(Ne)obyčajná fazuľa: Toto ste o nej nevedeli!

Fazuľa

Bežný pokrm našich predkov, obyčajná fazuľa, je prírodným zdrojom bielkovín a cenných látok, ktoré dokážu znížiť cholesterol a pri správnej kombinácií jedál aj našu hmotnosť. Prečo by ste ju mali zaradiť do jedálnička?

Civilizačné choroby sú strašiakom modernej doby. Väčšina z nich súvisí s nezdravým životným štýlom. Denno-denný stres, termíny, nedostatok odpočinku, prerušovaný spánok v nezdravom prostredí plnom elektromagnetického smogu, nedostatočná duševná hygiena, nedostatok pohybu a hlavne, nevhodná strava, to všetko prispieva k rozšíreniu obezity či kardiovaskulárnych chorôb.

Jedným z riešení, ako ozdraviť svoj organizmus, je priblížiť sa k strave našich predkov. Nemyslíme tým konzumovanie korienkov a lovenie mamutov, ale obmedzenie nezdravých polotovarov, fastfoodových jedál, väčšie zastúpenie živých potravín, zeleniny a návrat k tradičným spôsobom úpravy pokrmov.

Uvedomte si, ako sa stravovali naši prastarí rodičia. Mäso mali na tanieri raz do týždna, stravovali sa sezónne – na jar a v lete získavali vitamíny s čerstvej zeleniny a ovocia, v zime z fermentovanej zeleniny, kvasenej kapusty, uskladnených jabĺk či energiu zo zemiakov. Fazuľa, hlúboviny, koreňová zelenina, rôzne strukovinové kaše, to všetko bolo na ich tanieroch prakticky denno-denne. Práve prvá spomínaná, fazuľa, je skutočným pokladom pre naše telo. Viete, čo všetko dokáže?

Fazuľu si vypestujete aj v záhrade

1. Znižuje cholesterol

Všade sa píše iba o tom, aký nebezpečný je vysoký cholesterol a čo jesť a čo nejesť, v skutočnosti však mnohí z nás netušia, že stojí za podstatou civilizačných ochorení dnešnej doby. Ukladá sa na stene cievy a vytvára zápalové procesy, ktoré sa nazývajú ateroskleróza. Tá oslabuje kardiovaskulárny systém a môže viesť k príhodám a infarktom. Základom je, znížiť podiel cholesterolu v strave a zároveň rozpustiť usadeniny v cievach. Konzumácia fazule je veľkým pomocníkom. Obsahuje látky nazývané saponíny, ktoré na seba dokážu naviazať cholesterol prijatý v potrave. Ten sa nedostane do krvného riečišťa, ale vylúči sa von tráviacim traktom. Zároveň sa pri rozkladaní tráviacimi šťavami fazuľa mení na mastné kyseliny, ktoré v pečeni blokujú enzým na tvorbu cholesterolu.

2. Pomáha chudnúť

Fazuľa sama o sebe neobsahuje takmer žiadne tuky, jej základnou stavebnou jednotkou sú sacharidy a rastlinné bielkoviny. Nespôsobí vysoký nárast cukru v krvi, nemusíte sa preto obávať návalov vlčieho hladu, dá sa výborne kombinovať s čerstvou aj tepelne upravenou zeleninou a pre vegánov a vegetariánov je skvelým zdrojom proteínov a energie. Spoľahlivo a rýchlo vás zasýti na dlhší čas a vďaka vysokému obsahu vlákniny pomáha urýchľovať trávenie a bojuje so zápchou, ktorá je často nežiadúcim sprievodným príznakom pri redukčných diétach.

3. Znižuje krvný tlak a cukor

Fazuľa má nízky glykemický index, čím spôsobí, že cukor sa do krvi vstrebáva oveľa pomalšie a naše telo si s ním vďaka inzulínu jednoduchšie poradí a nezaťažuje pankreas. Fazuľa obsahuje 60 gramov sacharidov, 24 gramov bielkovín a až 15 gramov vlákniny na 100 gramov svojej hmotnosti. Je bohatá na vitamíny skupiny B, horčík, obsahuje aj vápnik či železo.

Fazuľa prirodzene pôsobí ako znižovač hladiny cukru v krvi vďaka látkam glukokinín a arginín, ktoré obsahuje. Nedokáže stimulovať ľudské telo k tvorbe inzulínu, ani ho nijakým spôsobom nenahrádza, preto sa môže používať iba ako podporné liečivo. Tiež pôsobí priaznivo na znižovanie krvného tlaku, je vhodná na konzumáciu pri častých zápaloch obličiek a močového mechúra, priaznivo pôsobí proti zbytočnému zadržiavaniu tekutín.

4. Protirakovinové účinky

Ak vaša strava obsahuje málo vlákniny, strávi v črevách dlhší čas. Predstavte si, čo sa tam deje. Natrávená potrava sa posúva veľmi pomaly, pretože ju nemá čo hnať, tráviace šťavy a žlčové kyseliny dráždia sliznicu a zároveň sa z nich môžu vytvoriť rakovinotvorné látky, trávenie je pomalé, často spôsobuje bolesti v oblasti brucha, cítite sa unavený a bez energie.

S konzumáciou vlákniny sa presun zo žalúdka do konečníka urýchli, kontakt natrávenej potravy so sliznicami sa výrazne skráti a zároveň so sebou ťahá aj škodlivé usadeniny, ktoré vaše tepo postupne vylúči. Je aj zdrojom výživy pre zdravé probiotické baktérie, ktoré sliznicu prirodzene chránia a vám budujú silnú imunitu. Prirodzeným a bohatým zdrojom vlákniny je aj fazuľa. Tiež obsahuje množstov antioxidantov, ktoré zachytávajú voľné radikály a predchadzajú génovým mutáciám, napríklad kyselinu listovú.

Fazuľa

5. Podporuje regeneráciu buniek

Okrem bielej a farebnej fazule, ktorú poznáme z našich záhrad, je výborná aj exotická fazuľa mungo, ktorej pozitívny vplyv využijete prostredníctvom klíčkovania, ktorému sme venovali samostatný článok. Z fazule budete mať krásnu pleť, dá sa využiť ako ozdravná a regeneračná maska na tvár. Roztlačte uvarenú fazuľu s oliovým olejom, ak nie ste alergik, pridajte citrónovú šťavu a nechajte pôsobiť. Pleť bude omladená a krásne vypnutá. Navyše, fazuľa obsahuje aj množstvo draslíka a horčíka, ktoré prirodzene uvoľňujú – majú pozitívny vplyv na prenos nervových vzruchov a relax a regeneráciu svalov.

Dôležitá rada:

Pozor, fazuľové strúčiky nikdy nejedzte surové, obsahujú phasin, bielkovinu, ktorá pôsobí toxicky a skončili by ste s hnačkou a tráviacimi problémami. Tepelnou úpravou sa ničí.

Mungo Fazuľa

Zbavte ju plynatosti

Fazuľa je známa aj svojimi nežiadúcimi účinkami, ktorým kraľuje predovšetkým plynatosť. Na to, aby ste sa jej zbavili, existujú dva tipy. Tým prvým je, jesť ju častejšie. Vaše telo si na ňu zvykne a pravidelným príjímaním nebudú nežiadúce účinky také výrazné. Druhým tipom je ošetriť ju vodným kúpeľom pred varením. Fazuľu nasypte do misky, zalejte vodou a nechajte odstáť 5 hodín. Následne vodu zlejte a fazuľu pripravte v čistej.

Ak s vydáme na cestu za zdravým životným štýlom, často siahame po exotických rastlinách a výdobytkoch modernej techniky a často je to úplne zbytočne. Zaraďte do jedálnička fazuľu, ktorú sa naši predkovia kŕmili aj 4krát do týždňa, a uvidíte, aké priaznivé účinky bude mať na vaše telo.     

[extra_box_shortcode button_text=“Chcem sa objednať“ button_url=“/objednavka“] Odborníci na výživu vám poradia, ako zaradiť fazuľu do jedálnička bez nežiadúcich účinkov. Rezervujte si svoj termín.  [/extra_box_shortcode]

    Zuzana Hlúchová

    Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

    Komentovanie článku: