Rastlinné mlieko – alternatíva živočíšneho mlieka

orechy a semená

V minulom článku „Prečo ľudia nepijú mlieko aj keď môžu“ sme zistili, že nie je úplne vhodné vyradiť živočíšne mlieko a výrobky z neho zo svojho jedálnička. Má v ňom totiž svoje neochvejné miesto, a pokiaľ sa mu vyhýbame, riskujeme nedostatok živín potrebných pre správny rast a vývoj organizmu.

Zistili sme však aj to, že pribúdajúcim vekom v tele klesá hladina laktázy – enzýmu, ktorý rozkladá laktózu – mliečny cukor. Práve kvôli oslabenej produkcii tohto enzýmu majú mnohí ľudia problém so spracovaním mlieka, kvôli čomu na neho zanevrú a vyradia ho zo života.

 ZAUJÍMAVOSŤ: Podľa štatistík trpí intoleranciou na laktózu každý piaty Slovák. V uplynulých 20 rokoch sa dokonca rapídne zvýšila intolerancia aj u detí do 1 roku.

Ďalšími adeptmi na nekonzumovanie mlieka sú ľudia s alergiou alebo intoleranciou. Prejavujú sa u nich alergické reakcie (ekzémy, opuchy, podráždenosť) alebo prejavy „protestu“ organizmu voči prítomnosti mlieka v tele (vracanie, hnačky, bolesť brucha).

Špecifickou skupinou sú ľudia, ktorí vedome ignorujú mlieko. Sú nimi napríklad vegáni (nekonzumujú žiadne živočíšne produkty), ľudia na rôznych diétach, ľudia s náboženským presvedčením atď.

Dá sa mlieko nahradiť?

Tieto skupiny ľudí môžu byť vystavené úbytku potrebných živín v tele. Je však nutné pohľadať vhodnú alternatívu. Príroda nám našťastie  ponúka množstvo ďalších alternatív, i keď je pravda, že sú drahšie, než bežné mlieko zo supermarketu.

Opatrnosť je na mieste aj v tomto prípade, pretože mnohí ľudia môžu byť alergickí práve na rastlinné zložky. Výber je ale natoľko rozmanitý, že ideálnu alternatívu nájde skutočne každý alergik.

Prioritou navždy bude starostlivosť o to čo jeme a pijeme. Do ničoho sa neoplatí investovať viac, než do zdravia nás a našej rodiny.

VIETE, ŽE vhodnou náhradou je aj tzv. bezlaktózové mlieko? Kúpite ho bežne v potravinách, no vyrobíte si ho aj sami doma. Budete potrebovať špeciálne kvapky s laktázou, ktorá mlieko zbaví laktózy, ale zanechá ostatné živiny. Jednoducho a rýchlo.

Druhou možnosťou je siahnuť po doplnku stravy s obsahom laktázy. Umožňuje nevzdať sa mliečnych výrobkov. Informujte sa u svojho lekára alebo výživového špecialistu (objednať sa na prvú konzultáciu môžete tu) na vhodnosť jeho konzumácie. Ide však o niečo navyše, takže nie každý je ochotný takýto prípravok užívať.

Náhrada nemusí byť vždy drahá

Výrobcovia rastlinných alternatív, samozrejme, ťažia zo súčasného  trendu vyhýbaniu sa živočíšnym mliekam a svoje výrobky predávajú (často prehnane) draho. Veľkou výhodou je, že výborné rastlinné mlieko si dokážeme vyrobiť sami doma.

Niektoré suroviny však môžu byť horké alebo inak nedobré na chuť, takže mlieko dochucujeme napr. medom, stéviou alebo javorovým sirupom.  Pohľadajte na internete, receptov je dosť.

Doma pripravíme mlieko za zlomok jeho predajnej ceny a navyše budeme mať radosť, že sme vytvorili niečo zdravé a chutné.

Aké rastlinné mlieka poznáme?

Rastlinné mlieko dostanete najčastejšie v tekutej alebo práškovej forme. Prášok sa zalieva odporúčaným množstvom vody.

Kupované rastlinné mlieka bývajú často dodatočne obohatené o vitamíny a minerály. Zvyknú byť aj dochucované, aromatizované a konzervované, čo nemusí vyhovovať odporcom upravovaných potravín. Práve vtedy je namieste domáca príprava.

1. Sójové mlieko

– azda najrozšírenejšia náhrada mlieka. Spozornieť by mali alergici – sója vie byť silným alergénom. Sója sama o sebe neobsahuje mnoho vápnika, preto sa do mlieka pridáva dodatočne. Pozitívne účinky sú však neodškriepiteľné. Znižuje krvný tlak, upravuje trávenie, regeneruje telo a urýchľuje hojenie rán. Zároveň obsahuje mnoho živín a je dobrá pre srdce.

sójové mlieko

Najrozšírenejším rastlinným mliekom je sójové

2. Mandľové mlieko

– je menej kalorické, než sójové. Naopak obsahuje vysokú hladinu vitamínu D a E. Je vhodné pre občasnú konzumáciu, pretože zložením nie je také výživné, než ostatné rastlinné mlieka.

3. Ovsené mlieko

– je jednoducho stráviteľné a obsahuje veľa vlákniny. Neobsahuje cholesterol a lepok, takže je ideálne pre celiakov a ľudí s vysokým cholesterolom. Ovos má nízky glykemický index, chráni srdce a cievy a uľavuje od zápchy. Ideálny spoločník pre pitný režim.

4. Pohánkové mlieko

– veľmi dobre regeneruje cievy a udržuje ich pružnosť. Obsahuje bielkoviny, vitamíny a množstvo minerálov. Čistí a regeneruje pečeň a znižuje škodlivý cholesterol.

5. Ryžové mlieko

– je veľmi univerzálne, avšak má nízke nutričné hodnoty. Neobsahuje žiadnu laktózu a cholesterol. Odporúča sa ľuďom s tráviacimi ťažkosťami, ktorí ho veľmi dobre znášajú.

6. Kokosové mlieko

– jedno z najvýživnejších rastlinných mliek. Je „nabité“ horčíkom, fosforom, vápnikom, železom, kremíkom, vitamínmi a prospešnými mastnými kyselinami . Je vhodné na pitie, dá sa však použiť aj na natieranie pokožky, ktorú upokojí, hydratuje, regeneruje a udržiava vláčnu.

Kokosové mlieko je veľmi zdravou náhradou mlieka

Kokosové mlieko je nabité prospešnými látkami

7. Makové mlieko

– mak je najvýznamnejším zdrojom vápnika. Obsahuje ho až 12 x viac, než kravské mlieko. Okrem toho je plný ďalších prospešných látok (vitamíny, minerály a nenasýtené mastné kyseliny). Výživový špecialisti odporúčajú konzumovať makové mlieko denne. Upokojí Vás pri strese, pri pocite vyčerpania Vás naopak povzbudí. Pomáha na bolesti hlavy, reumatické bolesti a dýchacie ťažkosti. Mak a výrobky z neho sú skutočne cenným pomocníkom v takmer všetkých smeroch.

makové mlieko

V mlieku, v jogurte, v sladkom alebo slanom v pečive. Mak je použiteľný univerzálne

8. Ostatné orechové mlieka

Existuje viac druhov orechov, z ktorých je možné pripraviť mlieko (vlašské orechy, pekanové orechy, píniové oriešky, arašidy, makadamové orechy, kešu, pistácie, paraorech, lieskový orech atď.). Patria medzi mlieka s najvyšším obsahom tukov, takže tiež nie sú vhodné na každodenné pitie väčšieho množstva. Aj v pití mliek musíme byť striedmi a so žiadnym to nepreháňať.

Obsiahnuté tuky sú však zdraviu prospešné a sú potrebné. Okrem toho sú tieto mlieka plné vápnika, horčíka, bielkovín a vitamínov.

orechy a semená

Obrovský výber orieškov a semien nedovoľuje, aby mlieka chutili stále rovnako

9. Mlieka zo semien

Semienka sú veľmi zdravé, a pokiaľ sa nechcete namáhať s prípravou mlieka, môžete ich jesť samotné, pridávať do jogurtov alebo kaší. Chia, ľanové, konopné, slnečnicové, sezamové, tekvicové a desiatky ďalších. Obsahujú najmä priaznivé tuky, ktoré udržujú zdravé srdce a cievy. Veľmi dobre pomáhajú na tráviace ťažkosti, vyživujú vlasy a nechty, dokážu pôsobiť ako prevencia rakoviny a zmierniť jej príznaky. Rôzne druhy semien by mala mať v špajzi každá gazdinka.

Existujú aj nevýhody rastlinných mliek?

Vo všeobecnosti môžeme tvrdiť, že nie všetky rastlinné náhrady mlieka obsahujú dostatočné množstvo živín. Výrobcovia ich preto do výrobkov pridávajú dodatočne. V domácich podmienkach však takéto úpravy nezvládneme, preto nesmieme zabúdať aj na pestré a striedme stravovanie.

Druhou nevýhodou môže byť riziko alergickej reakcie. Široký výber druhov mliek nám však dovoľuje experimentovať a nájsť si svojho favorita.

Niektoré mlieka obsahujú rôzne ťažko stráviteľné alebo nestráviteľné zložky, ktoré môžu nadúvať a spôsobiť plynatosť. Opäť otázka vhodného výberu.

Záver

Príroda nám ponúka nespočet alternatív k živočíšnym mliekam. Máte zaujímavý recept na rastlinné mlieko? Poznáte aj iné suroviny na jeho prípravu? Podeľte sa s nami do komentárov. Ďakujeme.

Lukáš Chládek

Trvalo mi 25 rokov, než som naplno pochopil význam správneho stravovania. Dnes som starší, múdrejší a len vďaka správnej životospráve som plný energie, ktorú v uponáhľanej Prahe denne vydávam. Vo svojich článkoch navediem na správnu cestu aj Vás, milí čitatelia...:)