Chôdza pomáha chudnúť: 8 spôsobov, ako chodiť viac | Výživovo.sk

Chôdza pomáha chudnúť: 8 spôsobov, ako chodiť viac

Chôdza pomáha schudnúť. Ako chodiť viac?

Chôdza je skvelá, funguje ako prevencia pred depresiou, posilňuje váš srdcovo-cievny systém a pomáha bojovať s vysokým krvným tlakom, nadváhou, vysokým cholesterolom a tiež si vďaka nej prečistíte hlavu. Je zadarmo, môžete ju vykonávať prakticky všade a v každom ročnom období, bez ohľadu na vek, váhovú kategóriu či fyzickú kondíciu.

Jej veľkou výhodou v porovnaní s behom je, že až tak nezaťažujete kĺby, takže ak máte nadváhu a chcete si ušetriť kolená, ste po operácií, váš vek vám to nedovolí alebo jednoducho nemáte radi beh, urobte niečo pre svoje zdravie a začnite viac chodiť.

Podľa rôznych štúdií stačí prejsť 5-krát týždenne približne 7 kilometrov normálnym tempom a výrazne pomôžete svojmu zdraviu, hlavne znížiť riziko infarktu. 7 kilometrov nie je vôbec veľa, je to približne 10 až 12-tisíc krokov. Že sa vám to nechce počítať? S tým vám pomôžu aplikácie. Ak chcete chôdzou nahradiť kardio cviky, mali by ste pridať do tempa a kráčať tak, aby ste sa zadýchali a dosiahli približne 150 úderov srdca za minútu.

Problémom môže byť motivácia – je zamračené a do práce idete radšej autobusom, máte stretnutie, ale začnete sa chystať na poslednú chvíľu, a tak vám neostáva nič iné len ísť autom alebo si nechcete drať topánky, výhovoriek je milión, zdravie len jedno. Začnite viac chodiť, skúste to takto.

1. Počas chôdze rozmýšľajte

Čistenie mysle a hlavy počas chôdze sa nepoužíva len ako lákadlo, aby ste začali viac chodiť. Spomeňte si na kultovú komédiu „Marečku, podejte mi pero“, aj tam bol jeden študent, ktorý nevedel rozmýšľať dovtedy, kým nezačal chodiť medzi lavicami.

Preto, ak vás niečo ťaží, máte problém, ktorý potrebujete vyriešiť, alebo chcete objaviť netradičné riešenie, dajte si slúchadlá, pustite hudbu, obujte sa a choďte sa poprechádzať. Uvidíte, že už po pár minútach začne váš mozog rozmýšľať inak a pripraví pre vás riešenie, na ktoré by ste počas sedenia pri Facebooku neprišli.

2. Urobte si súťaž

Súťaživosť medzi ľudmi nepozná hraníc. Hádam by ste nenechali vášho najlepšieho kamaráta/kamarátku vyhrať v nervydrásajúcom súboji „kto urobí viac krokov za mesiac“. Je to jednoduché, stiahnite si aplikáciu do telefónu, napríklad Map My Walk či Pedometer, a začnite súťažiť.

Výnimkou nie sú ani súťaže iniciované zamestnávateľom, do ktorých sa zapojí celé oddelenie. A ako bonus sú v banku aj rôzne ceny, takže vyhrať sa oplatí. Navyše – čím viac ľudí súťaží, tým je to väčšia zábava a zároveň motivácia chodiť. Ešte ste nič takéto v práci nemali? Aspoň viete, čo môžete navrhnúť vášmu šéfovi počas najbližšej porady.

Chôdza pomáha schudnúť. Ako chodiť viac?

3. Miesto spoločného kina, choďte na prechádzku

Ak vás chodenie osamote nebaví a pripadáte si ako malý blázon, navrhnite vášmu partnerovi, aby ste miesto kina, jedenia nachos a počúvania chrúmania popcornu, išli na prechádzku. Okrem toho, že pomôžete svojmu telu, môžete spoznať miesta mesta, na ktoré ste ešte v živote nezablúdili. Vyhnete sa tak aj zbytočnému večernému prejedaniu.

4. Aj 100 krokov sa počíta

Koľkokrát sa vám stalo, že vám prišiel mail od človeka, ktorý od vás sedel 10 metrov? Miesto riešenia každej drobnosti cez mail, SMS či rôzne messengery, vstaňte a urobte tých pár krokov za vašim kolegom alebo partnerom v druhej miestnosti. Áno, je to len pár krokov, no keď to urobíte 5-krát denne, zrazu je to 500 krokov a už ste nachodili cca 1/10 z odporučanej dávky a pomaly ničíte tuk na bruchu.

5. Skúste nordic walking

Istotne ste už stretli niekoho, kto vyzeral, že po lese, asfaltovej ceste alebo aj v meste kráča s lyžiarskymi palicami. Môžete byť pokojný, zvyšok lyžiarskej výbavy nezabudol na svahu, ide o tzv. nordic walking, ku ktorému potrebujete tieto špeciálne trekingové palice. Hoci má tento typ chôdze najviac fanúšikov medzi staršími ročníkmi, výhody ocenia všetky vekové kategórie.

Chôdza pomáha schudnúť. Ako chodiť viac?

Istotne sa pýtate, aký je rozdiel medzi normálnou chôdzou a tou s paličkami. Zásadný. Pri normálnej chôdzi ruky zaťažujete iba minimálne, no pri nordic walkingu s palicami dostávajú zabrať aj horné končatiny, takže precvičíte viac svalov, vaša chôdza je vďaka tomu dynamickejšia a je to skvelý kardio cvik, pri ktorom rýchlejšie dosiahnete vyšší tep.

Spáľte až o 40% viac kalórii!
Špeciálna chôdza nordic walking nezaťažuje kĺby a je jednoduchý celoročný spôsob, ako si udržať kondíciu. Vyberte si z kvalitných palíc a znásobte účinky obyčajnej chôdze.

6. Cestujte

Keď cestujete, z nového mesta chcete spoznať čo najviac. Takže pohybovať sa po ňom MHD či taxíkom nie je práve najlepší spôsob. A ak ste prileteli, vaším hlavným dopravným prostriedkom sú vaše nohy.

Predstavte si, že vyjdete spoznávať mesto o 9:00, na izbu sa vrátite o 18:00 a ak odpočítame prestávku na obed, kávu a večeru, chodili ste približne 6 hodín. Dajme tomu, že priemerná rýchlosť pamiatokchtivého turistu je 4 km/hod. Hneď ste za deň prešli 24 kilometrov. A predstavte si, že ste v cudzine celý predĺžený víkend. Cestovanie je naozaj skvelou motiváciou, aby ste viac chodili.

Pri cestovaní dokážete nachodiť kilometre bez toho, aby ste si to uvedomili

Pri cestovaní a spoznávaní dokážete nachodiť kilometre bez toho, aby ste si to uvedomili.

7. Počúvajte audioknihu

Kúpiť si novú knihu skôr, ako stihnete dočítať tú rozčítanú, je klasika. No niečo podobné sa vám môže stať aj s audioknihou. Preto, ak máte vo vašom MP3 prehrávači peknú hromádku audiokníh, nasaďte si slúchadlá a choďte sa prechádzať a zároveň počúvať. Je to skvelý spôsob, ako eliminovať všetky rušivé vplyvy, ktorých je pri počúvaní audioknihy viac ako pri klasickom čítaní.

8. Choďte na nákup

Chodiť nemusíte len preto, aby ste chodili. Robte niečo, čoho druhotným produktom bude práve chôdza. Čo by ste povedali na také nakupovanie? Bez ohľadu na pohlavie, každý potrebuje niekedy zájsť do obchodu – kúpiť potraviny, oblečenie, nôž do kuchyne či náhradné žiarovky. Samozrejme, že najviac nachodíte, keď nakupujete oblečenie a ste náročný, ale aj pri obyčajnom nakupovaní potravín dokážete prejsť niekoľko kilometrov – hypermarkety sú väčšie, ako sa môžu na prvý pohľad zdať.

Máte nejaký recept, vďaka ktorému ste sa začali viac chodiť? Podeľte sa oň s nami v diskusii pod článkom.

Zuzana Hlúchová

Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

Komentovanie článku: