatnenie ako porovnávací a kontrolný nástroj, ktorého výsledky je potrebné overiť ďalšími metódami. (2)

BMI vzorec

Na jeho výpočet potrebujete poznať iba dva základné parametre: aktuálnu telesnú hmotnosť v kilogramoch, ktorú vydelíte svojou výškou v m2. Výslednú hodnotu si následne zapíšete a podľa tabuľky BMI hodnôt sa dozviete ako ste na tom s vašou telesnou hmotnosťou, teda či máte normálnu hmotnosť, miernu nadváhu, obezitu alebo naopak podvýživu. (2)

BMI = telesná hmotnosť (kg) / telesná výška v m2

výpočet BMI indexu

BMI vzorec zahŕňa aktuálnu telesnú hmotnosť, ktorú je potrebné vydeliť telesnou výškou.

Príklad, ako vypočítať BMI index telesnej hmotnosti

Nebojte sa v matematike nemusíte byť žiadny profík. Celý výpočet BMI zo vzorca vám ukážem na konkrétnom príklade Vierky.

Vierka je čerstvá 40-tnička a myslí si, že tie najlepšie roky už  má za sebou. V poslednom čase trávi veľa času v práci a nestíha pravidelne jesť. Raňajky po ceste do práce, obed takmer žiadny a večer, keď príde domov neváha zjesť pol chladničky. Do toho minimálny pohyb, nanajvýš pár metrov od auta do práce a domov. To všetko sa samozrejme po čase podpíše na jej postave. Aktuálne meria 165 cm a váži 75 kilogramov.

BMI Vierky = 75 kg / 1, 652

BMI Vierky = 27,55

Podľa výslednej hodnoty BMI má Vierka pre-obezitu. Keďže včas prišla na to, že jej váha nie je optimálna, dokáže rýchlo zakročiť, zmeniť stravu a vyhnúť sa tak mnohých zdravotným rizikám, ktoré so sebou nadváha prináša.

Online BMI kalkulačka

Pre tých, ktorým sa nechce počítať, prikladám tabuľku s online BMI kalkulačkami, ktoré vám s výpočtom vášho BMI pomôžu a dokonca aj odporučia aké potraviny máte jesť.

Online BMI kalkulačky
KetoMix BMI kalkulačka
KetoDiet BMI kalkulačka

Hodnoty BMI

Klasifikácia jednotlivých hodnôt BMI sa odlišuje v závislosti od rasy a veku. Pre potreby tohto článku použijem klasifikáciu stanovenú svetovou zdravotníckou organizáciou WHO. Uvedené hodnoty BMI platia tak pre mužov, ako aj ženy od 20 rokov.

< 18,5 (podvýživa)

V prípade, že vaša výsledná hodnota BMI bola nižšia ako 18,5 máte s veľkou pravdepodobnosťou podvýživu. Tá je rovnako nebezpečná ako obezita, keďže so sebou prináša celý rad zdravotných komplikácií. Nedostatočným príjmom stravy je telo ochudobnené o dôležité látky, čo zvykne spôsobiť rednutie kostí, anémiu, gynekologické problémy či oslabenú imunitu. Navyše, podvýživa môže signalizovať aj niektoré z ochorení príjmu potravy: mentálnu anorexiu alebo bulímiu. (3)

18,5 – 24,9 (normálna hmotnosť)

Vyšlo vám BMI v rozmedzí týchto čísel? Gratulujem! Máte ideálnu hmotnosťminimálne riziko zdravotných komplikácií. Snažte sa udržať si túto váhu čo najdlhšie. Zdravo sa stravujte, nezabúdajte na pravidelný pohyb a dostatok spánku. Ste na dobrej ceste, nepokazte si to. (3)

25 – 29,9 (pre-obezita)

Pri týchto hodnotách BMI je potrebné zdvihnúť varovný prst a zamyslieť sa nad svojim stravovaním. Mierna nadváha je často spôsobená nezdravou životosprávou, „nočnými nájazdmi na chladničku“, prípadne nedostatočným pohybom. Riziko vzniku kardiovaskulárnych problémov, cukrovky a iných ochorení mierne narastá, avšak ešte nič nie je stratené. Úpravou jedálnička, fyzickou aktivitou a sledovaním denného príjmu kalórií sa dá schudnúť na primeranú hmotnosť relatívne rýchlo a bez pomoci odborníka. (3)

30 – 34,9 (obezita 1. stupňa)

Spája sa s mierne zvýšenými zdravotnými rizikami, podobne ako v predchádzajúcom prípade. Sizer Whitney dokonca upozorňuje, že obezita 1. stupňa strojnásobuje riziko vzniku cukrovky a kardiovaskulárnych ochorení. Preto je nevyhnutné tento stav promptne riešiť. Najlepšie komplexnou úpravou životosprávy, ktorú sa odporúča konzultovať s odborníkom na zdravú výživu. Ak váš energetický príjem bude stále prevyšovať energetický výdaj, hrozí, že obezita „prerastie“ do druhého stupňa, čo je podstatne nebezpečnejšie. (3)

Podľa vedeckej štúdie NHS Knowledge Service je najnižšia úmrtnosť u ľudí s primeranou hmotnosťou, konkrétne s BMI od 22,5 – 25. Každá ďalšia narastajúca hodnota BMI zvyšuje riziko úmrtnosti, pričom najviac sú ohrození obézni ľudia s ďalšími pridruženými ochoreniami (cukrovka, vysoký krvný tlak). (4)

35 -39,99 (obezita 2. stupňa)

Prináša so sebou vysoké riziko zdravotných komplikácií, či už ide o spomínané kardiovaskulárne problémy (vysoký krvný tlak, zlyhanie srdca), respiračné, nádorové ochorenia, alebo žlčové kamene, astmu, cukrovku a ďalšie. S prihliadnutím na závažnosť stavu je nutné navštíviť lekára, ktorý vám poradí vhodný spôsob úbytku hmotnosti. (3)

40 a viac  (obezita 3. stupňa)

Najzávažnejší stupeň obezity označovaný aj ako morbídna obezita. V mnohých prípadoch si vyžaduje chirurgický zásah a striktné dodržiavanie predpísaného stravovania, keďže ide o život ohrozujúci stav. (3) Existuje niekoľko foriem operačných zákrokov, ktoré sa používajú pri liečbe obezity, avšak najznámejšia je operácia žalúdka, odborne nazývaná bariatria. Podľa výskumu S. Nissena z Clevelandskej kliniky v Ohiu môže tento operačný zákrok znížiť riziko úmrtia až o 41%. Navyše, u jedincov, ktorí podstúpili túto liečbu došlo aj k zníženiu hladiny cukru približne o 15%. (5)

Hodnota BMIHmotnosť
pod 18,5 podvýživa
18,5 – 24,9normálna hmotnosť
25 - 29,9pre-obezita
30 - 34,9obezita 1. stupňa
35 -39,99obezita 2. stupňa
viac ako 40obezita 3. stupňa

Zdravotné riziká obezity

Nadváha a obezita zvyšujú riziko nielen kardiovaskulárnych a metabolických ochorení, ale môžu byť spúšťačom mnohých ďalších zdravotných komplikácií ako sú:

  • ochorenia endokrinného systému (zvýšená, znížená činnosť štítnej žľazy)
  • respiračné ochorenia (poruchy výmeny vzduchu v pľúcach, zástava dýchania)
  • gastrointestinálne komplikácie (reflux, hromadenie tuku v pečeni)
  • gynekologické problémy (nepravidelný menštruačný cyklus, poruchy potencie)
  • onkologické ochorenia (nádory na vaječníkoch, rakovina pankreasu, prostaty)
  • ochorenia pohybového aparátu (znížená pohyblivosť, artróza kĺbov)
  • kožné problémy (ekzémy, celulitída, strie)
  • psychosociálne problémy (nízke sebavedomie, časté depresie, pocity úzkosti)(3)

Meranie BMI u detí

Obezita sa nevyhýba ani deťom. Podľa informácií WHO z roku 2012 trápi nadváha viac ako 5 miliónov detí do 5 rokov. Vzhľadom na to, že deti intenzívne rastú a vyvíjajú sa, vyhodnocovanie BMI prebieha inak ako u dospelých. Výsledná hodnota sa stanovuje podľa percentilového grafu určeného zvlášť pre chlapcov a dievčatá. V súčasnosti je na internete viacero BMI kalkulačiek pre deti, ktoré vám s výpočtom pomôžu. (2)

VEDELI STE, ŽE u detí do 2 rokov sa index telesnej hmotnosti počíta nielen z aktuálnej hmotnosti a výšky, ale berie sa do úvahy aj vek dieťaťa a obvod hlavy?

Čo treba robiť, ak má Vaše dieťa nadváhu?

Výsledná hodnota BMI tak u dospelých, ako aj detí má len informačný charakter. Najlepšie bude navštíviť pediatra, ktorý zhodnotí hmotnosť vášho dieťaťa komplexne, s prihliadnutím na aktuálny fyzický vývoj. V prípade, že má vaše dieťa skutočne nadváhu bude potrebné upraviť jedálniček a životný štýl. Dbajte na pravidelné stravovanie dostatok fyzickej aktivity. Snažte sa vyhýbať vysokokalorickým jedlám a uprednostňujte bielkoviny, ktoré sú výborné na budovanie svalovej hmoty. Samozrejme, netreba zabúdať ani na vitamíny, minerály a stopové prvky. Organizmus vo vývine ich potrebuje viac ako kedykoľvek predtým.

bmi deti jedálniček

Jedálniček pre deti by mal byť bohatý na minerály a vitamíny, ktoré sú potrebné pre správny vývin dieťaťa.

TIP: Ako zostaviť zdravý jedálniček, aké potraviny do neho patria a čo zas nie? V tom všetkom vám môže pomôcť článok: „Odborníčka radí: takto si vytvoríte jedálniček na chudnutie.“

Iné metódy hodnotenia telesnej hmotnosti

Index telesnej hmotnosti nie je jedinou metrikou, využívanou pri hodnotení telesnej hmotnosti a stanovení zdravotných rizík. K tým ďalším, ktoré si môžete vyskúšať aj doma patrí:

WHR

Často využívaná antropometrická metóda, ktorej výsledok hovorí o rozložení telesného tuku. Na výpočet je potrebné odmerať obvod pása. Ten sa meria v oblasti tesne nad pupkom a vydelí sa obvodom najširšej časti bokov, teda bedier.

WHR vzorec: obvod pása (cm) / obvod bokov (cm)

U žien je vysoké riziko zdravotných komplikácii ak je výsledná hodnota väčšia ako 0,85. Pri mužoch sa za rizikové považujú hodnoty 0,95 a viac. (2)

Androidná a gynoidná obezita

Riziko spomínaných ochorení ovplyvňuje nielen stupeň obezity, ale i miesto, kde sa tuk ukladá. Typ postavy je taktiež jedným z kvalitatívnych meradiel. Čo sa týka metabolických ochorení (cukrovky, vysokého krvného tlaku, zvýšenej hladiny cholesterolu) sú rizikoví najmä jednotlivci s tzv. androidnou obezitou, ktorá je charakteristická postavou v tvare jablka. Tukové zásoby sa tvoria hlavne v horných častiach tela: bruchu, krku, trupe. Gynoidná obezita s postavou podobnou hruške zas môže spôsobiť osteoporózu, rakovinu prsníka a vaječníkov. Tuk sa pri tomto type ukladá v dolnej polovici tela – zadok, stehná, bedrá. (3)

postava v tvare hrušky

Gynoidná obezita je charakteristická postavou v tvare hrušky. Tuk sa hromadí prevažne v dolnej časti tela.

RFM

Poslednú metódu, ktorú v tomto článku spomeniem je RFM index. Jeho hodnota vypovedá o relatívnej tukovej hmote. Rovnako ako WHR aj táto metóda berie do úvahy rodové odlišnosti. Na výpočet vám stačí telesná výška (cm), ktorú následne vydelíte hmotnosťou (kg). Dôležité je nezabudnúť podiel výšky a váhy vynásobiť 20-timi a výsledok odčítať od príslušnej hodnoty pre dané pohlavie.

RFM vzorec pre ženy: 76 – (20 x výška/hmotnosť)

RFM vzorec pre mužov: 64 – (20 x výška/hmotnosť)

Výsledná hodnota sa udáva v % a znamená podiel telesného tuku v organizme. (6)

Časté otázky

Výpočet indexu telesnej hmotnosti nie je žiadna veda. S pomocou BMI kalkulačky to hravo zvládnete. Ako som však už viackrát naznačila, BMI index je skôr všeobecný, a tak ako všetko, aj on má svoje úskalia a špecifiká.

CHCEM SCHUDNÚŤ
S keto diétou zaručene schudnete nakoľko je postavená na biochemických procesoch v organizme (viď. video). Dôležité je, aby ste stále boli v stave ketózy. Nenechajte sa odradiť cenou balíčkov, vyjde vás to oveľa lacnejšie ako opakované kupovanie neúčinných produktov.
Predajcovia keto diéty KetoDiet KetoMix ChiaShake
Chcem schudnúťDo 5kgDo 10kgDo 15kgNad 15kg
Chcem diétu na 28 dní21 dní14 dní7 dní
Skúsenosti s keto diétou28 dňový denník chudnutia
Výživovo na chudnutie odporúča keto diétu. Ak ale z rôznych príčin chcete dať prednosť tabletkám, tak vedzte, že tabletky majú iba podporný efekt a neodmakajú to za vás. Účinné môžu byť len v kombinácii s vyváženým jedálničkom a pravidelným pohybom.
Tabletky na chudnutieeSlimGarsinZerex assassin
Spaľovače tukovL-karnitínHEATNEROSynefrín

Aké sú úskalia BMI vzorca?

Index telesnej hmotnosti nám síce prezradí, ako je to s našou hmotnosťou, avšak nevypovedá o množstve tukovej a svalovej hmoty v organizme. Jednotlivci, ktorí nemajú dostatok svalov, ale ich telo tvorí prevažná časť tukových zásob majú podľa hodnoty BMI indexu normálnu hmotnosť. V skutočnosti, ale často trpia nadváhou či dokonca obezitou.

Podobne je to aj s dĺžkou končatín. Dlhšie končatiny vážia viac. Z tohto dôvodu môže byť BMI u vysokých ľudí väčšie ako u tých, ktorí sú menší s kratšími končatinami. Za nevýhodu sa považuje aj absentujúca špecifikácia pre mužov a ženy. V ženskom organizme je viac tukového tkaniva ako v mužskom, čo vzorec na výpočet BMI nerozlišuje. (2)

V čom naopak tkvie jeho výhoda?

V prvom rade je to jeho jednoduchosť, nielen čo sa týka matematických znalostí, ale hlavne pomôcok. Nevyžaduje si žiadne špeciálne nástroje, stačí vám iba meter a osobná váha. Taktiež je využiteľný pre široké spektrum populácie, od tých najmenších, až po ľudí vo vyššom veku. Vďaka jeho jednoduchosti patrí k výborným screeningovým nástrojom, ktorý vám dá všeobecný prehľad o danej populácií. So získanými údajmi viete potom ďalej pracovať a hlbšie ich analyzovať. (2)

Prečo nie je BMI index dostatočne presný pre aktívnych športovcov?

Vzhľadom na to, že športovci si dávajú na svojej strave záležať a aktívne si budujú svalovú hmotu, v ich tele sa nachádza minimálny podielov tukov. Tie nahrádza svalová hmota, ktorá prispieva k vyššej telesnej hmotnosti, čo sa v konečnom dôsledku odrazí aj na výslednej hodnote BMI. (2)

Pár dôležitých informácií na záver

  • index telesnej hmotnosti vám napovie, akú máte hmotnosť s prihliadnutím na vašu váhu a výšku
  • BMI medzi 18,5 a 24,9 znamená normálnu hmotnosť
  • hodnoty BMI nad 30 môžu indikovať obezitu a pod 18,5 upozorňovať na podvýživu
  • pri vyšších, menších ľuďoch a športovcoch zvykne byť výsledok skreslený
  • zistiť podiel telesného tuku môžete napr. RFM indexom
  • aké vám hrozia zdravotné riziká vám zas prezradí WHR index spolu s tvarom postavy

Už ste si vypočítali svoj BMI index, prípadne ste použili aj niektorú z ďalších spomínaných metrík? Vyšiel vám tak ako ste očakávali alebo vás výsledok prekvapil? Podeľte sa s nami o vašich skúsenostiach do komentára pod článkom.

Zdroje:

  1. HNATIAK, J. BMI index jako prediktor vrcholové výkonnosti – ano či ne? Bakalárska práca, Masarykova univerzita, Brno, 2016. Dostupné na: https://is.muni.cz/th/ndb5u/Hnatiak_BMI_jako_prediktor_vrcholove_vykonnosti_-_ano_ci_ne.PDF
  2. NALEZENCOVÁ, R. BMI: Historie až současnost. Bakalárska práca, Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Dostupné na: https://theses.cz/id/q3kxu9/Nalezencova_Renata_BMI-Historie_az_soucasnost.pdf
  3. ČERNOHOUSOVÁ, V. Obezita a nadváha u vysokoškolských studentu. Diplomová práca, Lekárska fakulta MU, Brno, 2008. Dostupné na: https://is.muni.cz/th/cy1v7/Obezita_doplneni.pdf
  4. Obesity increases death risk. Dostupné na: https://www.nhs.uk/news/obesity/obesity-increases-death-risk/
  5. Type 2 diabetes, obesity: Weight loss surgery may lower death risk. Dostupné na: https://www.medicalnewstoday.com/articles/326229
  6. Wikipedia – Relative Fat Mass. Dostupné na: https://en.wikipedia.org/wiki/Relative_Fat_Mass

Majka Mráziková

Obdivovateľka prírody, milovníčka štvornohých chlpáčov, a tak trochu introvertka. V živote sa riadim mottom: „S úsmevom je deň krajší.“ Svojimi článkami sa preto snažím nielen pomôcť, ale aj vyčariť úsmev na tvári :)

Komentovanie článku: