10 superpotravín, ktoré si vypestujete doma

Špargľa

Pod pojmom superpotraviny si predstavíme hlavne chia semená, goji bobule či zelený jačmeň. V skutočnosti je však ich zoznam oveľa dlhší a mnohým z nich vyhovujú naše klimatické podmienky. Nemusíte vždy siahať po exotike. Vyskúšajte si superpotraviny vypestovať aj sami doma. Z niektorých druhov vás úroda poteší už o pár týždňov, na niektoré si budete musieť počkať niekoľko sezón. No výsledok stojí za to.

1. Špargľa

Skvelá lahôdková zelenina na detox, to je špargľa. Môžete ju konzumovať v zelenej verzií, ktorá je jemnejšia a jednoduchšie sa pripravuje, stačí ju iba opražiť na olivovom oleji, alebo v bielom, tá sa však musí dôkladne očistiť a predvariť, pretože je tuhšia. Obsahuje množstvo bielkovín, vitamínov a minerálov a látky, ktoré zbavujú telo toxínov. Nezľaknite sa, po jej konzumácii vám bude výrazne zapáchať moč – jej konzumácia je vhodná aj pre ľudí s problémami s obličkami, prečisťuje totiž vylučovaciu sústavu.

Paradajky

2. Paradajky

Kupovať si paradajky v novembri či v decembri v obchode hraničí s týraním samého seba. Konzumujte ich vtedy, kedy je ich sezóna. Tie prvé, slovenské, zo skleníkov a chuťovo výborné sa začínajú predávať už v marci. Nie je však nič jednoduchšie, ako vypestovať si ich doma. Začiatočníkom odporúčame zoznámiť sa najskôr so cherry odrodami. Drobné semienka sa v marci sejú do substrátu, po vyklíčení dvoch pravých listov rozsádzajú do samostatných črepníkov a po troch zamrznutých vysádzajú do záhrady. Aj bez hnojenia dosiahnete pri moderných odrodách cherry rajčiakov bohatú a chutnú úrodu.

Tip pre lenivých: Paradajku z obchodu nakrájajte na tenké plátky tak, aby ste neporušili semienka. Krúžky vložte do črepníka so zeminou, prihrňte asi centimetrom subtrátu a dôkladne zalievajte. Zo semienok vám vyrastú mladé rastlinky, ktoré môžete neskôr rozsadiť a vysadiť do skleníka či na hriadku.

Paprika

3. Paprika

Paprika obsahuje minimum kalórií, môžete ju konzumovať samostatne, ale aj plniť či zapekať, kombinovať s feta syrom do šalátov alebo namáčať do zdravého zeleninového dipu. Vypestujete si ju podobne ako rajčiaky, semienka však musíte vysiať skôr, ideálne už koncom januára, priesady potrebujú dlhší čas, aby dospeli a mohli sa presadiť do skleníka, fóliovníka či na hriadku v rovnaký čas ako paradajky. Paprika obsahuje množstvo vitamínu C, čo málo kto vie, a výborne chutí aj upravená grilovaním.

Špenát

4. Špenát

Hoci v nadpise článku spomíname, že tieto superpotraviny si môžete vypestovať v záhrade, špenát je tak trochu výnimka. Zvládne aj pestovanie v črepníku na parapetnej doske alebo na balkóne, môžete ho vysiať prakticky v ktorékoľvek ročné obdobie a ak si vyberiete odrodu, ktorá je rezistentná voči vybiehaniu do kvetu, mladé lístky môžete mať na tanieri kedykoľvek sa vám zažiada. Špenát obsahuje množstvo vitamínov, vlákniny, železa a ja skvelým základom pre zdravé smoothies. Ak ho skombinujete s banánom či jahodami, bude vám chutiť, hoci vám samostatne nepasuje.

Klíčky

Nemáte doma miesto na pestovanie zelených superpotravín? Nevadí! Pre dôkladný prísun vitamínov, minerálov a chlorofylu užívajte denne zmes blendea SUPERGREENS.

superpotraviny doma pestovanie

5. Klíčky

V zime, keď je čerstvej lokálnej zeleniny pomenej, nemusíte sa spoliehať iba na kvasenú kapustu či jablká z pivnice. Klíčkujte. Tieto malé zelené zázraky sú niekoľkonásobne bohatšie na živiny ako ich dospelé varianty, obsahujú množsto vitamínov, minerálov, vlákniny a navyše chlorofyl a látky, ktoré bojujú proti rakovine. Prečítajte si o klíčkoch náš samostatný článok spolu s receptami a odporúčaniami odborníčky, ktorá sa pestovaniu klíčkov v domácom prostredí venuje. Vedeli ste, že sú na vrchole rebríčka potravín bojujúcich s nádorovými bunkami?

Reďkovka

6. Reďkovka

Reďkev siata alebo reďkovka či redkvička, to všetko označuje buľvovú chrumkavú zeleninu, bez ktorej si nevieme predstaviť jarné šaláty či veľkonočné obložené misy. V skutočnosti v sebe skrýva viac ako len jemne pikantnú osviežujúcu chuť. Podporje krvotvorbu, má antibakteriálne účinky, znižuje cholesterol, čistí vylučovaciu sústavu a podporuje činnosť pečene. Vďaka vysokému obsahu vitamínu C stimuluje imunitný systém. Výborne chutia aj klíčky zo semien tejto rastliny, ako spomíname v predchádzajúcom bode.

Cesnak

7. Cesnak

Všeliek, ktorý používali naše staré matere takmer na všetky zdravotné neduhy, to je cesnak. V kombinácií s medom a citrónovou šťavou je bombou proti chrípke. Stačí ho roztlačiť, zmiešať s medom a vyšťaveným citrónom a konzumovať po lyžičkách ráno, prípadne aj večer, ak vám to nie je ťažké na žalúdok. Cesnak zvýrazní arómu jedla, dodá mu chuť a vďaka antibakteriálnym a antimykotickým látkam, ktoré obsahuje, zbaví naše telo patogénov. Cesnaky pôvodom z Číny, ktoré nájdete na pultoch potravín, sú často bez chuti, prípadne horké a nepríjemne zapáchajú. Český a slovenský cesnak spoznáte podľa arómy hneď. A ešte lepší je ten, ktorý si vypestujete sami doma v záhrade. Sadí sa veľmi skoro, ešte v zime a podľa štúdií vám tiež pomôže schudnúť. 

Brokolica

8. Brokolica

Výborná zelenina na chudnutie je brokolica. Vďaka veľkému objemu vás spoľahlivo zasýti, môžete ju pripraviť na stovky spôsobov a konzumovať aj vo väčších množstvách, neposunie nahor ručičku na váhe. Výborná a jednoduchá je brokolicová polievka, ktorá je ideálna aj ako rýchla večera, keď vás prepadne vlčí hlad. Stačí brokolicu uvariť s dvomi väčšími mrkvami, pridať soľ, korenie a následne rozmixovať dohladka. Ak sa vám zdá príliš riedka, môžete v nej povariť pár lyžíc bulguru, ktorý zastúpi bežné cestoviny. Pestuje sa z priesad, ktoré rastú približne 4 týždne a následne sa presádzajú na hriadky. Na záhone vydrží pri jesennom výseve spoľahlivo až do novembra, je chladuvzdorná.

Tekvica

9. Tekvice

Obľúbené oranžové krásky majú v sebe množstvo karoténov, vitamínu A, minerálov a vlákniny. Niektoré odrody, napríklad obľúbená hokkaido, sú prirodzene sladké, preto sa hodia aj na prípravu zdravých dezertov. Vyskúšali ste už tekvicové muffiny? Alebo cheesecake z tekvicového pyré? Ochutnajte a ešte aj schudnete. Zapekaná tekvica pokvapkaná olivovým olejom s bylinkami je skvelým jesenným obedom alebo večerou, zasýti vás, dodá dostatok živín a zahreje telo. Doplňte ju zázvorom a získate výbornú pochúťku na chladné večery.

Bylinky

10. Bylinky

O pozitívnych účinkoch byliniek na ľudské telo sme písali v samostatnom článku. Bylinky uzatvárajú túto desiatku právom. Sú malým bonusom, ktorý sa hodí prakticky do každého pokrmu, naslano aj nasladko a vďaka obsiahnutým látkam podporujú trávenie, metabolizmus, uľahčujú nám spracovávanie ťažších jedál a nahrádzajú nezdravé koreninové zmesi alebo umelé zvýrazňovače chutí.

Vypestujete si ich sami doma, dokonca zvládnu aj pobyt na parapetnej doske, aj keď nemáte záhradu. Po 15. máji, keď pominie nebezpečenstvo ranných mrazíkov, ich môžete pestovať aj na balkóne. Nemala by vám chýbať pažítka, bazalka, mäta, medovka, rozmarín, oregano (pamajorán) a tymian. S touto sedmičkou statočných vyčaríte v kuchyni výnimočne chutné pokrmy, skvelé zdravé dezerty aj osviežujúce nápoje. A na pestovanie sú nenáročné, stačí ich pravidelne zalievať a zberať výhonky, aby sa podporilo ich rozkonárovanie.

Práca v záhrade ja sama o sebe ďalším bonusom v ceste za zdravým životným štýlom. Vlastnoručne vypestovaná zelenina a ovocie možno nebude také vizuálne lákavé ako to vyleštené z pultov predajní, no bude vaše, bez chémie a dokonale čerstvé.         

    Zuzana Hlúchová

    Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

    Komentovanie článku: