Frutariánstvo - ovocie ako prirodzená potrava | Výživovo.sk

Frutariánstvo – ovocie ako naša prirozená potrava

Frutariánstvo ako životný štýl.

Čo je frutariánstvo?

Vo svojej podstate je to druh vegánstva, pri ktorom sa človek živí hlavne ovocím, listami a orechmi, tepelne neupravenými, teda v surovom stave. Obvykle frutariáni jedia to, čo sa dá z rastliny zobrať bez toho, aby bola samotná rastlina poškodená.

Teda aspoň tak to tvrdí Wikipédia. Existuje totiž viac „definícií“ frutariánstva. Niektorí ľudia tvrdia, že frutarián je človek živiaci sa výhradne ovocím a orechmi. Iní pridávajú aj zelené časti rastlín (listovú zeleninu, šaláty, atď.) a ďalší sa považujú za frutariánov, pokým je ich strava zložená aspoň zo 75 % surového ovocia.

Každopádne je tento životný štýl snahou o vrátenie sa do „prirodzeného stavu“teda návratu k prírode a čo najjednoduchšej, pre telo najľahšie spracovateľnej forme stravovania. Preto sa pri frutariánstve ovocie nikdy nevarí či neupravuje (jedinou výnimkou sú mixované „smoothies“). Podľa frutariánov je ovocie pôvodnou potravou ľudí – niektorí sa pritom opierajú o fakt, že človek vzišiel z opice, a preto je pre naše telo najprirodzenejšia práve strava primátov: ovocie, orechy, listy a výhonky.

Frutariánstvo sa snaží o návrh k prírode.

Keď sa nad tým tak človek zamyslí, neznie to ako úplná hlúposť. Každopádne na svete existujú ľudia, ktorí fungujú na frutariánstve, a podávajú vrcholové výkony – či už fyzické (športové) alebo psychické. Jedným z najznámejších príkladov je Steve Jobs (spolumajiteľ spoločnosti Apple), ktorý bol taktiež určitú časť svojho života frutariánom: názov ich prvého počítača, Macintosh (taktiež názov odrody jabĺk), vznikol v čase, keď Jobs žil na jablkovej farme a živil sa výhradne jablkami.

Čo jesť a čo nejesť

Ak vás frutariánstvo zaujalo, určite by ste radi vedeli, aké zásady by mal človek dodržiavať– čo, kedy a ako by mal jesť.

Takže tá najdôležitejšia otázka: čo jesť?

Ako som už spomínal, existuje veľa pohľadov na to, čo je frutariánstvo. Avšak akokoľvek sa na to pozeráte, určite by sa vaša strava mala skladať z minimálne ¾ ovocia.

Dobré je jesť veľa šťavnatého ovocia (melóny, pomaranče, broskyne…), pretože v takejto šťave je veľa rozpustených organických vitamínov a minerálov. Ale vhodné je ľubovoľné ovocie – banány, jablká, ananásy, slivky… na akékoľvek si len spomeniete. Toto by malo tvoriť zhruba 70 – 80 % vašej frutariánskej stravy.

Dôležitou súčasťou je zelená listová zelenina – špenát, kapusta, šalát a pod., ktorá dopĺňa frutariánsku diétu o potrebné vitamíny a minerály, ktoré sa v ovocí nenachádzajú a tiež pomáha s reguláciou a spracovaním cukru obsiahnutého v ovocí. Zelené listy by mali tvoriť zhruba 10 % vašej stravy. Okrem toho sem môžete zahrnúť aj šťavnaté plody zeleniny: paradajky, papriku či uhorku.

A poslednou zložkou, ktorá je v strave veľmi podstatná sú tuky – tieto sa získavajú z ovocia s vyšším podielom tuku (ako napr. avokádo, v menšej miere kiwi) a zo semien a orechov. Všetky oriešky a semená (samozrejme, nepražené!) je najlepšie nechať pred konzumáciou 24 – 48 hodín vo vode. Pri frutariánskej strave sa neodporúča preháňať to s tukmi – semená a tukové ovocie by malo tvoriť niečo okolo 10 %vašej stravy.

Ako zdroj tukov frutariáni využívajú napríklad avokádo.

Nie je však dôležité len čo, ale aj ako jesť.

Základom je príliš nemiešať. Ak máte chuť na jablká, jedzte jablká. Keď ste nasýtení, prestaňte. Ak vyhladnete, dostanete chuť na niečo iné, tak jedzte to „niečo iné“. Znova do nasýtenia. Jediné „pravidlo“ je dať si vždy medzi ovocím a listovou zeleninou minimálne polhodinovú prestávku.

Ak ste si všimli, povedal som, že máte jesť, keď ste hladní. A je to tak. Nemusíte sa držať striktného „raňajky, obed, večera“. Väčšina frutariánov sleduje svoj biorytmus a riadi sa ním – takže jedia proste vtedy, keď sú hladní. Niektorí to prirovnávajú k paseniu – rovnako ako pasúce sa zvieratá jedia postupne v priebehu celého dňa.

Niekomu môže prísť divné jesť počas celého dňa, ale pozor – stále treba mať na pamäti, že odpadáva fáza prípravy jedla. Ovocie aj zeleninu konzumujete iba v surovom stave, takže čas potrebný na prípravu je akurát taký, koľko trvá očistenie či ošúpanie.

Nie sú to len výhody

Poďme si teraz všetko zosumarizovať a pozrieť sa aj na niektoré nevýhody, ktoré so sebou frutariánstvo prináša.

Kvalita…

Ťažko povedať, či je to výhoda, alebo nevýhoda. Každopádne, frutariánska strava vyslovene VYŽADUJE kvalitu. Nakoľko kalórie z ovocia sa stanú hlavným podkladom pre tvorbu nových buniek, ovocie musí mať takú kvalitu, aby celý efekt nekazilo. Ak dáte novým bunkám ako podklad ovocie striekané pesticídmi a umelo dozreté v lietadle, nemôžete očakávať, že sa „zázračne vyliečite zo všetkých problémov“. Ak ste boli teda doteraz zvyknutí nakupovať prevažne v obchodných reťazcoch, zrejme sa budete musieť začať obzerať po lokálnych farmároch. V podstate kdekoľvek na Slovensku žijete, nemal by byť problém zohnať si kvalitné potraviny, ak si dáte trocha záležať – fariem je veľa, len treba začať hľadať vhodné produkty.

… a pestrosť

Tu sa dostávame k niečomu, čo veľmi úzko súvisí z predchádzajúcim odsekom.

U nás už bežne zoženiete vysoko kvalitné „bio“ (nerád používam to slovo) jablká, marhule, mirabelky, paradajky, uhorky, melóny – čokoľvek, čo dokážeme dopestovať. Ale predsa len, tá naša lokálna ponuka druhov ovocia nie je najpestrejšia. Po čase vás prestane baviť neustále jesť tých zopár druhov ovocia, čo sa u nás urodí (a to ešte nehovorím o zime, kedy sme zaskočení ich nedostatkom), a začnete sa obzerať po zahraničných potravinách. Ananásy, pomaranče, grepy, granátové jablká, banány (hlavne banány!) – sú dnes úžasnou súčasťou jedálnička frutariána. Ale. Je tu jedno ALE, ktorým je kvalita. Akú kvalitu dovážaných potravín si viete zabezpečiť? Budete sa musieť pekne pozvŕtať, aby ste u nás našli cudzokrajné ovocie dobrej kvality – a pozor, nálepka „bio“ skutočne nemusí vždy znamenať kvalitu.

Takže si musíte odpovedať na jednoduchú otázku: akú kvalitu a pestrosť si dokážete zadovážiť?

Najväčší problém frutariánstva je pestrosť ponuky a kvalita ovocia.

Prírodné ovocie? Rozprávka

Smutnou pravdou je, že „pravé” ovocie už prakticky neexistuje. Všetky odrody, ktoré kúpite dnes v obchodoch sú šľachtené celé storočia, a tak ich vlastnosti už dávno presiahli prirodzené úrovne. Najčastejším šľachtiteľským cieľom je vysoký obsah cukru (vtedy je ovocie chutnejšie), čo určite nie je to pravé orechové. Asi jediný spôsob, ako ochutnať ovocie čo najviac sa blížiace k starým odrodám, je ísť do lesa a zjesť napríklad plánku (divoké jablko). Sami uvidíte ten rozdiel.

Cena

V dnešných podmienkach to proste niečo stojí. Navyše, ani za vyššiu cenu obvykle nedostanete tú najlepšiu kvalitu – hlavne cudzokrajného ovocia.

Ak máte dobrú pivnicu, dokážete si náklady na frutariánsku stravu značne zredukovať nakupovaním priamo u farmárov vo väčších množstvách.

Frutariánstvo nie je lacné. Náklady si dokážete znížiť nakupovaním priamo u farmárov.

Pár slov na záver

Frutariánstvo, tak ako čokoľvek iné má veľa výhod, ale aj niekoľko jasných nevýhod.

Je to napriek pochybnostiam skutočne zaujímavý prístup k stravovaniu, ale ako všetko, aj toto treba brať s rozvahou. Ak sa vám podarí zakomponovať do vášho jedálnička veľa surového ovocia, nemôžete v žiadnom prípade tratiť. Ale neberte to príliš vážne. Ak sa budete na 75 % stravovať frutariánsky, stále máte 25 %, v ktorých môžete jesť to, čo podľa vás potrebujete (pre mňa za mňa aj rovno pekne prepečený steak) – a navzdory tomuto bude pre vaše zdravie obrovský krok vpred.

Veľa ľudí uprednostňuje pred zmenou stravovania ešte poradu s odborníkom, a určite to nie je na škodu. Ak vás frutariánstvo zaujalo, ale nie ste si istí, či je práve pre vás vhodné, mali by ste navštíviť svet-zdravia.sk. Vďaka špeciálnej metóde analýzy génov, krvi či pH organizmu vám dokážu poradiť, či je frutariánstvo vhodné práve pre vás, alebo by ste radšej mali ísť „inou cestou“– a tak si môžete byť istí, či ste urobili tú správnu voľbu.

No čo, už sa vám zbiehajú slinky na ovocie? Tak len smelo do toho!

 

Andrej Kras

Hráč, a milovník kvalitnej čokolády so záľubou v zdravom stravovaní - ktorý o tom všetkom navyše aj rád píše.

Andrej Kras

Hráč, a milovník kvalitnej čokolády so záľubou v zdravom stravovaní - ktorý o tom všetkom navyše aj rád píše.

Komentovanie článku: