Rýchly 7-dňový detox proti jarnej únave

Detoxikačný jedálniček na 7 dní

V posledných týždňoch sa čoraz viac ľudí pohráva s myšlienkou detoxikácie. Zimné obdobie robí ľudí lenivými, málo sa hýbu, nedbajú toľko na vyváženú stravu, čo sa v konečnom dôsledku prejavuje únavou a nedostatkom energie, problémami s trávením spôsobené zlou činnosťou vnútorných orgánov. Vhodne nastavenou detoxikáciou viete pomôcť napraviť regulačné procesy v tele, aby ste sa cítili lepšie.

7-dňová cesta k vitálnejšiemu organizmu

Je jasné, že rokmi nahromadené toxíny z tela neodstránite lusknutím prstov. Týždňový odľahčený program však dokáže v organizme naštartovať orgány, ktoré sa podieľajú na detoxikácii a je tiež vhodný ako predpríprava na dlhodobý detox. Je pravda, že prvé dni sa môžete cítiť malátne, unavene alebo trpieť bolesťou hlavy, no už po 3 dňoch pocítite výsledky v lepšom trávení a väčšom množstve energie.

jablková diéta

Skúste jablkovú diétu, no držte ju maximálne týždeň, aby vám nechýbali živiny (zdroj infografiky)

Základom je upravený jedálniček

Keďže práve tráviaci trakt je považovaný za začiatok všetkých detoxikačných procesov, je nutné začať úpravou jedálnička. Treba si uvedomiť, že detoxikácia nie je chudnutie. To, že možno pár kíl zhodíte berte ako vedľajší efekt samotného procesu čistenia organizmu. Detoxikačný jedálniček má za cieľ naštartovať prirodzené detoxikačné procesy v tele. Denne prijímame v strave množstvo toxínov, preto cieľom takejto očisty je vyhnúť sa konzumácii jedál, na ktoré sme denne zvyknutí a namiesto nich konzumovať viac zeleniny a ovocia, ktoré dodajú telu vitamíny a minerály prospešné pre správne fungovanie vnútorných orgánov.

Potraviny, ktorým sa VYHNÚŤPotraviny, ktoré si VYCHUTNAŤ
  • Alkohol
  • Cigarety
  • Mliečne produkty (alebo ich nahraďte výrobkami zo sójového mlieka)
  • Cukor, med, sirupy, sladidlá
  • Káva
  • Chlieb, cestoviny, cukrovinky, koláče
  • Sušené ovocie
  • Ovocie: akékoľvek čerstvé
  • Zelenina: akákoľvek čerstvá
  • Ryby: hlavne čerstvé alebo konzervované vo vode/olivovom oleji
  • Kuracie mäso (bez kože) – limit 2 porcie/týždeň
  • Strukoviny: sušené alebo konzervované (fazuľa, šošovica, cícer)
  • Vajcia: najlepšie z domáceho chovu
  • Olivový olej (najlepšie extra panenský)
  • Kokosový olej (nespracovaný)
  • Orechy (nesolené mandle, vlašské orechy, makadamové orechy, kešu)
  • Semená (sézam, tekvica, slnečnica)
  • Zelený čaj, biely čaj
  • Voda – zvýšený pitný režim, min. 3 litre denne

V 7-dňovom jedálničku nájdete tipy na recepty a jedlá počas celého dňa. Určite sa pred začiatkom detoxikácie poraďte so svojim lekárom, aby ste svojmu zdraviu ešte viac neuškodili. Ak trpíte zdravotnými problémami vážnejšieho charakteru, je vhodné osloviť odborníkov na výživu a nechať si pripraviť jedálniček zohľadňujúci ťažkosti.

Raňajky

  • Šalát z čerstvého ovocia s jogurtom zo sójového mlieka
  • Ovocné smoothie z čerstvého ovocia, prírodný jogurt a med osladiť v prípade potreby
  • Domáce müsli z ovsa, semien, orechov, ovocie podávané s jogurtom

Príklad detoxikačných raňajok

Obed

  • šošovicová polievka
  • filet tuniaka, zemiaky v šupke v zmesi s kukuricou a jogurtom a podávané so šalátom
  • ryžové koláčiky podávané s rukolou, avokádo, paradajky, čerstvou bazalkou a čierneho korenia
  • domáce guacamole z avokáda, citrónovou šťavou, čerstvým chilli, paradajkami a cesnakom podávané so zeleninovými crudités
  • tzatziki z jogurtu, cesnaku, uhoriek s citrónovou šťavou podávané so zeleninovými crudités
  • šalát z avokáda s krevetami, octom balsamico a citrónovou šťavou
  • filet tresky podávaný so zemiakmi v šupke a ľahko dusenou zeleninou

Večera

  • Miešaný výber zeleniny na čínsky spôsob (bok choi, jarnou cibuľkou, šampiňóny, bambusové výhonky a sójovými klíčkami) osmažte v malom množstve olivového oleja s cesnakom a zázvorom. Podávame s hnedou ryžou.
  • Tuniak a krevety s rezancami – jemne osmažte zeleninu (cibuľa, šampiňóny, paprika, cuketa, pór) v troche olivového oleja, pridajte hrsť kreviet, varte po dobu niekoľkých minút, potom pridajte konzervované paradajky, paradajkový pretlak, čierne korenie a tuniaka (konzervovaný vo vode). Priveďte do varu a poduste, kým omáčka nezhustne. Podávajte s ryžovými rezancami.
  • Filet z lososa podávaný so zemiakmi v šupke a dusenou zeleninou
  • Sladko-kyslá zelenina s ryžou – osmažte nakrájanú zeleninu (cibuľa, papriky, detské kukuricou a hubami), pridajte konzervu ananásu (konzervovaný v ovocnej šťave), konzervované paradajky, paradajkový pretlak, biely vínny ocot a med. Podávame s hnedou ryžou.
  • Zemiakovo-fazuľová polievka – na troške olivového oleja opražte cibuľu, mrkvu a petržlen, pridajte na kocky nakrájané zemiaky a pražte ešte niekoľko minút. Pridajte zeleninový vývar, čierne korenie a fazuľu. Priveďte do varu a duste, kým nezhustne.

Medzi hlavnými jedlami

  • ovocie alebo ovocný šalát
  • biely jogurt s troškou medu
  • nesolené orechy alebo semienka

Pri detoxikácii je potrebná zvýšená konzumácia ovocia a zeleniny

Pätoro rýchlej detoxikácie

1. Ranný pohár vody s citrónom: Tak jednoduché, a pritom veľmi účinné. Vyšťavte si polovicu citróna do pohára teplej vody a vypite ho ešte pred raňajkami. O tom, aké je zdravé piť pohár vody s citrónom sme písali aj v staršom článku.

2. Čerstvá nevarená strava: V maximálnej možnej miere sa snažte jesť tepelne neupravovanú stravu, ktorá obsahuje najviac živín. Surové potraviny obsahujú viac živín a enzýmov. Výsledky jednej štúdie dokazujú, že konzumácia surovej stravy je spojená so značnou stratou telesnej hmotnosti. Avšak striktná diéta založená iba na surovej strave sa dlhodobo nedoporučuje.

3. Pitný režim: Snažte sa vypiť tri litre tekutín denne. Jedným zo spôsobov, ako sa z tela vyplavujú škodliviny je tiež správna funkcia lymfatického systému, ktorý potrebuje dostatok vody. Tabu sú sladené vody, pite predovšetkým obyčajnú vodu, ovocné a zeleninové šťavy a zelený čaj, ktorý obsahuje antioxidanty.

Pitie dostatočného množstva vody tiež prispieva k strate hmotnosti. Štúdia uskutočnená v roku 2010 zistila, že dospelí ľudia s nadváhou, ktorí vypili pol litra vody pred jedlom, stratili o 40% viac telesnej hmotnosti ako tí, ktorí to neurobili. Toto môže byť čiastočne vysvetlené nárastom metabolizmu, ale rovnako to tiež môže byť aj dôsledok účinku, ktorý má voda na našu chuť do jedla. Pitie vody je totiž spojené so zníženým hladom, čiže ak budete piť vodu pred jedlom, zjete menej.

4. Detox mysle: Vaša myseľ si tiež zaslúži očistiť od nánosov negativity a stresu. Doprajte si preto chvíľku pre seba a venujte sa 15 minút počas detoxikačného týždňa meditácii a správne dýchajte. Nadýchnite sa nosom, pomaly počítajte do 3 alebo 4. S nádychom sa zdvíha aj brucho. Vydychujte rovnako pomaly. Takémuto dýchaciemu cvičeniu sa venujte 15 minút denne.

5. Cvičenie: Počas obdobia detoxikácie je vhodné venovať sa cvičeniu aspoň 1 hodinu denne. Najideálnejšie sú dlhé prechádzky v lese, kde sa nadýchate čerstvého vzduchu (koniec koncov, v opačnom prípade vdychujete len ďalšie toxíny) alebo joga, pri ktorej tiež musíte správne dýchať. Intenzívne cvičenie podporuje lymfatický obeh a potením sa tiež dostáva z tela von množstvo toxínov.

 

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Komentovanie článku: