Severská diéta: Recenzia diéty založená na dôkazoch

Severská diéta

Tento článok je voľným prekladom výborného článku od Joe Leecha, ktorý nájdete tu: http://authoritynutrition.com/the-nordic-diet-review/. Sme radi, že sme dostali povolenie Vám článok preložiť a publikovať.

Najnovšia „diéta“, ktorá sa objavuje v médiách sa nazýva Severská diéta. Zástancovia tejto diéty tvrdia, že konzumáciou „severských“ potravín si môžete zlepšiť svoje zdravie. Jedná sa o tradičné potraviny bežne konzumované ľuďmi v severských krajinách.

Niekoľko štúdií ukázalo, že Severská diéta môže spôsobiť stratu hmotnosti a zlepšiť zdravotné ukazovatele aspoň teda v krátkodobom horizonte. Tento stravovací návyk podporuje aj fakt, že miera obezity v severských krajinách je oveľa nižšia ako v USA. Tento článok vysvetľuje všetko, čo potrebujete vedieť o Severskej diéte. Čo konzumovať, čoho sa vyvarovať, zdravotné výhody, výskumné recenzie a mnoho tipov.

Čo je Severská diéta?

Ako napovedá názov, Severská diéta je spôsob stravovania, ktorý sa zameriava na tradičné potraviny severských krajín (Nórsko, Dánsko, Švédsko, Fínsko a Island).

Severská diéta bola vytvorená v roku 2004 skupinou odborníkov na výživu, vedcov a kuchárov ako riešenie rastúcej miery obezity a neudržateľných poľnohospodárskych postupov v severských krajinách. V porovnaní s priemernou západnou diétou obsahuje menej cukru, menej tuku, dvakrát viac vlákniny a dvakrát väčšie množstvo rýb a morských plodov (zdroj).

Ryby a severská diéta

Aké potraviny konzumovať a ktorým sa vyhnúť?

Severská diéta zdôrazňuje miestne pestované a udržateľné zdroje potravín s dôrazom na potraviny považované za zdravé podľa nutričnej vedy.

  • Konzumujte často: ovocie, bobule, zeleninu, strukoviny, zemiaky, plnozrnné potraviny, orechy, semená, ražný chlieb, ryby, morské plody, nízkotučné mliečne výrobky, bylinky, koreniny a repkový olej.
  • Konzumujte striedmo: zverinu, vajcia z voľného chovu, syry a jogurty.
  • Konzumujte zriedkavo: ďalšie červené mäso a živočíšne tuky.
  • Nekonzumujte: Cukrom ochutené nápoje, pridané cukry, spracované mäso, potravinové prísady a jedlá rýchleho občerstvenia.

Severská diéta je veľmi podobná Stredomorskej diéte. Najväčším rozdielom je, že zdôrazňuje repkový olej namiesto extra panenského olivového oleja.

Ako kritici správne poukazujú, veľa potravín „Severskej“ diéty sa vlastne ani v minulosti v severských krajinách nekonzumovalo.

Medzi tieto patria nízkotučné mliečne výrobky a repkový olej, ktoré sú modernými potravinami. Ani ovociu sa na severe moc dobre nedarí, snáď s výnimkou niektorých bobúľ.

Severská diéta kladie dôraz na tradičné potraviny severských krajín. V mnohých ohľadoch je podobná Stredomorskej diéte a silne zdôrazňuje rastlinné potraviny a morské plody.

Severská diéta a úbytok váhy

Účinky Severskej diéty na úbytok váhy posúdilo niekoľko štúdií.

Jedna zo štúdií s počtom 147 obéznych mužov a žien bola s výsledkom, že tí, ktorí sa stravovali podľa Severskej diéty stratili na hmotnosti 10,4 libry (4,7 kg) zatiaľ čo tí, ktorí držali typickú Dánsku diétu stratili na hmotnosti len 3,3 libry (1,5 kg). Výsledok je celkom pôsobivý a to hlavne vzhľadom na to, že ľudia neboli poučení aby obmedzili kalórie.

Avšak v nadväzujúcej štúdii o rok neskôr účastníci Severskej diéty nadobudli väčšinu hmotnosti späť.

Tieto výsledky sú skutočne veľmi typické pre dlhodobé štúdie o chudnutí. Ľudia na začiatku schudnú no následne sa počas doby 1-2 rokov navráti ich pôvodná váha.

Ďalšia štúdia podporuje účinky severskej diéty na znižovanie telesnej váhy. V tejto 6-týždňovej štúdii skupina, ktorá držala Severskú diétu stratila 4% telesnej hmotnosti, čo je významne viac než tí, ktorí držali štandardnú diétu.

Výsledok: Severská diéta je efektívna pre krátkodobú stratu hmotnosti aj v prípade, kedy ľudia nepotrebujú obmedziť príjem kalórií.

Zdravotné prínosy Severskej diéty

Zdravé stravovanie znamená omnoho viac než len stratu váhy. Môže taktiež viesť k značnému zlepšeniu metabolického zdravia a zníženiu rizika rôznych chronických chorôb. Viaceré štúdie preverovali účinky Severskej diéty na zdravotné ukazovatele.

Krvný tlak

Šesť mesačná štúdia na obéznych účastníkoch držiacich Severskú diétu preukázala že sa u týchto zredukoval systolický a diastolický tlak o 5.1 a 3.2 mmHg, a to v porovnaní s kontrolovanou diétou.

Iná, 12-týždňová štúdia poukázala na značné zníženie diastolického krvného tlaku u účastníkov s metabolickým syndrómom.

Cholesterol and Triglyceridy

Aj napriek tomu, že Severská diéta obsahuje množstvo srdcu prospešných potravín je jej účinok na hladinu cholesterolu a triglyceridov nekonzistentný.

Niektoré štúdie, nie však všetky, zistili zníženie triglyceridov, ale účinky na LDL a HDL cholesterolu sa zdajú byť tak malé, že nie sú štatisticky významné.

Jedna zo štúdií však poukázala na mierne zníženie pomeru LDL-c / HDL-c a pomeru Apo B / Apo A1, ako aj cholesterolu HDL, ktoré patria medzi silné rizikové faktory pre srdcové ochorenia.

Kontrola cukru v krvi

Severská diéta sa nezdá byť veľmi efektívna v znižovaní hodnoty cukru v krvi, iba jedna zo štúdií preukázala malé zníženie krvného cukru.

Zápalovosť

Chronická zápalovosť je hlavným spúšťačom mnohých vážnych chorôb.

Štúdie Severskej diéty poskytujú rôzne výsledky týkajúce sa zápalovosti. Jedna štúdia poukázala na zníženie zápalového markeru CRP zatiaľ čo ostatné nepreukázali žiadne štatisticky významné účinky.

Ďalšia štúdia zistila, že Severská diéta znížila expresiu génov spojených so zápalovosťou v tukových tkanivách tela (8).

Zhrnutie: Severská diéta sa javí byť efektívna v znižovaní krvného tlaku. Účinok na cholesterol, krvné triglyceridy, hladinu cukru v krvi a zápalové markery je slabý a nekonzistentný.

Enviromentálny aspekt Severskej diéty

Severská diéta môže byť z enviromentálnej perspektívy dobrým výberom. Kladie dôraz na potraviny, ktoré sú pestované miestne a udržateľne chované. Niektorí zástancovia diéty taktiež odporúčajú konzumáciu bio potravín.

Losos je vhodný pre severskú diétu

Záver

Dôkazy efektivity Severskej diéty nie sú veľmi pôsobivé. Spôsobuje krátkodobé zníženie hmotnosti, čiastočné zníženie krvného tlaku a zápalových hodnôt ale výsledok je dosť slabý a nekonzistentný. Koniec koncov každá diéta, ktorá zdôrazňuje konzumáciu skutočných potravín namiesto štandardných západných nezdravých jedál vedie k zníženiu váhy a zlepšeniu zdravia.

Toto bolo preukázané znova a znova v stovke štúdií a rôznych iných diétach.

Na slovách „severská strava“ alebo „stravovať sa ako viking“ nie je nič kúzelné. Diéta funguje pretože nahrádza spracované jedlá jednozložkovými potravinami. To je všetko.

 

    Peter Chodelka, MSc

    Za posledné 3 roky som schudol zo 105kg na 88kg, spravil som si kurz výživového poradcu Nutris a začal som sa o zdravú výživu aktívne zaujímať. Moje motto znie: Kto chce hľadá spôsob, kto nechce, hľadá dôvod.