Anémia vás môže trápiť bez toho, aby ste o nej vedeli

Bledosť, ospalosť, častá únava. Sú vám tieto pocity dôverne známe? Jednou z možných príčin môže byť aj anémia, čiže chudokrvnosť. Môžu ňou trpieť všetky vekové kategórie, nevynímajúc deti. Je preto dôležité nepodceňovať príznaky a určite absolvovať aj pravidelné lekárske prehliadky.

Zázračná tekutina – krv

Pre správne pochopenie závažnosti spomínaného ochorenia si najskôr musíme vysvetliť, prečo je dostatok krvi tak dôležitý pre náš organizmus. Krv je životodarná tekutina, ktorá sa skladá z troch základných zložiek:

  • krvná plazma – približne 55% objemu krvi
  • krvné bunky – približne 44 % objemu krvi (červené a biele krvinky a krvné doštičky)
  • voda – približne 1% objemu krvi

krv

Táto suspenzia  navyše obsahuje množstvo iných zlúčenín, ktoré telo potrebuje pre správe fungovanie. Medzi dôležité funkcie krvi patrí najmä:

  • transport živín a metabolicky významných látok ako sú hormóny, rozpustné plyny, proteíny, soli
  • transport kyslíka ku tkanivám a odvádzanie oxidu uhličitého späť do pľúc
  • udržiavanie homeostázy – stabilného pH, osmotického tlaku a telesnej teploty
  • odvádzanie splodín metabolizmu
  • obrana organizmu pred infekciami

Čo rozumieme pod pojmom anémia?

Anémia sama o sebe nemusí byť zapríčinená primárnou poruchou krvotvorby, ale býva pomerne častým príznakom rôznych oných ochorení. Jedná sa o stav, kedy dochádza ku zníženiu množstva hemoglobínu alebo červených krviniek v objemovej jednotke krvi pod dolnú hranicu normálnych hodnôt. U mužov je minimálna hladina hemoglobínu stanovená na 135 g/l  a u žien nesmie táto hodnota klesnúť pod 120 g/l.

V rámci diagnostiky je to v podstate jeden z najľahšie identifikovateľných symptómov. Zároveň patrí aj k najčastejšie zisteným chorobným stavom, pretože môže sprevádzať niekoľko rôznych druhov ochorení. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie postihujú tzv. nutričné anémie (anémie spôsobené nedostatkom živín potrebných pre tvorbu molekuly hému) takmer tretinu celosvetovej populácie. V ekonomicky rozvinutých krajinách sa častejšie vyskytujú tzv. anémie chronických chorôb, ktoré vznikajú pri ťažkých nádorových ochoreniach alebo zápalových procesoch.

Čo je to hemoglobín?

Hemoglobín je červené krvné farbivo, vďaka ktorému dostali pomenovanie práve červené krvinky. Jedná sa o bielkovinu beta-globulínu, na ktorú sa naviaže molekulárna skupina hem b obsahujúca železo. Odtiaľ vzniká  názov hemoglobín. Jeho najdôležitejšou funkciou je transport kyslíka z pľúc k jednotlivým bunkám a následne odvádzanie oxidu uhličitého von z tela. Ako sme spomínali, v prípade anémie dochádza k poklesu hladiny hemoglobínu v bunkách, čo môže viesť k nedostatočnému naplneniu jeho funkcie, teda organizmus nie je dostatočne zásobený kyslíkom. Podľa množstva hemoglobínu  sa anémie delia na 3 stupne:

  • ľahkú – hemoglobín nad 100 g/l
  • stredne ťažkú – hemoglobín 80-100 g/l
  • ťažkú – hemoglobín pod 80 g/l

Príznaky anémie

Všeobecné klinické príznaky anemického syndrómu sú často nevýrazné. Lekár pri diagnostike vychádza z bežnej anamnézy, klinických vyšetrení a rutinných laboratórnych nálezov. V rámci vyšetrenia sa sledujú najmä tieto príznaky:

  • malátnosť
  • slabosť
  • častá únava
  • znížená pracovná výkonnosť
  • búšenie srdca, bolesti hlavy
  • poruchy spánku a koncentrácie
  • hučanie v ušiach
  • zvýšená citlivosť na chlad
  • nechutenstvo

anémia, bolesť hlavy

Príčiny vzniku anémie

Vznik anemického syndrómu môže súvisieť s viacerými chorobnými stavmi či zmenami v organizme, ktoré sa dejú postupne alebo náhle pri vzniku krvácania. Medzi najčastejšie príčiny patria:

  • vyššie krvné straty – pri silnej alebo dlhotrvajúcej menštruácii, akútne krvácanie, krvácanie z tráviaceho systému, napr. pri vredoch, pri nádorových ochoreniach
  • nedostatočné vstrebávanie železa zo stravy v prípade ochorenia tráviaceho traktu
  • tehotenstvo
  • porucha krvotvorby – buď pod vplyvom nedostatočnej výživy, alebo ako sprievodný jav ochorenia
  • zvýšený rozpad červených krviniek – vrodené alebo získané ochorenia vplyvom liekov

Sideropenická anémia

V rámci diagnostiky existuje viacero druhov a foriem anémií. My sa však zameriame práve na sideropenickú anémiu, nakoľko sa jedná o jednu z najčastejšie sa vyskytujúcich anémií vo vyspelých krajinách. Postihuje 5% mužov a 15-20% žien. Definovaná je celkovým nedostatkom železa v organizme, ktorý sa prejavuje zníženou hladinou železa v krvnom sére a nízkym až nulovým množstvom železa v zásobách. V organizme zdravého človeka sa nachádza 3,5 – 5 g železa v troch formách:

  • funkčnej – aktívna súčasť hemu v krvinkách
  • transportnej – naviazané na transportnú bielkovinu transferín, ktorá sa tvorí v pečeni
  • zásobnej – vo forme feritínu alebo hemosiderínu v pečeni, slezine a sliznici čreva

Denne človek stravou prijme 10 – 15 mg železa, ktoré sa následne vstrebáva v tenkom čreve. Za fyziologických okolností sú straty železa z organizmu pomerne malé (1 mg denne) s výnimkou žien v období menštruácie. Zvýšená spotreba železa je aj v období gravidity, ale organizmus si všetky tieto stavy dokáže efektívne kompenzovať zvýšenou resorpciou železa v tráviacom trakte a to až o 30%.

Ku vzniku sideropenickej anémie nedochádza teda zo dňa na deň, ale jedná sa o postupný proces, kedy organizmus najskôr kompenzuje zvýšenú spotrebu alebo stratu železa z dostupných zdrojov alebo zo zásob. Až v prípade, kedy dôjde k vyčerpaniu dostupných foriem železa, začnú sa znižovať samotné hladiny hemoglobínu v krvnom sére. V takom prípade teda naozaj nemusíte ani tušiť, že telu niečo chýba, nakoľko k prejavu príznakov anémie dochádza naozaj až v jej poslednom štádiu.

Medzi špecifické príznaky sideropenickej anémie patria aj:

  • poruchy prenosu svalových vzruchov
  • postihnutie epitelov (ochranné vrchné vrstvy orgánov alebo ciev)
  • postihnutie rastu u detí
  • nedostatočný rast plodu počas tehotenstva
  • poruchy imunity
  • pika (pojedanie neobvyklých substancií, postihnutí majú chuť napríklad na hlinu, omietku alebo surové zemiaky)

Liečba anémie z nedostatku železa

Najčastejšie spočíva v odstránení nedostatku a podávaní železa vo forme tabletiek. Počiatočná útočná dávka sa pohybuje okolo 150 – 200 mg denne. V prípade zlej znášanlivosti sa môže dávka znížiť na 100 mg denne, čo už je pacientom väčšinou znášané oveľa lepšie. Liečba musí byť dlhodobá (3-6 mesiacov po vymiznutí príznakov anémie), aby sa stihli doplniť aj zásoby. V prípade absolútnej netolerancie tabletkovej formy sa môže železo podávať aj intravenózne pomocou infúzií. V takejto podobe je ale nutné vypočítať presné dávky, aby nedošlo k predávkovaniu, nakoľko organizmus má obmedzené kapacity na odstránenie prebytočného železa z krvi.

Akútny zápal spôsobuje teploty

V rámci výskumov sa zistilo, že glykosaminglykány obsiahnuté v chrupavkách niektorých morských rýb môžu zvyšovať vstrebávanie železa z bežnej stravy troj- až päťnásobne. Výživové doplnky s obsahom týchto živín môžu predstavovať alternatívnu liečbu pre pacientov, ktorí zle tolerujú podávanie klasických preparátov železa.

Anémia a strava

Výživa môže byť pri anemickom syndróme spúšťačom, alebo pôsobiť preventívne. Samotná liečba pomocou stravy je už v prípade stredne ťažkej a ťažkej anémie málo účinná. V danom stave však môže mať veľmi priaznivý podporný účinok a preto je dobré vedieť, na ktoré potraviny sa zamerať.

V rámci prevencie majú nezastupiteľné miesto najmä vitamín B12 a kyselina listová. Sú to zložky koenzýmov a hrajú dôležitú úlohu pri syntéze DNA. Ich deficit sa prejavuje napríklad na jazyku, ktorý je úplne hladký, môžu sa prejaviť tráviace problém nechutenstvo, hnačky, alebo postihnutia nervového systému ako poruchy rovnováhy a pamäte, depresie. Nesmieme zabudnúť ani na spomínané železo, ktoré sa tiež prirodzene dopĺňa najmä stravou.

Železo + vitamín C = ideálna kombinácia

Je všeobecne známe, že na vstrebávanie železa v čreve priaznivo pôsobí práve vitamín C, resp. kyselina askorbová. Je to však len taká polovičná pravda. V strave sa železo nachádza väčšinou v dvoch formách. V hemovej forme zo živočíšnych produktov, ako je mäso, vajcia a v nehemovej, ktorá je obsiahnutá v rastlinných produktoch. Táto je pre človeka oveľa ťažšie vstrebateľná.

Výskumy potvrdili, že vitamín C má pozitívny vplyv práve na nehemovú formu, zatiaľ čo hemová forma nie je závislá od množstva kyseliny askorbovej v strave a bude sa vstrebávať rovnako. Pokiaľ však chcete mať istotu, že vaše telo vstrebe dostatok železa v akejkoľvek forme, nie je od veci si to poistiť. Konzumáciou potravín so zvýšeným obsahom vitamínu C určite nič nepokazíte. Môžete si napríklad pokvapkať mäso citrónovou šťavou alebo pridať citrón do zálievky šalátu. A zelenina ako príloha k jedlu by mala byť samozrejmosťou.

Voda s citrónom

V prípade, že sa chcete zamerať na prevenciu vzniku anémie, sústreďte sa najmä na tieto potraviny:

  • červené mäso (hovädzie,teľacie, pečienka) – zdroje najlepšie vstrebateľného železa
  • zelené druhy zeleniny (šalát, brokolica, kel, pór, špenát) – zelené farbivo chlorofyl má podobnú štruktúru hemu b. V chlorofyle je však namiesto železa obsiahnutý horčík. Naše telo si v rámci metabolizmu dokáže tieto minerály vymeniť, a tak sa nemusí namáhať náročnou syntézou nových molekúl hemu b.
  • sušené marhule, broskyne, hrozienka – v sušenom ovocí sú živiny koncentrovanejšie
  • celozrnné pečivo a ovsené vločky
  • vajcia
  • cvikla a cviklová šťava
  • arašídy – v prípade, že na ne nemáte alergiu
  • čerstvé bylinky – pažítka, petržlenová vňať

Vedeli ste, že zelené superpotraviny sú bohatý zdroj železa a vitamínu C? Mladý jačmeň, ktorý je jednou zo zložiek zmesi 4 superpotravín Blendea SUPERGREENS, obsahuje viac železa ako špenát. 

Krvotvorbu podporujú zelené superpotravíny aj vďaka obsahu kyseliny listovej a chlorofylu.

Výživový doplnok Blendea Supergreens

Konzumáciu týchto zložiek radšej obmedzte:

  • fytáty (najmä v obilninách)
  • vápnik (v mlieku, mliečnych výrobkoch, vaječnom bielku)
  • fosfáty (kola a limonády)
  • triesloviny (v káve, čaji, víne)
  • potraviny s vysokým obsahom vlákniny
  • čokoláda

Môže sa zdať, že si jednotlivé body navzájom odporujú, ale treba na vec zaujať komplexnejší pohľad. Príroda to zariadila tak, že vo väčšine druhov potravín sú zložky, ktoré majú pozitívny aj negatívny účinok. Dôležité je zamerať sa na pestrý jedálniček, kde sa jednotlivé živiny budú navzájom dopĺňať. Riziko vzniku anémie z nedostatku železa narastá aj v prípade vegetariánskej či vegánskej stravy. Takýto typ stravovanie je nevhodný pre deti v dojčenskom období a puberte, kedy sú nároky organizmu na železo najvyššie.

zelenina

Rada na záver

Anémie sú v celosvetovej populácii pomerne častým ochorením a môžu byť prvým prejavom iného závažnejšieho ochorenia. Odhalenie príčiny je dôležité pre nastavenie správneho terapeutického prístupu. Pokiaľ máte pocit, že vaše telo už nepodáva taký výkon, na aký ste boli zvyknutý, zvážte návštevu lekára. Krvné vyšetrenie napovie veľa o tom, ako telo funguje zvnútra.

Včasné odhalenie a liečba anémie prispieva významnou mierou k prevencii vzniku závažnejších ochorení. Dôležité je uvedomiť si, že anémie nemusia postihovať len dospelých, ale aj deti, ktoré majú oveľa vyššie nároky na potrebu živín. Nie je preto u nich vhodné aplikovať rôzne alternatívne smery výživy, hoci ich rodičia môžu vyznávať. Základom pre správny vývin organizmu v akomkoľvek veku by mala pestrá a vyvážená strava, ktorá telu poskytuje všetky potrebné stavebné látky.

    Jana Guráňová

    Som nutričná špecialistka a čerstvá mamička. Práve vďaka môjmu synčekovi si teraz naplno uvedomujem, aké dôležité je vštepiť základy správnej výživy deťom už od útleho veku.

    Komentovanie článku: