Zaručené diéty a nízkotučné jedlá? Takto neschudnete!

Keď hovoríme o hriechoch, ktorých sa tak radi dopúšťajú chudnúci ľudia, máme na mysli také, ktoré vedú ku konečnému zlyhaniu toho, čo si predsavzali: trvalého zníženia hmotnosti! Prečo sa to stáva? Čo sú najhlavnejší “sabotéri” dlhodobého úspechu?

Sabotáž č. 1: Spoliehanie sa na „zaručené“ diéty

Asi vám teraz neprezradíme žiadne veľké tajomstvo, keď povieme, že žiadne zo zázračných, zaručených, či „revolučných“ diét jednoducho nefungujú! Treba to však opakovať neustále dokola, pretože napriek všetkým varovaniam odborníkov na obezitológiu aj fundovaných výživových poradcov, zaručene najčastejšou chybou ľudí v snahe o získanie výtúženej hmotnosti je doslova skákanie od jednej diéty k druhej.

Diéty a chudnutie

Výsledkom je nakoniec vždy zlyhanie a rezignácia. Prečo? Jednoducho preto, lebo akákoľvek diéta je svojím spôsobom jednostranná a neprirodzená a nedá sa preto držať dlhší čas! Ruku na srdce: asi by ste sa nechceli do konca života stravovať podľa ryžovej, nízkosacharidovej či atkinsonovej diéty… Nehovoriac o tom, že by ste asi po čase skončili v rukách lekárov!

Možno by bolo namieste sa teraz trochu opraviť: všetky diéty vlastne fungujú, pretože v konečnom dôsledku vedú k želanému cieľu, ktorým je zhadzovanie nadbytočných kilogramov! Lenže namieste je aj položiť si otázku, DOKEDY vlastne fungujú?

Pravdivá odpoveď je nepríjemná: fungujú do momentu, keď ich prestanete držať! O tom, že ich v istom momente prestanete držať – nech už je to kvôli tomu, že už to dlhšie nevydržíte, alebo kvôli tomu, že sa vám vďaka nim podarilo dosiahnuť vytúženú hmotnosť – sme si už povedali!

Čo sa stane potom? Diéta skončí a vy sa vzhľadom na to, že nemáte šajnu o tom, ako sa vlastne treba zdravo a RACIONÁLNE stravovať, vrátite k svojím predošlým stravovacím zvyklostiam! Výsledok je jasný a má aj svoj neslávne známy názov: „jojo efekt“!

Čo nasleduje potom? Nuž, aby sa kruh uzavrel, tak vzhľadom na to, že ste opäť pribrali (navyše, s nejakým tým kilečkom navyše oproti pôvodnej nadhmotnosti), bezhlavo sa pustíte do ďalšej „zaručenej“ diéty, ktorú nájdete na stránkach časopisov alebo na internete.

TIP: Ak sa chcete naučiť racionálne stravovať a neničiť si telo neustálymi nerozumnými diétami, objednajte sa na odbornú konzultáciu u výživového poradcu, ktorý vás navedie na správnu cestu s dlhodobým výsledkom. Nebojte sa konečne si položiť tie správne otázky: „Chcem konečne zmeniť svoj život k lepšiemu? A to navždy? Som pripravená na zmenu životného štýlu, ktorá povedie k dobrému zdraviu a celkovej spokojnosti?“ Ak vaša odpoveď znie áno, gratulujeme a tešíme sa s vami!

Sabotáž č. 2: Viera v mýtus o tom, že chudnutie je o tukoch

Ak patríte medzi tých nešťastníkov, ktorí si myslia, že zdravý spôsob stravovania pri redukcii hmotnosti predstavuje jedenie výhradne nízkotučných produktov, vedzte, že v tomto veľkom omyle nežijete sami! Podľa štatistík popredných svetových dietológov tomuto mýtu vedúcemu niekedy až k nezdravému „uctievaniu“ nízkotučných jedál, stále verí viac ako tretina ľudí, pokúšajúcich sa o zníženie telesnej hmotnosti!

To nie je moc lichotivé číslo! Hlavne, keď zoberieme do úvahy fakt, že ak sa zo svojej stravy budete snažiť stoj čo stoj vylúčiť čo najviac tukov, nielenže vám to nepomôže pri chudnutí, ale môžete si aj ublížiť a naštrbiť vlastné zdravie!

Preto dôrazne upozorňujeme: chudnutie je síce o vašom podkožnom a vnútrobrušnom tuku, ale rozhodne nie o tuku, ktorý prijímate v strave! Ak sa mu vyhýbate, škodíte sami sebe!

Prvým dôvodom, prečo je to tak, je skutočnosť, že tým v konečnom dôsledku pribrzďujete svoj tukový metabolizmus! Áno, čítate dobre a hneď si aj vysvetlíme, prečo!

Picture 010

Ak totiž zostavujete svoje denné menu tak, aby v ňom bolo obsiahnuté čo najnižšie množstvo tukov, či chcete, alebo nie, budete vďaka tomu prijímať vyššie množstvo sacharidov. Je to logické: ak totiž v strave uberiete z tukov, budete ich musieť nahradiť buď bielkovinami alebo sacharidmi.

A najpočetnejšia zložka takmer všetkých potravín sú práve sacharidy. Jedným slovom, ak jete menej tukov, na celkovom vašom dennom energetickom príjme sa budú vyšším percentom podieľať práve sacharidy (možno s výnimkou vysokobielkovinovej diéty, na ktorej by ste však jednak dlhodobo nevydržali a navyše by nebola pre váš organizmus vôbec zdraviu prospešná).

A vyšší príjem sacharidov nie je pri chudnutí vôbec žiaduci, pretože môže viesť k spomaleniu odbúravania zásobného tuku. Prípadne môže jeho odbúravanie celkom zastaviť a, práve naopak, viesť k nežiaducemu vytváraniu podkožných tukových zásob.

Deje sa tak vďaka tomu, že po prijatí sacharidov v strave dochádza v organizme k vylúčeniu inzulínu. Vďaka tomuto hormónu produkovanému v podžalúdkovej žľaze dokážu bunky nášho organizmu vychytávať glukózu z krvi, prijímať ju do ich vnútra, aby sa tam mohla premeniť na energiu potrebnú jej životné procesy.

Inzulín má však z hľadiska chudnutia jednu nepríjemnú vlastnosť: zastavuje využitie tukov na tvorbu energie. Inými slovami: keď sa v krvi zvýši hladina glukózy, vylúči sa inzulín, ktorý načas akoby vypne vypínač s názvom „spaľovanie tukov“. Zapne sa až vtedy, keď je hladina inzulínu dostatočne nízka.

Príliš vysoký príjem sacharidov teda môže zablokovať proces vášho chudnutia! Samozrejme, nechceme tým povedať, že sacharidy sú celkovo zlé, alebo sa im treba čo najviac vyhýbať. To nie… to by sme skončili podobne, ako s tými tukmi!

Sacharidy sú a vždy budú najdôležitejšou zložkou stravy, ktorej podiel na celkovom energetickom príjme má predstavovať cca 55 %. Ak ich však budete prijímať viac, efekt už nemusí byť veľmi priaznivý!

maskrta

Dôležité je aj to, že všetky sacharidy sú rovnako „škodlivé“. Niektoré druhy jedál nevyvolávajú také prudké stúpanie inzulínu v organizme, ako iné. Hovorí sa tomu, že majú nízky glykemický index. O tom si však povieme niečo bližšie zasa v inom článku.

Vo všeobecnosti však platí jedna pravda: nie je kalória ako kalória! Sacharidová kalória má vyšší, nazvime to „index priberania“ ako bielkovinová či tuková kalória! Jednoducho preto, lebo k vylúčeniu inzulínu nedochádza pri metabolizovaní tukov ani bielkovín! Iba sacharidov!

Ďalší dôvod, prečo nie je správne vyhýbať sa tukom v strave, je fakt, že tým svoje telo ochudobňujete o nepostrádateľnú výživovú zložku, ktorá je potrebná na zabezpečenie mnohých pochodov a procesov v organizme.

Ak sme vás nepresvedčili, skúsme spomenúť len pár praobyčajných holých faktov: z tuku sa skladá náš mozog, naše nervy, pokožka, dokonca aj naše hormóny! Naše telo potrebuje tuk, aby využilo niektoré vitamíny (napr. A, D, K, E)!

Zdravé tuky v avokáde

Náš organizmus skrátka tuky potrebuje a nemali by sme mu ich preto odopierať. Tuky do zdravej stravy patria. A aj do stravy chudnúceho človeka! Tukov sa báť netreba! Jeden gram tuku má síce viac ako dvakrát viac energie ako gram bielkovín či sacharidov, čo bol v minulosti aj dôvod, prečo sa ho dietológovia snažili nekrtiticky vyškrtnúť z jedálnička, ale…

Tuk je zdravý! Je potrebný! Celkový energetický príjem a výdaj sa dá vynikajúco ustrážiť aj s tukmi v strave. Respektíve, lepšie by bolo napísať: MUSÍ!

Vyhýbať sa treba iba tým zástupcom tukov, ktorí nepatria práve medzi upevňovačov dobrého zdravia! Predpokladáte správne: hovoríme teraz o nasýtených tukoch. Tých treba konzumovať čo možno najmenej, inak v celej tejto „tukovej dileme“ už nie je priestor na zbytočné obmedzovanie!

TIP NA ZÁVER: Ak sa chcete správne stravovať, myslite na dodržiavanie nutričnej rovnice, o ktorej sme si písali v inom článku:

Bielkoviny / cukry / tuky = 25 % / 55 % / 20 %

So zložením jedálnička v súlade s týmto všeobecným dietologickým odporúčaním vám radi pomôžu naši výživoví poradcovia.

    Rastislav Teplánský

    Písaniu sa profesionálne venujem od začiatku svojich vysokoškolských štúdií až doteraz. Rád prinášam témy, ktoré čitateľa obohatia, zorientujú, ale predovšetkým ho motivujú k vytýčeniu vlastných cieľov, svojich súkromných mét, pomôžu im vytrvať na ceste k ich dosiahnutiu a prinesú im tak potrebnú osobnú satisfakciu.

    Komentovanie článku: