Krátkodobý vs. dlhodobý detox: ktorý je pre vás?

Krátkodobá aj dlhodobá detoxikácia zbaví telo toxínov a škodlivín.

Každý deň znečisťujeme svoje telo, bez toho, aby sme o tom premýšlali. Stačí len výjsť na ulicu a sme vystavení toxínom z cigariet, znečistenie z výfukov áut, jeme lieky a potraviny, ktoré obsahujú chemické konzervanty. Detoxikácia je spôsob, akým telo zbavíme usadených škodlivín, ktoré by postupom času mohli spôsobiť vážnejšie zdravotné komplikácie. Je však pre vás vhodná krátkodobá či dlhodobá detoxikácia? A akým spôsobom ju vykonať?

V tele funguje automatický čistiaci proces, ktorý neutralizuje a odstraňuje toxíny, mení ich na chemicky menej škodlivé látky ktoré sú potom vylučované močom, potením či stolicou. V priebehu posledných desaťročí sa rozsah znečistenia zvýšil. V našich potravinách, vode a vzduchu sa nachádza stále viac a viac toxínov, s ktorými si naše telo od určitého levelu znečistenia nedokáže poradiť a dáva nám to najavo rôznymi signálmi.

Objavujú sa u vás niektoré z týchto príznakov?

  • cítite sa unavený, aj keď ste sa práve zobudili
  • máte tmavé kruhy pod očami
  • máte problémy s koncentráciou
  • často prechladnete
  • máte zlý dych
  • fajčíte alebo trávite čas v spoločnosti iných fajčiarov
  • trpíte zápchami alebo naopak hnačkami
  • máte kožné problémy (akné, alergie, ekzémy…)

Ak áno, je načase uľaviť svojmu telu a očistiť ho.

Základom pri akomkoľvek detoxikačnom programe je pitný režim. Každý deň minimálne 2 litre čistej vody alebo dobrý zelený čaj, ktorý obsahuje množstvo antioxidantov.

Či už sa rozhodnete pre krátky očistný program alebo dlhší, je namieste podstúpiť vyšetrenie krvi a poradiť sa s odborníkmi, ktorí nastavia vhodný spôsob detoxikácie presne pre vás.

Krátkodobý detox

Aj úprava stravy na kratší čas (najviac týždeň) pomôže čistiť telo od toxínov. Hlavný dôvod, prečo ľudia absolvujú rýchly detox, je príprava na dlhodobejší detox alebo ako súčasť vyváženého stravovacieho režimu. Ľudia, ktorí veria v detoxikačné účinky absolvujú odľahčené dni v pravidelných intervaloch. Niekoľko odľahčených dní môže mať rôznu podobu od špeciálnej diéty, pridania byliniek alebo doplnkov, cvičenie, meditácia a špeciálne dýchacie techniky či saunovanie.

Prečo sú odľahčené dni vhodné?

  • vyradením určitých potravín sa množstvo prijatých toxínov sa znižuje (konzumácia doma dopestovaných potravín)
  • mnoho vitamínov, živín a antioxidantov (nutné pre detox)
  • zvýšený príjem vlákniny a vody (podporuje peristaltiku čriev a močenie)

Niekoľkodňová je detoxikačná diéta však často býva mylne využívaná na expresný spôsob chudnutia. Treba však mať na pamäti, že akákoľvek strata hmotnosti počas prvých dní detoxikácie je len strata vody, ktorú po návrate k bežnému spôsobu stravovania ihneď naberiete späť.

Pozor si dajte aj na vedľajšie účinky. Môže sa objaviť zvýšená únava či malátnosť, bolesti hlavy. Ako dôsledok čistenia tráviaceho traktu sa môže objaviť zápcha.

Aký spôsob krátkodobého detoxu zvoliť?

Ovocný detox

Citrusové plody (pomaranče, mandarínky, grapefruity, citróny a limetky) majú najväčší detoxifikačný účinok. Konzumujte ich samostatne alebo striedajte s inými druhmi ovocia.

Ďalšie skvelé ovocie na detoxikáciu je hrozno. Obsahuje vitamín C, E, B vitamíny, kyselinu listovú, no na detoxikačné účely je využívaný najmä kvôli obsahu draslíka. Nezabúdajte, takýto režim sa však odporúča najviac 3-5 dní.

Asi najobľúbenejší krátkodobý detox je ovocný.

Zelený smoothie detox

Zásobte svoju chladničku zelenými potravinami a hor sa do mixovania! Lacnejší a rýchlejší spôsob ako podporiť správne trávenie, a tým aj zbavovanie škodlivín, už snáď ani nepoznáme. Uhorky, špenát, kel, šalát, brokolica, mäta, žerucha v kombinácii s jablkami,

Zelené smoothie sú narozdiel od čisto ovocných plnohodnotným jedlom. Zelenina obsahuje v porovnaní s ovocím oveľa väčší zdroj vlákniny, ktorá spôsobuje pocit plnosti a pomáha pri správnom trávení. Zároveň objavíte zdroj energie kvôli vyváženému množstvu sacharidov. V prípade, ak práve nefandíte zelenej zelenine, na začiatok do mixéra pridajte aj ovocie, aby ste si zvykli na chuť.

Dlhodobý detox

Krátkodobé očistné dni sú skvelou predprípravou na dlhodobý detox. Trvá od 7 dní do 6 týždňov a jeho vedľajšie účinky nie sú také silné ako pri niekoľkodňových kúrach. Tento spôsob detoxkácie sa snaží podporiť prirodzené detoxikačné procesy v tele, telo sa zbavuje toxínov postupne.

Aké sú metódy dlhodobej očisty?

Alkohol, káva a cigarety sú tabu

Väčšina toxínov sa do tela dostáva práve prostredníctvom alkoholu, kofeínu a cigariet.

Uprednostňujte organické potraviny

Urobte si výskum vo vašom okolí a zaručene nájdete zdroj domácich vajec či mäsa, ktoré nie je umelo nadopované hormónmi a antibiotikami, zeleninu, ktorá nie je plná pesticídov. Keď skúsite produkty menších fariem a lokálnych výrobcov, pochopíte, čo je to poctivá chuť, o nutričnom zložení nehovoriac. 

Očista pečene je pri detoxe základ. Zelené smoothie sú lacná a chutná voľba.

Vyhnite sa pridanému cukru

Vyhýbajte sa potravinám a jedlám, ktoré obsahujú vysoké množstvo sacharidov a spôsobujú výkyvy hladiny cukru v krvi. Môžu viesť k srdcovo-cievnym problémom, cukrovke a nedostatku energie.

Domáci detox proti toxínom a ťažkým kovom

Jedna z najdôležitejších molekúl, ktorá udržuje telo v zdravej funkcii je glutatión. Tajomstvo jeho sily je obsah síry. Lepkavá molekula na seba viaže všetky neduhy, vrátane voľných radikálov a toxínov, ako je ortuť a iné ťažké kovy. Glutatión sa neustále v tele tvorí prirodzeným spôsobom. Keď je toxickej záťaže príliš veľa, nastávajú problémy a vy si ich všimnete na zhoršenom zdraví.

Aby sa úroveň glutatiónu v tele optimalizovala, mali by ste zvýšiť príjem potravín s obsahom síry. Najväčšie zdroje sú v cesnaku, cibuli a kapustovej zelenine (brokolica, kel, kel, kapusta, karfiol, žerucha).

Strava plná antioxidantov

Naaranžujte si na tanier pestrofarebnú porciu zeleniny a ovocia s vysokým obsahom antioxidantov. Tie aktivujú pečeňové enzýmy, aby si poradili so škodlivinami, ktoré sa potom rozpustné vo vode ľahšie dostanú z tela von. Vysoký obsah antioxidantov má napríklad špenát, fazuľa, artičoky, čučoriedky, brusnice, černice a orechy.

Starajte sa o seba

Masáž, sauna, meditácia – detoxikácia znamená aj očistu vašej mysle. Stres je jedným z najčastejších dôvodov, ktoré stoja za zdravotnými komplikáciami (nespavosť, poruchy trávenia, migrény).

 

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá sa rozhodla vymeniť kanceláriu a s 10 kg batohom už 3 roky spoznáva svet. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Iveta - 23. apríla 2017 Reply

preferujem dlhodoby relax s tree3chlorellou, velmi som si oblubila zelene potravina a kratkodoby relax ma na mna minimalne a casovo kratke ucinky tak ked uz tak poriadne a dlhsie detoxikovat

Komentovanie článku: