Bylinky a chudnutie: Vyskúšajte 9 prírodných spaľovačov tukov | Výživovo.sk

Bylinky a chudnutie: Vyskúšajte 9 prírodných spaľovačov tukov

Petržlen pomáha pri chudnutí

Mnohých z nás zväzujú predsudky. Myslíme si, že diétna strava je bez chuti, nemastná, neslaná, konzumovanie takýchto jedál je v podstate za trest a od gastronomického pôžitku je na míle vzdialená. V skutočnosti to tak vôbec nie je. Ak zvolíte tie správne prírodné doplnky.

Hoci zo svojej stravy vylúčite nadbytok soli, maslo či čerstvé pečivo podľa toho, akým smerom sa do chudnutia púšťate, doprajte si na tanieri bohatú dávku čerstvých byliniek. Pokrmom dodajú chuť, vôňu a navyše, mnohé sú nabité látkami, ktoré podporujú metabolické procesy v tele, tlmia neprekonateľné chute do jedla alebo podporujú detoxikáciu organizmu. Bylinky samy o sebe tuky nerozpustia, zlepšujú však trávenie a zabraňujú plynatosti, čo pri chudnutí oceníte. Ktoré bylinky by ste mali určite zaradiť do jedálnička?

1. Žihľava

Žihľava, alebo botanicky správne – pŕhľava je jedným z najsilnejších prírodných čističov organizmu. Okrem celého radu účinkov na pleť či rast vlasov prečisťuje tráviaci trakt, zbavuje telo nánosov toxických látok. Ideálna je na jarnú očistnú kúru. Z pŕhľavy môžete dokonca uvariť aj chutnú a zdravú polievku, ktorá, samozrejme, nepŕhli, no je príjemne pikantná a osviežujúca a prečistí vám krv.

Čo obsahuje: triesloviny, vitamíny B a C, vápnik, horčík, železo

Použitie: Do šalátov, do polievky, ako odvar, čaj aj na vonkajšie použitie, na vlasy, pleť aj do kúpeľa alebo ju pridajte do smoothie.

Žihľava

2. Púpava

Považujeme ju za burinu, z trávnika ju vytrhávame, pri prechádzke si ju nevšímame… V skutočnosti nám však príroda v púpave ponúka všetko, čo potrebujeme na jarnú očistu organizmu, poriadny detox, ktorý naštartuje chudnutie a doplnenie vitamínov po dlhej a vyčerpávajúcej zime. Pripravte si doma púpavový šalát alebo pesto z tejto buriny.

Čo obsahuje: vitamín A, B, C, draslík, vápnik, železo

Použitie: Koreň sa praží ako náhrada kávy, z kvetov sa výraba med, mladé lístky sú ideálne do šalátu alebo na výrobu púpavového pesta

3. Medvedí cesnak

Viete, odkiaľ pochádza jeho názov? Po tejto byline, vlastne skôr príbuznému pažítke, siahajú vraj medvede po zimnom spánku. Naštartujú si trávenie, nabijú sa energiou a prečistia svoje telo. Toto všetko totiž medvedí cesnak dokáže. Navyše má antibakteriálne, antiplesňové a antimykotické účinky a pomáha zmierňovať prejavy celulitídy. Posilňuje tiež imunitu a chutí naozaj lahodne, jemne cesnakovo, často aj tým, ktorí cesnak inak „nemusia“.

Čo obsahuje: vitamíny B a C, selén, draslík

Použitie: Na varenie do omáčok, na výrobu pesta, zasurova na chlebík alebo do zeleného smoothie.

Medvedí cesnak

4. Fenikel

Fenikel tvorí spolu s anízom základ čajov proti plynatosti a je vhodný aj pre malé deti. Posilňuje funkciu čriev, zaručí vám ploché bruško a dobré trávenie bez kŕčov. V skutočnosti nie je typickou bylinkou, je to zelenina podobná zeleru, no využíva sa na dochutenie pokrmov, podobne ako bylinky. Látky obsiahnuté v tejto hľuze bojujú s nadbytočným tukom a pomáhajú odvádzať z tela toxíny.

Čo obsahuje: viatmíny B, C a E, draslík, železo aj horčík

Použitie: Môžete ho upiecť ako prílohu k mäsu, ale priaznivé účinky získate aj keď ho prijímate vo forme čaju, ktorý môžete zakúpiť v predajniach zdravej výživy.

5. Šalvia

Ľudovo babské ucho je okrem pomocníka pri tráviacich problémoch vhodná aj do role prvej pomoci pri kašli či nespavosti. Šalvia upokojuje, utišuje, pomáha pri bodnutí hmyzom, problematickej pleti aj zápaloch v ústnej dutine. Blahodárne pôsobí na trávenie, tlmí bolesť žalúdka a eliminuje nadúvanie, čím vám zabezpečí ploché bruško.

Čo obsahuje: Silice, triesloviny, vitamíny skupin B a fytoestrogény

Použitie: Ako koreninu ju používajte do mäsových pokrmov, má príjemne horkú chuť, ako čaj (1 lyžička šalvie na 250 ml horúcej vody) pite po dúškoch 2krát denne.

6. Oregano

Typická bylinky stredomorskej kuchyne sa okrem výraznej vône vyznačuje aj celým radom liečivých schopností. Pre mnohých, ktorí nedôverujú tradičnej medicíne, predstavuje vďaka svojej sile efektívnu náhradu za chemické antibiotiká. Má protizápalové účinky, pomáha pri tažkostiach s pečeňou, s vylučovacou sústavou, detoxikuje tráviaci trakt a zlepšuje problémy s pleťou. Pomáha rovnako pri zápche ako aj pri hnačkovitých ochoreniach.

Čo obsahuje: vitamíny A, B, C a E, železo, zinok, draslík

Použitie: Ako korenina, čaj, ale aj výborný oreganový olej, ktorý dezinfikuje, je vhodný aj ako prírodné antibiotikum a prečistí tráviaci trakt.

Oregano

7. Listový petržlen

Výborný pomocník pri chudnutí je rovnako koreň petržlenu ako petržlenová vňať. Obe časti pomáhajú telu vďaka obsahu cenných látok páliť tuk a redukovať hmotnosť pri vyváženej a zdravej strave s dostatkom pohybu. Látky, obsiahnuté v petržlene, podporujú trávenie, odstraňujú plynatosť, podporujú funkciu pečene a znižujú zlý cholesterol. Dokonca funguje ako prevencia proti anémii.

Čo obsahuje: omega 3 a 6, zinok, luteín, kyselinu listovú a vitamíny A, B, C a E

Použitie: Do polievok, pečený ako náhrada za zemiakové hranolky, do šalátov, do pesta aj do slaných koláčov

8. Pažítka

Pažítka patrí k jarným prírodným zázrakom. Jej pestovanie je superjednoduché, zvládnu to aj deti a úrodu môžete zberať celoročne aj na kuchynskom okne. Pažítka podporuje metabolizmus, prečisťuje tráviaci trakt, pomáha pri poruchách prehĺtania a zmierňuje hnačkovité prejavy. Nehodí sa však na sušenie, pretože stráca chuť aj cenné látky. Jej konzumácia pomáha znižovať telesnú hmotnosť aj krvný tlak, v Ázií sa dokonca používa ako afrodziakum.

Čo obsahuje: vitamíny B a C, je bohatá na bielkoviny a minerály

Použitie: Zasurova ako doplnok k pokrmom, do zdravých nátierok z cottage syra, ako zdravá ozdoba do vývaru či na pečené zemiaky.

Pažítka

9. Stévia

Stévia nie je len módny hit. Okrem toho, že je skvelou a bezkalorickou náhradou cukru a sladidiel, obsahuje aj vitamíny a minerály, ktoré pomáhajú telu správne fungovať. Podporuje fungovanie pankreasu a udržuje v rovnováhe hladinu glykemického indexu, pomáha tlmiť chuť na sladké a urýchľuje metabolizmus. Dokonca bojuje s nespavosťou.

Čo obsahuje: vitamíny A, B, C a E, magnézium, zinok, kremík, železo

Použite: Do koláčov, do čaju a všade tam, kde by ste bežne použili cukor. Je naozaj sladká, môžete ňou osladiť aj koláče.

Ako a kde bylinky zberať?

Ak nemáte možnosť ísť si natrhať vlastné, siahnite po sypaných čajoch v lekárni alebo v predajniach so zdravou výživou, koreniny a bylinky do kuchyne zakúpite tiež v rôznych bioobchodoch. V zime môžete bylinky pestovať aj v kuchyni na parapete a mať tak vždy po ruke dávku vitamínov a prírodných spaľovačov.

Dobrý tip: Bylinky zvládnu pestovať aj úplní začiatočníci. V obchode si kúpte už hotové sadenice, zasaďte do pôdy, pravidelne polievajte a zberajte, čím podporíte ich ďalší rast. Aktívny oddych, ktorý vám táto záľuba ponúka, a pravidelný pobyt na čerstvom vzduchu vám tiež pomôžu zhodiť nejaký ten kilogram.

Bylinky sa k mäsovým pokrmom nepodávajú náhodou. Okrem chuťových pozitív pomáhajú s trávením. Preto by nemali chýbať v žiadnom mäsitom jedle.

Zuzana Hlúchová

Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

Albertemori - 6. decembra 2017 Reply

Возможность штукатурить гладкие бетонные основания без армирующей сетки http://www.sibear.ru.

Komentovanie článku: