5 tipov, ako potlačiť chuť na sladké a nezdravé | Výživovo.sk

5 tipov, ako potlačiť chuť na sladké a nezdravé

chuť na sladké a nezdravé jedlo

Počas dňa nás postihujú záludné momenty, kedy často siahneme po sladkostiach, ktoré by nám mali vyčarovať lepšiu náladu. Stres v práci? Tajná zásoba čokolád v spodnom šuplíku pracovného stola pride vhod, však áno? Začínate deň kávičkou, ku ktorej si dáte keksík? Nemáte chuť variť, tak radšej šupnete mrazenú pizzu do rúry a “večera” je hotová? Nebodaj svoj denne ešte zakončíte balíčkom čipsov či popcornu pri večernom filme?

Spoznávate sa v týchto či podobných situáciách? Je na čase s tým niečo urobiť a my vám ukážeme spôsoby, ako potlačiť chuť na sladké a nezdravé jedlo.

Konzumáciou sladkostí v určitých chvíľach sa telo naučí a pri podobne situácii sa opäť objaví chuť na sladké

Prečo sa chuť na sladké stáva neovládateľnou?

Povedzme si úprimne. Niekedy si sami vytvárame zlozvyky, ktoré spôsobujú závislosť od sladkostí. Rovnako je to aj s nezdravým jedlom a rýchlym občerstvením. Telo si zvykne a pýta viac. Preto automaticky v určitých momentoch siahame po sladkostiach alebo v lenivosti volíme nezdravú donášku jedla pred varením. Túžba po cukre a nezdravom jedle je zabijakom akejkoľvek snahy o vyvážené stravovanie.

Príznaky sa dajú popísať jednoducho: intenzívna a často neovládateľná chuť na určitú potravinu, ktorá je silnejšia než normálny hlad. Tieto potraviny môžu variovať od sladkostí až po rýchle občerstvenie. Ide o spracované potraviny, ktorých spoločným menovateľom je vysoký obsah cukru.

Problém nie je v samotnej konzumácii cukru, ale v konzumácii pridaného cukru. Ako príklad si vezmime Američanov. Podľa American Heart Association, priemerný Američan denne skonzumuje až 22 čajových lyžičiek pridaného cukru (zdravá norma by mala byť 6 lyžičiek pre ženu a 9 pre muža).

Sacharidy k životu potrebujeme, problémom je konzumácia pridaného cukru, ktorý je vo vysokej miere v spracovaných potravinách.

Sacharidy k životu potrebujeme, spolu s tukmi a bielkovinami sú dôležitou zložkou výživy. Problém je konzumácia pridaného cukru.

Američania konzumujú najviac sladených nápojov na osobu na svete a vysoké % obyvateľstva zároveň trpí obezitou a diabetesom. V USA to zjavne s problémom obezity myslia vážne, preto v roku 2014 zaviedli v Kalifornii, ako prvom štáte USA, daň zo sladených nápojov. Vážnosť tohto problému nesmieme podceňovať ani na Slovensku, kde je obezita a diabetes rovnako vážnym problémom, ktorý postihuje ľudí.

Ako potlačiť chuť na sladké a nezdravé jedlo raz a navždy?

1. Jedzte pravidelne poriadne jedlo

Chuť na určité jedlo nie je to isté ako hlad. Telu nechýba energia, ktorú by si potrebovalo doplniť, ale mozog si pýta niečo, čo spôsobí uvoľňovanie dopamínu. Úplne najhoršia kombinácia je chuť na niečo (niekedy ani nevieme čo) a hlad.

Jediným riešením je okamžite zjesť normálnu porciu vyváženého jedla. Urobte tak, keď túžite po sladkostiach, po hranolkách či inom spracovanom jedle. Telu trvá istý čas, kým strávi živiny z jedla a vyšle do mozgu signál, že hlad je preč. Preto si dajte radšej poriadne jedlo, počkajte aspoň pol hodinu a chuť jesť nezdravé jedlo zmizne. Ak medzi hlavnými jedlami budete cítiť chuť na snack, dajte si niečo zdravé – ovocie, orechy alebo lyžičku medu.

Osobná skúsenosť: Stravujem sa vyvážene, no pečivo bolo vždy mojou slabosťou, ktorej som sa nevedela zbaviť. Predstava chrumkavej bagety alebo chleba vždy vyhrávala nad varením večere, preto moje kroky v supermarkete ako prvé vždy smerovali do oddelenia pečiva. To, že je to v hlave a bez pečiva dokážem celkom spokojne existovať som pochopila v Ázii – okrem toastového chleba, ktorý nemá chuť, je tu pečivo predražené, tak som ho jednoducho prestala jesť. Samozrejme, že ráno som vstávala s myšlienkou, čo budem raňajkovať, keď pečivo nemám, no asi po 2 týždňoch som si úplne odvykla a naučila sa jesť vajíčka a zeleninu. Prešlo už takmer 1/2 roka a pečivo mi absolútne nechýba.

Tiež sa snažte zabrániť pocitu veľkého hladu. Ak viete, že najbližších pár hodín nebudete mať možnosť poriadne sa najesť, vezmite si so sebou malý snack, ktorý dodá telu energiu a nedá mozgu šancu uvažovať o nezdravých jedlách.

Je jednoduchšie zájsť do reštaurácie rýchleho občerstvenia než si variť, no prekonajte sa a chuť na nezdravé jedlo časom zmizne.

2. Nechoďte do supermarketu hladní

Úplne najhoršia vec, akú môžete urobiť, je ísť nakupovať do supermarketu hladní. V supermarket nájdete akékoľvek jedlo, na ktoré si len spomeniete. Určite sa vám stalo už veľakrát, že ste si do nákupného košíka prihodili aj to, čo ste na zozname nemali.

Mimochodom, zoznam jedla je ďalšia vec, ktorá vás pri nákupe môže zachrániť pred kupovaní sladkostí a nezdravých maškŕt. Rýchly nákup toho, čo je v kuchyni potrebné a hor sa do prípravy jedla doma.

3. Zaraďte do svojej stravy viac bielkovín

Bielkoviny sú základným stavebným prvkom a pri chudnutí hrajú dôležitú úlohu, pretože vedia zasýtiť na dlhý čas. Pridaním väčšieho množstva bielkovín tak môžete potlačiť hlad a túžbu po jedení nezdravého jedla.

V tejto štúdii bolo dokázané, že dospievajúce dievčatá s nadváhou, ktoré konzumovali vysoko proteínové jedlo na raňajky, významne znižuje chuť na maškrtenie počas dňa. Ďalšia štúdia ukazuje, že ak obézny človek zvýši príjem bielkovín o 25%, jeho chuť na nezdravé jedlo sa zníži o 60%. Navyše zvýšený príjem bielkovín znižuje až o 50% večerné prejedanie.

Bielkoviny zasýtia na dlhú dobu, znižujú tak chuť na nezdravé jedlo a večerné prejedanie.

Bielkoviny zasýtia na dlhú dobu, znižujú tak chuť na nezdravé jedlo a večerné prejedanie.

4. Nezabúdajte na pitný režim

Opäť sme pri téme dostatku tekutín. Často sa stáva, že hlad je naozaj prezlečený smäd a chuť na sladké môže zmiznúť, ak vypijete pohár vody. Pitný režim je tiež nevyhnutný pre chudnutie.

Inšpirovať sa môžete týmto nápojom: do 3 dcl vody vyšťavte polovicu citróna a pridajte 5 kvapiek stévie. Alebo si dajte šálku zeleného čaju so stéviou, ktorá je až 300-krát sladšia ako cukor, no nerozhádže vašu hladinu cukru v krvi. Nestane sa preto, že po chvíľke si vaše telo bude pýtať ďalšiu dávku cukru.

5. Doprajte si dostatok spánku

Nie je nič horšie, ako trpieť poruchami spánku a podávať výkon v práci. Keď sa objaví stresová situácia, nedokážeme adekvátne reagovať a poradiť si, ako keď sme odpočinutí a v plnej kondícii. A tu sa dostávame k zvyčajnej situácii, kedy vyťahujeme tabuľku čokolády či inú sladkosť, ktorá by nás mala upokojiť. Jediný efekt, ktorý v tele má, je rozkolísanie hladiny cukru v krvi.

Dostatok odpočinku a neprerušovaný spánok je základom regenerácie tela i mysle, zdrojom energie. Po zobudení už len ostáva vykročiť do dňa vyváženými raňajkami a o energiu na dopoludnie máte postarané.

Čo ešte môže pomôcť?

  • dajte si žuvačku
  • majte po ruke ovocie, semienka alebo sušené ovocie (nie však to z obchodu, ale usušené doma) – je to lepšie ako siahnúť po klasických sladkostiach
  • ak sa neviete vzdať čokolády, vyberajte si tú s čo najvyšším obsahom kakaa
  • choďte sa prejsť na čerstvý vzduch

Prechádzka na čerstvom vzduchu je tiež jedných zo spôsobov, ako potlačiť chuť na sladké

Nech už je dôvodom vašej túžby po sladkom a nezdravom čokoľvek, uvedomte si, že všetko je vo vašej hlave. Ak svoju chuť nedokážete ovládať, snažte sa tomuto typu potravín vyhnúť a v žiadnom prípade ich neskladujte doma. Ak odoláte, časom sa tieto chute úplne vytratia.

[extra_box_type2_shortcode title=“Pomôžeme vám poraziť chuť maškrtiť!“ button_text=“Chcem svoj jedálniček“ button_url=“objednavka/“] Objednajte sa na konzultáciu s našimi výživovými poradcami a odneste si špeciálne pripravený jedálniček. [/extra_box_type2_shortcode]

Michel Struharova

Cestovateľka a bežkyňa, ktorá s 10 kg batohom 3 roky spoznávala svet. Teraz zdoláva slovenské kopce a pomáha klientom rozprávať príbehy ich značiek. Na Výživovo.sk píše predovšetkým o milovanom behu a športovej výžive.

Vanes - 27. augusta 2017 Reply

mne sa to podarilo ked som zacala uzivat vyzivovy doplnok gurmar, ten mi uplne spolu s mojim rozhodnutim potlacil chut na sladke

Komentovanie článku: