Low carb pizza. Príprava keto cesta, recepty i predaj - Výživovo.sk

Low carb pizza. Recepty a tipy na prípravu rôznych druhov keto cesta

Low carb pizza - typy cesta, chutné recepty a moje skúsenosti

Nízkosacharidová alebo inak nazývaná aj low carb diéta sa teší veľkej popularite po celom svete. Obmedziť príjem sacharidov na minimum už nie je ani zďaleka také ťažké ako pred niekoľkými rokmi. Stále viac a viac klasických potravín sa dá nahradiť rovnako chutnou, avšak nízkosacharidovou alternatívou. Inak to nie je ani v prípade pizze, ktorá je pre mnohých z nás jedným z najobľúbenejších jedál. O to viac poteší správa, že existuje jej zdravšia low carb verzia. Prečítajte si, z akých korpusov sa dá pripraviť low carb pizza, v čom spočívajú ich výhody, nevýhody, vrátane mojich skúsenosti a tipov na recepty. 

Čím sa odlišuje low carb pizza od tej klasickej?

Pizza s ktorou sa môžete stretnúť v reštauráciách rozhodne nenesie prívlastok nízkosacharidová. Problémom nie je ani tak omáčka či použité suroviny, ale samotné cesto, teda základný korpus. Na jeho prípravu sa používa droždie v kombinácii s bielou múkou. Práve tá patrí k múkam s najvyšším obsahom sacharidov. Vzhľadom na to ju low carb pizza neobsahuje. Cesto sa často vyrába z nastrúhanej cukety, karfiolu, kuracieho mäsa alebo dokonca proteínového prášku. Vďaka týmto surovinám má niekoľkonásobne nižší podiel sacharidov, čím sa stáva vhodná pre ľudí, ktorí držia diétu alebo si strážia líniu. (3)

Low carb pizza má v porovnaní s klasickou pizzou niekoľkonásobne nižší podiel sacharidov a často vyšší podiel bielkovín a vlákniny

Kúsok low carb pizze s mozzarellou

Typy cesta na prípravu low carb pizze 

Základom každej pizze je dobré cesto. Možností, ako si ho pripraviť, resp. aké suroviny použiť je nespočetné množstvo. Niekoľko z nich vám spolu s ich výhodami a nevýhodami bližšie predstavím. (1)

PROTEÍNOVÁ LOW CARB PIZZA
KetoFit pizza
KetoMix pizza
Zmes na pizza cesto
Paradajková omáčka
Kečup bez kalórií

Zeleninové cesto 

Ak máte vlastnú záhradku a obľubujete zeleninu, toto cesto bude pre vás ako stvorené. Keďže u nás na záhrade sa výborne darí cukete, jednu malú som si uchmatla a skúsila z nej pripraviť cesto. 100 g cukety obsahuje iba 3 gramy sacharidov, čo sa so 75 gramami sacharidov v polohrubej múke nedá porovnať. Rovnako môžete použiť aj karfiol, brokolicu alebo baklažán, ktoré majú taktiež veľmi nízky podiel sacharidov. 

Pizza s korpusom z karfiolu, strúhaného syra a vajíčka

Low carb karfiolová pizza s kukuricou

Uvedená zelenina však na cesto nestačí. Na to, aby ste z neho dokázali vytvarovať tenkú placku mali by ste k nej pridať ešte vajíčko ideálne so strúhaným syrom. Keďže ja som skôr naklonená vegánskym verziám, namiesto vajíčka som použila chia semienka a syr som nahradila mandľovou múkou. Zo začiatku som sa trošku bála výsledku, ale nakoniec to dopadlo nad moje očakávanie. Cesto bolo jemné, mäkké a vláčne.

Výhody

  • presne viete, aké suroviny dávate do cesta (môžete si ich prispôsobiť podľa toho čo obľubujete, prípadne aktuálnej úrody na záhrade) 
  • mäkšie a podstatne vláčnejšie cesto v porovnaní s klasickým 
  • cesto neobsahuje lepok, je teda ľahšie stráviteľné, vhodné aj pre ľudí s celiakiou 
  • v kombinácii s chia semienkami a mandľovou múkou si keto pizzu zo zeleninového cesta môžu dopriať aj vegáni, vegetariáni a ľudia s intoleranciou na laktózu

Nevýhody 

  • časovo náročnejšia príprava, keďže zeleninu treba najskôr očistiť, predvariť a pod. 
  • cesto nie je také chrumkavé

Múčne cesto

Zeleninové cesto je zdravé aj nízkosacharidové, no pizza z neho nechutí celkom tak ako tá klasická. Podstatne viac sa k nej priblížite použitím mandľovej, prípadne kokosovej múky, ktoré sú známe nízkym obsahom sacharidov. Ak sa vám ich cena zdá trošku vyššia, môžete ich nahradiť psylliom alebo proteínovým nápojom. Táto alternatíva je populárna najmä medzi športovcami. Podobne ako v prípade zeleninového cesta, aj cesto z múky alebo iného “prášku” treba doplniť o ďalšie ingrediencie – cottage syr, parmezán, vajíčko alebo chia semienka.

Videorecept na prípravu keto pizze s použitím KetoDiet proteínového nápoja:

UPOZORNENIE:  Mandľová a kokosová múka síce nemajú taký vysoký podiel sacharidov ako polohrubá, no je vyšší než v prípade zeleniny. Myslite na to, keď budete dávať na pizzu ďalšie ingrediencie, aby ste neprekročili povolené množstvo sacharidov.

Výhody

  • cesto je chrumkavejšie, chutí veľmi podobne ako pri klasickej pizzi 
  • ak do korpusu nedáte vajíčko a syr, bude táto low carb pizza vhodná aj pre vegánov 
  • lepšie sa pracuje s “práškom” ako so zeleninou
  • neobsahuje lepok 
  • rýchlejšia príprava, nemusíte si čistiť a predvárať zeleninu

Nevýhody

  • trošku vyšší podiel sacharidov, musíte byť opatrní pri voľbe ďalších ingrediencií

Korpus zo zmesi na keto pizzu

Podstatne ľahší spôsob, ako si pripraviť cesto na low carb pizzu je použiť predpripravenú zmes vo forme prášku. Ten sa často zmieša s predpísaným množstvom čistej vody a vytvaruje, vyvaľká do tenkej placky. Vrátane malého obsahu sacharidov, iba 5,5 gramov na 100 g, môžete nájsť v jeho zložení aj ďalšie zdraviu prospešné vitamíny a minerálne látky. Takáto zmes je k dispozícii tak v ponuke ketónovej diéty KetoFit, alebo KetoMix diéty, v rámci ktorej je dodávaná spolu s keto rajčinovou omáčkou, tzv. salsou. 

VEDELI STE, ŽE: Chutná keto pizza sa dá pripraviť aj zo zmesi na prípravu omelety KetoMix. Nech sa páči, tu je videorecept: 

Výhody

  • príprava je podstatne jednoduchšia a časovo nenáročná 
  • nevyžaduje si žiadne ďalšie prísady, iba vodu 
  • niektoré druhy, napríklad KetoFit, obsahujú celý rad vitamínov a minerálnych látok 
  • ľahko zistíte množstvo sacharidov na jednu porciu a tiež podiel ďalších makroživín 

Nevýhody 

  • väčšina týchto zmesí obsahuje laktózu, lepok a stopy vajec, nie sú  teda vhodné pre vegánov a ľudí s alergiou na spomínané zložky

Hotový (predpečený) korpus 

Nie každému učarovalo varenie a pečenie. Kým niekto sa v kuchyni zdržiava celé hodiny, pre iného je aj 15-minútová príprava raňajok trestom. Presne túto skupinu ľudí poteší hotové, upečené keto pizza cesto KetoFit. Stačí si ho len doplniť omáčkou spolu s ďalšími ingredienciami a dať na 5 minút zapiecť do rúry. Nezašpiníte si takmer žiadne misky, nič nemusíte miešať a chutný obed alebo večeru máte hotovú do niekoľkých minút. Takéto hotové korpusy, cestá na pizzu, nájdete okrem spomínaného e-shopu aj v obchodoch s biopotravinami a zdravou výživou. 

Upečený korpus na keto pizzu, ktorý stačí len doplniť omáčkou spolu s ďalšími ingredienciami a dať zapiecť

Hotové cesto na keto pizzu KetoFit

Výhody

  • vzhľadom na rýchlu prípravu šetrí čas a hodí sa v situáciách, keď nemáte energiu variť, no máte chuť na niečo dobré a zdravé
  • príprava si nevyžaduje špeciálne kulinárske zručnosti a nezostane vám po nej takmer žiadny špinavý riad 
  • má vysoký podiel bielkovín a vlákniny
  • nemusíte si hľadať v tabuľkách a počítať nutričné hodnoty jednotlivých makroživín, všetky potrebné informácie sú vypísané na zadnej strane balenia

Nevýhody 

  • cesto nie je také vláčne, skôr suchšie 
  • môže obsahovať alergény: lepok, laktózu, sóju. Ak máte alergiu na niektorú z týchto zložiek, dajte si pozor na zloženie 

Druhy omáčok

Ďalšou ingredienciou, bez ktorej by pizza nebola taká dobrá, je omáčka. Najčastejšie sa používa rajčinová, či už z čerstvých rajčín alebo pretlaku. V prípade, že nemáte čas ani možnosť pripraviť si čerstvú omáčku a nechcete použiť kečup plný sacharidov, skúste sa poobzerať po hotovej omáčke. Široký výber takýchto omáčok nájdete napríklad v DM drogériách alebo v ponuke vybraných ketónových diét. Pri výbere však buďte opatrní a všímajte si podiel sacharidov. Nie každá omáčka je nízkosacharidová. Ak máte alergiu na paradajky, skúste namiesto omáčky použiť kyslú smotanu. Z vlastnej skúsenosti môžem napísať, že výsledok je viac než dobrý. 

VEDELI STE, ŽE: Niektoré low carb rajčinové omáčky na pizzu, napríklad rajčinová omáčka KetoFit, sa dajú použiť aj na cestoviny, prípadne k mäsu.

Aké ingrediencie na low carb pizzu zvoliť?

Tak a teraz začína tá najkreatívnejšia časť, ktorú mám z celej prípravy pizze najradšej. Áno, pri low carb pizzi musíte dávať prednosť nízkosacharidovým ingredienciám, no tých je našťastie stále veľké množstvo. Kým šampiňóny, rukola, bazalka, mozzarella či olivy zasýtia vegetariánov, kuracie mäso, slaninka, prípadne pikantnejšia saláma ulahodia milovníkom mäsa. Striedmejší by ste mali byť pri paradajkách, cibuli, varenej kukurici, sladkých zemiakoch, červenej paprike a hubách shitake, ktoré majú vyšší podiel sacharidov. Vrátane spomínaných ingrediencií nezabudnite ani na olivový olej a bylinky, dodávajúce pizzi špecifickú chuť a vôňu. (2)

PROTEÍNOVÁ LOW CARB PIZZA
KetoFit pizza
KetoMix pizza
Zmes na pizza cesto
Paradajková omáčka
Kečup bez kalórií

Recepty na low carb pizzu

Aby som vám to trošku uľahčila a nemuseli ste rozmýšľať nad výberom ingrediencií, prípadne hľadať na internete recepty, prinášam vám 3 recepty na low carb pizzu, ktoré som sama vyskúšala a chutili mi zo všetkých najviac.

Low carb pizza s paradajkami a mozzarellou

Ingrediencie: 

Postup: 

Keďže som chcela vyskúšať čo najviac druhov cesta, na prípravu jednej pizze som použila aj hotový korpus protein pizza KetoFit. Rozbalila som ho z obalu, doplnila rajčinovou omáčkou KetoFit a pridala trošku olivového oleja. Na vrch som dala kúsky mozzarelly, paradajky, korenie spolu s oreganom a žeruchu. Takto pripravenú pizzu som dala na 5 minút zapiecť  pri 160 °C. Hneď po upečení odporúčam kraje potrieť olivovým olejom alebo vodou, aby neboli príliš suché. 

Low carb pizza z hotového korpusu KetoFit s mozzarellou, paradajkami a žeruchou je hotová do 10 minút

Low carb pizza z hotového korpusu KetoFit

Low carb cuketová pizza so šampiňónmi a rukolou

Ingrediencie: 

  • 2 hrnčeky nastrúhanej cukety
  • 2 veľké vajcia alebo ½ hrnčeka gélu z chia semienok (vegánska verzia)
  • ½ hrnčeka mozzarelly alebo ¾  hrnčeka mandľovej múky (vegánska verzia)
  • štvrť lyžičky soli 
  • rajčinová omáčka KetoFit alebo kečup bez kalórií KetoMix
  • šampiňóny
  • paradajka
  • rukola
  • olivy

Postup: 

Začnite s prípravou cesta. Cuketu si očistite, prekrojte na polovicu, vyberte stred a postrúhajte na hrubšie kúsky. Zmiešajte spolu s chia semienkami alebo vajíčkami, prípadne mozzarellou a štipkou soli. Vytvarujte na placku a potrite nízkosacharidovou rajčinovou omáčkou. Ja som mala doma KetoFit, tak som použila tú. Jej príprava je úplne jednoduchá, 20 g prášku zalejte 80 ml horúcej vody a zamiešajte. Následne na vrch pizze poukladajte šampiňóny, rukolu, olivy a pár plátkov paradajok. Dajte do vyhriatej rúry a pečte cca 20 minút pri 250 °C. (4)

Low carb pizza z hotovej zmesi s kyslou smotanou

Ingrediencie: 

Postup: 

Doma som mala hotovú zmes na prípravu keto pizze, pripravila som teda jednu pizzu aj s takýmto cestom. V miske som zmiešala 40 g pizza zmesi KetoFit s 25 ml vody. Cesto sa mi zdalo trošku hustejšie, tak som ešte pridala trošku vody, aby sa mi s ním lepšie pracovalo a dalo sa vytvarovať do tenkej placky. Výrobca odporúča použiť pri tvarovaní mokrú lyžicu, no mne stačilo trošku poprášiť ruky spomínanou zmesou a cesto sa mi prestalo lepiť. Takto pripravenú placku som dala na cca 6 minút do rúry a piekla pri 160 °C. Následne som ju vybrala, nechala chvíľku vychladnúť, potrela kyslou smotanou a doplnila ďalšími ingredienciami. Takto som ju opätovne dala do rúry na ďalších 6 minút na 160 °C. 

Moja skúsenosť s produktami na prípravu low carb pizze KetoFit

KetoFit produkty na prípravu low carb pizze sú skvelou pomôckou najmä pre tých, ktorí nemajú čas variť a chcú si udržať štíhlu líniu. Spestria jedálniček a pomôžu zahnať hlad v krízových situáciách. Na druhej strane treba zdôrazniť, že väčšina z nich obsahuje lepok a stopy sóje, vzhľadom na to nie sú vhodné pre každého. 

Hotový korpus

Čo sa týka náročnosti a rýchlosti prípravy vyhráva u mňa KetoFit hotový korpus, na ktorý som už len doplnila suroviny a dala na pár minút zapiecť. To čo mu však musím vytknúť nie je chuť, tá bola skvelá, ale postup prípravy. Na obale síce bola informácia, ako dlho sa má korpus ešte spolu s ostatnými surovinami dopekať, avšak nikde nebola zmienka pri akých stupňoch. Prvýkrát som teda rúru nastavila na 200 stupňov a piekla približne 5 minút. Cesto bolo pri okrajoch už trošku vysušené, ďalší raz som teda zvolila nižšiu teplotu a dlhšie pečenie, cca 7-8 minút pri 160 stupňoch. Cesto nebolo také suché, pričom okraje nezhoreli, ale boli príjemne chrumkavé, presne také aké mám rada. 

Hotový, už upečený korpus na low carb pizzu s nízkym obsahom sacharidov a vyšším podielom vlákniny a bielkovín

Hotový korpus na low carb pizzu

Paradajková omáčka

Povedzme si úprimne, kto z nás namiesto omáčky z čerstvých paradajok siahne radšej po kečupe? Ja som túto sladkú vychytávku použila pri príprave keto pizze už niekoľkokrát, a to sa v konečnom dôsledku prejavilo aj na váhe. Keď som objavila nízkosacharidovú omáčku KetoFit mala som k nej menšie predsudky, keďže omáčky z prášku veľmi nemusím. Našťastie moje obavy boli zbytočné. Prášok sa dá vo vode dobre rozmiešať, teda nezostávajú žiadne hrudky a omáčka je ľahko rozotierateľná. Na môj vkus bola trošku sladšia, avšak ako sa hovorí: „sto ľudí, sto chutí“. 

Rajčinová omáčka KetoFit má nízky podiel sacharidov, vďaka čomu je skvelou alternatívou kečupu

Zmes na prípravu paradajkovej keto omáčky

Zmes na prípravu cesta

Ako posledné spomeniem moje postrehy z hotovej keto zmesi na prípravu korpusu. Ten zvládnete urobiť v priebehu niekoľkých minút, avšak odporúčam vám do cesta pridať viac vody, aby nebolo také husté a ľahšie sa vám s ním pracovalo. Podľa pokynov výrobcu by mala byť placka tenká, no dajte pozor, aby nebola až príliš. V takomto prípade sa vám rýchlo spečie a bude vysušená. Predtým ako pridáte omáčku, korpus potrite olivovým olejom, najmä kraje. V prípade, že vám chutí slanšie cesto, pokojne do zmesi pridajte štipku soli alebo trošku strúhaného eidamu. 

Zmes na prípravu korpusu na keto pizzu, do ktorej stačí iba pridať vodu a zamiešať

Zmes na prípravu low carb pizze vo forme prášku KetoFit

Časté otázky

Dá sa low carb pizza opätovne ohrievať v rúre či v akej fáze keto diéty sa môže konzumovať? Odpovede nielen na tieto otázky sa dozviete v nasledujúcich riadkoch. 

Môžem low carb pizzu opätovne zohrievať v rúre? 

Samozrejme. Ak si chcete kúsok low carb pizze odložiť aj na večeru, pokojne si ju zohrejte v mikrovlnnej rúre. Nezohrievajte ju ale príliš dlho, aby sa okraje nevysušili, ale iba 10 -20 sekúnd. (6)

Koľko má low carb pizza sacharidov? 

To závisí od konkrétneho druhu low carb pizze. Vo väčšine prípadov sa však podiel sacharidov pohybuje od 2 do 4 gramov na jednu porciu. Len pre porovnanie, v jednej porcii klasickej šunkovej pizze je 19 g sacharidov, teda niekoľkonásobne viac. (5)

Od akej fázy keto diéty je dovolená konzumácia low carb pizze? 

V prípade, že použijete hotový korpus alebo predpripravenú zmes KetoFit spolu s rajčinovou omáčkou a odporúčanými ingredienciami,  jednu porciu denne si môžete dopriať už v 1. fáze KetoFit diéty, vo fáze chudnutia. Zoznam dovolených potravín, predovšetkým zeleniny, v 1. fáze, nájdete na oficiálnej webstránke ketónovej diéty KetoFit

CHCEM SCHUDNÚŤ
S keto diétou zaručene schudnete nakoľko je postavená na biochemických procesoch v organizme (viď. video). Dôležité je, aby ste stále boli v stave ketózy. Nenechajte sa odradiť cenou balíčkov, vyjde vás to oveľa lacnejšie ako opakované kupovanie neúčinných produktov.
Predajcovia keto diéty KetoDiet KetoMix ChiaShake
Chcem schudnúť1-3 kg | 3-6 kg | 5-10 kg | 8-15 kg
Chcem diétu na 28 dní21 dní14 dní7 dní
Skúsenosti s keto diétou28 dňový denník chudnutia
Výživovo na chudnutie odporúča keto diétu. Ak ale z rôznych príčin chcete dať prednosť tabletkám, tak vedzte, že tabletky majú iba podporný efekt a neodmakajú to za vás. Účinné môžu byť len v kombinácii s vyváženým jedálničkom a pravidelným pohybom.
Tabletky na chudnutieeSlimGarsinZerex assassin
Spaľovače tukovL-karnitínHEATNEROSynefrín

Záver

Možností, ako si pripraviť low carb pizzu je naozaj niekoľko. Od použitia predpripravených ingrediencií až po tie vlastné, priamo zo záhradky. Aký spôsob preferujete vy? Trávite veľa času v kuchyni a robíte si vlastné cesto alebo radšej uprednostňujete hotové zmesi, z ktorých je low carb pizza pripravená v priebehu niekoľkých minút? 

Zdroje: 

(1) The best low-carb and keto pizza recipes. Dostupné na: https://www.dietdoctor.com/low-carb/recipes/pizza

(2) Top 15 Vegetables Highest in Sugar. Dostupné na: https://www.myfooddata.com/articles/high-sugar-vegetables.php

(3) Is Pizza Keto-Friendly? Dostupné na: https://ketologic.com/blogs/articles/is-pizza-keto-friendly

(4) Zucchini Crust Pizza. Dostupné na: https://www.tasteofhome.com/recipes/zucchini-crust-pizza/

(5) Low carb pizza. Dostupné na: https://healthyfitnessmeals.com/low-carb-pizza/

(6) Pizza Pizza Introduces Keto Crust: A low-carb Option for Keto Pizza Lovers. Dostupné na: https://www.newswire.ca/news-releases/pizza-pizza-introduces-keto-crust-a-low-carb-option-for-keto-pizza-lovers-853354763.html

5/5 - (1 vote)

Majka Mráziková

Obdivovateľka prírody, milovníčka štvornohých chlpáčov, a tak trochu introvertka. V živote sa riadim mottom: „S úsmevom je deň krajší.“ Svojimi článkami sa preto snažím nielen pomôcť, ale aj vyčariť úsmev na tvári :)

Komentovanie článku: