Chudnutie po pôrode – ako sa dostať späť na svoju váhu?

Chudnutie po tehotenstve - Výživovo.sk

Pre väčšinu žien radostné obdobie plné lásky, šťastia a príjemných zmien v živote môže pre iné znamenať ešte jednu zmenu navyše, ktorá neprináša len úsmev. Hovoríme o snahe vrátiť sa na pôvodnú váhu po pôrode. Hektické obdobie plné stresu, deficitu spánku a nepravidelného stravovania trápi počas tehotenstva snáď každú ženu. Veľa žien ospravedlňuje priberanie na váhe vetou “Teraz musím jesť za dvoch”. Nárast váhy počas tehotenstva je nevyhnutnou súčasťou, avšak ak sa aj počas tohto obdobia poradíte s odborníkmi na výživu, možno práve vďaka tomu sa vyhnete problémom s váhou po pôrode.

Nevnímajte nadváhu po pôrode ako fakt, s ktorým budete musieť už navždy žiť!

Je prirodzené, že počas tehotenstva priberiete na váhe 10-12,5 kíl. Vyvstáva tu však otázka – mali ste problém s váhou už pred tehotenstvom? Ak áno, je v tomto prípade na mieste fakt, že je skutočne rozumné si tehotenstvo sčasti naplánovať. Kilá navyše predstavujú riziko počas celého života a týkajú sa aj obdobia pred otehotnením.

Počas tehotenstva nadváha zvyšuje riziká rôznych ochorení a problémov ako cukrovka, vysoký krvný tlak, tvorba krvných zrazenín v cievach a rôzne infekcie. Práve pre všetky tieto problémy je rozumné ísť do tehotenstva s optimálnou váhou, keďže prvý trimester je veľmi dôležitý a je nutné svoje stravovanie spestriť a prispôsobiť, aby ste prijali všetky potrebné živiny.

Ak ste zvyknutá na pohybové aktivity, určite sa ich nevzdávajte ani počas tehotenstva. Môže sa dokonca stať, že počas prvých 2 mesiacov nebudete na váhe priberať, ale naopak budete mať úbytok. Je normálne, že pri prirodzenom pohybe a strave začnete priberať až neskôr.

Nevnímajte nadváhu po pôrode ako fakt, s ktorým budete musieť už navždy žiť! Je viacero druhov postojov žien k chudnutiu po tehotenstve. Niektoré chcú schudnúť okamžite, bez ohľadu na to, či samy sebe ublížia, len aby znovu tie džínsy sadli… A na druhej strane sa stretávame s mamičkami, ktoré nepovažujú chudnutie za dôležité a nezáleží im na tom ako vyzerajú, pretože sú matkou. Bohužiaľ v tomto prípade ide o sebaklam. Každý sa predsa chce páčiť a cítiť sa dobre vo vlastnom tele.

Najdôležitejším krokom na tejto neľahkej ceste chudnutím je uvedomenie si, že sa všetko odohráva vo vašej hlave.

Pokiaľ budete mať stále veľa argumentov, prečo to nepôjde a je to zbytočné, tak verte, že sa vám neoplatí ani začínať. No na druhej strane s pozitívnym prístupom, silnou motiváciou a postojom, kedy sa chcete páčiť najmä sebe samej, dôjdete podstatne ďalej.

Ako schudnúť po pôrode - Výživovo.sk

Neunáhlite sa

Po pôrode potrebuje vaše telo určitý čas na zotavenie, počas ktorého by neboli razantné zákroky a zmeny vhodné ani bezpečné. Predtým, ako si začnete sledovať svoj príjem a výdaj kalórií, skúste navštíviť vášho lekára a prediskutujte s ním fakt, že chcete začať s chudnutím. Možno vám odporučí ešte pár mesiacov počkať, kým bude vaše bábo väčšie. Predsa len potrebujete všetku energiu, aby ste zvládli celú vašu pozornosť a život zosúladiť s novorodencom.

Pri poklese hmotnosti sa môže stať, že stratíte energiu a budete často unavená a taktiež vzniká riziko straty mlieka, ak ste dojčiaca matka.

Pri zníženej tvorbe mlieka z dôvodu nízkeho príjmu kalórií nedržíte diétu len vy, ale spolu s vami aj vaše dieťa.  Nezabúdajte na to, že pri nevyváženej nízkokalorickej strave sa spomaľuje metabolizmus, pretože si telo myslí, že hladuje, a tým pádom spomaľujete aj svoj progres. Ak budete trpezlivá a dáte svojmu telu šancu, uvidíte, že časť váhy poklesne aj prirodzene sama. Nesústreďujte sa na to, že chcete vrátiť svoje telo do pôvodného stavu, ale skúste zo seba spraviť štastnú, vyrovnanú, krásnu a najmä zdravú mamu. Vezmite si inšpiráciu aj z ďalších rád, ako žiť zdravšie.

Naše tipy, ako schudnúť po pôrode

1. Raňajky sú základ

Zdravými raňajkami naštartujete vaše telo, metabolizmus a celý svoj deň. Vyhnete sa tak následnému prejedaniu pri záchvatoch hladu a nedostatku energie. Vyvážené raňajky plné vlákniny vám zaručia energiu, dobrú náladu a naštartovanie do nového dňa. Okrem toho štúdie dokázali, že ľudia, ktorí raňajkujú, vykazujú menšie BMI (index telesnej hmotnosti).

Zdravé raňajky - Výživovo.sk

2. Pravidelne jedzte

Poradcovia výživy, výskum aj články vám poradia jesť každé 3 hodiny po menších porciách. Týmto zabránite spomaleniu metabolizmu a neovládateľnému hladu či chuti na sladké.

3. Pite veľa vody

Pitím dostatku čistej vody počas dňa predídete dehydratácií a taktiež vás zasýti aspoň natoľko aby ste nepociťovali hlad tak často. Či si dáte odporúčaných 8 pohárov vody, alebo sa spoľahnete sa iné odporúčania, kde sa uvádza 1,5 až 2 litre vody na osobu, je na vás. Ale tiež sa plne sústreďte na vaše telo a na to, čo vám chce povedať. Mali by ste chodiť na WC každé 3 až 4 hodiny.

Pitný režim pre chudnutie - Výživovo.sk

4. Dbajte na pohyb

Strava tvorí síce 70 % úspechu, ale pohyb vás urobí šťastnou! Zapojte do svojho plánu aeróbne, ale aj silové cvičenia, ktoré vám okrem vytvarovaného tela spevnia aj kosti a svaly. S aktívnym pohybom môžete začať uz 2 mesiace po pôrode, no ak ste mali ťažší pôrod, odložte to ešte o pár mesiacov. Skúste bicykel, beh, plávanie, prechádzky s kočíkom. Cvičiť sa dá bez problémov aj doma, stačí si nájsť nejakú inšpiráciu. Pozrite si pár nápadov na domáci tréning. Cvičenie vám do života prinesie len samé pozitíva. Pomáha s depresiou, s problémami so spánkom a najmä zmierňuje stres, ktorý sa môže objaviť s popôrodnými zmenami v živote.

5. Nezabúdajte na spánok

Tento bod je určite v dobe po pôrode veľmi tažké dodržiavať, keďže bábätko potrebuje 24 hodinovú pozornosť. Aj keď práve spí, vy ako matka ste v strehu a váš spánok určite nie je hlboký. Nezabúdajte však na to, že aj vy potrebujete oddych, pretože energia, ktorú vyžarujete, prechádza aj na vaše dieťa. Výskumy tvrdia, že ľudia, ktorí spia málo, sú náchylnejší na priberanie a majú väčšiu chuť na jedlo. Obzvlášť je to potom chuť na sladké, ktoré si telo pýta, ak má málo energie a chce ju rýchlo doplniť. Stačí jedna prebdená noc a váš metabolizmus sa spomaľuje.

Spokojná mama - Výživovo.sk

Záver

Na záver vám poradíme už len drobné zmeny, ktoré vám pomôžu na ceste k úspechu. Vyskúšajte pri varení čaro stévie, vyhnite sa nadmernému soleniu, ktoré zadržiava vodu v tele a aj keď to bude možno ťažké, snažte sa nedojedať po deťoch.

Doprajte si zdravé dobroty, ako napríklad tento skvelý vanilkový chia puding s pomarančom. No najdôležitejším bodom na záver je pozitívne myslenie. Tešte sa z toho, čo máte, nikdy nebuďte sama a smejte sa! Aj úsmev je predsa pohyb.

Zdroje:

http://www.babycentre.co.uk/a3566/healthy-weight-loss-after-birth
http://www.livescience.com/53768-how-to-lose-weight-after-pregnancy.html
http://www.babycenter.com/0_diet-for-healthy-post-baby-weight-loss_3566.bc
http://www.whattoexpect.com/first-year/losing-baby-weight
http://www.webmd.com/baby/features/8-tips-for-losing-weight-after-pregnancy?page=3
http://www.rodinka.sk/zdravie/ako-zdravo-chudnut/ako-schudnut-po-porode/
http://gymbeam.sk/blog/ako-schudnut-po-porode
http://lifekoucing.sk/media/dieta-jun-2012.pdf
http://www.medicaldaily.com/pregnancy-weight-gain-most-women-dont-lose-weight-after-birth-because-they-gain-too-313724

 

    Silva Múdra

    Zaujímam sa o zdravý životný štýl a zdravú výživu. Určite ma nahovoríte na vyskúšanie všetkého nového v tejto oblasti :) So svojimi skúsenosťami sa s vami rada podelím aj prostredníctvom svojich článkov na Výživovo.sk.

    Komentovanie článku: