Chyby pri chudnutí: 9 zlozvykov, ktorých sa zbavte

Cesta za vysnívanou štíhlou postavou nie je zvyčajne jednoduchá. Len málokomu sa podarí schudnúť tak rýchlo, ako by si želal. Pozrite sa s nami na najčastejšie chyby pri chudnutí, ktoré majú možno na svedomí, že výsledky stále neprichádzajú. 

1. Žiadne raňajky

Veľmi častou chybou pri chudnutí je vynechanie raňajok. Pritom je jasné, že zdravé raňajky sú dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu ako aj chudnutia.

Ľudia, ktorí neraňajkujú, majú tendenciu dobiehať zameškané počas dňa, takže často zjedia viac, než ich telo skutočne potrebuje.

2. Nesprávne jedlo na raňajky

Nestačí však len raňajkovať, treba vedieť aj, aké jedlo si na raňajky zvoliť. Veľa ľudí jedáva ráno cereálie, čo je ale chyba.

Cereálie na raňajky nie sú z pohľadu chudnutia práve šťastnou voľbou, nakoľko bývajú plné cukru a rôznych prísad. Aj cereálie bez pridaného cukru je lepšie odložiť, pretože v nich nie je dostatok bielkovín, ktoré sú na raňajky lepšou alternatívou.

Veľa sacharidov na raňajky spôsobuje neskôr únavu a úbytok energie, čo sa neraz snažíme vyrovnávať kofeínom. To má za následok ďalšiu nerovnováhu organizmu a proces chudnutia sa tým narúša.

Raňajky by sa teda mali zakladať skôr na bielkovinách. Mäso, mlieko a mliečne výrobky, orechy, vajcia by mohli byť tou správnou raňajkovou voľbou.

Raňajky sú dôležitou súčasťou chudnutia. Mnoho ľudí si neuvedomuje, akej veľkej chyby pri chudnutí sa vynechávaním raňajok dopúšťa.

3. Dôležitá detoxikácia

Naša strava, voda, ktorú pijeme i vzduch, ktorý dýchame, sú plné toxických škodlivých látok. Tie sa denne dostávajú do nášho tela a hromadia sa v ňom. Detoxikácia, čiže zbavovanie sa týchto škodlivých látok z organizmu, je preto viac než dôležitá.

Pre dosiahnutie vysnívanej hmotnosti je dobré detoxikáciu zaradiť do svojho programu chudnutia, čo však mnohí ľudia podceňujú alebo tomu nevenujú žiadnu pozornosť.

Existujú mnohé spôsoby, ako organizmus detoxikovať, väčšinou ale ide o nárazové kúry. V tomto smere je lepšie zamerať sa na pravidelné očisťovanie organizmu pomocou dostatočného príjmu tekutín (aspoň 2l denne), dopriať si pravidelný pohyb a zaradiť aj nejaké podporné prostriedky, ktoré detoxikáciu podporia. K tým patrí napríklad zelený čaj, voda s citrónom alebo výťažky z rastliny ginko, ako aj dostatok vlákniny v strave.

Detoxikácia prispeje k rýchlejšiemu úbytku hmotnosti, zlepší sa metabolizmus a celkovo budete mať viac energie.

4. Málo spánku

Spánok a chudnutie si väčšinou ľudia nedávajú do súvislosti. A pritom spánok a vaša hmotnosť spolu celkom úzko súvisia. Ľudia, ktorí spia málo, zvyknú ponocovať či pracovať dlho do noci, majú vyššie sklony k prejedaniu a priberaniu.

Majú to na svedomí hormóny regulujúce apetít a hlad a tieto hormóny sú ovplyvňované okrem iného aj dostatkom či nedostatkom spánku. Preto platí, že ak chcete schudnúť, mali by ste si dopriať kvalitný aspoň 8-hodinový nočný odpočinok.

5. Chudnutie bez cvičenia

Niektorí ľudia veria, že stačí, ak zmenia stravovanie, respektíve uberú množstvo kalórií a budú štíhli ako prútik. Hoci je pravda, že diétou schudnete, vaše výsledky nikdy nebudú také, ako keby ste diétu kombinovali aj so správnym cvičením.

Pravidelným pohybom pomáhate telu spaľovať tuky, podporujete metabolizmus a tiež prispievate k odstraňovaniu odpadových látok z tela (teda k detoxikácii).

Chudnúť bez cvičenia sa neoplatí aj z toho pohľadu, že vaše telo možno bude vyzerať chudo, ale ani zďaleka nie pevne a pružne, skôr ochabnuto a mľandravo.

Každý človek môže cvičiť, existuje nespočetné množstvo rôznych pohybových aktivít, takže všetci si nájdu to svoje. Treba len chcieť. Bez cvičenia sa chudne ťažko.

6. Málo tekutín

Vedeli ste, že pre chudnutie je dôležité denne vypiť dostatočné množstvo tekutín? Optimálne aspoň 2l čistej vody každý deň.

Voda pomáha odstraňovať z tela odpadové látky, teda prispieva k detoxikácii organizmu, ale tiež pomáha regulovať pocit hladu. Hovorí sa, že neraz je hlad len prezlečený smäd. To znamená, že často máme pocit, že sme hladní, pričom v skutočnosti nám telo signalizuje smäd. Ak sa najeme, prijmeme zbytočné kalórie.

Myslite preto na dostatok tekutín, majte stále poruke fľašu s vodou a pite pravidelne počascelého dňa (nie nárazovo).

 

7. Chcete schudnúť hneď

Väčšina ľudí, ktorí sa rozhodnú schudnúť, chce vidieť výsledky prakticky hneď. Sú netrpezliví a už po pár dňoch diétovania a cvičenia by chceli mať pár kíl dolu.

Netrpezlivosť je ale veľkým nepriateľom chudnutia. Predstavte si, ako dlho ste svoje telo „vykrmovali“ a zaguľacovali nesprávnym stravovaním a deficitom pohybu. Je naivné myslieť si, že to napravíte týždňom diéty a cvičenia.

Obzvlášť, ak máte záujem o trvalú zmeny postavy bez jojo efektu, je dôležité vyzbrojiť sa trpezlivosťou a do života zaviesť radšej trvalé a správne zmeny v stravovaní, pridať pravidelný pohyb a výsledky skôr či neskôr prídu.

Nárazové diéty sľubujúce rýchly úbytok hmotnosti sú síce lákavé, ale následkom takýchto diét (ak ich dokážete vydržať) býva práve nežiaduci jojo efekt.

8. Priveľa kalórií „pomimo“

Káva s mliekom a cukrom, sladený čaj, džús alebo ovocná šťava, mliečny koktail, či nebodaj nealkoholické drinky prepchaté cukrom – často to ani nevnímame ako energetický príjem, no všetky tieto nápoje kalórie obsahujú.

Rovnako tak aj pivo, alkohol a alkoholické drinky, ktoré sú v lete obľúbeným spestrením párty, grilovačiek a dovoleniek.

Snažte sa stále mať na mysli, že vaším cieľom je schudnúť a obmedzte alebo nahraďte tieto kalorické záležitosti niečím lepším a menej kalorickým. Kávu si môžete dať aj bez cukru a mlieka, naučte sa piť nesladené bylinkové a ovocné čaje, ovocné šťavy si poriadne zrieďte čistou vodou a úplne vylúčte nealkoholické nápoje.

Alkohol si tiež, pokiaľ možno, pri chudnutí odoprite. Nie je totiž vaším spojencom v chudnutí, skôr naopak.

9. Nemáte správnu diétu

Veľa ľudí sa snaží chudnúť bez uspokojivých výsledkov. Tie sa neraz nedostavujú preto, že človek jednoducho nedrží tú správnu diétu, respektíve jeho strava nepodporuje chudnutie.

V tomto smere je veľkou pomocou využiť služby výživového poradenstva a nechať si zostaviť jedálniček na mieru. Jeho veľkou výhodou je okrem iného, že zohľadňuje potreby daného človeka a umožní vám chudnúť bez hladovania.

 

Mária Jašurková

Som trojnásobná mamina, ktorá vždy chcela pracovať z domu. Okrem svojej rodiny milujem písanie, kreslenie a iné tvorenie, umenie, prírodu a mnoho iného.

Komentovanie článku: