Mladá pšenica – mocný zdroj prospešného chlorofylu

mlada psenica ucinky

Pšenica tu vždy bola a vždy bude. Odpradávna z nej vyrábame chlieb, avšak ten nás dnes zaujímať nebude. Venovať sa budeme mladej pšenici, a teda výhonkom, z ktorých neskôr vyrastú zlatisté klasy.

Keďže výhonky mladej pšenice neskôr vyživujú celú rastlinu až do jej zožatia, obsahujú obrovské množstvá výživných látok na čele s prospešným chlorofylom.

Konzumácia mladej pšenice sa stala trendom na poli zdravej výživy a riešenia zdravotných ťažkostí, nedostatku energie a prevencie pred zákernými nástrahami dnešnej civilizácie. Pestovať, sušiť alebo kupovať v zdravej výžive? Odpovedáme v článku.

 

Mladá pšenica chutná, svieža a výživná

V porovnaní s ďalšou výbornou superpotravinou – mladým zeleným jačmeňom, má jednu výhodu. Chuťovo je príjemnejšia, sviežejšia nemá tak výraznú hlineno-rastlinnú arómu.

Oproti jačmeňu viac urýchľuje metabolizmus, vďaka čomu prijaté živiny vstrebá a spracuje rýchlejšie, čím dodá v rýchlom čase viac energie. Vraví sa, že jeden poldecáčik čerstvej šťavy nabudí organizmus viac, než šálka kávy.

mlada psenica uzivanie

Takto by mohla vyzerať ideálna party priaznivcov zdravej výživy

Používa sa ako užitočná súčasť diétnych plánov alebo ako povzbudzujúci doplnok pri chronickej únave. Aj vtedy je dobré užiť 1 poldecák alebo lyžicu sušenej pšenice denne.

Enzýmy v mladej pšenici pôsobia proti prekysleniu organizmu, stimuluje ozdravné procesy v tele.

Ako sa prejavuje prekyslenie organizmu?

  • Rapídna únava po každom jedle
  • Bolesti a tuhnutie svalov
  • Pobolievanie kĺbov
  • Podráždenosť, stavy miernej depresie a úzkosti z nepohodia organizmu
  • Výkyvy váhy – strata svaloviny alebo naopak neopodstatnené priberanie
  • Oslabená imunita a náchylnosť k prechladnutiam aj mimo chrípkovú sezónu
  • Slabá koncentrácia, útržkovitá pamäť
  • Problémy s nechtami, vlasmi a pleťou

Pri dlhodobom pôsobení týchto príznakov môže prekyslenie viesť k závažnejším ochoreniam, najčastejšie reuma, chudokrvnosť, slabnutie zubov a kostí, zlá cirkulácia krvi a ďalšie.

VIETE, ŽE jedná dávka (štamprlík šťavy alebo polievková lyžica sušeného púdru) obsahuje približne toľko výživných látok, ako 1,5 kila tmavej listovej zeleniny (napr. listový kel, špenát a podobne)? To však, samozrejme, neznamená, že by ste inú zeleninu a ovocie mali vyradiť z jedálničku. Práve naopak – vyvážená, čerstvá strava je nevyhnutná pre správne fungovanie celého tela.

 

TIP PRE NÁROČNÝCH: Zmes zelených superpotravín Blendea SUPERGREENS. Obsahuje viac chlorofylu, než liter šťavy z mladej pšenice. Vyskúšajte jej sviežu mätovú chuť v BIO kvalite z prvotriednych zdrojov! Taká je Blendea SUPERGREENS.

Blendea_SUPERGREENS_1

 

Pomáha mladá pšenica pri chudnutí?

Táto otázka zaujíma asi každú ženu a odpoveď je áno, aj keď nepriamo. Pšenica dokáže preukázateľne tlmiť pocity hladu, takže vďaka nej zjeme o niečo menej. A to sa predsa na váhe odrazí!

Rovnako tak vysoký obsah enzýmov – vrátane tých, ktoré podporujú trávenie – spôsobuje, že telo rýchlejšie spracuje prijaté kalórie a telo ich tak neuloží toľko, ako bez pšenice.

Tieto princípy sa však odohrávajú iba v čiastočnej, obmedzenej miere, takže nečakajte, že po 1 dávke pšenice denne poletia kilá dole ako pri hladomore. Pre telo nie je prirodzený žiaden extrém.

 

Mladá pšenica a krvotvorba

Obrovské percento zloženia pšeničnej šťavy tvorí chlorofyl. Veľmi dobre vplýva na tvorbu a kvalitu krvi.

Molekuly chlorofylu sa blízko podobajú na molekuly hemu – červený krvný pigment. Ten spájaním s bielkovinami vytvára hemoglobín, ktorý zodpovedá za väzbu kyslíku v krvi. Dobre okysličená krv je prvoradá pri dôslednom okysličovaní celého tela, a teda udržiavaní orgánov a tkanív vo vitálnej kondícii.

VEDELI STE, ŽE mladá pšenica je jedným z najväčších zdrojov cholrofylu v rastlinnej ríši? Chlorofyl sa síce nachádza v každej zelenej rastline, avšak práve mladá pšenica je jedna z najzelenších.

Chlorofyl je zároveň prvotným produktom rastliny pri styku so slnečným svetlom. Vďaka tomu chlorofyl kumuluje viac slnečnej energie, než akákoľvek iná zložka potravy. Vedci doposiaľ nezaznamenali žiadnu toxicitu ani iné negatíva pre ľudí alebo zvieratá.

ZAUJÍMAVÉ: Šťava z mladej pšenice pôsobí preventívne proti kazovosti zubov a ustupovaniu ďasien. Ak máte čerstvú šťavu alebo roztok zo sušenej pšenice, denne 5 minút kloktajte alebo iba držte malé množstvo v ústach. Vypľúvať ju nemusíte, v tele je rovnako prospešná.  Rovnako tak môžete žuvať niekoľko stebiel len tak.

 

Chlorofyl chráni imunitu a hubí škodlivé baktérie

Viaceré štúdie preukázali, že chlorofyl má tendenciu zabrániť rastu a šíreniu nepriateľských baktérií. Samostatný chlorofyl alebo prípravky z neho sa používajú na vonkajšie (kožné problémy, rany a popáleniny) aj vnútorné použitie (zápaly, plesne, virózy).

Najvhodnejší čas pre užitie pšenice je ráno nalačno, kedy telo absorbuje živiny najrýchlejšie.

Antioxidačné účinky chránia bunky pred voľnými radikálmi. To nie je len ošúchaná fráza, ale naopak účinná metóda pred zrýchleným starnutím buniek a ich množením sa v poškodenom stave.

MAJTE PREHĽAD: Prezrite si presné nutričné hodnoty mladej pšenice

 

Ďalšie prospešné spôsoby použitia mladej pšenice:

  • Pri intímnych ženských problémoch pridávajte štamperlík čerstvej šťavy alebo lyžicu sušenej pšenice priamo do kúpeľa.
  • Rovnako tak je dobré pšenicu zaradiť do starostlivosti o vlasy. Upokojí a vyživí pokožku, čím zabráni vzniku lupín a šediveniu vlasov. Malé množstvo šťavy alebo rozrobeného púdra vmasírujte do pokožky a nechajte pôsobiť 15 minút.
  • Rovnako postupujte v prípade akné a iných problémov s pokožkou. Vždy dôkladne opláchnite vodou. V letných ,mesiacoch obklady výborne pomôžu na spáleniny od slnka.
  • Pri bolestiach kĺbov prikladajte na postihnuté miesto obklady z pšenice.
  • Vďaka vysokému obsahu horčíka užívajte pšenicu pri tŕpnutí svalov a nepríjemných pocitoch tuhnutia v tele. Horčík pôsobí uvoľňujúco.
  • Mladá pšenica neobsahuje žiaden lepok, čo je dobrá správa pre mnohých intolerantných celiatikov.

VIDEONÁVOD: Naučte sa pripraviť výživnú pšenično-medovú masku na pleť

 

Spôsoby spracovania mladej pšenice

Každý sa pravdepodobne zamyslel, ako sa k mladej pšenici dostať, pokiaľ v byte nemá dostatočnú plochu na jej pestovanie.

ako vypestovat mladu psenicu

Z tohoto množstva čerstvej pšenice je, bohužiaľ, možné vylisovať cca. 4 – 6 jednorazových dávok. Jeho vypestovanie by navyše trvalo cca. 12 až 14 dní.

Pre zjednodušenie užívania sa preto rozmohli iné šetrné metódy spracovania, ktoré zdravotnými benefitmi nijak nezaostávajú za čerstvou šťavou, ktorá inak po vylisovaní podlieha rýchlej skaze.

VIDEO: Ako sa šťava z mladej pšenice suší a spracúva?

Na výber je z tabletiek, kapslí s práškom alebo zo sypkých zmesí. Práve zmesi považujeme za najefektívnejšiu voľbu, navyše sa v nich často spája mladá pšenica s ďalšími prospešnými zelenými superpotravinami,.

S práškovou formou sa jednoducho dodržiava dávkovanie a keďže sa dá prášok s malým množstvom vody rozrobiť na pastu, spôsobov použitia je razom omnoho viac.

VIDEOTIP: Ako si vypestovať pšenicu doma?

 

Sušená verzia mladej pšenice nie je o nič menej prospešná, než čerstvá šťava. Pri sušení sa dokonca neprekračuje teplota 31C, čo znamená, že prášok spĺňa aj kritérium RAW potraviny (potraviny, pri ktorých výrobe nebola presiahnutá teplota 46C).

Vďaka tomu nehrozí riziko straty cenných látok, o ktoré pri užívaní jačmeňa vlastne ide.

VIDEO: Ako sa pestuje pšenica bez hliny?

 

Pestovať, užívať a cítiť sa dobre

Je výborné, že všetky benefity užívania mladej pšenice dokážeme dosiahnuť v pomerne krátkom čase.

Na záver si ale neodpustíme klasické zovšeobecnenie zdravého životného štýlu a stravovania. Proti stravovaniu vo fastfoode a stovkami hodín presedených pri televízii je aj pšenica slabá.

Vždy sa snažte eliminovať čo najviac neduhov a až potom skúšajte experimentovať so superpotravinami. Inak totiž môžete ich efekt úplne zmariť a snažiť sa zbytočne. Držíme palce!

 

 

    Lukáš Chládek

    Trvalo mi 25 rokov, než som naplno pochopil význam správneho stravovania. Dnes som starší, múdrejší a len vďaka správnej životospráve som plný energie, ktorú v uponáhľanej Prahe denne vydávam. Vo svojich článkoch navediem na správnu cestu aj Vás, milí čitatelia...:)

    Komentovanie článku: